Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΝομοθετικά Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής / ΕισαγωγήΣχόλιο του χρήστη Μ.Καράμπελας | 15 Ιανουαρίου 2010, 18:03
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΦΠΑ Σήμερα, η απώλεια δημοσίων εσόδων από φπα και κατ’επέκταση φόρου εισοδήματος λόγω της εκτεταμένης και συστηματικής φοροδιαφυγής, αποτελεί ένα από τα πλέον σοβαρότερα προβλήματα που ταλανίζουν τη Χώρα μας. Η φοροδιαφυγή αποτελεί πραγματική «πληγή» για ολόκληρη την Ελληνική κοινωνία, καθώς επιτείνει τις κοινωνικές ανισότητες, μειώνει την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας και προκαλεί σοβαρές αναπτυξιακές στρεβλώσεις . Με βάση τη σημερινή πρακτική για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Υπουργείου Οικονομικών στηρίζονται σε ΕΠΙΤΟΠΙΟΥΣ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ και ΕΤΕΡΟΧΡΟΝΙΣΜΕΝΗ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ μέρους μόνο των «κατά δήλωση» των επιτηδευματιών οικονομικών συναλλαγών. Αυτή η πρακτική αποδεικνύεται διαχρονικά περιορισμένης αποτελεσματικότητας στην αντιμετώπιση του φαινομένου της φοροδιαφυγής, η οποία «καταπολεμάται» με ημίμετρα, όπως περαιώσεις και άλλα. Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής σήμερα μπορεί να γίνει αποτελεσματικότερη μόνο με τη χρήση σύγχρονων εργαλείων τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών προς την κατεύθυνση της ηλεκτρονικής καταγραφής και διασταύρωσης των στοιχείων των φορολογικών συναλλαγών σε συνθήκες «πραγματικού χρόνου». Έτσι, προτείνουμε την αποδοχή υπηρεσίας για την καταγραφή της υποχρέωσης απόδοσης φπα στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης και Α-Μ-Ε-Σ-Α εφαρμόσιμης τεχνολογικής λύσης . Γνωρίζουμε όλοι ότι η υποχρέωση απόδοσης φπα πηγάζει από την έκδοση και λήψη φορολογικών παραστατικών αξίας και αξίας-διακίνησης και όχι από τις πληρωμές-εισπράξεις. Η υπηρεσία αυτή βασίζεται στην ηλεκτρονική καταγραφή, διασταύρωση και πιστοποίηση της αυθεντικότητας ΟΛΩΝ των συναλλαγών κατά την στιγμή της έκδοσης των φορολογικών παραστατικών. Και τούτο διότι η φοροδιαφυγή είναι σαν το ...νερό. Πάντα βρίσκει με μεγάλη ευκολία την παραμικρή τρύπα και ...διαφεύγει. Έτσι, εάν μείνουν εκτός καταγραφής πχ οι λιανικές πωλήσεις ή τα χειρόγραφα παραστατικά ή τα στοιχεία διακίνησης (ΤΔΑ, ΔΑ, κτλ) , είναι μαθηματικώς βέβαιον ότι θα έχουμε κάνει …μια τρύπα στο νερό. Για την επίτευξη άμεσης ωφελιμότητας με τη μεγαλύτερη δυνατή αποτελεσματικότητα για το Δημόσιο, η υπηρεσία που προτείνεται μπορεί να ενταχθεί άμεσα στο ήδη υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, χωρίς ταυτόχρονα να επηρεάζει καθόλου τις διαδικασίες έκδοσης των φορολογικών στοιχείων. Σε τελικό στάδιο, με την ενεργοποίηση της υπηρεσίας καταγραφής της υποχρέωσης απόδοσης φπα, την ενσωμάτωσή της στις ήδη υπάρχουσες υποδομές πληροφορικής του Υπουργείου Οικονομικών και με την εισαγωγή ενός συστήματος διοικητικής πληροφόρησης, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Υπουργείου