Αρχική Καταπολέμηση ΦοροδιαφυγήςΆρθρο 10 Βελτίωση αποτελεσματικότητας συστήματος ελέγχων. Τροποποιήσεις στον Κ.Φ.Ε. και στον Κώδικα Φ.Π.Α.Σχόλιο του χρήστη ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΘΗΣ | 26 Ιανουαρίου 2011, 20:36
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΘΕΜΑ : ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΕΡΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ, ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ Με την ΠΟΛ 1130/17-9-2010 ΑΥΟ δόθηκαν οδηγίες για εντατικοποίηση των προσωρινών φορολογικών ελέγχων και επιτάχυνση διαδικασιών έκδοσης αποφάσεων επιβολής προστίμου ΚΒΣ και λοιπών καταλογιστικών πράξεων. Η διαδικασία ελέγχου, καταλογισμού και είσπραξης των ποσών που καταλογίζονται που ισχύει σήμερα είναι χρονοβόρα και αναποτελεσματική και καθιστά δυσχερή έως και ανέφικτή την είσπραξη των καταλογιζομένων ποσών, όπως προκύπτει από τα κατωτέρω: ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ - ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΥ ΦΠΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΚΒΣ – ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΝ ΤΕΛΕΙ ΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΑΥΤΩΝ ΕΠ’ ΑΟΡΙΣΤΟΝ Διαδικασίες ελέγχου –καταλογισμού ΦΠΑ και προστίμων Από τις καταστάσεις που αποστέλλονται από την Γ.Γ.Π.Σ στις κατά τόπους αρμόδιες φορολογικές αρχές για επιχειρήσεις που δεν υπέβαλαν περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και κατά συνέπεια δεν κατέβαλαν τον ΦΠΑ που όφειλαν να καταβάλουν, αρχίζει η διαδικασία ελέγχου και καταλογισμού των ποσών που δεν δηλώθηκαν και δεν αποδόθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις της ΠΟΛ 1130/17-9-2010 ΑΥΟ. Σε εκτέλεση της ΠΟΛ 1130/17-9-2010 ΑΥΟ γίνεται τηλεφωνική επικοινωνία με τις επιχειρήσεις αυτές προκειμένου εντός πέντε ημερών να υποβάλουν τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και να καταβάλουν τον φόρο. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η ανωτέρω προθεσμία παρέρχεται άπρακτος. Στην συνέχεια εκδίδονται εντολές προσωρινού ελέγχου. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ( άρθρο 4 του ν. 3610/2007) επιδίδονται προσκλήσεις στις επιχειρήσεις αυτές προκειμένου εντός 10 ημερών να υποβάλουν τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και να καταβάλουν τον φόρο. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η ανωτέρω προθεσμία παρέρχεται επίσης άπρακτος. Στη συνέχεια συντάσσεται κλήση προς ακρόαση με προθεσμία 10 ημερών προκειμένου να καταλογισθεί 15πλάσιο πρόστιμο ΚΒΣ για έκδοση αθεωρήτων στοιχείων από φορολογικό μηχανισμό λόγων μη υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις της ΠΟΛ 1082/2003. Μετά την πάροδο των 10 ημερών συντάσσονται εκθέσεις και εκδίδονται καταλογιστικές πράξεις ΦΠΑ και ΚΒΣ, οι οποίες και κοινοποιούνται. Στις περισσότερες από τις ανωτέρω περιπτώσεις κατατίθεται προσφυγή σε προθεσμία 60 ημερών από την κοινοποίηση και βεβαιώνεται ο ΦΠΑ κατά ποσοστό 100% και το πρόστιμο κατά ποσοστό 25%. Σε πολλές από τις ανωτέρω περιπτώσεις γίνεται η κατάθεση της προσφυγής στη ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ, σύμφωνα με τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 126 του ν. 2717/99 όπως ισχύουν με την τροποποίηση του ν. 3659/2008 με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην φορολογική διαδικασία όπως: να κατατίθενται οι προσφυγές σε αναρμόδια δικαστήρια και να ακολουθεί μία χρονοβόρος διαδικασία. να δημιουργείται σύγχυση στη βεβαίωση των φόρων «λόγω μη άσκησης προσφυγής», γιατί υπάρχει καθυστέρηση στην αποστολή της προσφυγής από την γραμματεία του δικαστηρίου στην αρμόδια Φορολογική αρχή (μετά την