Αρχική Δομή των Ηλεκρονικών δεδομένων των φορολογικών στοιχείωνΆρθρο 01: ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΡΑΔΗΣ (Πρόεδρος Σ.Ε.Κ.Τ.) | 4 Ιουλίου 2013, 08:38
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε συνέχεια της πρώτης παρέμβασης που κάναμε στην Διαβούλευση για το Σχέδιο περί ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΓΓΠΣ, καταθέτουμε ως Σ.Ε.Κ.Τ. (Σύνδεσμος Εισαγωγέων και Κατασκευαστών Ταμειακών Συστημάτων) τις απόψεις μας και για αυτό το Σχέδιο. Για να είμαστε ακριβείς και δίκαιοι στον σχολιασμό του Σχεδίου αυτού, θα πρέπει να το χωρίσουμε σε δύο μέρη. 1. Αυτό που ασχολείται με τις ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΕΑΦΔΣΣ. 2. Αυτό που ασχολείται με την λήψη μέτρων που θα βοηθήσουν στην ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ στην Ελλάδα και την μεγαλύτερη και ταχύτερη διείσδυση της, στις συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων. Όσον φορά την θέση μας στο πρώτο μέρος που διατυπώνει ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΑΦΔΣΣ και ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΙΣ ΠΟΛ.1221 και 1220 ( Κεφ. 3 ), που ΥΠΟΓΡΑΦΗΚΑΝ ΜΟΛΙΣ ΠΡΙΝ 6 ΜΗΝΕΣ (31.12.2012) από την σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών (κ. Μαυραγάνης και κ. Θεοχάρης), είναι ΑΡΝΗΤΙΚΗ από όποια πλευρά και να προσεγγίσουμε το Σχέδιο. Είναι άνευ λόγου και αιτίας, η πρόθεση ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΤΩΝ ΕΑΦΔΣΣ, όταν αυτές επικαιροποιήθηκαν στις 31.12.2012. Πέρα από το παράλογο που αναφέρουμε, μόνο ερωτηματικά προκαλεί αυτή η κίνηση. Επειδή όμως δεν είμαστε δογματικοί και αρνητικοί από θέση, καταγράφουμε τους λόγους που μας οδηγούν σε αυτή τη θέση. • Το σχέδιο αναφέρει και λαμβάνει υπόψη του, την ΠΟΛ.1135 του 2005 που δεν είναι σε ισχύ. Έχει καταργηθεί από 31.12.2012 με την νέα ΠΟΛ.1220/2012. • Αντίθετα δεν λαμβάνει υπόψη του, τις θέσεις του ΣΕΚΤ, μοναδικού φορέα και άμεσα εμπλεκόμενου για την υλοποίηση του σχεδίου, όσον αφορά τις ΕΑΦΔΣΣ. • Λαμβάνει υπόψη του, το πόρισμα μιας επιτροπής του 2007 (6 χρόνια πριν) και δεν λαμβάνει υπόψη το πόρισμα της επιτροπής του 2011 (κατάθεση πορίσματος τον Οκτώβρη 2011) το οποίο όταν έγινε ΠΟΛ υπογράφηκε από 9 διαφορετικούς διευθυντές, υπηρεσιακούς παράγοντες, Γεν. Γραμματέα και Υπουργό. • Για την ιστορική καταγραφή των γεγονότων που καταδεικνύουν την αναίτια πρόθεση αλλαγής των Τεχνικών Προδιαγραφών των ΕΑΦΔΣΣ, σημειώστε ότι για να υπογραφούν στις 31.12.2012 οι ΠΟΛ.1220 και 1221 (6 μόλις μήνες πριν) από τον σημερινό υφυπουργό Οικονομικών κ. Μαυραγάνη και τον σημερινό Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων κ. Θεοχάρη, που στο σχέδιο προτείνεται η κατάργηση τους, είχαν προηγηθεί : - Μάιος 2011 Σύσταση επιτροπής από τον υπουργό Οικονομικών με την συμμετοχή εκπροσώπων της 15ης Δ/νσης ΚΒΣ, της 30ης Δ/νσης ΚΕΠΥΟ, της Δ/νσης Ελέγχων, συμβούλου του υπουργού, συμβούλου του Γ.Γ. της ΓΓΠΣ (κ. Θεοχάρης), εκπροσώπων του ΕΜΠ και του ΣΕΚΤ. - Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2011 9 συνεδριάσεις της επιτροπής, επαφές με εταιρείες πληροφορικής (Singular Logic κ.α.), εταιρείες ft-pos (Mellon κ.α.), Γ.Γ.Π.