Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα2) Προτείνεται η ενίσχυση του μέτρου της έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα, καταναλωτικών δαπανών βάσει αποδείξεων.Σχόλιο του χρήστη Iάσονας Χατζηθεοδώρου | 15 Ιανουαρίου 2010, 21:22
Όχι στις αποδείξεις για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Η φοροδιαφυγή στα χαμηλά οικονομικά εισοδήματα είναι μικρή και δεν είναι απαραίτητο να κινηθεί το ΥπΟικ ενάντια της σε βασικές αγορές (όπου τα αποκομιζόμενα οφέλη θα είναι και μικρά), στις οποίες θα ήταν πολύ πιο ορθολογικό να καταπολεμηθεί η ακρίβεια η οποία πηγάζει στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και στους μεγαλεμπόρους. Οι προβλεπόμενες μειώσεις τόσο στο άρθρο 8 και στο άρθρο 9 είναι υπερβολικά υψηλές και θα οδηγήσουν σε σημαντική μείωση του τελικού καταβαλλόμενου φόρου από ανώτερα εισοδηματικά στρώματα και τελικά σε πιθανή μείωση των εσόδων για το δημόσιο. Δηλαδή φυσικά πρόσωπα με υψηλή φοροδοτική ικανότητα θα ευνοηθούν πολύ περισσότερο από άλλους με μειωμένη φοροδοτική δυνατότητα. Για να εξυπηρετηθούν οι διαφορετικοί και πολλές φορές αντιγκρουόμενοι σκοποί του δημοσίου (ενίσχυση της αγοράς, καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, θωράκιση των χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων και δίκαιη φορολόγηση των φυσικών προσώπων), αρκεί το ποσοστό της δαπάνης που εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα να είναι σε τέτοιο βαθμό μεγαλύτερο από το ΦΠΑ, ώστε να μην ευνοείται η συναλλαγή κάτω από το τραπέζι. Πιστεύω πως τα ευνοϊκά κίνητρα (μέσω των 2 σχετικών άρθρων) είναι υπερβολικά υψηλά και μπορούν να περιοριστούν. Επιπλέον, παράλληλα με το αφορολόγητο 2 ταχυτήτων (με βάση το καθαρό εισόδημα), θα πρέπει να οριστεί και ένα ενα όριο εκπτώσεων από το εισόδημα ανάλογα φυσικά με το ύψος του καθαρού εισοδήματος. Για παράδειγμα, καθαρά εισοδήματα πχ μέχρι 20.000 θα μπορούν να προσκομίζουν αποδείξεις σε τέτοιο βαθμό ώστε να αγγίζουν το οριζόμενό τους αφορολόγητο όριο, αλλά από την άλλη, καθαρά εισοδήματα των 60.000, θα πρέπει να έχουν μέγιστη αφαίρεση από το εισοδήμα ένα ποσό της τάξεως των 25.000 και να φορολογούνται επί των υπολοίπων 35.000 με το αντίστοιχο προβλεπόμενο κλιμάκιο. Σε μια τέτοια κατεύθυνση είναι σαφές πως θα πρέπει να εξαιρούνται περιπτώσεις με αναπόφευκτες δαπάνες (όπως ιατρικά έξοδα). Ναι στις αποδείξεις με έκπτωση από το εισόδημα από εστιατόρια (20% επί της δαπάνης), καφενεία (20%), ποτά(40%), νυχτερινά κέντρα(30% επί της εισόδου), ξενοδοχεία(30%), ταξί(30%), θέατρα και κινηματογράφο (70%). Να διατηρηθούν και να επεκταθούν οι ισχύουσες φορο-εκπτώσεις και απαλλαγές που ισχύουν για τεχνικές εργασίες στο σπίτι (υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι κλπ.). Όχι στις αποδείξεις του εξωτερικού φυσικά, αφού κάτι τέτοιο θα εξυπηρετούσε μονάχα τον καταναλωτισμό ανώτερων εισοδημάτων