• Σχόλιο του χρήστη 'Γιαννης Παπαδόπουλος' | 23 Δεκεμβρίου 2009, 21:20

    Ανήκω δυστυχως στην κατηγορια εκείνων που δεν μπορουν να φοροδιαφύγουν (μισθωτος) και επομενως πληρωνουν παντα και στην ωρα τους. Ακομα χειροτερα, ανηκω σε εκεινη την κατηγορια ατομων που καλουνται με ισοπεδωτικο τροπο "golden boy". Εργαζομαι σε χρηματοπιστωτικο ιδρυμα, δηλαδη σε ενα κλαδο που κατα τις δηλωσεις των κυβερνωντων, ευθύνονται για ολα οσα συμβαινουν σε αυτη τη χωρα. Δεν θα απαντησω εδω για αυτες τις κατηγοριες (μονο δυο σχολια), υπαρχουν αλλοι πιο αρμοδιοι απο μενα αλλα και θεσμικα οργανα που μπορουν και πρεπει να απαντησουν. Ειναι βεβαιο οτι και οι τραπεζες εκαναν τα λαθη τους, κυριως σε οτι αφορα την μαζικη χορηγηση δανειων χωρις την τηρηση αυστηρων τραπεζικων κριτηριων, κυριως προς ιδιωτες. Ομως, οι τραπεζες δεν θα λειτουργουσαν ετσι εαν δεν υπηρχε και η αναλογη ζητηση. Ειμαστε μια κοινωνια ακρατου καταναλωτισμου και αυτό ειναι και το βασικο δομικο προβλημα της οικονομιας. Σε καθε περιπτωση ομως, οι Τραπεζες δεν φταινε για την αθλια κατασταση και την απολυτη διαλυση του Δημοσιου Τομεα, την ακρατη διαφθορα, σε ολα τα επιπεδα (δυστυχως στην Ελλαδα αν δεν δωσεις το δωρακι σου δεν μπορεις να κανεις ουτε αυτο που δικαιουσαι), την ανυπαρξια ελεγκτικων μηχανισμων, την απίστευτη σπατάλη δημοσίου χρηματος, το γεγονος ότι υστερα απο τοσα δισ που εχουν διατεθει δεν υπαρχει ενα στοιχειωδες μηχανογραφικο συστημα κλπ κλπ. Οι Ελληνες ειμαστε λαος σε γενικες γραμμες χωρις ιδιαιτερη κοινωνική συνείδηση. Το χαρακτηριστικο αυτό επιταθηκε από την ανυπαρξια του Κρατους σε θέματα παιδειας, ασφαλειας, υγειας, και κοινωνικης ασφαλισης, δικαιοσυνης, υποδομων κλπ, δηλαδη τα βασικα αγαθα τα οποια πρεπει να παρεχει ενα Κρατος στους πολιτες του, με αποτελεσμα να διαραγει η σχέση Κρατους - Πολιτων (πολυ φοβουμαι για να αναστραφει η κατασταση αυτη θα περασουν πολλα χρονια και θα απαιτηθουν τεραστιες προσπαθειες, με αβεβαιο αποτελεσμα) κατα τροπο ωστε η φοροδιαφυγη ή η εισφοροδιαφυγή να γίνει ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, καποιες δε φορες σε επίπεδα που δείχνουν το μεγεθος της κοινωνικής αναλγησίας. Με αυτό το παρελθόν, τα οποια μετρα ληφθούν, θα πρέπει να στοχευσουν πρωτα από ολα στη βελτίωση της σχεσης Κρατους - Πολίτη. Τωρα σε ότι αφορα τη φορολογία φυσικών προσωπων, να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι είμαι υπερ της προοδευτικής κλίμακας εισοδημάτων καθε μορφής (εξαιρουμενων των τοκων των καταθεσεων γιατι αυτό θα προκαλέσει φυγή κεφαλαίων στο εξωτερικό με απροβλεπτες συνέπειες για την ευστάθεια του χρηματοπιστωτικού συστηματος, όπως επίσης για ορισμένες κατηγορίες εισοδημάτων όπως αποζημίωση λόγω απόλυσης κλπ). Θεωρώ ότι τα υψηλα εισοδήματα πρεπει να συμβαλουν παραπάνω. Πόσο παραπάνω είναι το ζητούμενο. Υπερμετρη αύξηση του οριακού συντελεστή φορολογιας εισοδήματος, θα εχει σαν αποτελεσμα την ενίσχυση της φοροδιαφυγής και θα επηρρεάσει αρνητικά την όποια παραγωγικότητα έχει μείνει σε αυτόν τον τόπο. Ομως, το φορολογικό συστημα θα πρεπει να διέπεται από ορισμενες αρχες : 1. το συστημα θα πρεπει να ειναι σταθερό, δεν ειναι δυνατόν να αλλαζει κάθε λίγο και λιγακι. Και οι πολίτες κάνουν τους προυπολογισμούς τους και δεν ειναι δυνατόν να μεταβάλλεται το πλαίσιο συνεχώς. Αυτό σημαινει, όχι εκπλήξεις, όχι εκτακτα μετρα και φυσικα, οχι αναδρομική φορολόγηση που ούτως η αλλως φαίνεται να ειναι και αντισυνταγματική 2. οι φορολογικοί κανονες πρεπει να ειναι ξεκαθαροι, να μη επιδεχονται δηλαδή την "ερμηνεία" των εφοριακών υπαλλήλων,που δίνει λαβή για ωμούς εκβιασμούς εκ μέρους των με σκοπό τον προσπορισμό οικονομικού οφέλους (κοινως λάδωμα). Επίσης, θα πρέπει να αναμορφωθεί πλήρως το σύστημα προσφυγής των φορολογουμένων στη δικαιοσύνη για φορολογικές διαφορές, κατά τρόπο αδιάβλητο, και πάνω από ολα ΓΡΗΓΟΡΟ! 3. οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν πλήρως τοσο με μηχανογραφικές εφαρμογές όσο και με τη στελέχωση των υπηρεσιών με υπαλλήλους, οι οποίοι θα μένουν στη θέση αυτή μόνο συγκεκριμένο χρονικό διαστημα, θα πληρώνονται καλα (για την ακριβεια πολυ καλα ωστε το κίνητρο λαδώματος να είναι μικρότερο), να εμπλέκονται περισσότερα κλιμάκια για την όποια ρύθμιση (κατά τρόπ παραγωγικό όμως) έτσι ώστε το ποσό του πιθανού λαδώματος να είναι ιδιαιτερα μεγάλο και ισως αποτρεπτικό αν κάποιος επιλέξει αυτή την οδο, και βεβαια, να θεσπιστούν πολύ αυστηρες κυρώσεις για όσους δημόσιους υπαλλήλους συλλαμβάνονται να παρανομούν. 4. διέυρυνση της φορολογικής βάσης. Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τον Υπουργό, είναι άκρως απογοητευτικά και ενδεικτικά του προβλήματος. Ζω στη Ελλάδα και βλεπω τι γίνεται γύρω μου και δεν μπορώ να δεχτώ (παρότι με τιμάει αυτό) ότι συγκαταλέγομαι στους 3000 πιο πλούσιους Ελληνες. Ειμαι βεβαιος ότι αν ποτε ασχοληθεί κανείς και διασταυρώσει τα υπάρχοντα στοιχεία θα μπορεί να βρει ποιοοι φοροδιαφευγουν και δυστυχως ειναι η συντριπτική πλειοψηφία. Η εφαρμογή τεκμαρτου εισοδήματος είναι μια λύση, αλλα δεν αρκεί. Χρειάζονται έλεγχοι και κοινή λογική. 5. το μέτρο των αποδείξεων είναι, δυστυχως εκ των πραγματων,προς τη σωστη κατεύθυνση, αλλά δεν θα πρέπει να περιοριστεί μόνο για να εξασφαλίσει κάποιος το αφορολόγητο ποσό των 12.000 (που υπάρχει ήδη άρα αίρεται και αυτό υπό κάποια έννοια), αλλά θα πρέπει να επεκταθεί και πέραν των 12.000 με ουσιαστική απαλλαγή/μείωση φόρου για τον φορολογούμενο. Ετσι θα δοθεί ουσιαστικό κίνητρο στους φορολογούμενους να ζητάνε αποδείξεις για τις υπηρεσίες που λαμβάνουν, γιατι αλλιως η επιβάρυνση που θα υπάρχει από την επαύξηση του κόστους των υπηρεσιών θα δρα σαν αντικίνητρο