Αρχική Ανοιγμα Κλειστών ΕπαγγελμάτωνΆρθρο 4 ΣυμβολαιογράφοιΣχόλιο του χρήστη Νικόλαος Ψύλλας Συμβολαιογράφος Λαγκαδά | 20 Ιανουαρίου 2011, 16:47
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το υψηλό επίπεδο άσκησης δημόσιας εξουσίας από τους Συμβολαιογράφους έχει δημιουργήσει σε πολλούς την αίσθηση ότι είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και όχι δημόσιοι λειτουργοί. Διότι ο Έλλην πολίτης έχει συνηθίσει την παροχή δημόσιας υπηρεσίας με τα γνωστά σε όλους προβλήματα και αγκυλώσεις. Οι δημόσιοι λειτουργοί της συμβολαιογραφίας όμως γνωρίζουν : α) ότι εάν είναι τεμπέληδες και δεν παράξουν έργο θα έχουν μηδενικό εισόδημα, επειδή είναι άμισθοι, β) ότι εάν δεν είναι καταρτισμένοι και ικανοί στην παραγωγή του έργου τους θα έχουν ελάχιστο εισόδημα, επειδή είναι άμισθοι και δεν θα μπορούν λόγω έλλειψης φήμης να προσελκύσουν πελάτες. Το σύστημα αυτό βασίζεται σε τρείς βασικούς πυλώνες : 1ον) καθορισμένες και μη διαπραγματευόμενες συμβολαιογραφικές αμοιβές (δ ε ν σ η μ α ί ν ε ι υ ψ η λ έ ς α μ ο ι β έ ς), 2ον) ελεγχόμενος αριθμός βιώσιμων θέσεων συμβολαιογράφων και 3ον) θέσεις συμβολαιογράφων που καλύπτουν το σύνολο της Ελληνικής επικράτειας και εξυπηρετούν τους πολίτες, οι οποίοι έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτές και τις απολαμβάνουν με ελάχιστο κόστος μετακινήσεως. Κατ’ αποτέλεσμα οι συμβολαιογραφικές υπηρεσίες είναι προσιτές σε περιοχές της χώρας μας, όπου όροι όπως : «μετρό», «αστική συγκοινωνία», «αεροδρόμιο», «φυσικό αέριο», «νοσοκομείο» κ.λπ. είναι γνωστοί μόνο ως λήμματα εργασιών λεξικογραφήσεως. Με το σοφό αυτό σύστημα του άμισθου δημόσιου λειτουργού τα κράτη σε ό λ η την Ευρώπη και τον κόσμο γενικότερα κατάφεραν : α) να παρέχουν στους πολίτες τους δημόσια υπηρεσία χωρίς τα προβλήματα της χαμηλής παραγωγικότητας και ποιότητας, που εμφανίζονται στις περισσότερες από τις άλλες δημόσιες υπηρεσίες και β) να μην διαχέεται το κόστος της υπηρεσίας, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, οριζόντια, όπως γίνεται π.χ. με τις ζημιογόνες ΔΕΚΟ, τα ελλείμματα των οποίων βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή όλους τους φορολογούμενους πολίτες της χώρας μας. Αντιθέτως το κόστος των συμβολαιογραφικών υπηρεσιών το επωμίζονται οι χρήστες των υπηρεσιών, αλλά και στην περίπτωση αυτή υπάρχει πρόνοια, ώστε να αντιμετωπίζονται ευνοϊκότερα οι αδύναμοι οικονομικώς, κατά τη σύνταξη των λεγόμενων «αναγκαστικών» πράξεων π.χ. διαθήκη, αποδοχή κληρονομιάς, πληρεξούσια κ.λπ., οι οποίες συνήθως τους αφορούν και για τις οποίες προβλέπεται ένα συμβολικό αντίτιμο, που δεν καλύπτει ούτε το κόστος, διότι το χαμηλό αυτό κόστος αντισταθμίζεται – επιδοτείται από τις κατά πολύ λιγότερες λεγόμενες «ευγενείς» πράξεις π.