Αρχική Ρύθμιση της Αγοράς ΠαιγνίωνΆρθρο 12 – Ανταλλακτήρια ΣτοιχημάτωνΣχόλιο του χρήστη Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκης | 31 Αυγούστου 2010, 09:06
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πλαίσιο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας για Δημόσια Διαβούλευση: «Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων» Σχόλια και παρατηρήσεις σχετικά με το άρθρο 12 (Ανταλλακτήρια στοιχημάτων) Τα ανταλλακτήρια στοιχημάτων επιτρέπουν στοιχηματικές συναλλαγές «χρηματιστηριακού τύπου» όπου συνυπάρχουν οι «τιμές υπέρ», οι «τιμές κατά» (με τις διακυμάνσεις τους) και όταν «συμφωνήσουν» (ταιριάξουν με άλλα λόγια η προσφερόμενες τιμές υπέρ και κατά) τότε το στοίχημα «κλειδώνει». Αποτελεί μορφή στοιχηματισμού με αρκετά πλεονεκτήματα με κυριότερο την πρακτική απουσία γκανιότας, στοιχείο σημαντικό για έναν παίκτη που έχει διάρκεια στο παιχνίδι του (όπως είναι γνωστόν ο πάροχος εισπράττει μόνον από τα καθαρά κέρδη των στοιχημάτων ποσοστό της τάξης του 5,00%). Δεν παρουσιάζει κατά την εκτίμησή μου μεγαλύτερη επικινδυνότητα από τα κλασσικού τύπου στοιχήματα που προσφέρονται επίσης στο διαδίκτυο και δυσκολεύομαι να κατανοήσω πώς θα μπορούσε κάποιος να συμπεράνει «στήσιμο» αγώνα από την συμπεριφορά του ανταλλακτηρίου στοιχημάτων και μόνο (διότι μόνο σε αυτό το άρθρο έγινε η επισήμανση). Τον όρο «στήσιμο στοιχήματος» δεν τον έχω συναντήσει ποτέ και δεν γνωρίζω τι ακριβώς έχει υπόψη του ο συντάκτης του άρθρου 12. Η διεθνής πρακτική πάντως (σύμφωνα με τις οδηγίες της UEFA για την παρακολούθηση διαδικτυακών σελίδων και bookmakers του εξωτερικού όπου παρατηρείται «ανορθόδοξος στοιχηματισμός» σε κάποιον αγώνα) αναφέρει ως «αποχρώσα ένδειξη» για το «στήσιμο» ενός αγώνα την συνεχιζόμενη πτώση μιας επιλογής στοιχηματισμού μονομερώς και ανεξάρτητα από την προσφερόμενη τιμή (πχ η νίκη ενός αουτσάιντερ να δίνεται αρχικά σε υψηλή τιμή, να στοιχηματίζεται μεγάλα ποσά αλλάζοντας την πορεία στις αποδόσεις και να συνεχίζει παρόλα αυτά να παίζεται ακόμα και σε πολύ χαμηλότερες τιμές). Καλό είναι γενικά να υπάρχουν «δικλείδες ασφαλείας» εν τούτοις εξειδικευμένα στα ανταλλακτήρια δεν αντιλαμβάνομαι την χρησιμότητά τους. Γενικά πάντως είναι γεγονός πως ο, τι δημιουργείται υπέρ του παίκτη είναι καλό και ευπρόσδεκτο. «Εκτιμάτε ότι είναι σκόπιμο να ενταχθεί στις ρυθμίσεις του νόμου αυτού και το ανταλλακτήριο στοιχημάτων;» Το ανταλλακτήριο στοιχημάτων αποτελεί επιλογή μορφής στοιχηματισμού για μεγάλη μερίδα παικτών στο Διαδίκτυο ενώ το ρίσκο για τον πάροχο είναι μηδενικό (εισπράττει σε κάθε «κλείδωμα» συναλλαγής ποσοστό κέρδους από τα κέρδη του νικητή). Αυτά τα δύο στοιχεία συντείνουν στην πρόταση για άμεση ένταξη του ανταλλακτηρίου στοιχημάτων στην Ελληνική πραγματικότητα. Να προσθέσω σε αυτό το