ημερομηνία της προθεσμίας για την άσκηση της προσφυγής και του συνυποβαλλομένου αιτήματος της Διοικητικής επίλυσης της διαφοράς). Στη συνέχεια ακολουθεί ο φαύλος κύκλος των διαδικασιών των Διοικητικών Δικαστηρίων ως κατωτέρω: Διαδικασίες Διοικητικών Δικαστηρίων Μετά από την άσκηση προσφυγών ακολουθούν συνήθως Αιτήσεις Αναστολής Είσπραξης των βεβαιωμένων ποσών (άρθρα 200-205 του ν. 2717/99- ΚΔΔ), δηλαδή του 100% του ΦΠΑ που δεν έχει αποδοθεί και καταλογίσθηκε με προσωρινό έλεγχο και του 25% στις λοιπές περιπτώσεις και εκδίδονται από τα Διοικητικά Πρωτοδικεία σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις Προσωρινές Διαταγές Αναστολής και στη συνέχεια Αποφάσεις με τις οποίες αναστέλλεται η είσπραξη των ανωτέρω ποσών μέχρι την εκδίκαση των υποθέσεων αυτών και την έκδοση αποφάσεων επί των προσφυγών. Η συζήτηση των προσφυγών πραγματοποιείται σε χρόνο τεσσάρων έως πέντε ετών και εκδίδονται αποφάσεις μετά δύο χρόνια περίπου, ήτοι σύνολο έξη με επτά χρόνια. Οι αποφάσεις που εκδίδονται είναι στο σύνολο τους απορριπτικές των πράξεων καταλογισμού του ΦΠΑ και οι υποθέσεις αυτές αναπέμπονται στις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να τηρηθεί ο ουσιώδης τύπος της προηγούμενης ακρόασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του Ν. 2690/1999, δηλαδή να γίνει επανάληψη της φορολογικής διαδικασίας από την αρχή (Αποφάσεις του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πατρών- Τμήμα 2ο Τριμελές υπ’ αριθ. 78, 80, 83, 86, 89, 92, 689 και 693/2009). Στη συνέχεια κοινοποιείται κλήση προς ακρόαση με δέκα μέρες προθεσμία προκειμένου να εκφέρει τις απόψεις της η επιχείρηση και συντάσσεται νέα έκθεση ελέγχου βάσει της οποίας εκδίδονται εκ νέου καταλογιστικές πράξεις, οι οποίες κοινοποιούνται στην επιχείρηση. Επί των νέων καταλογιστικών πράξεων που κοινοποιήθηκαν ασκούνται εκ νέου προσφυγές. Μετά από την άσκηση των νέων προσφυγών ακολουθούν και πάλι Αιτήσεις Αναστολής Είσπραξης των βεβαιωμένων ποσών (άρθρα 200-205 του ν. 2717/99- ΚΔΔ), δηλαδή του 100% του ΦΠΑ που δεν έχει αποδοθεί και καταλογίσθηκε με προσωρινό έλεγχο και του 25% στις λοιπές περιπτώσεις και εκδίδονται από τα Διοικητικά Πρωτοδικεία σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις Προσωρινές Διαταγές Αναστολής και στη συνέχεια Αποφάσεις με τις οποίες αναστέλλεται η είσπραξη των ανωτέρω ποσών μέχρι την εκδίκαση των υποθέσεων αυτών και την έκδοση αποφάσεων επί των προσφυγών. Η συζήτηση των νέων προσφυγών πραγματοποιείται σε χρόνο τεσσάρων έως πέντε ετών και εκδίδονται αποφάσεις μετά δύο χρόνια περίπου, ήτοι σύνολο έξη με επτά χρόνια Μέχρι στιγμής αισίως έχουμε συνολικά περίπου δεκατρία με δεκαπέντε χρόνια για να εισπράξει το Δημόσιο, αλλά και πάλι λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο. Επί των Αποφάσεων των ΔΠ ασκούνται από τις επιχειρήσεις Εφέσεις. Μετά από την άσκηση των Εφέσεων ακολουθούν και πάλι Αιτήσεις Αναστολής Είσπραξης των βεβαιωμένων ποσών (άρθρα 206-209 του ν. 2717/99- ΚΔΔ), δηλαδή του 100% και εκδίδονται από τα Διοικητικά Εφετεία σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις Προσωρινές Διαταγές Αναστολής και στη συνέχεια Αποφάσεις με τις οποίες αναστέλλεται η είσπραξη των ανωτέρω ποσών μέχρι την εκδίκαση των υποθέσεων αυτών και την έκδοση αποφάσεων επί των Εφέσεων. Η συζήτηση των Εφέσεων πραγματοποιείται σε χρόνο δύο έως τριών ετών και εκδίδονται αποφάσεις μετά δύο χρόνια περίπου, ήτοι σύνολο τέσσερα με πέντε χρόνια. