Αρχική Ανοιγμα Κλειστών ΕπαγγελμάτωνΆρθρο 7 ΜηχανικοίΣχόλιο του χρήστη Βασίλης | 25 Ιανουαρίου 2011, 12:41
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είμαι πολιτικός μηχανικός σχεδόν εδώ και δέκα χρόνια, ελεύθερος επαγγελματίας και προέρχομαι από Ελληνικό πολυτεχνείο. Τον τελευταίο χρόνο γίναμε μάρτυρες των περισσότερων αλλαγών στον κλάδο μας από κάθε άλλη χρονιά! Από το καλοκαίρι του 2009 άλλαξαν τρεις φορές οι διατάξεις που αφορούν του η/χώρους αναγκάζοντας μας σε αλλεπάλληλες προσαρμογές των έργων μας. Άλλαξε φέτος το καθεστώς της φορολογίας μας απροειδοποίητα στη μέση σχεδόν της χρονιάς( τουλάχιστον τότε έγινε γνωστό)! Επιπλέον υπήρξε μια γενικότερη αλλαγή αντιμετώπισης στη φορολογία των ακινήτων. Στη συνέχεια ήρθε ο Κ.Ε.Ν.Α.Κ. τον Οκτώβριο γεγονός που αλλάζει κατά πολύ τα δεδομένα και όσον αφορά τις μελέτες και όσον αφορά το κόστος της κατασκευής. Η επόμενη αλλαγή που περιμένουμε είναι η κατάργηση του κώδικα αμοιβών. Σε όλες τις προαναφερθείσες αλλαγές δε θα έλεγα ότι είμαι αντιδιαμετρικά αντίθετος αλλά ο τρόπος με τον οποίο έγιναν ήταν τουλάχιστον βιαστικός και προκάλεσε αιφνιδιασμό ιδιαίτερα η αλλαγή με τη φορολογία όπου κατά την ταπεινή μου γνώμη το σωστό θα ήταν να ορισθούν οι κανόνες του παιχνιδιού είτε από την αρχή της χρονιάς είτε από την επόμενη χρονιά και όχι στο μέσο! Δε φαντάζομαι ότι θα ήταν τόσο πολλά τα έσοδα που θεωρητικά θα έχανε το κράτος αν εφαρμοζόταν το νέο φορολογικό σύστημα από τις αρχές του 2011! Αναφορικά με την επικείμενη κατάργηση του θεσμοθετημένου κώδικα αμοιβών των μηχανικών είμαι κάθετα αντίθετος. Σήμερα υπάρχει ένα σημείο αναφοράς για να δώσουμε μια προσφορά και είναι αυτός ο κώδικας αμοιβών. Εάν καταργηθεί στην αγορά θα υπάρξουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και ζούγκλας! Δεν είναι δυνατόν να επιθυμούμε καλύτερη ποιότητα κατασκευών που να είναι λιγότερο ενεργοβόρες και με αντοχή στο σεισμό από τη μία και να υποβαθμίζουμε την αμοιβή αυτού που θα συντάξει τη μελέτη και θα επιβλέψει το έργο από την άλλη. Συν τοις άλλοις η αμοιβή της επίβλεψης, δεδομένης της πρόσφατης αύξησης της τιμής των δομικών υλικών, για τον προϋπολογισμό μιας κατασκευής λαμβάνει εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό. Οπότε η εικασία ότι θα μειωθεί το κόστος μιας κατασκευής ακόμη και εάν καταργηθεί η αμοιβή της επίβλεψης είναι μύθος. Η πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον είναι ότι θα προκύψουν με χαμηλές αμοιβές διεκπεραιωτές οικοδομικών αδειών και όχι απαραίτητα μηχανικοί, οι οποίοι θα είναι αδιάφοροι για την κατασκευή. Κατά συνέπεια τίθενται σοβαρά ερωτήματα κατά πόσο θα μονωθεί σωστά η κατασκευή ώστε να μην καταναλώνει πολύ ενέργεια που είναι και η στόχευση του Υ.ΠΕ.ΚΑ. και κατά πόσο κατασκευασθεί ορθά ο φέρον οργανισμός ώστε να έχουμε την επιθυμητή αντοχή έναντι σεισμού, χωρίς την απαιτούμενη επίβλεψη. Επιπρόσθετα αναρωτιέμαι κατά πόσο έχει ληφθεί υπόψιν η ενδεχόμενη μείωση των εισπράξεων του κράτους από Φ.Π.Α και Φ.Ε.Μ. καθώς εάν δεν υπάρχει ένα σημείο αναφοράς όπως ο κώδικας αμοιβών ως άμεσο επακόλουθο θα έχουμε φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή. Με όλα τα αυτά τα παραπάνω ακόμη δεν έχω αντιληφθεί ακόμη κατά πόσο θα έχει όφελος το κράτος και θα εξοικονομηθούν χρήματα από το επονομαζόμενο άνοιγμα του ‘κλειστού’ επαγγέλματος του μηχανικού. Εν ολίγοις έχω να υπογραμμίσω ότι οι μηχανικοί έχουν προσφέρει πολλά και το κράτος έχει αρκετά να εισπράξει από τον κύκλο εργασιών του τεχνικού κόσμου και χωρίς να χρειάζεται να γίνει κάποια αλλαγή στη νομοθεσία. Ωστόσο με όλες τις προαναφερθείσες αλλαγές και γενικώς τις αλλαγές που αφορούν τα ακίνητα και έχουν το στοιχείο του αιφνιδιασμού γίνονται επιφυλακτικοί όχι μόνο οι μηχανικοί αλλά και όσοι ενδιαφέρονται να πραγματοποιήσουν κάποια επένδυση είτε αυτή αφορά την κατασκευή μιας οικίας είτε ενός ξενοδοχείου είτε μιας βιομηχανίας. Αυτό έχει ως άμεσο αποτέλεσμα πέραν από τη μείωση της δραστηριότητας του τεχνικού κόσμου, τη μείωση των άμεσων και έμμεσων εσόδων του κράτους. Συμπερασματικά εκείνο που αντιλαμβάνομαι είναι ότι πρέπει να υπάρξει ένα περιβάλλον μακροχρόνιας σταθερότητας σε επίπεδο νομοθεσίας και φορολογίας των κατασκευών και να δοθούν κίνητρα και όχι αντικίνητρα – αιφνιδιαστικές αλλαγές νομοθεσίας και φορολογίας- εάν πραγματικά επιθυμούμε ανάπτυξη και άμεσα οικονομικά οφέλη όχι μόνο για τον τεχνικό κόσμο αλλά και για την πολιτεία.