Αρχική Δομή των Ηλεκρονικών δεδομένων των φορολογικών στοιχείωνΆρθρο 01: ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | 9 Ιουλίου 2013, 06:54
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι ΕΑΦΔΣΣ χρησιμοποιούνται στην αγορά από το 2003 και εξασφαλίζουν την σήμανση των τιμολογίων. Πιο συγκεκριμένα, όταν πρόκειται να εκτυπωθεί ένα τιμολόγιο, η ΕΑΦΔΣΣ υπολογίζει μια ΠΑΗΨΣ (40 HEX χαρακτήρες) επί των δεδομένων εκτύπωσης και δημιουργεί 2 αρχεία: a.txt που είναι ένα κείμενο με τα στοιχεία του παραστατικού, και ένα αρχείο b.txt που κλειδώνει το a.txt. Υπήρχε έξ αρχής ένας λάθος σχεδιασμός: το αρχείο a.txt δεν είναι γραμμογραφημένο, άρα δεν είναι αξιοποιήσιμο. Κάθε επιχείρηση παρήγαγε διαφορετικά a.txt από την άλλη, άρα δεν μπορούσε να γίνει κάποια επεξεργασία, ούτε επιτόπια, ούτε στην ΓΓΠΣ. Αυτός ο λάθος σχεδιασμός οδήγησε τον επιτόπιο έλεγχο να είναι μια επίμονη διαδικασία. Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται επιτυχώς με τις ΠΟΛ 1220/12 και 1221/12. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΟΛ 1220/12, 1221/12. Α. Κατά την ώρα εκτύπωσης των τιμολογίων να ανακτούνται όλα τα δεδομένα ενδιαφέροντος (ποσά ΦΠΑ, ποσά καθ. Αξίας, ΑΦΜ , είδος παραστατικού, ημερομηνία και ώρα) και αποθηκεύονται σε αρχείο με συγκεκριμένη γραμμογράφηση ανεξάρτητη του ΕΑΦΔΣΣ, ανεξάρτητη της επιχείρησης ή του προγράμματος εμπορικής διαχείρισης (ERP). Τα αρχεία αυτά είναι απαραβίαστα, πλήρως αξιοποιήσιμα τόσο για επιτόπιο, όσο και για απομακρυσμένο έλεγχο. Β. Ο επιτόπιος έλεγχος γίνεται πολύ εύκολα με την χρήση του πιστοποιημένου από το υπουργείο driver. Γ. Δεν απαιτείται καμία αλλαγή στα υπάρχοντα προγράμματα εμπορικής διαχείρισης – ERP. Απαιτείται η αγορά νέας ΕΑΦΔΣΣ ή αναβάθμιση του driver της παλιάς ΕΑΦΔΣΣ. Ο έλεγχος των αναβαθμίσεων των λογισμικών των ΕΑΦΔΣΣ έχει ολοκληρωθεί στο ΕΜΠ, σύμφωνα με διαδικασίες του ν. 1809/88. Για την αγορά νέας ΕΑΦΔΣΣ ,το κόστος είναι περίπου 500 ευρώ, ενώ η αναβάθμιση υπάρχουσας ΕΑΦΔΣΣ το κόστος είναι μεταξύ 50 – 200 ευρώ. Δ. Τα αρχεία κρυπτογραφούνται με απαραβίαστο για τους ενδιάμεσους τρόπο, και μόνο η ΓΓΠΣ έχει την δυνατότητα αποκρυπτογράφησης. Ε. Οι ΠΟΛ 1220-1221/12 δεν επεμβαίνουν στην κωδικοποίηση ειδών στα καταστήματα. ΣΤ. Η ΠΟΛ 1220/12 καθιερώνει οι νέες ταμειακές μηχανές να δουλεύουν με τρόπο ανάλογο των φορολογικών μηχανισμών και να είναι εξοπλισμένες είτε με GPRS , είτε με WiFi, είτε με Ethernet , ώστε την ώρα που βγαίνει Ζ να στέλνουν τις πωλήσεις στην ΓΓΠΣ. Ζ. Οι ΠΟΛ 1220-1221/12 προσφέρουν οικονομία διαχείρισης: Εκτίμηση 10 Τbyte συνολικού χώρου το χρόνο για αποδείξεις λιανικής και τιμολόγια . Η. Το πρόγραμμα συλλογής δεδομένων από τις ΕΑΦΔΣΣ και τις ταμειακές μηχανές λειτουργεί ήδη επιτυχώς στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, με δεδηλωμένη την πρόθεση δωρεάν παραχώρησής του στο υπουργείο οικονομικών. Θ. Οι ΠΟΛ 1220- 1221/12 έχουν περάσει επιτυχώς την διαδικασία 98/34/EK της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χωρίς καμία τεχνική παρατήρηση. Η διαδικασία αυτή απαιτείται να εφαρμόζεται για κάθε τεχνικό κανόνα που πρόκειται να εφαρμοστεί σε μια χώρα της Ε.