σημείο μία ακόμη λειτουργία του ανταλλακτηρίου που είναι το live betting. Πρέπει και αυτό κατά την γνώμη μου να ενταχθεί στις ρυθμίσεις του Νόμου ώστε η εφαρμογή του ανταλλακτηρίου να είναι πλήρης και ολοκληρωμένη. Ευνόητο είναι πως ο, τι αναφέρεται σε αυτές τις προτάσεις πρέπει να ισχύσει και για τις Ελληνικές Ιπποδρομίες, έχοντας την πεποίθηση πως η ένταξη ανταλλακτηρίου και live betting θα δώσει «ώθηση» στα έσοδα από το ιπποδρομιακό στοίχημα. «Σε περίπτωση εγκατάστασης ανταλλακτηρίου στοιχημάτων, πιστεύετε ότι το κράτος θα πρέπει να έχει πλειοψηφική συμμετοχή;» Η απάντηση πηγάζει καθαρά από την οπτική που θα εξετάσει κάποιος το ζήτημα. Υπάρχουν διάφορα εφαρμόσιμα «σενάρια» που μπορούν να ακολουθηθούν ανάλογα με τις προσδοκίες του Δημοσίου. Πιο συγκεκριμένα: 1) Δημιουργία πλατφόρμας ανταλλακτηρίου στοιχημάτων με αποκλειστική συμμετοχή του κράτους (ΟΠΑΠ – ΟΔΙΕ). Στην περίπτωση αυτή έχουμε σίγουρα κέρδη για τους παρόχους της τάξης του 5,00% επί του τζίρου (σσ : με τον «τζίρο» εννοούμε τα στοιχήματα που διευθετήθηκαν μεταξύ δύο παικτών). Λόγω του μεγάλου τζίρου που πραγματοποιείται παγκοσμίως στα ανταλλακτήρια στοιχημάτων είναι κάτι παραπάνω από αναμενόμενο πως τα οφέλη από αυτό το εγχείρημα θα είναι σημαντικά (ειδικότερα από το live betting) τόσο για τους παρόχους (ΟΠΑΠ – ΟΔΙΕ) όσο και για το Δημόσιο μέσω της φορολόγησης των κερδών των παρόχων. 2) Συμμετοχή του Δημοσίου σε πλατφόρμες ανταλλακτηρίου στοιχημάτων. Στην περίπτωση αυτή λόγω της συμμετοχής του Δημοσίου σε πλατφόρμα ανταλλακτηρίου στοιχημάτων θα έχουμε μερικά έσοδα από την φορολόγηση υπέρ του Δημοσίου των κερδών των υπόλοιπων προσώπων (φυσικών ή εταιριών) που συγκροτούν την μετοχική σύνθεση του ανταλλακτηρίου στοιχημάτων και μερικά έσοδα από την είσπραξη ποσοστού επί των διευθετημένων στοιχημάτων του ανταλλακτηρίου. 3) Απουσία συμμετοχής του Δημοσίου σε ανταλλακτήρια στοιχημάτων. Τα έσοδα του Δημοσίου πλέον περιορίζονται στην φορολόγηση των κερδών των ανταλλακτηρίων αυτών και μόνο. Η εκτίμησή μου είναι πως ο συνδυασμός της 1ης και της 3ης πρότασης αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή. Με άλλα λόγια, η δημιουργία ανταλλακτηρίου στοιχημάτων αποκλειστικά από παρόχους του Δημοσίου (ΟΠΑΠ – ΟΔΙΕ) θα αποφέρει επιπλέον έσοδα, θα τονώσει τον ανταγωνισμό σε μία ελεύθερη αγορά (επιτρέποντας την παράλληλη ύπαρξη και λειτουργία και άλλων ανταλλακτηρίων), θα καταφέρει να προσελκύσει το λεγόμενο μέχρι πρότινος «εξαγόμενο συνάλλαγμα», ανοίγοντας βεβαίως ταυτόχρονα την Ελληνική αγορά προς το εξωτερικό και προσελκύοντας νέους παίκτες (αυτό αναφέρεται ιδιαίτερα για τον ΟΔΙΕ και τις Ελληνικές Ιπποδρομίες οι οποίες δεν διατίθενται προς στοιχηματισμό από καμία εταιρία στοιχημάτων στον κόσμο). Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκης