Αρχική Καταπολέμηση ΦοροδιαφυγήςΆρθρο 4 Επιλογή και στελέχωση των κρίσιμων για την Είσπραξη των Εσόδων οργανικών μονάδων του Υπουργείου Οικονομικών και σύστημα αξιολόγησης για την επίτευξη ποσοτικών και ποιοτικών στόχωνΣχόλιο του χρήστη ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΘΗΣ | 29 Ιανουαρίου 2011, 20:19
ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Αυτοί που θα ασχοληθούν με την αναδιοργάνωση και αναδιάρθρωση των Φορολογικών Ελεγκτικών Υπηρεσιών (ομάδες εργασίας, επιτροπές, σύμβουλοι κλπ.) πρέπει απαραιτήτως να έχουν γνώση και μεγάλη εμπειρία στο φορολογικό έλεγχο. Το Υπουργείο Οικονομικών διαθέτει στα υπάρχοντα ελεγκτικά φορολογικά κέντρα ( ΔΕΚ –ΠΕΚ) εφοριακούς ελεγκτές με τεράστια γνώση και εμπειρία στους φορολογικούς ελέγχους. Τα υπάρχοντα ελεγκτικά φορολογικά κέντρα (ΔΕΚ –ΠΕΚ) δεν δημιουργήθηκαν τυχαία και συγκέντρωσαν το καλύτερο δυναμικό ελεγκτών που διέθετε ο εφοριακός κλάδος και είχαν μέχρι σήμερα μεγάλες επιτυχίες στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Αντιμετωπίστηκαν εξ αρχής αρνητικά από διάφορους κύκλους άνομων συμφερόντων και πολεμήθηκαν σκληρά, μεθοδικά και επίμονα προκειμένου να διαλυθούν γιατί ήταν το προπύργιο κατά της φοροδιαφυγής η οποία επεκτείνεται και οργανώνεται καθημερινά. Οι πολέμιοι των ελεγκτικών φορολογικών κέντρων χρησιμοποίησαν κάθε μέσον θεμιτό και αθέμιτο για να φθάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα της αποδιοργάνωσης με τελικό στόχο τη διάλυση τους. Οι εφοριακοί ελεγκτές, στην πλειοψηφία τους, επιτελούν υπεύθυνα και σοβαρά το πολύ δύσκολο έργο τους κάτω από αντίξοες και επικίνδυνες σε πολλές περιπτώσεις συνθήκες. Στην προσπάθεια κατάργησης των ελεγκτικών φορολογικών κέντρων από διάφορους σκοτεινούς κύκλους που εκπροσωπούν άνομα μεγάλα συμφέροντα εντάχθηκε εδώ και πολλά χρόνια η φημολογία ότι δήθεν το Υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται να παραχωρήσει τον φορολογικό έλεγχο και την είσπραξη των εσόδων του δημοσίου από φόρους σε ιδιώτες. Η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών αντιλαμβανόμενη ότι αυτό θα αποτελούσε «Παγκόσμια Πρώτη» και ότι θα δημιουργούσε σύγχρονους «ΚΟΤΖΑΜΠΑΣΗΔΕΣ» δεν προχώρησε σε τέτοιου είδους ολέθρια λύση. Όμως πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι δεν χωρούν πειραματισμοί, στην κρίσιμη αυτή στιγμή για τη χώρα, στην διάρθρωση των ελεγκτικών φορολογικών υπηρεσιών, στην οργάνωση τους στην επάνδρωση τους και στη στελέχωση τους ώστε να γίνουν αποτελεσματικοί και να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα που είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και η εφαρμογή των φορολογικών νόμων με σκοπό την είσπραξη των δημοσίων εσόδων και την ορθή εκτέλεση του προϋπολογισμού. Στην Ελλάδα για πολλά χρόνια τον φορολογικό έλεγχο πραγματοποιούσαν όλες οι Δ.Ο.Υ. (ΕΦΟΡΙΕΣ) και τον προληπτικό το ΣΔΟΕ (ΥΠΕΔΑ και παλαιότερα ΥΕΦΑ). Οι Δ.Ο.