Ε. Ι. Οι ΠΟΛ 1220- 1221/12 αποτελούν προϊόν ευρείας συνεργασίας της ΓΓΠΣ, της Διεύθυνσης του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, όλων των εταιρειών κατασκευής ταμειακών μηχανών και μεγάλων εταιρειών παραγωγής λογισμικού. Για τις ρυθμίσεις κρυπτογράφησης αμέριστη ήταν η συμπαράσταση του Γραφείου Ασφαλείας της ΓΓΠΣ. Κ. Τυχούσα ανάκληση των ΠΟΛ 1220 - 1221/12 θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα, καθώς οι κατασκευάστριες εταιρείες των ΕΑΦΔΣΣ και software houses έχουν προσλάβει ή απασχολήσει προσωπικό για την αναβάθμιση, έχουν πληρώσει παράβολα για την πιστοποίηση των driver των ΕΑΦΔΣΣ, έχουν ήδη πληρωθεί από επιχειρήσεις για την τοποθέτηση του αναβαθμισμένου driver, έχουν ήδη επενδύσει για την παραγωγή νέου τύπου ταμειακών μηχανών. Πολλές επιχειρήσεις έχουν ήδη αναβαθμίσει τους drivers των ΕΑΦΔΣΣ, και είναι έτοιμες να αποστείλουν τα δεδομένα στην ΓΓΠΣ. ΑΝΤΙΘΕΤΑ, ΤΟ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΔΙΟ : Α. Απαιτεί την αναβάθμιση όλων των προγραμμάτων εμπορικής διαχείρισης (ERP) ή την αντικατάστασή τους με νέα , ώστε το κάθε εκδιδόμενο παραστατικό να είναι σε συγκεκριμένη μορφή xml αποτελούμενη από 288 πεδία και από 62 πεδία για κάθε είδος. Η σήμανση γίνεται είτε τοπικά από ΕΑΦΔΣΣ όπως αυτός ήταν το 2003 είτε μέσω web ΕΑΦΔΣΣ. Για τον έλεγχο της αναβάθμισης, δεν υπάρχει θεσμοθετημένη από την πολιτεία διαδικασία ελέγχου του λογισμικού ERP. Επιπλέον, υπάρχουν χιλιάδες λογισμικά ERP σε λειτουργία. Β. Ο επιτόπιος έλεγχος θα εξακολουθήσει να είναι αδύνατος, καθώς ο driver των ΕΑΦΔΣΣ δεν θα έχει τις έξυπνες δυνατότητες που καθιερώθηκαν με τις ΠΟΛ 1220-1221/12 , αλλά θα είναι όπως ήταν το 2003. Γ. Η αναβάθμιση των ERP μπορεί να κοστίσει στην κάθε επιχείρηση χιλιάδες ευρώ. Η τυχούσα αδυναμία αναβάθμισης μικρών εταιρειών παραγωγής λογισμικού, θα εξαναγκάσει χιλιάδες επιχειρήσεις να αλλάξουν εντελώς το πρόγραμμα εμπορικής διαχείρισης ERP, προσφεύγοντας στις μεγάλες εταιρείες. Επιπρόσθετα οι απαιτήσεις περί του μορφοτύπου που θέτει, δημιουργούν πρόβλημα στην ελεύθερη διάθεση λογισμικών εμπορικής διαχείρισης ERP που κυκλοφορούν σε άλλες χώρες της Ε.Ε. να διατίθενται στην Ελλάδα. Δ. Δεν προβλέπει τίποτε για την κρυπτογράφηση, και γιαυτό έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 6 της Ευρωπαϊκής Συνθήκης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Ε. Επιβάλλει συγκεκριμένη κωδικοποίηση ειδών στα καταστήματα, δημιουργώντας επιπλέον κόστη διαχείρισης. ΣΤ. Καταργεί τις νέου τύπου ταμειακές μηχανές που μπορούν να αποστέλλουν δεδομένα στην ΓΓΠΣ, επαναφέροντας τις απαρχαιωμένες μηχανές του 2005. Ζ. Απαιτεί μεγάλους όγκους αποθήκευσης: 500 TByte το χρόνο μόνο για τα τιμολόγια. Θ. Η παρούσα διαβούλευση δεν απαλείφει την απαίτηση τήρησης της διαδικασίας 98/34/ΕΚ της Ε.Ε. Ι. Το υπό διαβούλευση σχέδιο δεν αποτελεί προϊόν συνεργασίας με τους ανωτέρω φορείς. Αγνοεί επιδεικτικά το πόρισμα της Ειδικής Ομάδας Εργασίας του 2011. Δεν λύνει το αρχικό πρόβλημα, αντίθετα περιπλέκει επιπρόσθετα τον έλεγχο. Για όλους τους ανωτέρω λόγους προτείνω την παραμονή σε ισχύ των ΠΟΛ 1220/12, 1221/12, και την απόρριψη του υπό διαβούλευση σχεδίου. Παναγιώτης Μαυρίδης