Αρχική Καταπολέμηση ΦοροδιαφυγήςΆρθρο 6 Κεντρική Διοίκηση του Συστήματος ΕλέγχωνΣχόλιο του χρήστη Γεώργιος Π. Παπαβασιλείου | 27 Ιανουαρίου 2011, 11:41
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αφορά στα άρθρα 6, 10 & 27 Οι προτάσεις που αναφέρονται κατωτέρω έχουν κατατεθεί τον Νοέμβριο του 2009 (α΄προσέγγιση) και τον Μάρτιο του 2010 (β΄προσέγγιση), στο Γραφείο Πρωθυπουργού. Στην συνέχεια διεβιβάσθησαν, υπηρεσιακά, στο Υπουργείο Οικονομικών. Συνεζητήθησαν, τον Νοέμβριο του 2010, (σε επίπεδο ανταλλαγής η-μηνυμάτων μόνο), με την ΓΓΠΣ. Το παρόν σχόλιο αφορά σε περίληψη όλων των παραπάνω. Κατά την γνώμη μας, περαιτέρω δημοσιοποίησή των προτάσεων αυτών και υποβολή τους σε δημόσια διαβούλευση δεν βλάπτει. Εφαρμογή Συστημάτων Business Process Management κατά της Φοροδιαφυγής Η ανεύρεση της φορολογητέας ύλης γίνεται όχι μόνο με την αναζήτηση του τί κερδίζεις, αλλά και του τί ξοδεύεις! Ενας δείκτης (Δ) για την απεικόνιση της φοροδιαφυγής αποδίδεται με τον λόγο, Δηλούμενα Ποσά / Δαπανώμενα Ποσά, και κυμαίνεται μεταξύ μηδενός και μονάδος (1>Δ>0). Δηλαδή, η φοροδιαφυγή μειώνεται, όταν το Δ προσεγγίζει την μονάδα. Θα μπορούσε, άραγε, να λειτουργήσει μηχανισμός ικανός να ελέγξει τον παραπάνω λόγο; Η απάντηση είναι ΝΑΙ, με την χρήση πρακτικών και τεχνολογιών, ανάλογων αυτών που χρησιμοποιούνται στις πιστωτικές κάρτες. 1. Δημιουργία φορολογικής ταυτότητας. Μπορεί να είναι ειδική κάρτα κατά τα πρότυπα της πιστωτικής (με μαγνητική ταινία ή microchip), με φωτογραφία, όνομα, διεύθυνση και το ΑΦΜ του κατόχου. Μπορεί να είναι βελτιωμένη έκδοση του Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας, με πρόσθετα στοιχεία και χαρακτηριστικά. Σε κάθε ΑΦΜ θα αντιστοιχεί μία φορολογική ταυτότητα και ένα φυσικό πρόσωπο - ή εκπρόσωπος νομικού προσώπου, που έχει δικαίωμα χρήσης αυτής. Όλες οι δαπάνες πάνω από συγκεκριμένο ποσό, θα εκτελούνται, με την χρήση της ταυτότητας αυτής. 2. Εφοδιασμό των επιχειρήσεων με ειδικό μηχανισμό έκδοσης παραστατικών (π.χ. ταμειακών μηχανών). Η ταμειακή μηχανή δεν θα μπορεί να εκδίδει παραστατικό αν δεν «διαβάσει», προηγουμένως, μαγνητικά, από την ταυτότητα, το ΑΦΜ του συναλλασσομένου. Ο περιορισμός αυτός θα ισχύει για ποσά μεγαλείτερα από κάποιο ποσό βάσης. 3. Οι μηχανισμοί έκδοσης παραστατικών θα συνδέονται με το TAXIS. Η σύνδεση θα γίνεται ανάλογα με τις διαθέσιμες από τους εμπόρους τηλεπικοινωνιακές γραμμές. Αυτόματα με υψηλών ταχυτήτων συνδέσεις, χειρονακτικά με dial up. Στοιχεία όπως, o ΑΦΜ εμπόρου o ΑΦΜ πελάτη o Ποσό συναλλαγής o Κωδικός είδους συναλλαγής o Κωδικός Άσκησης Επαγγέλματος o Ημέρα και ώρα συναλλαγής, θα μεταφέρονται σε κεντρικό εξυπηρετητή (server) του TAXIS. Το σύστημα θα αναγνωρίζει, αυτόματα, τα συμμετέχοντα στην συναλλαγή ΑΦΜ και θα εγγράφει - επίσης αυτόματα - τα στοιχεία αυτής και των συναλλασσομένων, σε ηλεκτρονικές φόρμες. Οι ηλεκτρονικές φόρμες θα φυλάσσονται σε ηλεκτρονικούς φακέλλους (activity folders) των κατόχων των ΑΦΜ. 4. Στις ηλεκτρονικές φόρμες θα εκτελούνται αυτόματα ή χειρονακτικά (από διαχειριστές) αθροίσεις και υπολογισμοί όπως, o Συνολική άθροιση διενεργούμενων συναλλαγών που αφορούν στον αγοραστή. o Συνολική άθροιση διενεργουμένων συναλλαγών που αφορούν στον πωλητή (έμπορο). o Αθροιση συναλλαγών ανά κωδικό είδους. o Αθροιση συναλλαγών ανά Κωδικό Ασκησης Δραστηριότητας o Εκδοση αναφορών, στατιστικών και άλλα πολλά. 5. Διασταύρωση δαπανών με Δήλωση Εισοδήματος – ‘Ελεγχοι Τα εισοδήματα που δηλώνονται με το Ε1 καταχωρούνται στο TAXIS. Με την εισαγωγή των δηλουμένων εισοδηματων στο TAXIS (data entry), αυτά θα εγγράφονται αυτόματα και στις ηλεκτρονικές φόρμες της παραγράφου 3. Σε περιπτώσεις οριοθετημένης απόκλισης (μεταξύ δηλωθέντος εισοδήματος και καταχωρημένων δαπανών), το σύστημα, αυτόματα, θα παράγει alerts και θα ειδοποιεί, δυναμικά, για την δυνατότητα διενέργειας ελέγχων και σύλληψης διαφυγούσης φορολογητέας ύλης. Οι λειτουργίες ελέγχων εξαρτώνται από τον τρόπο σχεδιασμού των διαδικασιών που αξιοποιούν πληροφορίες. Ο σχεδιασμός γίνεται με βάση δόκιμες μεθοδολογίες και βέλτιστες πρακτικές (best practices). Οι πληροφορίες, γενικώς, λαμβάνονται από: 1. τις φορολογικές δηλώσεις εισοδήματος νομικών και φυσικών προσώπων 2. κάθε συναλλαγή στην οποία συμμετέχουν φορολογικά στοιχεία συναλλασσομένων (έκδοση τιμολογίων, αποδείξεων αγοράς αγαθών και υπηρεσιών, δηλαδή ποιός πληρώνει και ποιός εισπράττει). 3. συσχετισμό προσωπικών ΑΦΜ με εταιρικά, για τους συμμετέχοντες σε εταιρείες και ποικιλοτρόπως αμοιβωμένων από αυτές (ως μέτοχοι, από μισθοδοσία, με κάθε μορφή bonus, από διανομή μερισμάτων κ.λπ). 6. Ηλεκτρονικοί Φάκελλοι - Συσχετισμοί Τα στοιχεία συναλλαγών και συναλλασσομένων συλλέγονται, ταυτοποιούνται και καταχωρούνται σε ηλεκτρονικούς φακέλλους (activity folders), ηλεκτρονικά. Θα υπάρχουν τα παρακάτω, κατ’ αρχήν, γενικά υποσυστήματα συσχετισμών. 1. Συσχετισμοί αγοράς – πώλησης μεταξύ ΑΦΜ οι κάτοχοι των οποίων δεν έχουν συγγενική ή νομική σχέση μεταξύ τους. 2. Συσχετισμοί συναλλαγών μεταξύ προσωπικών και εταιρικών ΑΦΜ, όταν τα προσωπικά ΑΦΜ εμπλέκονται με ΑΦΜ νομικών προσώπων και έχουν σαν αποτέλεσμα την δημιουργία ειδικών σχέσεων και συναλλαγών μεταξύ τους. Οι συσχετισμοί αυτοί θα επιτρέπουν τον έλεγχο της χρήσης εταιρικών περιουσιακών στοιχείων από φυσικά πρόσωπα και της σχέσης αυτών με εταιρείες ή με τους συμμετέχοντες σ’ αυτές. 3. Συσχετισμοί με στοιχεία από λογαριασμούς ΔΕΚΟ, κινητής τηλεφωνίας κ.λπ. 4. Συσχετισμοί με στοιχεία που προέρχονται από πληρωμές που εκτελούνται σε τραπεζικούς ή μέσω τραπεζικών λογαριασμών (internet και κάθε άλλης μορφής banking), που τροφοδοτούν με πολύτιμες πληροφορίες τους ηλεκτρονικούς φακέλλους των συναλλασσομένων και συμβάλλουν στον έλεγχο της σχέσης εισοδήματος/ δαπανών. 5. Συσχετισμοί με τίτλους ιδιοκτησίας. 6. Συσχετισμοί με άυλους τίτλους και ανάλογες συναλλαγές. 7. Συσχετισμοί με συμβάσεις μίσθωσης ακινήτων. 8. Συσχετισμοί με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών και άλλα πολλά. 7. Στατιστικά & Αναφορές (Statistics & Reports) Συσχετισμοί μεταξύ διαφορετικών ΑΦΜ (πωλητή και αγοραστή) γίνονται κατά την διεκπεραίωση των συναλλαγών. Κάθε νέα συναλλαγή δημιουργεί νέες πληροφορίες που καταχωρούνται στο σύστημα και παράγουν νέα δεδομένα (προστιθέμενη αξία). Το σύστημα εκτελεί υπολογισμούς, δημιουργεί εμφανή ή αφανή στατιστικά και αναφορές, τα οποία «μεταφράζει» σε επιβαλόμενες ενέργειες/επεμβάσεις. Παρατηρήσεις: 1. Η ηλεκτρονική καταγραφή των συναλλαγών μπορεί να οδηγήσει σε κεντρική (ηλεκτρονική) τήρηση βιβλίων Εσόδων – Εξόδων, χωρίς την παρεμβολή του επαγγελματία, καθαυτού. Η ηλεκτρονική/κεντρική τήρηση βιβλίων εσόδων/εξόδων θα μπορούσε και να καταργήσει τα υπάρχοντα χειρόγραφα, ή, τουλάχιστον, να μειώσει συνήθη «μαγειρέματα» που γίνονται παραδοσιακά! Και τούτο διότι προάγει άμεσο έλεγχο του τί δηλώνεται (βάσει περιγραφών ειδών/υπηρεσιών και αντίστοιχων κωδικών) και αν έκαστο εξ αυτών ούτω έπρεπε να έχει δηλωθεί. 