χ. αγοραπωλησίες, δωρεές και γονικές παροχές. Για να γίνουν πιο κατανοητά τα ανωτέρω αναφέρεται το κάτωθι παράδειγμα : όταν το Μετρό της Αθήνας είναι ελλειμματικό, εγώ ο φορολογούμενος κάτοικος του Λαγκαδά, που το έχω δει μόνο σε φωτογραφίες, επιβαρύνομαι (μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού), όπως και ο χρήστης του που απολαμβάνει τη λειτουργία του ή δύναται να την απολαύσει. Αντιθέτως όταν ο κύριος τάδε, κάτοικος Αθηνών, αγοράσει οικία στην Ηρώδου Αττικού, όχι μόνο ουδεμία επιβάρυνση προκαλεί στους λοιπούς πολίτες, αλλά επιπροσθέτως επιβαρύνεται ο ίδιος για τους λοιπούς, διότι πληρώνει πολύ περισσότερο απ’ όσο κοστίζει η υπηρεσία που του παρέχεται και αυτό γίνεται για να μπορούν όλοι να απολαμβάνουν άλλες υπηρεσίες του ίδιου επιπέδου με πολύ χαμηλό, κάτω του κόστους, αντίτιμο. Δίδεται ένα παράδειγμα σχετικώς : είμαι συμβολαιογράφος στην πόλη του Λαγκαδά και στην περιφέρεια μου υπάρχει ένας δήμος (Ασπροβάλτα, Δήμου Αγ. Γεωργίου) σε απόσταση 70 χλμ., δηλ. μετάβαση - επιστροφή συν. 140 χλμ., απαιτούμενος χρόνος μετάβασης – επιστροφής, περίπου 2 ώρες, κόστος καυσίμου, περίπου 23 €. Τα σύμφωνα με το νόμο δικαιώματά μου, τα οποία και εισπράττω, για εκτός έδρας, είναι 15 €. Το έτος 2010 μετέβην συνολικά 74 φορές στην Ασπροβάλτα. Δαπάνησα μόνο για καύσιμα 1700 €. Εισέπραξα για δικαιώματα εκτός έδρας 1100 €. Ζημία δηλ. 600 €, χωρίς να υπολογισθούν 148 (εργατο)ώρες για τη διαδρομή, κόστος σέρβις για 10.360 χλμ. κ.λπ.- Ενδεικτική συνολική αμοιβή (με ΦΠΑ και εκτός έδρας) για μία μετάβαση και σύνταξη πληρεξουσίου εισπράξεως σύνταξης : 38,13 €.- Το ΤΑΧΙ σίγουρα στοιχίζει τα διπλάσια. Αναρωτιέται εύλογα κανείς : γιατί συμφέρει κάποιος, αντί να μετακινείται με ΤΑΧΙ, να μετακινείται με συμβολαιογράφο ; ; Αυτό συμβαίνει για η Πολιτεία θεωρεί ότι όλοι πρέπει να έχουν πρόσβαση στις συμβολαιογραφικές υπηρεσίες με το δυνατόν χαμηλότερο κόστος, όπου και εάν αυτοί κατοικούν. Ποιος πληρώνει αυτή τη ζημιά ; Η αλήθεια είναι ότι την πληρώνει, όχι ο ίδιος ο συμβολαιγράφος, αλλά ο υψηλών εισοδημάτων πελάτης του, διότι, τις περισσότερες φορές, για πράξεις που κάνει με υψηλό οικονομικό αντικείμενο, αυτός πληρώνει περισσότερα από την αξία της υπηρεσίας, που παρέχουμε και έτσι επιδοτεί τις χαμηλού οικονομικού αντικειμένου πράξεις – υπηρεσίες και τους χρήστες τους. Εξαρτάται απ΄το πως αντιλαμβάνεται ο καθένας τους όρους κοινωνική πολιτική και κοινωνική δικαιοσύνη. Παρατίθεται μία ρήση του τ. Προέδρου των Η.Π.Α. Λίντον Τζόνσον : «…Δεν εξετάζουμε τη νομοθεσία υπό το πρίσμα του καλού που θα επιφέρει αν εφαρμοστεί σωστά, αλλά υπό το πρίσμα του κακού που θα προκαλέσει αν εφαρμοστεί λάθος…».-