Υ. (ΕΦΟΡΙΕΣ) είχαν και έχουν τμήμα ελέγχου με προϊσταμένους υποδιευθυντή ελέγχου και τμηματάρχη ελέγχου (επόπτη). Το έτος 1997 δημιουργήθηκε το ΕΘΝΙΚΌ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ (ΕΘΕΚ) και το 1998 τα έξη (6) ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΕΛΕΓΚΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ (ΠΕΚ) με αντικείμενο τη διενέργεια τακτικών φορολογικών ελέγχων σε μεγάλες επιχειρήσεις (ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω του 1.000.000 ευρώ). Από το 2004 και μέχρι σήμερα το ΕΘΕΚ λειτουργεί σε δύο Υπηρεσίες, Αθηνών και Θεσσαλονίκης (ΔΕΚ). Η επάνδρωση των Ελεγκτικών Κέντρων έγινε με ειδικό αντικειμενικό σύστημα επιλογής, με αποτέλεσμα τα Ελεγκτικά Κέντρα να επανδρωθούν με ότι καλύτερο είχε και έχει ο κλάδος των εφοριακών σε ανθρώπινο δυναμικό. Ο εφοριακός ελεγκτής πρέπει να είναι: Ευγενικός Πράος Κοινωνικός Έντιμος Αποφασιστικός Σταθερός Εφυής Εύστροφος Διορατικός Διεισδυτικός Έμπειρος σε θέματα φορολογικού ελέγχου Γνώστης της λογιστικής επιστήμης Γνώστης των φορολογικών νόμων και οδηγιών της Διοίκησης όλων των φορολογικών αντικειμένων Γνώστης της νομολογίας των Διοικητικών Δικαστηρίων και του ΣΤΕ Γνώστης των διαδικασιών ελέγχου και των διαδικασιών ενώπιον των Διοικητικών και Ποινικών Δικαστηρίων. Γνώστης του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας Γνώστης του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας Χρήστης Η/Υ. Γνώστης των υποχρεώσεων των φορολογουμένων σε κάθε φορολογικό αντικείμενο. Γνώστης των δικαιωμάτων των φορολογουμένων Μετά από κάθε φορολογικό έλεγχο συντάσσονται πορίσματα (εκθέσεις ελέγχου) για όλα τα φορολογικά αντικείμενα βάσει των οποίων εκδίδονται καταλογιστικές πράξεις. Η κάθε λέξη των πορισμάτων του φορολογικού ελέγχου «περνά από χίλια κόσκινα».Τα πορίσματα διαβάζονται και μελετώνται από τους προϊσταμένους που τα προσυπογράφουν, από τους φορολογούμενους, από λογιστές, από δικηγόρους, από εποπτεύουσες αρχές (Οικονομική Επιθεώρηση, Δ/νση Ελέγχων), από δικαστές Ποινικών και Διοικητικών δικαστηρίων όλων των βαθμίδων και του ΣΤΕ και σε ορισμένες περιπτώσεις από το Γραφείο του Γενικού Γραμματέα, του Υφυπουργού και του Υπουργού. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι οι συντάξαντες, τα πορίσματα ελέγχου, ελεγκτές, δίνουν καθημερινώς εξετάσεις για τις γνώσεις τους, τις ικανότητες τους, την εμπειρία τους, την κατάρτιση τους, την συνεχή ενημέρωση τους και την αποτελεσματικότητα τους σε φορολογικούς ελέγχους που διενεργούν, που σε πολλές περιπτώσεις γίνονται κάτω από αντίξοες συνθήκες πιέσεων, ύβρεων, μηνύσεων έως και απειλών κατά τις σωματικής τους ακεραιότητας ακόμη και κατά της ζωής τους. Αυτό είναι το έργο των εφοριακών ελεγκτών που από πολλούς χλευάζεται γιατί το μόνο που θέλουν είναι η κατάργηση του ουσιαστικού φορολογικού ελέγχου ή την πραγματοποίηση του από άσχετους και ανίκανους υπαλλήλους για να συνεχίσουν το «πάρτυ της φοροδιαφυγής». ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΔΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 1. ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 1Γ/2008 (ΑΣΕΠ). 2. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΝΑ ΕΠΑΝΔΡΩΘΟΥΝ ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΩ ΕΛΕΓΚΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 2.000 ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΣΛΗΦΘΟΥΝ ΚΑΤΌΠΙΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΜΕΣΩ ΑΣΕΠ ΜΕ ΠΡΟΣΟΝΤΑ: Πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ από σχολή λογιστικής Άριστη γνώση Η/Υ Γνώση Αγγλικής Ηλικία μέχρι 30 ετών 3. ΝΑ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΘΕΙ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΟΥ ΕΛΕΓΚΤΗ ΜΕ ΥΠΗΡΕΣΊΑ ΔΥΟ ΕΤΩΝ Η διάταξη στο νομοσχέδιο (άρθρο 4) για επάνδρωση των ελεγκτικών υπηρεσιών με υπαλλήλους άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου ή υπαλλήλους από άλλα υπουργεία είναι δυστυχώς τελείως αδόκιμη για τους παρακάτω λόγους: • Είναι πολύ λίγοι έως ελάχιστοι οι υπάλληλοι άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών που έχουν τα προσόντα και τις ικανότητες για ελεγκτική Υπηρεσία γιατί αν υπήρχαν τέτοιοι υπάλληλοι σίγουρα θα υπηρετούσαν ήδη στις ελεγκτικές υπηρεσίες οι οποίες έχουν πάρα πολλές ελλείψεις προσωπικού και μάλιστα ικανού και με ουσιαστικά και τυπικά προσόντα. • Οι υπάλληλοι άλλων υπουργείων, ΔΕΚΟ, Οργανισμών Δημοσίου κλπ., που κατά καιρούς μετετάγησαν στο Υπουργείο Οικονομικών αποδείχθηκε στην πράξη ότι δεν μπόρεσαν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των καθηκόντων των υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών πόσο μάλλον σε καθήκοντα ελεγκτών. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΛΕΓΚΤΩΝ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ. Η συμμετοχή στην Επιτροπή Αξιολόγησης Ελεγκτών και εκπροσώπου Γενικού Διευθυντή ή Δ/ντή του Υπουργείου Εσωτερικών, Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης δεν κατανοούμε σε τι αποσκοπεί καθότι πιθανόν να μην γνωρίζει να συντάξει ούτε την φορολογική του δήλωση, δηλαδή να είναι εντελώς άσχετος με τους φορολογικούς νόμους ακόμη και με το αντικείμενο του φορολογικού ελέγχου. ΜΕΤΡΗΣΙΜΟΙ ΠΟΣΟΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ -ΔΗΛΩΣΗ Η Διάταξη αυτή είναι εντελώς αδόκιμη και ανεδαφική. Ο ουσιαστικός έλεγχος σε υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής (π.χ. παράνομη επιστροφή ΦΠΑ με χρήση Εικονικών φορολογικών στοιχείων) δεν έχει και δεν μπορεί να έχει καμία σχέση με τον απαιτούμενο χρόνο ολοκλήρωσης της υπόθεσης. Μετά την ολοκλήρωση κάθε φορολογικού ελέγχου, το αποτέλεσμα του οποίου είναι μετρήσιμο μέγεθος, υπάρχει μία διαδικασία χρονοβόρος που δεν είναι μετρήσιμη όπως: Σύνταξη και αποστολή Δελτίων πληροφοριών σε άλλες υπηρεσίες Σύνταξη Ειδικής Έκθεσης αρθ. 14 του Ν. 2523/97 (λήψη μέτρων) Σύνταξη πράξης λήψης μέτρων Σύνταξη μηνυτήριας αναφοράς στον αρμόδιο εισαγγελέα Αντικρούσεις προσφυγών επί πράξεων λήψης μέτρων Αντικρούσεις προσφυγών όλων των φορολογικών αντικειμένων και για όλα τα ελεγχόμενα έτη Αντικρούσεις αιτήσεων αναστολών αρθ. 200-205 του ΚΔΔ Αντικρούσεις προσθέτων λόγων Επανάληψη διαδικασίας κατόπιν δικαστικών αποφάσεων Εφέσεις κατά αποφάσεων του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αντικρούσεις εφέσεων φορολογουμένων- Αντεφέσεις ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι η επιλογή Προϊσταμένων με βάσει της διατάξεις του ν. 3839/2010 οδηγεί, σε πολλές περιπτώσεις, σε επιλογές που