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΘΑ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΤΗΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΘΕΝΤΩΝ ΠΟΣΩΝ ΜΕΤΆ ΑΠΟ 17-20 ΕΤΗ ΑΡΧΙΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑΝ ΝΕΟ ΦΑΥΛΟ ΚΥΚΛΟ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ( ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΩΝ, ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ, ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΩΝ, ΑΝΑΚΟΠΩΝ, ΑΝΑΣΤΟΛΩΝ ΚΛΠ). Με το νόμο 3900/2010 (τροποποίηση του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας) θα μειωθεί κατά πολύ ο χρόνος για την ολοκλήρωση των ανωτέρω διαδικασιών, πιστεύω όμως ότι στην πράξη οι διαδικασίες θα είναι και πάλι χρονοβόρες και ΔΕΝ ΘΑ ΟΔΗΓΗΘΟΥΜΕ ΣΕ ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΑΜΕΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΕΣΟΔΩΝ. Κατόπιν των ανωτέρω και λαμβανομένου υπ’ όψη την επιτακτι κή ανάγκη του Δημοσίου για άμεση εξασφάλιση εσόδων, λόγω των έκτακτων και εξαιρετικά δύσκολων οικονομικών συνθηκών για τη χώρα (Δημόσιο Χρέος, Ελλείμματα, ΔΝΤ κλπ) παραθέτω τις παρακάτω προτάσεις για λήψη αυστηρών μέτρων που διασφαλίζουν όμως το Δημόσιο Συμφέρον και την άμεση είσπραξη των φόρων που δεν καταβάλλονται και αποτρέπουν τις προσφυγές στα Διοικητικά Δικαστήρια που έχουν ως συνέπεια μία χρονοβόρο διαδικασία προκειμένου να πραγματοποιηθεί η είσπραξη των οφειλομένων φόρων μετά από πολλά χρόνια: 1. Να καταργηθούν οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3610/2007 με τις οποίες επιδίδονται προσκλήσεις στις επιχειρήσεις προκειμένου εντός 10 ημερών να υποβάλουν τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και να καταβάλουν τον φόρο καθώς και για οποιαδήποτε άλλη φορολογία. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η ανωτέρω προθεσμία παρέρχεται άπρακτος και το αποτέλεσμα είναι να κωλυσιεργούν οι διαδικασίες καταλογισμού των φόρων και προστίμων. 2. Να ορισθεί ότι πρέπει ΝΑ ΚΑΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ (και όχι απλώς να βεβαιώνεται) ποσοστό 25% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ Ο ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ. Η κατάθεση προσφυγής ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ του ποσοστού 25% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ. 3. Να ορισθεί ότι πρέπει ΝΑ ΚΑΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ (και όχι απλώς να βεβαιώνεται) ποσοστό 100% του κύριου φόρου και του πρόσθετου φόρου, σε περιπτώσεις μη απόδοσης ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ Ο ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ. Η κατάθεση προσφυγής ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ του ποσοστού 100% του κύριου φόρου και του πρόσθετου φόρου, σε περιπτώσεις μη απόδοσης ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ. 4. Σε περιπτώσεις έκδοσης και λήψης ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ με σκοπό την παράνομη είσπραξη ή συμψηφισμό ΦΠΑ να ορισθεί ότι πρέπει ΝΑ ΚΑΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ (και όχι απλώς να βεβαιώνεται) ποσοστό 100% του κύριου φόρου και του πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών, καθώς και των επιβαλλομένων, για την ίδια αιτία προστίμων, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ Ο ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ. Η κατάθεση προσφυγής ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ του ποσοστού 100% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών, καθώς και των επιβαλλομένων, για την ίδια αιτία προστίμων ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ. 5. Να επιβάλλεται πρόσθετος φόρος εφάπαξ σε ποσοστό 300% σε περιπτώσεις μη απόδοσης ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων και όχι ποσοστιαία (3,5% ανά μήνα) που ισχύει. ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΘΗΣ