Αρχική Καταπολέμηση ΦοροδιαφυγήςΆρθρο 1 Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αντιμετώπισης της ΦοροδιαφυγήςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΣΕΓΕΣ - Ιωάννης Τσιφόρος | 1 Φεβρουαρίου 2011, 23:12
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΣΕΓΕΣ 1.2.2010 1. Γενικές επισημάνσεις Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού ελλείμματος και του χρέους της χώρας. Πέραν όμως όσων προβλέπονται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου, θεωρούμε αναγκαία την πρόβλεψη δημιουργίας σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων για την άμεση αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, τα οποία οφείλεται να λειτουργούν ενοποιημένα σε σχέση με τους εισπρακτικούς μηχανισμούς φορολογικών εσόδων και ασφαλιστικών εισφορών, παρέχοντας την δυνατότητα αποτελεσματικής αξιοποίησης όλων των στοιχείων για τον έλεγχο της φοροδιαφυγής. 2. Ειδικές παρατηρήσεις Άρθρο 3 Παρά το γεγονός ότι τα μέτρα καταστολής της φοροδιαφυγής που αναφέρονται στο άρθρο 3 είναι ιδιαίτερα αυστηρά και απαιτητικά (κατατάσσεται η φοροδιαφυγή στα φορολογικά εγκλήματα που τιμωρούνται σε βαθμό κακουργήματος κλπ) θα πρέπει να προβλέπονται και συνέπειες για την καθυστέρηση από το Δημόσιο βεβαιωμένων και εκκαθαρισμένων οφειλών του προς τις επιχειρήσεις. Για το σκοπό αυτό προτείνεται στο άρθρο 3 να περιληφθεί η ακόλουθη διατύπωση: “Σε περίπτωση που η πληρωμή της οφειλής του Δημοσίου καθυστερήσει πλέον των εξήντα (60) ημερών μετά τη βεβαίωσή της και την εκκαθάρισή της, το Δημόσιο (οφειλέτης) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ΠΔ 166/2003 ΦΕΚ (138 Α/5.6.2003) “Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην οδηγία 2000/35 της 29.6.2000 για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές”, καθίσταται υπερήμερο και οφείλει τόκους χωρίς να απαιτείται όχληση από την φορολογούμενη επιχείρηση. Άρθρο 4 Είμαστε θετικοί στην στελέχωση με ειδικευμένο προσωπικό που έχει προϋπηρεσία σε ελεγκτικές υπηρεσίες του Δημοσίου. Ωστόσο ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί εκτός των ΠΕΚ, ΔΕΚ και στις ΔΟΥ, των οποίων το προσωπικό που απασχολείται σε ελεγκτικές εργασίες είναι εξαιρετικά μικρό (περίπου 15%). Άρθρο 5 Κρίνεται ενδεχόμενα αναγκαία η αναδιοργάνωση της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά δεν αναφέρεται καμία πρόταση για την ανάγκη αναδιοργάνωσης της υποδομής, με σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα, τα οποία να επιτρέπουν την πρόσβαση όλων των εμπλεκόμενων περιφερειακών υπηρεσιών ελέγχου σε μία συνεχώς επικαιροποιημένη κεντρική βάση δεδομένων, εφοδιασμένη με τα απαιτούμενα στοιχεία για τον αποτελεσματικό έλεγχο. Άρθρο 22 Εκφράζουμε την επιφύλαξή μας για την απαλλαγή από τον φόρο ακίνητης περιουσίας των ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής, μια και δεν αποτελεί τον μοναδικό, μη κερδοσκοπικό έστω, φορέα που συμβάλλει στην αειφόρο ανάπτυξη και την διάχυση της πληροφόρησης σχετικά με τα αγροτικά θέματα. Δεν είναι δυνατό η σχολή αυτή να εξομοιώνεται με διατάξεις απαλλαγής που αφορούν στα ακίνητα του ελληνικού δημοσίου, των ΟΤΑ και άλλων φορέων κοινωνικού χαρακτήρα, που προβλέπονται στο άρθρο 29 του ν. 3842/2010. Είναι εξάλλου παράλογο, από τη μια πλευρά να αποκλείεται από το Υπουργείο Οικονομιών η απαλλαγή των ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, που από την φύση τους και την αποστολή τους έχουν κοινωνικό χαρακτήρα και από την άλλη να περιλαμβάνονται απαλλαγές σε ιδρύματα που ασκούν και εμπορικές δραστηριότητες. Με την λογική αυτή θα έπρεπε το Υπουργείο Οικονομικών να εξαιρέσει από το φόρο όλες τις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, τις ιδιωτικές σχολές, τα κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης και κάθε άλλο ίδρυμα που προσφέρει εκπαίδευση Άρθρο 24 Σε σχέση με την ρύθμιση που αναφέρεται στις τροποποιήσεις του Κ.Β.Σ., πρέπει να τονιστεί, ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ με το από 3.11.2010 έγγραφό της προς τον Υπουργό Οικονομικών, αλλά και με επόμενο έγγραφό της, στις 215.1.2011, έχει ζητήσει με τεκμηριωμένη πρότασή της την τροποποίηση των διατάξεων του Κ.Β.Σ. σε σχέση με αναγκαίες τροπολογίες για τα ακόλουθα θέματα: α) Την κατάργηση της αναγραφής της τιμής μονάδος επί του δελτίου αποστολής που εκδίδουν οι αγρότες παραγωγοί, γιατί οι διατάξεις που θεσπίστηκαν με τα άρθρα 19 και 20 του ν. 3842/2010 έχουν δημιουργήσει μεγάλη και άσκοπη γραφειοκρατία στις συναλλαγές, με κίνδυνο την μη ορθή έκδοση παραστατικών που οδηγεί σε αδικαιολόγητες επιβολές ποινών. β) Την κατάργηση της παραγράφου 6 του άρθρου 12 του Κ.Β.Σ. η οποία είναι ανεφάρμοστη γιατί δημιουργεί αξεπέραστα προβλήματα, εκτεταμένη γραφειοκρατία και αυξημένο διοικητικό κόστος εργασίας στους αγροτικούς συνεταιρισμούς σε σχέση με την αδυναμία ορισμού τιμής μονάδος κατά την παραλαβή αγροτικών προϊόντων από αγρότες μέλη του, μια και η τελική τιμή διάθεση των προϊόντων αυτών, για λογαριασμό τους, διαμορφώνεται εκ των υστέρων, συνήθως μετά από ορισμένο χρονικό διάστημα που εξαρτάται από την ζήτηση στην αγορά. Εξαιτίας της νέας ως άνω αναφερόμενης ρύθμισης προκύπτει ανάγκη διόρθωσης του αρχικά εκδιδόμενου παραστατικού σε σχέση με το τελικό, που αποτελεί το τελικό της εκκαθάρισης. Παράλληλα, προκύπτει ανάγκη διόρθωσης των εκδιδόμενων παραστατικών, τόσο για τον προσδιορισμό της τελικής αξίας επί της οποίας επιστρέφει ο ΦΠΑ των αγροτών του ειδικού καθεστώτος, όσο και για το προσδιορισμό της τελικής αξίας της παραγωγής των αγροτών επί της οποίας αποδίδεται η ειδική ασφαλιστική εισφορά υπέρ ΕΛΓΑ γ) Κρίνεται αναγκαίο να υπάρξει σαφής ρύθμιση στο άρθρο 18 του Π.Δ. 186/1992 ΚΒΣ ειδικά για τις Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις, ώστε να μπορούν να συμψηφίζουν αμοιβαίες ανταπαιτήσεις τους με τους παραγωγούς – μέλη τους, παρέχοντας τη δυνατότητα να καταθέτουν οι ΑΣΟ στο λογαριασμό του παραγωγού τις προκύπτουσες διαφορές, όπως αυτές προσδιορίζονται και εκκαθαρίζονται στις 30/6 και στις 31/12 κάθε έτους, ή να εκδίδουν σχετικές επιταγές πληρωμής των διαφορών αυτών. Άρθρο 26 Θεωρείται θετική η τροποποίηση διατάξεων που επιτρέπουν την υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ και την καταβολή του οφειλόμενου φόρου σε μηνιαίες