Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα19) Επισημαίνεται ότι το προαναφερθέν μέτρο για την επέκταση των εκπτώσεων από το φορολογητέο εισόδημα φυσικών προσώπων ποσών βάσει αποδείξεων αγορών, έχει επίσης ως στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.Σχόλιο του χρήστη Δημήτριος Ιωάννου | 15 Ιανουαρίου 2010, 19:27
Α) Διατίθεται σήμερα η τεχνολογία συνδυασμού των Α.Δ.Τ., Α.Φ.Μ., και Α.Μ.Κ.Α. όλων των πολιτών, τα οποία ελπίζω ότι είναι αμφιμονοσήμαντα. Οιαδήποτε πληρωμή ή καταβολή με εκπονηθησόμενο κωδικό μπορεί να είναι καταγραπτέα. Αρκεί να είναι υποχρεωτική ή καταγραφή της. Συνεπώς υπό την προϋπόθεσιν, ότι θα υποχρεωθούν εκ του Νόμου όλες οι επιχειρήσεις, επαγγελματίες, κ.α. να εκδίδουν αποδείξεις, ηλεκτρονικές ή έγχαρτες, δεν χρειάζεται συλλογή αποδείξεων. Β)Εναλλακτικά θα μπορούσε το κράτος να κινητροδοτήσει την χρήση χρεωστικών καρτών, εξασφαλίζοντας την μη επιβάρυνση των χρηστών από τις Τράπεζες. Γ) Το μέτρο της συλλογής αποδείξεων από super-market, ή και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις και αλυσίδες λιανικής, το κρίνω ως υπερβολικό και ατελέσφορο. Όλοι γνωρίζουμε ότι σε αυτά τα καταστήματα ακόμα και μικρής αξίας προϊόντα των 10 και 20 λεπτών διαθέτουν γραμμογράφηση (barcode), και εκδίδονται αποδείξεις. Δ) Πλείστες όσες μικροεπιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενοι, κ.λ.π. ιδιαιτέρως στην σημερινή οικονομική συγκυρία, δεν αποδίδουν εμμέσους φόρους και φόρους υπέρ τρίτων, είτε διότι τους παρακρατούν για αναγκαστική αυτοχρηματοδότηση, είτε διότι εκδίδουν επί πιστώσει παραστατικά, τα οποία όμως δεν εξωφλούνται εμπροθέσμως. Είναι ανάγκη να διαχωρισθούν οι εκάστοτε περιοδικές δηλώσεις - Φ.Π.Α., Φ.Μ.Υ., Ο.Γ.Α., - Χαρτόσημα όπου εφαρμόζεται - από την καταβολή. Συνεπώς να παρέχεται η δυνατότης υποβολής περιοδικής δηλώσεως παρακρατουμένων φόρων, ασχέτως από την καταβολή τους φόρου, ώστε να μην τιμωρείται η μη υποβολή δηλώσεως. Τοιουτοτρόπως αφ'ενός το κράτος θα έχει πληρέστερη εικόνα των απαιτήσεών του, αφ' ετέρου ο ενδεχομένως ασυνεπής φορολογούμενος δεν θα θεωρείται και ποινικώς κολάσιμος αποκρύπτων παρακρατήσεις, αλλά μη αποδίδων. Άλλωστε δεν αναιρείται με αυτόν τον τρόπο η επιβολή των αναλογούντων προσαυξήσεων λόγω εκπροθέσμου καταβολής. Αντίστοιχο μέτρο θα μπορούσε να ληφθή και γιά τις ασφαλιστικές εισφορές. Είναι διαφορετικό αδίκημα ή μη καταβολή εμπροθέσμως των ασφαλιστικών εισφορών, από την μή πράξη προσλήψεως και καταγραφή απασχολουμένου. Ε) Η υφισταμένη εφαρμογή επαληθεύσεως Α.Φ.Μ. του TAXISNET, θα πρέπει κατά την επαλήθευση του Α.Φ.Μ. να επιστρέφει και την επωνυμία εκδότη, - τουλάχιστον γιά τα μή φυσικά πρόσωπα - διότι είναι εύκολο να γίνει κάποιος αποδέκτης πλαστού ή εικονικού τιμολογίου με υπαρκτό Α.Φ.Μ.