Αρχική Σχέδιο Νόμου Ρύθμιση Αγοράς ΠαιγνίωνΆρθρο 1 ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Stanleybet International | 31 Ιανουαρίου 2011, 17:23
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η Stanleybet είναι η μεγαλύτερη εταιρία παροχής διασυνοριακού αθλητικού στοιχήματος στην ΕΕ. Ως πάροχος επίγειων υπηρεσιών αθλητικού στοιχηματισμού, χωρίς δηλαδή να προσφέρει τις υπηρεσίες της στο διαδίκτυο, η Stanleybet είναι παρούσα σε 7 Ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Κύπρο, Κροατία, Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία, Ρουμανία) και διαθέτει πάνω από 2.000 σημεία πώλησης, απασχολώντας άμεσα ή έμμεσα περίπου 2.500 άτομα σε όλη την Ευρώπη. Αποτελούσε ανέκαθεν πεποίθησή μας ότι έχουμε το νόμιμο δικαίωμα να δραστηριοποιηθούμε στην Ελλάδα και πιστεύουμε πάντα ότι το ελληνικό μονοπώλιο στο επίγειο (offline) αθλητικό στοίχημα — που συνίσταται στην εκχώρηση μίας και μόνο άδειας στην ΟΠΑΠ Α.Ε., μια ιδιωτική κερδοσκοπική εταιρία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών — αντίκειται στη νομοθεσία της ΕΕ, ιδίως δε στην ίδια τη Συνθήκη για την ΕΕ. Η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να αγνοεί το γεγονός αυτό, όπως είναι προφανές από το παρόν δεύτερο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε προς δημόσια διαβούλευση. Παρά τις πρόσφατες νομικές εξελίξεις με την απόφαση του Ελληνικού Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) της 21 Ιανουαρίου 2011 που εκφράζει αμφιβολίες για τη νομιμότητα του μονοπωλίου στο επίγειο αθλητικό στοίχημα, η Κυβέρνηση ξεκάθαρα επιλέγει να διατηρήσει το καθεστώς μη-συμβατότητας προς τη νομοθεσία της ΕΕ και να μη ρυθμίσει την επίγεια αγορά στοιχηματισμού. Η επιλογή αυτή πιστεύουμε ότι τελικά θα κριθεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) και θα βρεθεί μη σύννομη με το κοινοτικό δίκαιο, από τη στιγμή μάλιστα που η Ελληνική Κυβέρνηση ανοίγει αγορές για τις οποίες ήδη έχουν διατυπωθεί ανησυχίες από το ΔΕΕ. Καταρχήν, το ΣτΕ στην πρόσφατη εισήγηση του θέτει ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα του μονοπωλίου για αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής, διαχείρισης, οργάνωσης και λειτουργίας τυχερών παιχνιδιών, που έχει παραχωρηθεί από την ελληνική κυβέρνηση σε μία ιδιωτική, κερδοσκοπική εταιρεία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών(ΟΠΑΠ Α.Ε.). Το ανώτατο δικαστήριο της χώρας διατυπώνει αμφιβολίες για το «μοντέλο» του Ελληνικού μονοπωλίου, μοναδικό στην Ευρώπη, καθώς η ΟΠΑΠ Α.Ε.: • Έχει την μορφή Ανώνυμης Εταιρείας (με το 66% των μετοχών της σε ιδιώτες), • Είναι εισηγμένη στο ΧΑΑ, • Διαφημίζει τα τυχερά παιχνίδια που οργανώνει και προβαίνει σε προωθητικές και διαφημιστικές ενέργειες μέσω του επιγείου δικτύου της, • Επεκτείνεται σε χώρες του εξωτερικού (Κύπρος κ.α.) και επιδιώκει την περαιτέρω ανάπτυξη της σε νέες αγορές, • Οι παίκτες συμμετέχουν ελεύθερα, και • Το μέγιστο ποσό στοιχηματισμού και κέρδους ορίζεται ανά δελτίο και όχι ανά παίκτη. Τα τρία ερωτήματα που διαβίβασε το Συμβούλιο της Επικρατείας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) ευθυγραμμίζονται με τις προηγούμενες αποφάσεις του ΔΕΕ για τις συνθήκες υπό τις οποίες το δικαίωμα της ελεύθερης εγκατάστασης και μετακίνησης των υπηρεσιών μπορεί νόμιμα να εφαρμοστεί. Κατά δεύτερον, η Κυβέρνηση επιλέγει να ανοίξει 2 αγορές (αυτή του διαδικτυακού στοιχήματος και των μηχανημάτων τυχερών παιγνίων [VLTs]) που το ΔΕΕ, σύμφωνα με όλη τη σχετική του νομολογία από το 2009 και μετά, θεωρεί ως πιο επικίνδυνες και λιγότερο αξιόπιστες σχετικά με την προστασία του καταναλωτή, καθώς θεωρεί ότι εμπεριέχουν μεγαλύτερα ρίσκα συγκριτικά με τις παραδοσιακές μορφές στοιχηματισμού, όπως π.