Αρχική Καταπολέμηση ΦοροδιαφυγήςΆρθρο 33 Ρύθμιση θεμάτων του Οργανισμού του Ν.Σ.Κ.Σχόλιο του χρήστη Αντώνης Αντωνίου, Πάρεδρος Ν.Σ.Κ. | 31 Ιανουαρίου 2011, 15:30
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Ένα συγκεντρωτικό μοντέλο λειτουργίας του Ν.Σ.Κ. όπως είναι το προτεινόμενο, (με το οποίο, σημειωτέον, συμφωνώ απολύτως) θα καταστεί αποτελεσματικότερο και καλύτερο του νυν υφιστάμενου μόνο κάτω από συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Είναι απαραίτητο να γίνει κατανοητό ότι η επιτυχία του εγχειρήματος συναρτάται απολύτως με την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών εξεύρεσης κατάλληλου κτηρίου, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει επαρκείς χώρους για την μετεγκατάσταση όλου του προσωπικού, των φακέλων, των αρχείων, της βιβλιοθήκης και στο οποίο θα πρέπει πριν την εγκατάσταση του προσωπικού να έχει πλήρως εγκατασταθεί όλη η σχετική υλικοτεχνική υποδομή (εγκατάσταση δικτύων πληροφορικής, γραφείων, τηλέφωνα κλπ) ιδίως δε να έχει εγκατασταθεί και ελεγχθεί πλήρως η υποδομή του δικτύου πληροφορικής και των επικοινωνιών και να έχουν μεταφερθεί και ταξινομηθεί όλοι οι φάκελοι δικογραφιών ενεργών υποθέσεων και αρχείων προκειμένου να εξασφαλισθεί η εύρυθμη λειτουργία του ΝΣΚ. Βασικός επίσης παράγοντας επιτυχούς πραγματοποίησης της μετεγκατάστασης ώστε να διασφαλισθεί η πλήρης και χωρίς καμία διακινδύνευση υπεράσπιση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, ιδίως κατά τη διάρκεια του δικαστικού έτους, είναι η επιλογή του κατάλληλου τρόπου υλοποίησης, ο οποίος κατά τη γνώμη μας πρέπει να είναι σταδιακός, και του χρόνου υλοποίησης ο οποίος θα πρέπει να συνδέεται απαραιτήτως με την περίοδο των δικαστικών διακοπών. Στην περίπτωση που υπάρξουν καθυστερήσεις ή δυσλειτουργίες θα πρέπει να έχει εκ των προτέρων προβλεφθεί η δυνατότητα έστω και προσωρινού «δικαιοστασίου» προκειμένου να μην απολεσθούν δικάσιμοι ή προθεσμίες. 2. Οποιαδήποτε αναδιοργάνωση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της πρωτίστως ότι τα μέλη του ΝΣΚ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους ως λειτουργών του θεσμικού και μόνιμου οργάνου δικαστικής και εξώδικης υπεράσπισης και εν γένει νομικής υποστήριξης των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, ενώπιον εσωτερικών και διεθνών δικαστηρίων και άλλων αρχών, τελούν σε σχέση ουσιωδώς διάφορη από εκείνη της σχέσης εντολής του αστικού δικαίου η οποία συνδέει τον εντολέα και τον περιστασιακό νομικό παραστάτη του. Στο πλαίσιο της αντίληψης αυτής η σχεδιαζόμενη αναδιοργάνωση θα πρέπει να λάβει υπόψη της ότι τα μέλη του ΝΣΚ καταβάλλουν συνεπή και επίπονη προσπάθεια για την επιτυχή εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους, υπό ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, οφειλόμενες κυρίως στον μικρό αριθμό τους σε σχέση με τα πολλαπλά καθήκοντά τους και τον μεγάλο όγκο των δικαστικών υποθέσεων και ποικίλων άλλων θεμάτων που καλούνται να χειρισθούν, τα οποία εκτείνονται σε όλους τους τομείς του δικαίου. 3. Η αναδιάρθρωση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δεν θα οδηγήσει από μόνη της στην καλύτερη και αποτελεσματικότερη προάσπιση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου χωρίς παράλληλη προσπάθεια αναβάθμισης της συνολικής δράσης της Διοίκησης ώστε να απαλειφθούν φαινόμενα έκδοσης αναιτιολόγητων ή χαριστικών πράξεων, ή αδυναμίας ή αδράνειας της Διοίκησης για έγκαιρη και πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας που αφορά, ενδεικτικά, στην προστασία των δασών, του αιγιαλού κλπ., οι οποίες οδηγούν στη διαμόρφωση πραγματικών καταστάσεων οι οποίες συνεκτιμώνται από τα Δικαστήρια κατά την εκδίκαση σχετικών υποθέσεων (π.χ. αυθαίρετοι οικισμοί και εγκαταστάσεις επιχειρήσεων που επί σειρά ετών επεκτείνονται και είναι συνδεδεμένα με δίκτυα κοινής ωφέλειας, έλλειψη δασικών χαρτών κλπ.) και απομειώνουν την πειστικότητα της επιχειρηματολογίας του Ελληνικού Δημοσίου ενώπιον των δικαστηρίων, φαινόμενα τα οποία δεν μπορούν να αποδοθούν στον τρόπο χειρισμού των υποθέσεων εκ μέρους των μελών του ΝΣΚ. Περαιτέρω, θεμελιώδους σημασίας ζήτημα για τον πλήρη και αποτελεσματικό χειρισμό των υποθέσεων αποτελεί η συγκρότηση και έγκαιρη αποστολή πλήρους φακέλου από τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες. Η καθυστερημένη αποστολή φακέλου (συχνότατα ελάχιστες ημέρες ή και την παραμονή της δικασίμου, ακόμη και σε υποθέσεις για τις οποίες υπήρχε στη διάθεση της διοίκησης επαρκής χρόνος για την προετοιμασία του, και κατά κανόνα μετά από επανειλημμένες έγγραφες ή/και προφορικές οχλήσεις) αλλά και η αποστολή ελλιπούς φακέλου στον οποίο δεν έχουν περιληφθεί κρίσιμα στοιχεία τα οποία προδήλως υπήρχαν στη διάθεση της υπηρεσίας κατά την έκδοση της οικείας πράξης, αποτελεί μια από τις σοβαρότερες δυσχέρειες που αντιμετωπίζεται κατά το χειρισμό των υποθέσεων. Ομοίως, δυσχέρειες και καθυστερήσεις στην διεκπεραίωση του γνωμοδοτικού έργου, εκ των σημαντικοτέρων αρμοδιοτήτων του ΝΣΚ, επιφέρει η υποβολή ερωτημάτων χωρίς να έχει εξαντληθεί η αντιμετώπιση του θέματος στο πλαίσιο της διοικητικής ιεραρχίας ή χωρίς να έχει προηγηθεί συνεργασία περιφερειακών και κεντρικών υπηρεσιών ώστε να διευκρινισθεί εάν το κρίσιμο ζήτημα έχει ήδη επιλυθεί δικαστικώς ή έχει αντιμετωπισθεί διοικητικώς (με γνωμοδότηση ΝΣΚ, εγκύκλιο κλπ), προκειμένου να διασφαλίζεται ενιαία αντιμετώπιση και να επιτυγχάνεται η ενότητα της διοικητικής δράσης και η συνοχή της έννομης τάξης. Σύνηθες επίσης φαινόμενο αποτελεί η υποβολή ερωτημάτων χωρίς σαφή παράθεση του ειδικότερου πραγματικού, ακόμη και χωρίς να διατυπώνονται συγκεκριμένοι νομικοί προβληματισμοί, με συνέπεια να καθίσταται αναγκαία η αναζήτηση διευκρινίσεων και η συμπλήρωση του φακέλου του ερωτήματος. Ειδική μνεία απαιτείται για τις περιπτώσεις στις οποίες οι ελλείψεις στη διατύπωση των ερωτημάτων υποκρύπτουν προσπάθεια για μετάθεση της ευθύνης προς λήψη απόφασης για θέματα τα οποία εμπίπτουν αποκλειστικά στην αποφασιστική αρμοδιότητα της ουσιαστικώς δρώσας διοίκησης και δεν παρουσιάζουν ερμηνευτικές αμφιβολίες, ακόμη και προσπάθεια αποφυγής ενασχόλησης με αυτά (παρατηρούνται περιπτώσεις διαβίβασης στο ΝΣΚ αυτουσίων φακέλων δικαιολογητικών προκειμένου αυτό να «γνωμοδοτήσει» για το εάν πρέπει να ικανοποιηθούν αιτήματα η εξέταση των οποίων συναρτάται με εκτίμηση πραγματικών περιστατικών και εμπίπτει στην καθ’ ύλην αρμοδιότητα της συγκεκριμένης διοικητικής υπηρεσίας). Στις προαναφερόμενες αντικειμενικές δυσχέρειες πρέπει να συνυπολογισθούν, η κατ’ έτος σημαντική αύξηση του όγκου των εργασιών του ΝΣΚ, η χρόνια ύπαρξη κενών στις υφιστάμενες οργανικές θέσεις, όπως και τα πολλαπλά πρόσθετα καθήκοντα, κυρίως δε η συμμετοχή σε δεκάδες συλλογικά όργανα (ιδίως μετά το έτος 2000 όποτε απαγορεύθηκε νομοθετικώς η συμμετοχή εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών σε συλλογικά διοικητικά όργανα, μετά την έκδοση δικαστικών αποφάσεων οι οποίες έκριναν ότι αυτή δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή), οι αρμοδιότητες των οποίων δεν συναρτώνται πάντα με τομείς λειτουργίας του Κράτους ή με σκοπούς επιδιωκόμενους από αυτό ή από φορείς των οποίων το ΝΣΚ διεξάγει την νομική υπηρεσία. 4. Χωρίς την παράλληλη επίλυση των ζητημάτων που προαναφέρθηκαν η αναδιοργάνωση του ΝΣΚ δεν θα εξυπηρετήσει με την αναγκαία πληρότητα την αποδοτικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων του ΝΣΚ και την αποτελεσματικότερη δικαστική και εξώδικη υπεράσπισης και την εν γένει νομική υποστήριξη των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.