Αρχική Δομή των Ηλεκρονικών δεδομένων των φορολογικών στοιχείωνΆρθρο 01: ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Άρης Παπαθάνος | 9 Ιουλίου 2013, 17:37
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Δυστυχώς για άλλη μια φορά στην Ελλάδα δείχνουμε πόσο μη-αποτελεσματικοί είμαστε… Εκεί που πιστεύεις ότι βάζουμε σωστούς στόχους και χαράσσουμε τον δρόμο να επιτευχθούν, έχουμε το μοναδικό χάρισμα να ανατρέπουμε τα πάντα και να πρέπει να ξεκινήσουμε πάλι από την αρχή. Αυτό συμβαίνει και σε αυτό το σχέδιο υπουργικής απόφασης. Πιο συγκεκριμένα: Οι σωστές βάσεις: • Ορίζονται συγκεκριμένοι τρόποι ώστε να παταχθεί μεγάλο μέρος της φοροδιαφυγής που είναι και ο βασικός στόχος • Δίνεται η δυνατότητα σήμανσης και μέσω παρόχου και όχι μόνο μέσω φορολογικών μηχανισμών. Επιπρόσθετα, πολύ σημαντικό το ότι ζητιούνται συγκεκριμένες προδιαγραφές για να είναι κάποιος πάροχος σήμανσης ανεβάζοντας τον πήχη για την ποιότητα και ασφάλεια της υπηρεσίας αυτής • Προωθείται η ηλεκτρονική τιμολόγηση που θα βοηθήσει να μειωθούν κατά πολύ τα κόστη σε διαφορετικό βαθμό για κάθε επιχείρηση ανάλογα με την δυνατότητα υλοποίησής της (εάν προσφέρει υπηρεσίες μόνο μπορεί να τιμολογεί ηλεκτρονικά και μόνο εφόσον το επιθυμεί, εάν έχει και εμπορεύματα μπορεί να έχει υβριδικό μοντέλο, κλπ) • Σε συνδυασμό με το παραπάνω, ορίζει συγκεκριμένη δομή (μορφότυπο) για τα φορολογικά στοιχεία που διακινούνται ηλεκτρονικά (υπάρχει και η αρνητική όψη εδώ που αναφέρεται παρακάτω και έχει να κάνει με αυτή καθαυτή την δομή) Η πλήρης ανατροπή και ο παραλογισμός που φέρνουν τα αρνητικά (και τα ερωτηματικά σχετικά με το πώς και από ποιους γράφονται οι ΠΟΛ): • Η πρόταση στηρίζεται σε κατηργημένες ΠΟΛ (ΠΟΛ 1135/2005). Εάν είναι τόσο σημαντικό το θέμα πως γίνεται να βγαίνει κάτι τόσο πρόχειρο? • Η πρόταση λαμβάνει υπ’ όψιν το πόρισμα επιτροπής του 2007(!!) και όχι το πόρισμα της επιτροπής που συστάθηκε το 2011 (Μάιος 2011) και που κατέληξε μετά από 1 ½ χρόνο (Δεκέμβριος 2012) στις ΠΟΛ 1220 & 1221 /2012 αφού πρώτα αποστάλθηκαν & εγκρίθηκαν από την ΕΕ. Είναι δυνατόν πάλι να συζητάμε για προτάσεις που έρχονται 6 χρόνια πριν όταν έχουμε πολύ πιο πρόσφατες και βάσει των σημερινών δεδομένων και όχι της προ-κρίσης εποχής? • Η πρόταση αλλάζει τις προδιαγραφές των φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ) και καταργεί τις ΠΟΛ 1220 (το κεφάλαιο 3) & ΠΟΛ 1221 (εξολοκλήρου) οι οποίες για να καταλήξουν να περάσουν μέσα από την γραφειοκρατία και τις υπογραφές υπουργών, διευθυντών κλπ χρειάστηκαν 1,5 – 2 χρόνια. Πόσο πιστεύετε ότι θα πάρει ο νέος αυτός ο κύκλος? Η εκτίμησή μου είναι πάλι 2 χρόνια. Έχουμε άλλα 2 χρόνια να χάσουμε? • Βάσει των παραπάνω ΠΟΛ (1220&1221) και των προδιαγραφών που είχαν οριστεί είχε δοθεί αρχική προθεσμία έως τις 30/4/2013 για την συμμόρφωση όλων των υπόχρεων (αργότερα δόθηκε παράταση έως 31/12/2013). Για να συμβεί αυτό έχουν γίνει