Αρχική Ανοιγμα Κλειστών ΕπαγγελμάτωνΆρθρο 8 Νόμιμοι ΕλεγκτέςΣχόλιο του χρήστη Γραφείο Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή Ντάβου Παναγιώτη | 25 Ιανουαρίου 2011, 18:36
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το Γραφείο μας περίμενε εναγωνίως την ανάρτηση της Διαβούλευσης για να εκθέσει τις απόψεις του. Κατ’ αρχήν θεωρούμε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο δεν θα απαιτείτο αν η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε ασχοληθεί, νωρίτερα προ πολλών ετών, επαρκώς με όλες τις σχετικές ελάχιστες αμοιβές. Επίσης, καμία ελάχιστη αμοιβή δεν εξασφαλίζει την ποιότητα της εργασίας αλλά τη μεγιστοποίηση των εσόδων στους επαγγελματίες του χώρου στον οποίο αυτές υφίσταται. Την ποιότητα του ελέγχου την εξασφαλίζει ο επαγγελματισμός των ορκωτών ελεγκτών και πάνω απ’ όλα οι επαρκείς εξωτερικοί ποιοτικοί έλεγχοι των εποπτικών αρχών, στην περίπτωση της Ελλάδας η Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων (ΕΛΤΕ) και το Πειθαρχικό Συμβούλιο της. Αντί να ασχολούμαστε και να εναντιωνόμαστε στην κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών, η οποία ως ειπώθηκε έπρεπε να είχε νωρίτερα αποτελέσει αντικείμενο της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και της αντίστοιχης Ευρωπαϊκής, έπρεπε να ασχολούμαστε με την ενδυνάμωση της ΕΛΤΕ, την οποία αυτή τη στιγμή ο αρμόδιος Υπουργός Οικονομικών έχει αποδυναμώσει, ως υπεύθυνος εποπτεύων, καθώς η στελέχωση της, περιλαμβάνει δύο άτομα (εάν εξαιρέσει κανείς τα στελέχη ανωτάτου επιπέδου – Προέδρους, Αντιπροέδρους κλπ), τα οποία είναι επιφορτισμένα με τον έλεγχο 3.000 επαγγελματιών περίπου και χιλιάδων Εκθέσεων Ελέγχου ανά έτος, συμπεριλαμβανομένων πολύ μεγάλων Ομίλων εταιρειών, εισηγμένων και μη. Γιατί μας απασχολεί η κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών και δεν μας απασχολεί χρόνια τώρα η αποδυνάμωση της ΕΛΤΕ; Γιατί ο Υπουργός Οικονομικών ως εποπτεύων της ΕΛΤΕ δεν εγκρίνει άμεσα την πρόσληψη των 12 στελεχών που τόσους μήνες έχει καθυστερήσει στην ΕΛΤΕ (οι διαδικασίες έχουν ξεκινήσει προ Μνημονίου και σήμερα είναι στο τελικό στάδιο υπογραφής τους από τον Υπουργό), σε ένα χώρο ο οποίος είναι νευραλγικός για την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας; Πόσοι ανεξάρτητοι εξωτερικοί ποιοτικοί έλεγχοι έγιναν τα τελευταία χρόνια στους Ορκωτούς Ελεγκτές για ελεγχόμενες εταιρείες οι οποίες από τη μία μέρα στην άλλη πτώχευσαν, καταστρέφοντας χιλιάδες πιστωτές, εργαζόμενους, δανειστές, καταθέτες, ασφαλισμένους κλπ; Θεωρούμε ότι οι ελάχιστες αμοιβές επιτέλους πρέπει να καταργηθούν γιατί δεν έχουν καμία σχέση με την ποιότητα του ελέγχου. Εάν ένας ελεγκτής κρίνει ότι με την αμοιβή, που του προτείνει η ελεγχόμενη εταιρεία, δεν θα μπορέσει να εκτελέσει το έργο του με την απαιτούμενη επάρκεια, τότε, απλά δεν έχει παρά να μην δεχτεί την ανάθεση του ελέγχου. Ποιος θα δέχεται να κάνει έλεγχο μειώνοντας την ποιότητα του έργου του, αν ξέρει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να βρεθεί υπόλογος μέσα από τη διαδικασία ποιοτικών ελέγχων; Οφείλετε ωστόσο παράλληλα με την κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών να ενισχύσετε άμεσα την λειτουργία της ΕΛΤΕ ώστε να μπορεί να επιβάλει και επιβλέπει την τήρηση των απαιτούμενων ελεγκτικών προτύπων και όπου διαπιστώνεται πλημμελής τήρησή τους να επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις που θα περιλαμβάνουν έως και την αφαίρεση της άδειας άσκησης επαγγέλματος. Όταν οι ορκωτοί ελεγκτές συνειδητοποιήσουν ότι και αυτοί ελέγχονται (ο ελεγκτής πρέπει να ελέγχεται και αυτός) και κινδυνεύουν να χάσουν τη δύναμη της υπογραφής Εκθέσεων Ελέγχου, να είστε σίγουροι ότι δεν θα διακινδυνεύσουν να αναλάβουν εργασίες που δεν θα μπορούν να εκτελέσουν με την απαιτούμενη ποιότητα. Το ελεγκτικό έργο δεν πρέπει να εξαρτάται από το κέρδος που θα αποφέρει στον ελεγκτή αλλά από την τήρηση των ελεγκτικών προτύπων. Τα πρότυπα δεν τα τηρούμε αναλογικά με την αμοιβή μας (δηλαδή, εάν εισπράττει αρκετά χρήματα ο ελεγκτής κάνει καλή δουλειά, ενώ αν εισπράττει λίγα δεν κάνει). Αν κάποιος ελεγκτής δεν θεωρεί την αμοιβή επαρκή, δεν κάνει εκπτώσεις στο ελεγκτικό έργο, απλά δεν το αναλαμβάνει και αυτό μπορεί να εξασφαλισθεί μόνο με ανεξάρτητους εξωτερικούς ποιοτικούς ελέγχους. Αν εξοργίζονται κάποιοι με την κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών, σημαίνει ότι είναι πλήρως ικανοποιημένοι από όλα τα υπόλοιπα θέματα λειτουργίας του θεσμού στην Ελλάδα; Καταργήστε τις ελάχιστες αμοιβές αλλά εξασφαλίστε στον επαγγελματικό χώρο των Ορκωτών Ελεγκτών την αξιοπρέπεια που απαιτείται. Το Γραφείο μας έχει την τιμή να είναι, αν όχι το πρώτο, από τα πρώτα που δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα με τη μορφή ατομικής επιχείρησης κατά τα πρότυπα λειτουργίας των συμβολαιογραφικών ή δικηγορικών γραφείων και δυσκολευτήκαμε για να το πετύχουμε. Το επάγγελμα έχει ανοίξει πλέον και έμπειροι Ορκωτοί Ελεγκτές μπορούν με σοβαρότητα να εκτελέσουν το έργο τους ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Δεν ήταν εύκολο να γίνει αυτό, ελπίζουμε όμως ότι όλο και περισσότεροι Ορκωτοί Ελεγκτές θα κάνουν κάτι αντίστοιχο. Υπάρχουν επαγγελματίες που μπορούν να παρέχουν υψηλής ποιότητας έργο χωρίς να πρέπει να λειτουργούν με γνώμονα την ωριαία χρέωση, που για όσους γνωρίζουν καλά, μπορεί να φτάσει και τα 500 Ευρώ την ώρα. Όποιος δεν θεωρεί αξιοπρεπή την αμοιβή που του προσφέρουν ας μην δεχτεί την ανάθεση, κανείς δεν τον υποχρεώνει. Τόσα χρόνια με τις ελάχιστες αμοιβές καταφέραμε μήπως να ελαχιστοποιήσουμε τις πτωχεύσεις εταιρειών; Πόσους ποιοτικούς ελέγχους πραγματοποιήσαμε σε σοβαρές υποθέσεις πτωχεύσεων και σημαντικών σκανδάλων γεγονότα που αναλογικά και με την δική τους βαρύτητα οδήγησαν στην σημερινή οικονομική κρίση; Τα κέρδη στον ελεγκτικό χώρο είναι υπέρ αρκετά και μπορείτε να το επιβεβαιώσετε κοιτώντας τις οικονομικές καταστάσεις των ελεγκτικών εταιρειών και των συμβουλευτικών συνδεδεμένων με αυτές, όπως επίσης και των φυσικών προσώπων που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Ως Γραφείο με χαρά θα δεχόμασταν να ενταχθούμε σε λίστα κοινοποίησης των οικονομικών απολαβών των φυσικών προσώπων Ορκωτών Ελεγκτών