Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | 23 Δεκεμβρίου 2009, 18:21
Κατ’ αρχήν θα ήθελα να συγχαρώ την κυβέρνηση που εισήγαγε την δημοσίευση και δημόσια διαβούλευση των Σχεδίων Νόμων και λοιπών Κρατικών Πράξεων, στο διαδίκτυο. Εύχομαι, η πρωτοβουλία αυτή να αποτελέσει το πρώτο μεγάλο βήμα προς την Κοινωνία των Πολιτών, την ανοιχτή και διαφανή κοινωνία που όλοι οι ευαισθητοποιημένοι ενεργοί πολίτες επιδιώκουν. Διάβασα με προσοχή τις προτάσεις για δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα και ας μου επιτραπεί να καταθέσω την πρότασή μου. Η πρόταση αυτή, σχετίζεται με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με επιπλέον παροχή φοροεκπτωτικού κινήτρου σε περιπτώσεις χρήσης χρεωστικής ηλεκτρονικής κάρτας από αγοραστές αγαθών και υπηρεσιών μικρής αξίας (retail συναλλαγές), με παράλληλη υποχρέωση όλων των επαγγελματικών ομάδων, ανεξάρτητα απασχολούμενων, εμπορικών καταστημάτων και επιχειρήσεων να εγκαταστήσουν στις έδρες τους, μηχανήματα «ανάγνωσης καρτών» με μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό ταυτοποίησης (ID). Σε γενικές γραμμές, προτείνεται η επιπλέον παροχή μείωσης στο φόρο εισοδήματος ή η επιστροφή ενός σημαντικού ποσοστού ή ακόμα και του συνόλου, του επιβαρύνοντος αγαθά ή υπηρεσίες ΦΠΑ, σε όσους φορολογούμενους χρησιμοποιούν χρεωστικές μόνο (όχι πιστωτικές) ηλεκτρονικές κάρτες για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε συναλλαγής με επαγγελματίες, ανεξάρτητα απασχολούμενους ή εμπορικές επιχειρήσεις οποιουδήποτε τομέα. Τεχνολογικές απαιτήσεις για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας, οι οποίες σήμερα έχουν αρκετά μεγάλο βαθμό ολοκλήρωσης, είναι: 1. η διασύνδεση και διαλειτουργικότητα των πληροφορικών συστημάτων ηλεκτρονικών συναλλαγών όλων των εμπορικών Τραπεζών ή του Διατραπεζικού Συστήματος «ΔΙΑΣ» με το πληροφορικό σύστημα «TAXIS-NET» του Υπουργείου Οικονομικών. 2. Η υποχρεωτική κατοχή και χρήση ενός τουλάχιστον μηχανήματος «ανάγνωσης καρτών» (card reader) από όλους τους επαγγελματίες, ανεξάρτητα απασχολούμενους ή εμπορικές επιχειρήσεις οποιουδήποτε τομέα. Η συσκευή θα παρέχεται από το Υπουργείο Οικονομικών ή συμβεβλημένη με αυτό Τράπεζα, και θα διαθέτει «αναγνωριστικό κωδικό ταυτοποίησης» (ID), μοναδικό για κάθε επαγγελματία, ανεξάρτητα απασχολούμενο και εμπορική επιχείρηση. 3. Η παραπάνω συσκευή ανάγνωσης καρτών θα πρέπει να είναι ανοιχτής χρήσης, να είναι δηλαδή συμβατή με όλων των ειδών τις χρεωστικές κάρτες του συνόλου των Ελληνικών Εμπορικών Τραπεζών. Διαδικασία εφαρμογής: 1. Οι συσκευές ανάγνωσης καρτών παραδίδονται στους κατόχους τους μέσω του Υπουργείου Οικονομικών, ή συμβεβλημένης με αυτό Εμπορικής Τράπεζας, 2. Σε κάθε συσκευή ανάγνωσης καρτών θα έχει αποδοθεί ένας μοναδικός αναγνωριστικός κωδικός ταυτοποίησης (authentication ID) με ενδεχομένως επιπλέον δικλείδες ασφαλείας (π.