2. Παρέχεται η δυνατότητα κεντρικής και αυτοματοποιημένης έκδοσης τιμολογίων, με ηλεκτρονική υποβολή αιτήματος και στοιχείων από τους ενδιαφερομένους, ηλεκτρονικοί παραλαβή του τιμολογίου και ταυτόχρονες εγγραφες, στους ηλεκτρονικούς φακέλλους/activity folders των συμμετεχόντων στην συναλλαγή. 3. Η επαφή φορολογουμένου και μηχανισμών ελέγχου καθίσταται απρόσωπη. Ο έλεγχος ξεκινά από συγκεκριμένη ειδοποίηση/alert που οδηγεί σε συγκεκριμένους ελέγχους για να επιβεβαιωθεί συγκεκριμένη παράβαση, στην οποία θα έχει υποπέσει ο φορολογούμενος. 4. Οι ρόλοι και τα δικαιώματα των χρηστών είναι συγκεκριμένα, καθώς και οι ενέργειες που έκαστος εξ’ αυτών θα μπορεί να εκτελεί. 5. Η πρόσβαση σε πληροφορίες διαβαθμίζεται ανάλογα με την θέση, τα δικαιώματα και τους ρόλους των χρηστών 6. Οι ενέργειες των χρηστών καταγράφονται στο σύστημα και παράγονται στατιστικά. Το σύστημα, δηλαδή, θα ελέγχει τους φορολογούμενους, αλλά και την υπηρεσιακή και επαγγελματική απόδοση των αρμοδίων λειτουργών και θα έχει δυνατότητα διασύνδεσης με συστήματα HRM για τον υπολογισμό επιδομάτων παραγωγικότητας και άλλων αμοιβών. 7. Η ανάθεση εργασιών σε χρήστες (χειριστές υποθέσεων), θα γίνεται με τεχνικές load balancing. 8. Θα παράγονται ειδοποιήσεις (alerts) για επικείμενη λήξη χρονικών προθεσμιών, για υποχρέωση προφορικής ή γραπτής επικοινωνίας με τους ενδιαφερομένους, νομικών παρεμβάσεων κ.λπ., κ.λπ. 9. Θα υπάρχει εξελιγμένος report generator, με την βοήθεια του οποίου θα επιλέγονται παράμετροι και δεδομένα, για εξειδικευμένη διασταύρωση στοιχείων και εξαγωγή ανάλογων αναφορών. Η ταχεία συγκέντρωση και επεξεργασία των ηλεκτρονικά συλλεγόμενων πληροφοριών θα έχει ως αποτέλεσμα την έγκαιρη έκδοση ηλεκτρονικών ειδοποιήσεων (alerts) και την διεξαγωγή άμεσων ελέγχων. Αποτέλεσμα θα είναι η συνεχής παρακολούθηση της συνέπειας των φορολογουμένων, η αποφυγή συσσώρευσης μεγάλων φορολογικών χρεών, που με την πάροδο του χρόνου χάνονται ή, έστω, ρυθμίζονται και αποπληρώνονται με μεγαλείτερη δυσχέρεια και εν πάσει περιπτώσει καθυστερεί, η Πολιτεία, να εισπράξει αυτά. 8. Μεθοδολογία και Υλοποίηση Παρόμοια συστήματα σχεδιάζονται με μεθοδολογίες Business Process Management (BPM) και υλοποιούνται με λογισμικά εφαρμογών ΒPM suites. Τα συγκεκριμένα λογισμικά πρέπει να διαθέτουν χαρακτηριστικά πλατφόρμας ανάπτυξης και αυτοματοποίησης διαδικασιών (διεργασιών), για να εξασφαλίζουν, o Ταχύτητα σχεδιασμού διαδικασιών και ηλεκτρονικών εγγράφων o Ταχύτητα ανάπτυξης και θέσης σε παραγωγική λειτουργία o Ταχύτητα υλοποίησης νέων απαιτήσεων και βελτιωσης παλαιών διαδικασιών o Ταχύτητα υλοποίησης και ενσωμάτωσης βέλτιστων πρακτικών (best practices) o Δυναμικό Report Generator o Επεκτασιμότητα o Διασυνδεσιμότητα με συστήματα τρίτων o Ασφάλεια και ακεραιότητα δεδομένων κ.λπ.