επενδύσεις από όλο το supply chain: o Επενδύσεις από τους κατασκευαστές φορολογικών μηχανισμών αλλά και λογισμικών τους (drivers) ώστε να είναι έτοιμοι στις 30/4/2013 o Επενδύσεις από τα software house ώστε να αναπτύξουν upgrades που να δημιουργούν τα αρχεία που ορίζονται ότι πρέπει να στέλνονται στην ΓΓΠΣ o Επενδύσεις από το IT κανάλι μεταπωλητών για να υλοποιήσουν αυτήν την αλλαγή που οριζόταν για τον driver (εκπαιδεύσεις, data collection από τους πελάτες, εγκαταστάσεις, συμβόλαια υποστήριξης software house κ.α.) o Επενδύσεις από τους υπόχρεους. Ήδη υπολογίζεται ότι ~10-15% των επιχειρήσεων έχουν υλοποιήσει αυτή την αλλαγή και κυρίως έχουν πληρώσει ήδη μέρος όλων των παραπάνω και έχει φυσικά εισπραχτεί και ο αναλογούν ΦΠΑ! Ποιος θα πληρώσει για αυτές τις επενδύσεις που πετιούνται στα σκουπίδια για μια ακόμη φορά? Ποιος θα πει στις επιχειρήσεις πως τα λεφτά που επένδυσαν για να είναι σύννομες, κακώς το έκαναν, καθώς τα δεδομένα άλλαξαν εκ νέου? Και κυρίως ας μας πει κάποιος, ποιο είναι ο ουσιώδης λόγος αυτής της αλλαγής? • Προτείνεται ένα υπερβολικά μη λειτουργικό μορφότυπο με πάνω από 260 πεδία!!! Αυτό καθιστά χρονοβόρα και κοστοβόρα την υλοποίησή του για την πλειοψηφία των software houses που πουλάνε ERP αλλά και για τις επιχειρήσεις για να το αγοράσουν, να το εγκαταστήσουν και να το συντηρήσουν. Ο ίδιος μορφότυπος προτείνεται να αφορά στο σύνολο των μηχανογραφικά εκδιδόμενων παραστατικών αντί να αφορά μόνο στα ηλεκτρονικά ανταλλασσόμενα τιμολόγια όπως είχε προτείνει η σχετική ομάδα εργασίας. Για να πάμε στην ουσία τους θέματος, το πλεονέκτημα του συνόλου των πεδίων για την πάταξη της φοροδιαφυγής ποιο ακριβώς είναι? Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω φοβάμαι ότι για μια ακόμη φορά θα είναι να καθυστερήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε οτιδήποτε μπορεί να σώσει αυτή την χώρα. Για να μην μένουμε όμως μόνο στα θετικά και στα αρνητικά παρακάτω είναι και οι προτάσεις: 1. Να μην καταργηθούν οι ΠΟΛ 1220&1221 αλλά να υλοποιηθούν όπως έχουν προγραμματιστεί ώστε να αποστέλλονται τα κατάλληλα στοιχεία στην ΓΓΠΣ 2. Να οριστεί λεπτομερώς διαδικασία πιστοποίησης των παρόχων ηλεκτρονικής σήμανσης βάσει των προδιαγραφών που ορίζει η παρούσα 3. Να γίνει υποχρεωτική η ανταλλαγή των ηλεκτρονικών τιμολογίων μεταξύ των επιχειρήσεων και του Δημοσίου (B2G) και οικιοθελής η ανταλλαγή των ηλεκτρονικών τιμολογίων μεταξύ επιχειρήσεων (B2B), ΜΟΝΟ για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και όχι για το σύνολο των μηχανογραφικά εκδιδομένων παραστατικών 4. Ο μορφότυπος που θα διακινούνται τα φορολογικά στοιχεία να απλοποιηθεί και να παραμείνουν μόνο τα απαραίτητα πεδία ώστε να είναι λειτουργικός και υλοποιήσιμος 5. Να δοθούν κίνητρα από την πολιτεία για την ηλεκτρονική τιμολόγηση ώστε να αυξηθεί η διείσδυσή της στην αγορά Με εκτίμηση, Άρης Παπαθάνος Επιχειρησιακός Διευθυντής CPI AE