χ. Static IP, κρυπτογράφηση, κλπ) για μεγαλύτερη ακεραιότητα και ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων. Ο κωδικός αυτός θα συσχετίζεται με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες του επαγγελματία, ανεξάρτητα απασχολούμενου ή της εμπορικής επιχείρησης, όπως ΑΦΜ, Ονοματεπώνυμο / Επωνυμία, κατηγορία επαγγέλματος κλπ, 3. Η συσκευή ανάγνωσης καρτών διασυνδέεται με το διατραπεζικό πληροφορικό σύστημα ηλεκτρονικών συναλλαγών, το οποίο με τη σειρά του διασυνδέεται δικτυακά με τη βάση δεδομένων του πληροφορικού συστήματος «TAXIS-ΝΕΤ», 4. Ο κάτοχος της χρεωστικής κάρτας πραγματοποιεί τη συναλλαγή του με απευθείας χρέωσή της, 5. Η συναλλαγή εκκαθαρίζεται μέσω του διατραπεζικού συστήματος ηλεκτρονικών συναλλαγών όπως οι συνήθεις αγορές με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, αλλά τα στοιχεία της συναλλαγής (ΑΦΜ αγοραστή, ΑΦΜ πωλητή, ύψος δαπάνης και ΦΠΑ) καταχωρούνται και στο «TAXIS-ΝΕΤ», 6. Με αυτόν τον τρόπο στο τέλος κάθε οικονομικού έτους, η υπηρεσία εκκαθάρισης φορολογητέου εισοδήματος φυσικών προσώπων ή επιχειρήσεων, θα μπορεί να έχει ένα αναλυτικό προφίλ εσόδων για επαγγελματίες, ανεξάρτητα απασχολούμενους και εμπορικές επιχειρήσεις, βάσει του οποίου θα υπολογίζεται ένα ελάχιστο πραγματικό φορολογητέο εισόδημα, καθώς και ένα αναλυτικό προφίλ εξόδων των καταναλωτών, για αγορά αγαθών και υπηρεσιών, βάσει του οποίου θα επιστρέφεται το επιπλέον κίνητρο χρήσης της υπηρεσίας. Το αποτελεσματικότερο επιπλέον κίνητρο για όσους φορολογούμενους υιοθετήσουν και τηρήσουν συστηματικά την παραπάνω πρακτική στις συναλλαγές τους, θα μπορούσε να είναι η επιστροφή ενός σημαντικού ποσοστού ή του συνόλου του αποδιδόμενου σε κάθε ηλεκτρονική τους συναλλαγή ΦΠΑ, σε αντίθεση με την αφαίρεση μικρού ποσοστού επί της πραγματοποιηθείσας δαπάνης από το φορολογητέο εισόδημα, που ισχύει σήμερα με τη λήψη απλής απόδειξης. Ακόμα και η ολοκληρωτική επιστροφή του ΦΠΑ για κάθε ηλεκτρονική συναλλαγή, πιστεύουμε ότι θα ήταν ιδιαιτέρως συμφέρουσα και αποδοτική, λόγω των οικονομιών κλίμακας που θα δημιουργήσει η ηλεκτρονική καταγραφή των, μέχρι σήμερα κατά κανόνα αδήλωτων (εξαιτίας της σχέσης του τύπου «κερδίζω-κερδίζεις» μεταξύ των συναλλασσόμενων ή της αδιαφορίας του αγοραστή για λήψη απόδειξης λόγω μειωμένου κινήτρου) πραγματικών εισοδημάτων επαγγελματικών κατηγοριών που φοροδιαφεύγουν συστηματικά, μέσω της φορολόγησής τους σε σημαντικά υψηλότερες φορολογικές κλίμακες σε σχέση με το ποσοστό του επιστρεφόμενου ΦΠΑ. Αν π.χ. ένας συμβολαιογράφος έχει πραγματικό ετήσιο εισόδημα της τάξης των 100.000,00 €, ο περιλαμβανόμενος σε αυτό ΦΠΑ, εφόσον επιστραφεί στο ακέραιο στους λήπτες των υπηρεσιών του ανέρχεται στα 15.966,00 €. Αν ο συμβολαιογράφος μέχρι σήμερα δήλωνε εισόδημα της τάξης των 15.000,00 €, θα πλήρωνε φόρο περίπου 750,00 €. Με την ηλεκτρονική καταγραφή συναλλαγών όμως και σε ιδανικές συνθήκες, ο φόρος που θα του αναλογούσε θα ανερχόταν περίπου στα 29.000,00 €. Από το χονδρικό αυτό παράδειγμα διαφαίνεται ότι το κράτος θα είχε σημαντικό όφελος, ακόμα και με την επιστροφή στο ακέραιο του αναλογούντος ΦΠΑ. Ελπίζοντας, έστω και μέσα στην ατέλεια των παραπάνω σκέψεων και προτάσεων, να βρεθούν κάποια σημεία εφικτού και αποτελεσματικού, σας εύχομαι κάθε επιτυχία στο πραγματικά δύσκολο έργο που επωμιστήκατε.