δεν καλύπτουν επουδενί τις ανάγκες των θέσεων αυτών του Υπουργείου Οικονομικών. Η ελεγκτική εμπειρία και το ελεγκτικό έργο των ελεγκτών των Ελεγκτικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών δεν προσμετράται καθόλου ούτε ως τυπικό προσόν ούτε ως ουσιαστικό. Επομένως οι θέσεις των Προϊσταμένων των Ελεγκτικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών θα καταληφθούν από υπαλλήλους πουν δεν έχουν πραγματοποιήσει ούτε ένα φορολογικό έλεγχο. Η στελέχωση των Φορολογικών Ελεγκτικών Υπηρεσιών πρέπει να γίνει σύμφωνα με το πνεύμα της Αιτιολογικής Έκθεσης του Σχεδίου Νόμου «Συστήματος επιλογής προϊσταμένων», με ημερομηνία 1-3-2010, που προσυπογράφεται από τον κ. Πρωθυπουργό και όχι με την άστοχη μοριοδότηση όσον αφορά την επιλογή προϊσταμένων, που ορίζεται με τις διατάξεις του Ν 3839/2010, η οποία δεν λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα των φορολογικών υπηρεσιών και την διαφορετικότητα της θέσης που έχει υπηρετήσει κάθε υπάλληλος, με αποτέλεσμα οι τοποθετήσεις τελικά των προϊσταμένων να γίνονται με κριτήρια αντίθετα από εκείνα που αναφέρονται στην Αιτιολογική Έκθεση του Σχεδίου Νόμου «Συστήματος επιλογής προϊσταμένων». Με τις διατάξεις του 3839/2010 (περίπτωση β΄ της παραγράφου 2 και 3 του άρθρου 85 όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση του με το άρθρο πρώτο του ν. 3839/2010), επιβραβεύονται και επιδοτούνται με πολλά μόρια οι ήδη τοποθετημένοι από προηγούμενες κυβερνήσεις Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές και Τμηματάρχες, παρά τα όσα αναφέρονται στην ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ: «…….Με τη δεύτερη παράγραφο του άρθρου των μεταβατικών διατάξεων προβλέπεται ότι, με τη δημοσίευση του νόμου αυτού λήγει η θητεία όλων των προϊσταμένων οργανικών μονάδων των δημοσίων υπηρεσιών, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου. Οι προϊστάμενοι αυτοί, στην πλειοψηφία τους, επελέγησαν ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ αλλά με τις διατάξεις του ν. 3260/2004, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΠΡΟΕΒΛΕΠΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ, ΠΟΥ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΗΚΑΝ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΥΠΟΨΗ ΚΑΝΕΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ.» «………. Ο συνδυασμός της αυθαίρετης επιλογής των μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων με την ανυπαρξία αντικειμενικών και αξιοκρατικών κριτηρίων στις εφαρμοζόμενες διατάξεις για την επιλογή προϊσταμένων, αφενός οδήγησε στη στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών με προϊσταμένους που σε καμία περίπτωση δεν έχουν κατ’ αρχήν την έξωθεν καλή μαρτυρία ότι επελέγησαν αξιοκρατικά και αφετέρου η προβληματική και αναποτελεσματική λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης σε πολλούς τομείς, ΚΑΤΕΔΕΙΞΕ ΟΤΙ ΠΟΛΛΟΙ ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΙΛΕΓΕΝΤΩΝ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ ΗΤΑΝ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΙ ΚΑΙ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΛΑΒΑΝ.»