για να διαπιστώσουμε όλοι πόσο επικερδές είναι το επάγγελμα και πόσο συνέβαλαν σε αυτό οι ελάχιστες αμοιβές. Η αμοιβή του Ορκωτού Ελεγκτή δεν του ορίζει το πόσο θα ασχοληθεί με τον έλεγχο. Τα ελεγκτικά πρότυπα είναι αυτά που το κάνουν. Οι ποιοτικοί έλεγχοι δεν είναι επαρκείς γιατί οι Υπουργοί Οικονομικών ως εποπτεύοντες έχουν καταφέρει να αποδυναμώσουν όλα αυτά τα χρόνια την ΕΛΤΕ. Μια τέτοια επιτροπή θα έπρεπε να είχε τη δυνατότητα να στελεχώνεται με την αφρόκρεμα των στελεχών του χώρου. Ας ρίξουν μια ματιά κάποιοι στο κατά πόσον υπάρχει παραβίαση των κανόνων δεοντολογίας όσον αφορά την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών. Τους ελέγχους δεν τους απαξιώνουν οι αμοιβές αλλά οι ίδιοι οι ελεγκτές που τους πραγματοποιούν χωρίς επαγγελματισμό! Τέλος, με το νομοσχέδιο προτείνεται η καθιέρωση ελάχιστων ωρών απασχόλησης, που στην ουσία συνιστά μια ύστατη προσπάθεια παραγόντων, για μείωση της όλης προσπάθειας της απελευθέρωσης. Αλήθεια τι νόημα έχουν τέτοιου είδους διατάξεις; Τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα που ήδη είναι τεράστια σε έκταση, απαιτούν προσπάθεια για την εφαρμογή τους και έχουν υιοθετηθεί νομοθετικά και μεταφραστεί επίσημα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν συγκεκριμένες διαδικασίες για την εκτέλεση του ελεγκτικού έργου με υπευθυνότητα και επαγγελματισμό. Αντιλαμβανόμαστε ότι με τέτοιου είδους ρυθμίσεις θα αμβλυνθεί η επί της ουσίας αναστολή των προβλέψεων της απελευθέρωσης. Οι εν λόγω ρυθμίσεις ευνοούν αυτούς οι οποίοι αντί να εμβαθύνουν στη μαχόμενη ελεγκτική, θα καταλήξουν σε ένα βαθμό να ασχολούνται με το να συμπληρώνουν φορμούλες και excel-άκια γνωστοποίησης προϋπολογισμένων και απολογιστικών ωρών και θα οδηγήσουν εκ νέου το επάγγελμα σε απατηλές γραφειοκρατικές διαδικασίες οι οποίες θα αφαιρούν πολύτιμο χρόνο και θα προσθέτουν κόστος στο ελεγκτικό έργο. Πως μπορεί κάποιος να ορίσει συγκεκριμένες ώρες ανά έργο; Όλοι οι ελεγκτές είναι το ίδιο αποδοτικοί στην εργασία τους ανεξαρτήτως ηλικίας, ευφυΐας, προσπάθειας, ζήλου κλπ για να ορίσουμε για όλους το ελάχιστο ποσό ωρών με φόρμουλες μαγικές; Η ηγεσία του Υπουργείου πρέπει να εξετάσει σοβαρά το εν λόγω θέμα το οποίο εξάλλου προϋπήρχε στη νομοθεσία και η συνεισφορά του προκύπτει από τα αποτελέσματα στην ποιότητα του ελέγχου. Τέλος να αναφερθεί ότι παρόμοια διάταξη δεν υπάρχει σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης, αφού όπως προαναφέρθηκε ρυθμίζεται με γενικές προβλέψεις από τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα και τον Κώδικα Δεοντολογίας. Ευχόμαστε, να γίνουν γενναίες προσπάθειες, έστω και με καθυστέρηση, προκειμένου να βελτιώσουμε την αξιοπιστία και αξιοπρέπεια στο χώρο και να σεβαστούμε το έργο μας και όλους τους επαγγελματίες του χώρου από τον τελευταίο βοηθό Ορκωτού Ελεγκτή μέχρι τους υπογράφοντες Ορκωτούς Ελεγκτές. Με εκτίμηση Παναγιώτης Ντάβος Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής Γραφείο Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή Ντάβου Παναγιώτη Καραϊσκάκη 70 153 51 Παλλήνη Αττική – Ελλάδα info@pdavos.gr www.pdavos.gr