Αρχική Καταπολέμηση ΦοροδιαφυγήςΆρθρο 15 Φορολογία νομικών προσώπων (ΑΕ, ΕΠΕ) και μερισμάτωνΣχόλιο του χρήστη Περικλής Γιαννόπουλος | 27 Ιανουαρίου 2011, 17:08
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρακαλώ σημειώσατε δύο σχόλια επί της συγκεκριμένης διάταξης: 1) Η δεύτερη παράγραφος προβλέπει: "Για τα διανεμόμενα κέρδη προβλέπεται φόρος 25% που διενεργείται με παρακράτηση στο νομικό πρόσωπο. Τα μερίσματα εντάσσονται στην φορολογική κλίμακα, ουσιαστικά όμως εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση, (20% σε επίπεδο νομικού προσώπου και 25% παρακράτηση στα μερίσματα) για την πλειοψηφία των μετόχων." Η τελευταία φράση/διευκρίνιση της παραγράφου ("για την πλειοψηφία των μετόχων") δημιουργεί σύγχυση, στο μέτρο που από το καταβαλλόμενο μέρισμα έχει ήδη παρακρατηθεί φόρος 45% (δηλαδή 20% σε επίπεδο νομικού προσώπου και 25% παρακράτηση στα μερίσματα), οπότε έχει ήδη αυτό φορολογηθεί με τον ανώτατο φορολογικό συντελεστή 45% του εισοδήματος φυσικών προσώπων, όπως διαμορφώθηκε με τον Ν. 3842/2010 και τις τροποποιήσεις του. Συνεπώς, η φορολογική υποχρέωση ΕΞΑΝΤΛΕΙΤΑΙ (και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις υπερκαλύπτεται) για ΟΛΟΥΣ τους μετόχους και όχι μόνο "για την πλειοψηφία αυτών". Νομοτεχνικά λοιπόν, η φράση "τουλάχιστον για την πλειοψηφία των μετόχων" θα πρέπει να απαλειφθεί προς αποφυγή συγχύσεων και αντιφατικών ερμηνειών. 2) Συνεπακόλουθα, και σε επίπεδο δικαιοπολιτικό, εγκαθιδρύεται μια αδικαιολόγητα άνιση μεταχείριση στη φορολογική μεταχείριση των μετόχων "χαμηλού εισοδήματος" με τους μετόχους "μέσου/μεγάλου εισοδήματος", η οποία μάλιστα δεν δικαιολογείται ούτε κατ' ελάχιστον αν συνεκτιμηθεί με την ανάγκη τόνωσης της επιχειρηματικότητας στη χώρα. Για τους χαμηλού εισοδήματος μετόχους (δηλ. με ετήσια εισοδήματα κάτω των €22.000) προβλέπεται συνυπολογισμός των καταβληθέντων σε επίπεδο νομικού προσώπου φόρων μερισμάτων και συνεπακόλουθη επιστροφή. Αντιθέτως, για τους μεσαίου/μεγάλου εισοδήματος μετόχους (δηλ. με ετήσια εισοδήματα από €23.000 έως €100.000, τα φορολογούμενα δηλαδή με συντελεστές ΜΕΧΡΙ 45%) επιφυλάσσεται μια οιονεί αυτοτελής φορολόγηση των μερισμάτων, στο μέτρο που, καίτοι παρακρατείται φόρος ανώτερος (45%) του αναλογούντος στα συνολικά ετήσια εισοδήματα του μετόχου, δεν προβλέπεται στην εκκαθάριση η επιστροφή του πλεονάζοντος φόρου στον φορολογούμενο. Οι μέτοχοι αυτής της κατηγορίας εισοδήματος αποτελούν την πλειοψηφία της μικρομεσαίας επιχειρηματικής δράσης στην Ελλάδα και φορολογικά "τιμωρούνται" βάναυσα, αφού υποχρεώνονται να υπερφορολογηθούν για να εισπράξουν ως μέρισμα τον καρπό της εργασίας και του επιχειρηματικού κινδύνου που αναλαμβάνουν δια της συμμετοχής τους σε νομικό πρόσωπο. Είμαι της γνώμης ότι η φορολογική δικαιοσύνη αλλά κυρίως η ανάγκη τόνωσης της επιχειρηματικής δράσης των Ελλήνων, οι οποίοι σε τελική ανάλυση διαμορφώνουν και το επιχειρηματικό τοπίο στην Ελλάδα (σε αντιδιαστολή με την αλλοδαπή επιχειρηματική δραστηριότητα που τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης αλλά μάλλον ακολουθεί παρά διαμορφώνει την επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα μας) επιβάλλει την συμπερίληψη ολόκληρου του ποσού του παρακρατηθέντος φόρου μερισμάτων (45%) στην κλίμακα, ανεξαρτήτως ετησίων εισοδημάτων των μετόχων. Απολογούμενος για την έκταση του σχολίου μου, ευχαριστώ και συνάμα επικροτώ την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης στην διαμόρφωση αυτού του δημοσίου βήματος.