Οικονομικών θα μπορούν στοχευμένα να εντοπίζουν φπα που δεν αποδίδεται, θα εκμηδενιστούν τα πλαστά τιμολόγια, καθώς επίσης θα αποτραπούν οι γνωστές απάτες τύπου «carousel» μέσω ενδοκοινοτικών συναλλαγών. Παράλληλα η υπηρεσία προσφέρει την δυνατότητα αξιοποίησης των δεδομένων που είναι ήδη με ηλεκτρονικό τρόπο αποθηκευμένα στους εγκατεστημένους ταμειακούς και φορολογικούς μηχανισμούς (πχ θα μπορεί να αναζητηθεί ο τζίρος από μία ταμειακή μηχανή για το έτος 2007 και να συγκριθεί με το οικείο Ε3, κτλ). Θεωρείται σημαντικό ότι ένα σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής και διασταύρωσης φορολογικών στοιχείων για να είναι αποτελεσματικό και άμεσα εφαρμόσιμο πρέπει να συγκεντρώνει τα πέντε παρακάτω μοναδικά χαρακτηριστικά: 1. Πρέπει να εξασφαλίζεται η λειτουργία του συστήματος σε ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ επίπεδο με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για το δημόσιο και τους χρήστες (επιχειρήσεις και επιτηδευματίες, Δημόσιο-τελωνεία) με κάλυψη μέχρι και του τελευταίου χωριού στην πιο απόμακρη γωνιά της Ελλάδας. 2. Πρέπει να εξασφαλίζεται η ενσωμάτωση του Σ-Υ-Ν-Ο-Λ-Ο-Υ των εγκατεστημένων φορολογικών μηχανισμών (βλ. φορολογικές ταμειακές μηχανές και ειδικές ασφαλείς φορολογικές διατάξεις σήμανσης στοιχείων, ταξίμετρα, βενζιναντλίες κτλ) ανά την Επικράτεια και των φυσικών και νομικών προσώπων που εκδίδουν χειρόγραφα παραστατικά . 3. Στόχος είναι η διασφάλιση του Σ-Υ-Ν-Ο-Λ-Ο-Υ των συναλλαγών είτε αυτές αφορούν συναλλαγές χονδρικής -B2B μεταξύ των επιτηδευματιών για τις οποίες εκδίδονται παραστατικά (μηχανογραφημένα και χειρόγραφα) είτε αυτές αφορούν συναλλαγές λιανικής - B2C προς ιδιώτες. 4. Πρέπει να εξασφαλίζεται με απόλυτα ασφαλή τρόπο η ροή δεδομένων από Ο-Λ-Α τα σημεία έκδοσης της φορολογικών στοιχείων στα κεντρικά συστήματα του Υπουργείου Οικονομικών προς περαιτέρω επεξεργασία και διασταύρωση με τις υπάρχουσες βάσεις δεδομένων του taxis. 5. Τα κανάλια μεταφοράς της πληροφορίας πρέπει να διαθέτουν Α-Π-Ο-Δ-Ε-Δ-Ε-Ι-Γ-Μ-Ε-Ν-Α εγγυημένη χωρητικότητα για να ανταπεξέλθουν σε Τ-Ε-Ρ-Α-Σ-Τ-Ι-Ο όγκο ημερήσιων συναλλαγών και να επιτρέπουν την μετάδοση των δεδομένων σε συνθήκες πραγματικού χρόνου 24 x 7, χωρίς να ταλαιπωρούν τους χρήστες στα peaks (πχ taxis και περιοδικές φπα). 6. Η υπηρεσία πρέπει να διασφαλίζει τους λήπτες από τα πλαστά τιμολόγια, δεδομένου ότι ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις όπου ο κάτοχος και όχι ο εκδότης του πλαστού φορολογικού στοιχείου γνωρίζει το πρόβλημα. Με την παραπάνω πρόταση θέλουμε και εμείς από την πλευράς μας να συμβάλλουμε στην τόνωση του περί δικαίου αισθήματος του Πολίτη, η οποία οδηγεί τελικά στην η εγκαθίδρυση μίας κοινωνίας ίσων ευκαιριών και ανάλογων υποχρεώσεων. Με την ευκαιρία αυτή, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το opengov.gr για την φιλοξενία και το Βήμα που μας δίνει. Μ.ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ για την i-TAX AE