Σ., Γενικό Διευθυντή Φορολογίας (κ. Σταματόπουλο), ομάδα εργασίας για την Ηλεκτρονική Τιμολόγηση (δύο φορές με κ. Ζαφειρόπουλο) και λοιπούς φορείς. - Οκτώβριος 2011 κατάθεση πορίσματος για την αναθεώρηση – επικαιροποίηση των προδιαγραφών των ΦΗΜ και των ΕΑΦΔΣΣ και την ηλεκτρονική αποστολή των χρήσιμων δεδομένων των τιμολογίων στην ΓΓΠΣ. - Ιανουάριος 2012 μελέτη και συγγραφή των δύο σχεδίων Υπουργικών αποφάσεων (μετέπειτα ΠΟΛ.1220 και 1221) με την συνεργασία της 15ης Δ/νσης ΚΒΣ, της 30ης Δ/νσης ΚΕΠΥΟ, του ΕΜΠ και του ΣΕΚΤ. - Μάιος 2012 Αποστολή των δύο σχεδίων στο αρμόδιο γραφείο της Ε.Ε. για διαβούλευση και «αποδοχή» (μέσω ΕΛΟΤ). - Ιούλιος 2012 αποδοχή από την Ε.Ε. με μικρές παρατηρήσεις επί των δύο σχεδίων. - Ιούλιος 2012 υιοθέτηση των παρατηρήσεων της Ε.Ε. και υπογραφή των δύο ΠΟΛ. από 8 στελέχη του Υπ. Οικονομικών και εν συνεχεία αποστολή στον Υπουργό για την τελική υπογραφή. - Δεκέμβριος 2012 εκ νέου υπογραφή των δύο ΠΟΛ. από τους διευθυντές των αρμόδιων Διευθύνσεων του Υπουργείου Οικονομικών, τον Γ.Γ. κ. Θεοχάρη και τον Υφυπουργό κ. Μαυραγάνη, γιατί εν τω μεταξύ είχαν αλλάξει κάποιοι διευθυντές που είχαν προηγούμενα υπογράψει. • Ο μορφότυπος που προτείνεται στο σχέδιο, επεξεργάστηκε από την ομάδα εργασίας για την Ηλεκτρονική τιμολόγηση και θα αφορούσε την (υποχρεωτική) ανταλλαγή ηλεκτρονικών τιμολογίων μεταξύ την επιχειρήσεων και Δημοσίου (Β2G) και την (οικειοθελή) ανταλλαγή ηλεκτρονικών τιμολογίων μεταξύ επιχειρήσεων (B2B). Σε αυτό είμαστε σύμφωνοι, αλλά ως δια μαγείας ο μορφότυπος προτείνεται να ισχύει για το σύνολο των μηχανογραφικών εκδιδόμενων παραστατικών. Ένας μορφότυπος που από το σύνολο της αγοράς, κρίνεται ανεδαφικός και πρακτικά ανεφάρμοστος στα μηχανογραφικά εκδιδόμενα «χάρτινα» παραστατικά. • Το σχέδιο απόφασης προτείνει να καταργηθούν οι δύο προσφάτως (Δεκέμβριος 2012) εκδοθείσες ΠΟΛ. 1221 και 1220 (μερικώς) ενώ η εφαρμογή τους βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ήδη οι κατασκευαστές των ΕΑΦΔΣΣ : - έχουν αναπτύξει και πιστοποιήσει (με πολύ μεγάλο κόστος) τα νέα Λογισμικά Υποστήριξης των ΕΑΦΔΣΣ, βάσει των νέων τεχνικών προδιαγραφών που ορίζει η ΠΟΛ.1221. - έχουν αναβαθμίσει σε μεγάλο ποσοστό της αγοράς τα εγκατεστημένα λογισμικά υποστήριξης των ΕΑΦΔΣΣ, βάσει της ΠΟΛ.1221 (με κόστος των υπόχρεων επιχειρήσεων). - Έχουν συνάψει Συμβάσεις (με υψηλές ρήτρες υπαναχώρησης ) με τα συνεργαζόμενα εργοστάσια κατασκευής ΕΑΦΔΣΣ (εξωτερικού και εγχώρια), τα οποία έχουν σχεδιάσει, αναπτύξει και προσκομίσει για πιστοποίηση στο Υπουργείο νέα προϊόντα ΕΑΦΔΣΣ, βάσει της ΠΟΛ.1220. - Έχουν προμηθεύσει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων με ΕΑΦΔΣΣ και Λογισμικά Υποστήριξης νέων προδιαγραφών που ορίζει η ΠΟΛ. 1221. • Τέλος, με νέα ΠΟΛ. (Απρίλιος 2013), επειδή ο καταληκτικός χρόνος (30 Απριλίου) δεν ήταν επαρκής για την έγκαιρη αναβάθμιση των λογισμικών των ΕΑΦΔΣΣ στο σύνολο της αγοράς, δόθηκε παράταση για την αναβάθμιση των εγκατεστημένων λογισμικών έως τις 31.12.2013, γεγονός που καταδεικνύει την έως πριν δύο μήνες πρόθεση του Υπουργείου, να μην καταργήσει την ΠΟΛ.1221. Για αυτούς και για πολλούς ακόμη λόγους, είμαστε ΑΡΝΗΤΙΚΟΙ και ΖΗΤΑΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΕ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΕΑΦΔΣΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛ.1221 & 1220 (ΚΕΦ.3). Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΕ ΤΙΣ ΠΟΛ.1221 & 1220 ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΑΚΡΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ, ΜΟΛΙΣ 6 ΜΗΝΕΣ ΠΡΙΝ. ΣΕ ΕΥΝΟΜΟΥΜΕΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ. Όσον αφορά το δεύτερο μέρος του Σχεδίου που ασχολείται με την ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ, έχουμε να σχολιάσουμε ΜΟΝΟ ΘΕΤΙΚΑ τις διατάξεις του. Αφού επιστήσουμε ιδιαίτερη ΠΡΟΣΟΧΗ στις έννοιες ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ (απλοϊκά αλλά ορθά, είναι η επιλογή δύο συναλλασσόμενων επιχειρήσεων να ανταλλάσουν ηλεκτρονικά τα μεταξύ τους παραστατικά) και ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕ Η/Υ (απλοϊκά αλλά ορθά, είναι η μηχανογραφική έκδοση χάρτινων παραστατικών από την πλειοψηφία των επιχειρήσεων), που είναι δύο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, θέλουμε να εξηγήσουμε γιατί είναι θετική η θέση μας. • Ορίζει συγκεκριμένη δομή (μορφότυπο) για τα φορολογικά στοιχεία που διακινούνται ηλεκτρονικά. Σε καμία περίπτωση και για πολλούς λόγους, δεν μπορεί να συμπεριλάβει και την μηχανογραφική έκδοση των χάρτινων παραστατικών στην υποχρέωση του μορφοτύπου αυτού. • Ορίζει και άλλο (εναλλακτικό) τρόπο σήμανσης των φορολογικών στοιχείων πέρα των ΕΦΑΔΣΣ, με άυλη φορολογική σήμανση. • Ορίζει κανόνες για να γίνει κάποιος ενδιαφερόμενος φορέας, ΠΑΡΟΧΟΣ ΑΫΛΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΝΣΗΣ. Εδώ πρέπει να επισημανθεί ότι η ΕΕΤΤ δεν είναι ενημερωμένη και δεν έχει κανένα κανονισμό, που αναφέρεται στο Σχέδιο, για να γίνει η Εποπτική Αρχή των Παρόχων Άυλης Σήμανσης και άρα είναι άγνωστο το πότε θα είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο. • Ορίζει κανόνες για την αποθήκευση των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους εκδότες και από τους παραλήπτες και άρα διευκολύνει και τους υπόχρεους και τον ελεγκτικό μηχανισμό του κράτους, στην βεβαίωση της νομιμότητα ή της παραβατικότητας. • Ορίζει κανόνες για τον τρόπο αποστολής των Ηλεκτρονικών Παραστατικών από τους εκδότες στους παραλήπτες. • Επιβάλλει την υποχρεωτική σήμανση όλων των φορολογικών στοιχείων, είτε μέσω ΕΑΦΔΣΣ είτε μέσω Παρόχων Άυλης Φορολογικής Σήμανσης. Η μη σήμανση και μη θεώρηση κάποιων φορολογικών στοιχείων που επιτρέπει τώρα ο ΚΦΑΣ, ανοίγει διάπλατα τον δρόμο σε επίδοξους φοροδιαφεύγοντες. Αυτά γενικά, γιατί σίγουρα χρειάζεται περαιτέρω εξειδικευμένη διαβούλευση του Υπουργείου με την ΕΕΤΤ, την ΑΔΑΕ, τον ΣΕΒ – ΣΕΠΕ και ΣΕΚΤ, ώστε να είναι πρακτικά υλοποιήσιμα αυτά τα οποία θα θεσμοθετηθούν. ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΘΟΥΝ ΜΕΤΡΑ, ΜΕ ΤΗΝ ΜΟΡΦΗ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΤΗΝ ΜΟΡΦΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΩΘΗΘΕΙ Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ. Κλείνοντας την παρέμβαση μας, δηλώνουμε την πρόθεση μας να συνεισφέρουμε σε περαιτέρω διάλογο, με προτάσεις που προκύπτουν από την πολύχρονη ενασχόληση μας με την αγορά. Είμαστε στην διάθεση του Υπουργείου. Με εκτίμηση Κατράδης Δημήτρης Πρόεδρος ΣΕΚΤ