και όχι την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Σχετικά με την συλλογή των στοιχείων: Επί του παρόντος και στο άμεσο μέλλον δεν υπάρχει κανένας ουσιαστικός τρόπος αποδοτικού ελέγχου των στοιχείων που θα υποβάλλει ο φορολογούμενος στον σχετικό πίνακα. Με βάση τα απαραίτητα στοιχεία (ΑΦΜ, ΔΟΥ, ποσό, ημερομηνία), και με δεδομένου πως δεν θα είναι υποχρεωτική η προσκόμιση των αποδείξεων, είναι εύκολο για τον ασυνείδητο φορολογούμενο ο οποίος θα θελήσει να μειώσει το φορολογητέο του εισόδημα, να γεμίσει τον σχετικό πίνακα με ψευδή στοιχεία, αρκεί να γνωρίσει το ΑΦΜ και τη ΔΟΥ επιχειρήσεων. Ακόμη και να επιβαλλόταν η διατήρηση των αποδείξεων από τον φορολογούμενο από την ημερομηνία κατάθεσης του σχετικού νομοσχεδίου, η πλειοψηφία των μηχανογραφημένων αποδείξεων λιανικής είναι σε θερμογραφικό χαρτί, το οποίο εύκολα μπορεί να μουτζουρωθεί ή ακόμα και να σβηστεί ολοκληρωτικά καθιστώντας δύσκολη τη διατήρηση σχετικού αρχείου σε βάθος χρόνου. Αν και είναι σαφές, πως εν πολλοίς το προτεινόμενο μέτρο είναι ένας τρόπος ώστε να ενεργοποιηθεί ο καταναλωτής απέναντι στους επαγγελματίες διαφόρων κλάδων ώστε η απόδοση απόδειξης λιανικής ή παρεχόμενων υπηρεσιών να καταστεί μια φυσιολογική συνήθεια όπως και στις υπόλοιπες οικονομικά σύγχρονες χώρες, είναι απαραίτητο να στηθεί ένα ασφαλές και αξιόπιστο μηχανογραφικό δίκτυο μεταξύ των ΔΟΥ και των επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, ώστε η ΔΟΥ να λαβάνει γνώση της συναλλαγής την στιγμή της συναλλαγής και να χρεώνονται ή να πιστώνονται αντίστοιχα οι φορολογικές καταστάσεις των συναλλασόμενων. Άρθο 8, 1δ Διαγραφή όλων των εκκλησιαστικών οργανισμών. Άρθο 8, 1δ Προβληματισμός σχετικά με τα αθλητικά σωματεία. Ίσως έκπτωση όχι όλου του ποσού, αλλά του 1/3. Όχι στις αποδείξεις για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Άρθο 8, 1ε, δδ) Η έκπτωση θα πρέπει να ισχύει για φυσικά πρόσωπα μονάχα, και όχι για νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. Άρθο 8, 1ε, στ) Πλήρης διαγραφή της υπο-παραγράφου. Άρθο 8, 1ζ Αύξηση ποσοστού στο 60% και αύξηση ανώτατου ορίου δαπανών στις 2000. Οι συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών είναι ενεργειακά αποδοτικές και οφέλιμες προς το δημόσιο. Άρθο 8, 1η αα) Πλήρης διαγραφή της υπο-παραγράφου. Άρθο 8, 1η ββ) Αφαίρεση αφαίρεση των φράσεων 'μεσίτες ακινήτων', 'κέντρα αδυνατίσματος και αισθητικής, κομμωτήρια'. Όχι φοροαπαλλαγές και εκπτώσεις σε πολυτέλειες. Σαν έσχατο μέτρο καταπολέμησης της φοροδιαφυγής στους συγκεκριμένους κλάδους, έκπτωση φόρου 30% επί της δαπάνης. Άρθο 8, 1ι Πλήρης διαγραφή παραγράφου. Άρθρο 9 Προσαρμογή του άρθου στις προτεινόμενες στο άρθρο 8 αλλαγές. Άρθρο 9, 3β, ββ) Πλήρης διαγραφή της υπο-παραγράφου. Η παραπαιδεία δεν καταπολεμάται με φοροαπαλλαγές. Αντίστροφα, φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία πρέπει να συμβάλλουν στο τεκμήριο.