Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΝομοθετικά Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής / ΕισαγωγήΣχόλιο του χρήστη Δρ. Θεόδωρος Αποστολόπουλος | 15 Ιανουαρίου 2010, 12:06
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής προτείνονται τα εξής: • Τη δημιουργία Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου εφοριών, που θα υπάγεται στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών. Η υπηρεσία αυτή θα αποτελείται από 20 – 30 άτομα και θα ελέγχει μηνιαίως όλες τις εφορίες του κράτους, για να διαπιστώνει την πορεία των εσόδων σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους καθώς και του 3μήνου, 6-μήνου κλπ. • Οι εφορίες θα πρέπει να συνδεθούν on line με την υπηρεσία αυτή. • Οι υπάλληλοι της υπηρεσίας, που μπορεί να είναι και φοροτεχνικοί θα πρέπει να επισκέπτονται και να ελέγχουν συχνά τις εφορίες της επικράτειας. • Πέραν αυτών, οι υπάλληλοι των εφοριών θα πρέπει να κάνουν δειγματοληπτικούς ελέγχους στους ελεύθερους επαγγελματίες και τα αποτελέσματα των ελέγχων να κοινοποιούνται μέσω διαδικτύου καθημερινώς τόσο στην εφορία τους, όσο και στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου. • Κατ’ αυτό το τρόπο θα μπορεί η Υπηρεσία να ελέγχει δειγματοληπτικά και τον κάθε εφοριακό, ποιούς επισκέφτηκε, πότε τους επισκέφτηκε και ποιό το ήταν το αποτέλεσμα. • Επειδή υπάρχει εκτεταμένος χρηματισμός των ελεγκτών, θα πρέπει η υπηρεσία να κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους, σ’ αυτούς που ελέγχουν οι εφοριακοί. • Καταστήματα όπως, εστιατόρια – ταβέρνες - καφετέριες – νυχτερινά κέντρα, μπορούν να ελεγχθούν πολύ εύκολα, αφού πάνω στα τραπέζια, κάθε σερβίρισμα, θα πρέπει να συνοδεύεται από την σχετική απόδειξη. • Εννοείται, ότι οι εφοριακοί που κάνουν ελέγχους σε μη εργάσιμες ημέρες, θα πρέπει να πληρώνονται υπερωριακά. • Εάν συλλαμβάνεται εφοριακός επί χρηματισμό, δεν θα πρέπει να κρίνεται πειθαρχικά από συναδέλφους του (κόρακας κοράκων…) παρά από ανεξάρτητη υπηρεσία και να απολύεται αμέσως. • Η προσπάθεια που γίνεται για την εμπέδωση φορολογικής συνείδησης με το σύστημα της λήψης αποδείξεων είναι καλό και πρέπει να συνεχιστεί χωρίς διακοπή • Απλώς σε ομάδες υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής (γιατροί – ηλεκτρολόγοι – υδραυλικοί) θα πρέπει οι αποδείξεις να μετράνε πάνω από την αξία τους για να έχει συμφέρον ο φορολογούμενους να ζητήσει απόδειξη, αφού θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ. Ενδεικτικά αναφέρω κάποιο γιατρό που έλεγε, ότι μετά το θόρυβο των αποδείξεων το Δεκέμβριο του 2009 του ζητήσανε οι πελάτες του 40.000 € σε αποδείξεις, ενώ θα δήλωνε συνολικά για όλο το έτος 100.000 € έσοδα. Αντιλαμβάνεστε, τι θα δήλωνε για όλους τους μήνες! • Ο ΦΠΑ δεν πρέπει κατά τη γνώμη μου να επιβληθεί σε γιατρούς και δικηγόρους, γιατί πρόκειται για κοινωνική δαπάνη και αυτή η επιβάρυνση θα οδηγήσει σε περαιτέρω μη λήψη αποδείξεων, άρα σε αύξηση της φοροδιαφυγής. • Ο λογιστικός προσδιορισμός εισοδήματος μέσω σύγκρισης περιουσιακών στοιχείων θα οδηγήσει επίσης στη μείωση της φοροδιαφυγής. Δεν είναι δυνατόν να κατέχει κάποιος κύρια κατοικία, εξοχικό, αυτοκίνητο και να δηλώνει 18.000 ή 20.000 € ετήσιο εισόδημα Θεόδωρος Αποστολόπουλος Δρ. Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών