Αρχική Δομή των Ηλεκρονικών δεδομένων των φορολογικών στοιχείωνΆρθρο 01: ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΣΕΚΕΕ | 10 Ιουλίου 2013, 13:39
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τοποθέτηση ΣΕΚΕΕ επί των διαβουλεύσεων του ΥπΟικ σχετικά με την Ηλεκτρονική έκδοση των φορολογικών στοιχείων Θεωρούμε εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι με αυτή τη διαβούλευση, μπαίνει στην τελική ευθεία μια διαδικασία που έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια (και άρα έχει καθυστερήσει αντίστοιχα...). Ελπίζουμε στην ταχεία ολοκλήρωση και εφαρμογή της, γιατί κάθε περεταίρω καθυστέρηση όχι μόνο θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα που έχουν ήδη συσσωρευτεί αλλά μπορεί να αποβεί καταστροφική για μια σειρά επιχειρήσεις και κλάδους των οποίων η αντωγωνιστικότητα καθορίζεται και απο την αποτελεσματικότητα διενέργειας ηλεκτρονικών συναλλαγών όπως συμβαίνει σε όλες τις σύγχρονες οικονομίες. Ο ΣΕΚΕΕ, απο την ίδρυσή του υποστηρίζει ένθερμα την υιοθέτηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και πληρωμών, την έκδοση των φορολογικών στοιχείων με ηλεκτρονικό τρόπο και την πλήρη αποϋλοποίηση όλων των σχετικών διαδικασιών, τονίζοντας ότι αποτελούν βασικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης και δημιουργίας νέου τύπου υπηρεσιών, μέ εξωστρεφή μάλιστα, προσανατολισμό. Οταν, πριν 2 χρόνια, πρωτοπαρουσιάστηκε η βασική δομή (μορφότυπος) των δεδομένων των ηλεκτρονικά εκδιδόμενων στοιχείων, ο ΣΕΚΕΕ τοποθετήθηκε, στις 29 Σεπτεμβρίου 2011, ως εξής: “Θεωρούμε ορθή και επαρκή την προσέγγισή σας όσον αφορά την διατύπωση μιας βασικής δομής (core) για τα ηλεκτρονικά παραστατικά η οποία περιγράφει τα απαραίτητα στοιχεία σε συνδυασμό με την ανοικτή δυνατότητα προσθήκης των επιπλέον για κάθε ειδική χρήση. Προσέγγιση η οποία εναρμονίζεται με τις άλλες αντίστοιχες σε ευρωπαϊκό επίπεδου και μάλιστα με τρόπο που επιτρέπει την άμεση εφαρμογή της. Σε κάθε περίπτωση μπορείτε να θεωρείτε δεδομένη την ενεργό συμμετοχή μας στις διαδικασίες βελτιστοποίησης που θα ακολουθήσουν. Επίσης εκτιμούμε ότι μπορούν να επιταχυνθούν σημαντικά οι διαδικασίες υλοποίησης με την συνεργασία της ΕΕΤΤ η οποία σύμφωνα με το Π.Δ. 150/2001 "Προσαρμογή στην Οδηγία 99/93/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του συμβουλίου σχετικά με το κοινοτικό πλαίσιο για ηλεκτρονικές υπογραφές", και τον Ν. 3431/2006 η ΕΕΤΤ είναι η αρμόδια αρχή η οποία ασκεί τον έλεγχο και την εποπτεία των εγκατεστημένων στην Ελλάδα Παρόχων Υπηρεσίας Πιστοποίησης ηλεκτρονικής υπογραφής και τηρεί το σχετικό μητρώο”. Ακολούθησε σειρά παρεμβάσεων με στόχο την δημιουργία προϋποθέσεων για ηλεκτρονική τιμολόγηση σε εφαρμογές και υπηρεσίες που παρέχονται μέσω smartphones και tablet-pc’s καθώς και σε υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και παροχής λογισμικού με τη μορφή υπηρεσίας (Software-as-a-Service, SaaS). Οπως σημειώναμε χαρακτηριστικά, αυτές οι υπηρεσίες, παρ’ ότι θεωρούνται ζωτικής σημασίας για τη ανάπτυξη, η διάθεσή τους καθυστερεί χωρίς λόγο, παρά την ύπαρξη των Ν. 3842/2010 και Ν. 3943/2011 και των δυνατοτήτων που παρέχουν. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, ανταγωνιστικοί και εξωστρεφείς τεχνολογικοί κλάδοι που παράγουν καινοτομικές υπηρεσίες, να αναγκάζονται να ακολουθήσουν τη βραδεία πορεία προσαρμογής «παραδοσιακών» κλάδων της Ελληνικής οικονομίας που βασίζονται σε ταμειακές μηχανές και / ή μηχανογραφικό εξοπλισμό με ΕΑΦΔΣΣ τα οποία εγκαθίσταται με φυσικό τρόπο και έχουν εντελώς διαφορετικές απαιτήσεις. Ωστόσο, ειδικά σε υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και SaaS καθώς και σε υπηρεσίες που παρέχονται μέσω smartphones και tablet pcs, η θεσμοθέτηση και η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μπορεί να υλοποιηθεί πολύ γρήγορα και με Υπουργική Απόφαση, η οποία αξιοποιώντας το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο: ακολουθεί την διεθνώς επιτυχημένη πρακτική της ψηφιακής πιστοποίησης των άυλων παραστατικών του ΚΒΣ, μέσω ψηφιακής υπογραφής που παρέχουν τρίτοι φορείς-πάροχοι και οι οποίοι διαθέτουν σχετική άδεια, επιτρέπει στην Πολιτεία να καλύψει τις ρυθμιστικές της υποχρεώσεις χωρίς περιττή γραφειοκρατία, επιτυγχάνοντας την οργανωμένη εποπτεία των παρόχων που εκδίδουν αναγνωρισμένα πιστοποιητικά (ψηφιακή υπογραφή), και διασφαλίζει την ακεραιότητα των ηλεκτρονικά δημιουργούμενων και αποθηκευμένων παραστατικών, μέσω πολύ συγκεκριμένων διαδικασιών ηλεκτρονικής σήμανσης και ασφαλούς ηλεκτρονικής διαβίβασης υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Ο Σύνδεσμός μας υποστήριξε αυτές τις θέσεις που αναδείχθηκαν με τη συνεργασία των μελών του και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων με μια σειρά εκδηλώσεις, συναντήσεις και workshop. Σε αυτά τα 2 χρόνια που πέρασαν απο την αρχική τοποθέτηση, επιδίωξε να υιοθετηθούν και μια σειρά άλλα μέτρα εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών συναλλαγών και των ηλεκτρονικών πληρωμών προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων, των δημοσίων εσόδων και της οικονομικής ανάπτυξης γενικότερα. Ελπίζουμε επίσης ότι με την ολοκλήρωση αυτής της διαβούλευσης θα επιταχυνθεί ο ρυθμός υιοθέτησης και θα μειωθούν σημαντικά οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή των εκσυγχρονιστικών μέτρων 1. Γενικές παρατηρήσεις – Σχολιασμός Αν και πρόκειται για δύο διαφορετικές διαβουλεύσεις , συνδυαστικά μπορεί να αποτελέσουν τη βάση για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο θέμα της «επισημοποίησης» των φορολογικών στοιχείων. Ακολουθούν σχόλια επί των διαβουλεύσεων ξεχωριστά και στο τέλος παρατίθεται η τελική θέση του ΣΕΚΕΕ συνολικά. Συνδυαστικά τα δυο σχέδια αποτελούν σημαντική πρόοοδο προς την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της διαφάνειας του φορολογικού έλεγχου από τις φορολογικές αρχές. Οι δύο δράσεις - στην εξέλιξη τους - θα βοηθήσουν στον δημόσιο μηχανισμό να αξιοποιήσει αποτελεσματικά την δομημένη πληροφορία φορολογικών στοιχείων μέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών που βασίζονται σε διαφάνεια και αξιοπιστία. Σχετικά με την υπάρχουσα κατάσταση είναι μεγάλη βελτίωση και για τις επιχείρησεις προς την μείωση κόστους και το τεχνολογικό εκσυγχρονισμό της απεικόνισης των συναλλαγών τους σχετικά με τους εμπορικούς εταίρους και τις φορολογικές αρχές. Βέβαια θα μπορούσε να είναι ένα ποιο γενναίο και μεγαλύτερο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Έχοντας υπόψη όμως την μέχρι τώρα ελληνική πραγματικότητα στην απεικόνιση συναλλαγών των επιχειρήσεων, μπορεί να θεωρηθεί πολύ μεγάλη πρόοδος προς την σωστή κατεύθυνση με ακόμα αρκετά περιθώρια βελτίωσης τα επόμενα χρόνια προς την απόλυτη ψηφιακή/ηλεκτρονική διαχείριση των στοιχείων μεταξύ των συναλλασσόμενων. Ακολουθούν τοποθετήσεις και παρατηρήσεις στα επιμέρους θέματα, ανά άρθρο