δόσεις, γεγονός που θα περιορίσει, κάπως, την οικονομική ασφυξία στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις. Θεωρείται επίσης θετική τη ρύθμιση της παραγράφου 7 που επιτρέπει τη διατήρηση επιστροφής ΦΠΑ στους επαγγελματίες αγρότες, οι οποίοι, παράλληλα με την αγροτική δραστηριότητα, ασχολούνται και με την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100Kw, ή με την λειτουργία αγροτοτουριστικών μονάδων έως 10 δωματίων. Άρθρο 27 Θεωρείται θετικό το μέτρο της καθιέρωσης ηλεκτρονικής κάρτας αποδείξεων, η οποία πιστεύεται ότι θα συμβάλλει θετικά στην φοροδιαφυγή. Άρθρα 28 και 31 Κρίνεται ότι υπάρχει αντικείμενο φορολογικής διαιτησίας και δεν είμαστε αντίθετοι με την δημιουργία Σώματος Φορολογικών Διαιτητών (ΣΦΔ). Στο προσχέδιο νόμου ωστόσο δεν προσδιορίζεται το μέγεθος του φορέα αυτού ούτε οι αμοιβές των μελών του. Το γεγονός εξάλλου ότι η συγκρότηση, η σύνθεση, η διοίκηση και η λειτουργία του ΣΦΔ προβλέπεται να προσδιοριστεί με Προεδρικό Διάταγμα δεν αποτελεί και την καλύτερη περίπτωση ρύθμισης. Θα ήταν σκόπιμο να προσδιορίζονται στο σχέδιο νόμου οι σχετικές προβλέψεις χωρίς την παραπομπή σε έκδοση Προεδρικού Διατάγματος. 3. Προτεινόμενες τροπολογίες Προτείνεται τροπολογία στο νόμο 3888/2010 που αφορά στην περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων στους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Ειδικότερα, η ΠΑΣΕΓΕΣ με το από 2.12.2010 έγγραφό της, αλλά και με νεότερο έγγραφο που υπέβαλλε στις 25.1.2011 προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τεκμηριωμένη εισήγησή της και αιτιολογική έκθεση, έχει ζητήσει την διαφοροποίηση των κριτηρίων ένταξης των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων στις διατάξεις του νόμου αυτού. Οφείλεται, επιτέλους, να εφαρμοστεί η ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 103 ν. 2238/94) που αναγνωρίζει ότι απαλλάσσονται από το φόρο τα εισοδήματα που αποκτούν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί όταν συναλλάσσονται με τα μέλη τους. Συνεπώς, δεν είναι δυνατό να υπάγεται στο καθεστώς της περαίωσης ο κύκλος αυτός εργασιών των συνεταιρισμών που δεν φορολογείται. Για το λόγο αυτό κρίνεται απόλυτα αναγκαίο να υιοθετηθεί η προτεινόμενη τροπολογία, σύμφωνα με την οποία μόνο το 20% του κύκλου εργασιών των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, που αποτελεί το πραγματικό μέσο ύψος συναλλαγών με τρίτους, να υπολογίζεται για την εφαρμογή του συντελεστή περαίωσης (4%0 επί ακαθαρίστων εσόδων). Προτεινόμενη τροπολογία στο ν. 3888/2010 1. Στο τέλος του άρθρου 3 να προστεθεί νέα παράγραφος 3 ως εξής: «Στις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται οι Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις του Ν. 2810/2000 (Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις) ΦΕΚ Α 108/6.4.2000, όπως ισχύει, ανεξάρτητα από το ύψος του κύκλου εργασιών τους». 2. Στο τέλος του άρθρου 6 παρ. 2 να προστεθεί νέα περίπτωση δ) ως εξής: «Η προσαύξηση του κύκλου εργασιών, για το εισόδημα, που φορολογείται, των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων κάθε βαθμού, να γίνει με συντελεστή 4%0» .