χ. το επίγειο αθλητικό στοίχημα. Επίσης, σε ό,τι αφορά τα τυχερά τεχνικά παίγνια, το ΔΕΕ – βασιζόμενο στη διεθνή έρευνα – έχει αποφανθεί πως είναι αρκετά προβληματικά αναφορικά με τη δημόσια υγεία. Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει δημοσίως ότι προτίθεται να εξασφαλίσει έσοδα της τάξης των 700 εκατομμυρίων Ευρώ από τα τυχερά παιχνίδια το 2011, ενώ πρόκειται να αντληθούν και πρόσθετα κεφάλαια από τα τυχερά παιχνίδια ως το 2012 (Ν. 3845/2010, σελ. 1349, ΦΕΚ 65/2010). Ως εκ τούτου, εφ’ όσον η Ελλάδα έχει αποφασίσει τώρα να καταστήσει τα τυχερά παιχνίδια πηγή εσόδων — με άλλα λόγια, κανονική οικονομική δραστηριότητα — η συνέχιση της μονοπωλιακής αντιμετώπισης τους δεν μπορεί να έχει, πλέον, νομική βάση. Φωτογραφίζοντας ‘εκ των προτέρων’ το Ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο που είναι υπό διαμόρφωση, το ΔΕΕ στην πιο πρόσφατη απόφασή του για τυχερά παίγνια της 8ης Σεπτεμβρίου 2010 (υπόθεση Marcus Stoss) εξετάζοντας το Γερμανικό νομικό πλαίσιο απεφάνθη πως είναι μη σύννομο με το κοινοτικό δίκαιο καθώς διατηρεί μονοπώλιο στο επίγειο αθλητικό στοίχημα ενώ επεκτείνει την αγορά μηχανημάτων τυχερών παιγνίων. Με το νέο αυτό νομοσχέδιο η Ελλάδα φωτογραφίζεται από την απόφαση αυτή, ενώ παράλληλα ‘ανοίγει’ και την αγορά διαδικτυακού στοιχήματος. Είναι λογικό να συμπεράνει κανείς λοιπόν πως το Ελληνικό πλαίσιο, με αυτές τις ρυθμίσεις θα απομακρυνθεί ακόμα περισσότερο από την Ευρωπαϊκή νομιμότητα. Επίσης, αν επιβεβαιωθούν τα δημοσιεύματα και οι σχετικές αναφορές που εικάζουν πως η εταιρεία που θα διατηρεί μονοπώλιο στο επίγειο αθλητικό στοίχημα (ΟΠΑΠ Α.Ε.) θα επεκταθεί στις 2 υπό ρύθμιση αγορές που θα λειτουργούν πλέον ανταγωνιστικά, τότε η Ελλάδα ενδεχομένως να βρεθεί να παραβιάζει επιπρόσθετα και διατάξεις του κοινοτικού δικαίου περί ανταγωνισμού. Σε οικονομικό επίπεδο, μπορεί επίσης να αποδειχθεί ότι με το παρόν νομοσχέδιο, η Ελλάδα θα χάσει την ευκαιρία να αυξήσει σημαντικά τα έσοδα της, παρά τη σημασία που έχει αυτό σε περίοδο οικονομικής κρίσης. Η εμπειρία της Ιταλίας και του Βελγίου έχει δείξει ότι το άνοιγμα της αγοράς αυξάνει τα έσοδα για τους περισσότερους εμπλεκομένους, καθώς φέρνει στην αγορά του νόμιμου μη διαδικτυακού στοιχήματος όλους εκείνους τους καταναλωτές που δραστηριοποιούντο παλιότερα σε λαθραία δίκτυα, μια πραγματική πηγή διαφθοράς και εγκληματικότητας όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία. Επιπλέον, όταν η Ιταλία άνοιξε τελικά την αγορά της, είδε τα έσοδά της από το αθλητικό στοίχημα κυριολεκτικά να τετραπλασιάζονται από 1 δισ. Ευρώ το 2003 σε 3,9 δισ. Ευρώ το 2009. Η Stanleybet υποστηρίζει μια ρύθμιση που θα διασφαλίσει την προστασία των καταναλωτών και θα εξασφαλίσει αύξηση των εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο, αλλά ταυτόχρονα υποστηρίζουμε ότι αυτά τα έσοδα θα πρέπει να προέρχονται από τη φορολόγηση και όχι από τα τέλη για την εκχώρηση επιμέρους δικαιωμάτων ανά κατάστημα ή σημείο πώλησης. Είναι πάγια θέση μας ότι μια ρυθμιζόμενη αγορά διαδικτυακού αθλητικού στοιχηματισμού μπορεί να υπάρξει μόνο εάν συνυπάρχει με μια ρυθμιζόμενη επίγεια αγορά και φαίνεται ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να καταστεί τελικά η ελληνική αγορά αθλητικών στοιχημάτων συμβατή με τη νομοθεσία της ΕΕ. Είμαστε πεπεισμένοι ότι με την ευόδωση των δικαστικών μας αγώνων, η Stanleybet θα είναι η πρώτη εταιρεία που θα λειτουργήσει στην ελληνική αγορά επίγειου (offline) αθλητικού στοιχηματισμού. Ταυτόχρονα όμως, επιφυλάσσουμε τα νόμιμα δικαιώματά μας και δηλώνουμε την πρόθεση της εταιρείας να υποβάλλουμε ενστάσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκή Επιτροπής μόλις το νομοσχέδιο αυτό γίνει πραγματικότητα.