Αρχική Δομή των Ηλεκρονικών δεδομένων των φορολογικών στοιχείωνΆρθρο 10:Ειδικές ασφαλείς φορολογικές διατάξεις σήμανσης στοιχείων (ΕΑΦΔΣΣ) και απαιτήσεις λειτουργίας και χρήσης τουςΣχόλιο του χρήστη ΣΕΚΕΕ | 10 Ιουλίου 2013, 13:23
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Περί σήμανσης Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, για το σκοπό της αποτύπωσης και παρακολούθησης του οικονομικού σκέλους των φορολογικών στοιχείων (αξία & φόρος), η παραδοσιακή σήμανση, όπως εφαρμόζεται μέχρι σήμερα, καθίσταται περιττή. Σύμφωνα με το πνεύμα της διαβούλευσης (αλλά και της υφιστάμενης κατάστασης), φαίνεται να παραμένει ως ζητούμενο ένας μηχανισμός που να εξασφαλίζει ότι τα περιεχόμενα ενός φορολογικού στοιχείου δεν μπορούν εκ των υστέρων να αλλοιωθούν, ούτε να αμφισβητηθούν ακόμα κι αν το στοιχείο είναι σε ηλεκτρονική μορφή (για αποστολή ή αρχειοθέτηση). Η άποψη του ΣΕΚΚΕ είναι ότι η συγκεκριμένη ανάγκη αυξάνει την περιπλοκότητα των λύσεων και σε αρκετές περιπτώσεις, είναι περιττή (πχ ένα απλό τιμολόγιο υπηρεσιών ενός επιτηδευματία). Λαμβάνοντας υπόψη ότι η συγκεκριμένη απαίτηση, ήδη καλύπτεται από το σημερινό μηχανισμό σήμανσης μπορεί να θεωρηθεί αδυναμία και σημείο τριβής η κατάργησή της συνδυάζεται με το μηχανισμό αποστολής δεδομένων στη ΓΓΠΣ προς έλεγχο αποτελεί τελικώς μια απόφαση της πολιτείας ο ΣΕΚΕΕ αποδέχεται το σκεπτικό της εξασφάλισης των αναλυτικών στοιχείων, με μια ελαφρώς διαφοροποιημένη προσέγγιση. Η παρέμβαση αφορά στον τρόπο εφαρμογής και αποσκοπεί στο να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα με τις συναλλαγές που θα πρέπει να μπορούν να γίνονται ακόμα κι αν δεν υπάρχει σύνδεση με τον πάροχο. Πιο συγκεκριμένα, Παραμένει ο μηχανισμός υπολογισμού σύνοψής (ΠΑΗΨΣ) με βάση τα αναλυτικά φορολογικά δεδομένα του στοιχείου (ΦΔΣ) και τον ειδικό αλγόριθμο ασφαλούς σήμανσης (ΕΑΑΣ) Ο υπολογισμός γίνεται από το ίδιο το λογισμικό ΛΥΣΦΣΥΦΣ κατά την έκδοση του στοιχείου (παραδοσιακή ή ηλεκτρονική) Οι ΠΑΗΨΣ αποθηκεύονται και «κλειδώνονται» σε δεύτερη φάση, είτε σε τοπικό φορολογικό μηχανισμό είτε στον ΠΑΦΣ, όταν υπάρχει επικοινωνία και σίγουρα πριν από τη διαδικασία κλεισίματος ημέρας ΟΗΦΕΣΗ (που θα πρέπει να γίνεται πάντα σε περιβάλλον online επικοινωνίας με τον ΠΑΦΣ). Η μέθοδος διαφύλαξης και αποθήκευσης πρέπει να εξασφαλίζει την αλληλουχία και την ακεραιότητα των στοιχείων με ελέγξιμο και μη αμφισβητήσιμο τρόπο (είτε πρόκειται για ΕΑΦΔΣΣ είτε για ΠΑΦΣ) Ο ακριβής τρόπος και οι λεπτομέρειες της προτεινόμενης προσέγγισης μπορούν να αναλυθούν σε χωριστό κείμενο. Για ιστορικούς λόγους η παραπάνω διαδικασία μπορεί να εξακολουθεί να καλείται «σήμανση», αλλά επί της ουσίας πρόκειται για «επικύρωση». Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση μπορεί να βοηθήσει στην πρακτική εφαρμογή του μέτρου, καθώς η υφιστάμενη προσέγγιση, αποτελεί τροχοπέδη για την αξιοποίηση των υπηρεσιών μέσω ΠΑΦΣ. Λογικός & πρακτικός διαχωρισμός διαδικασιών Η προσέγγιση της διαβούλευσης ενοποιεί 3 διαφορετικά θέματα σε μια κοινή λύση: Ηλεκτρονική έκδοση & αρχειοθέτηση στοιχείων Ηλεκτρονική τιμολόγηση (με ανταλλαγή δεδομένων, πχ EDI) Συμμόρφωση ως προς τις φορολογικές αρχές Αναγνωρίζεται ότι ο μορφότυπος μπορεί να αποτελέσει κοινή βάση και για τα 3, αλλά πρέπει επίσης να υπάρχει λογικός διαχωρισμός και να προβλέπεται διακριτή αντιμετώπιση ως προς την υλοποίηση (για παράδειγμα μπορεί να υπάρχει ηλεκτρονική έκδοση χωρίς ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων. Αντίστοιχα, οι ακριβείς μηχανισμοί που θα πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις της ηλεκτρονικής τιμολόγησης – αυθεντικότητα, ακεραιότητα, αναγνωσιμότητα («3 Α»), θα εξασφαλίζονται από τις διαδικασίες του παρόχου ανεξάρτητα από τη σήμανση. Για παράδειγμα ο πάροχος μπορεί κατά βούληση να αξιοποιεί εναλλακτικά ηλεκτρονικές υπογραφές ανεξάρτητα από τους αριθμούς μητρώου των ΥΦΣ που περιγράφει η διαβούλευση και συνδέουν μονοσήμαντα τα φορολογικά στοιχεία με τον εκδότη. Απλοποίηση Η διαδικασία που αποτυπώνεται στη διαβούλευση έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσει το πλήρες σενάριο της ηλεκτρονικής έκδοσης και ανταλλαγής στοιχείων (ακόμα και του ελέγχου αυτών με ηλεκτρονικό τρόπο, καθώς και την αρχειοθέτηση). Σε αρκετές περιπτώσεις, ένας υπόχρεος μπορεί να θελήσει να λειτουργήσει στο νέο περιβάλλον χωρίς την υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση των στοιχείων (ή την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση), εκδίδοντας ένα απλό παραστατικό (πχ PDF, που θα σταλεί με email) Πρέπει να εξασφαλισθεί ότι υποστηρίζεται μια απλουστευμένη (light version) του μορφότυπου, με λιγότερα υποχρεωτικά πεδία (τα ελάχιστα δυνατά που ικανοποιούν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός στοιχείου) και το οποίο θα καλύπτει τη φορολογική υποχρέωση (πχ χωρίς να χρειάζονται οι γεωγραφικές συντεταγμένες του εκδότη) Επίσης πρέπει να εξασφαλισθεί ότι λεπτομέρειες όπως η εκτύπωση στοιχείων σε 2D barcode, θα έχει εφαρμογή μόνο εκεί που απαιτείται (πχ στοιχεία διακίνησης), ώστε να μην οδηγηθούμε σε υπερβολές. Διαφοροποίηση ΠΑΦΣ και φορολογικών μηχανισμών Το κείμενο της διαβούλευσης προσπαθεί να εξομοιώσει απόλυτα τις δύο εναλλακτικές λύσεις σήμανσης, με αποτέλεσμα να «κληρονομούνται» περιορισμοί όπως ο 4-ψήφιος ΗΑΑ που σχετίζονται με περιορισμούς των φορολογικών μηχανισμών. Η πρόταση του ΣΕΚΕΕ είναι να απεμπλακούν οι 2 μέθοδοι και να υποστηρίζονται διακριτές διαδικασίες, όπου αυτό χρειάζεται. Η σήμανση μέσω ΠΑΦΣ θα πρέπει να μπορεί να έχει διαφοροποιημένες προδιαγραφές, αρκεί να καλύπτεται η ορθή καταγραφή και εξασφάλιση των στοιχείων που επικυρώνει ο ΠΑΦΣ (ο ΠΑΦΣ έχει διαφορετική λειτουργικότητα και δυνατότητες σε σχέση με μια «ασφαλή μνήμη» που είναι ο φορολγικός μηχανισμός. Το θέμα σχετίζεται και με τις offline συναλλαγές που αναφέρονται παραπάνω, αλλά και με άλλες διαδικασίες όπως το κλείσιμο ημέρας (ΟΗΦΕΣΗ) που προσπαθεί να παρακολουθήσει τι γίνεται στο φυσικό κόσμο σήμερα, ενώ στον περιβάλλον των ΠΑΦΣ μπορεί να βελτιστοποιηθούν σημαντικά οι εν λόγω διαδικασίες και να υποστηριχθεί το απαραίτητο scalability . Αποδείξεις λιανικής Δεν υπάρχει ειδική αναφορά στη διαβούλευση. Προτείνεται να υιοθετηθεί η λογική της φορολογικής μνήμης, είτε σε εξειδικευμένο μηχανισμό (όπως γίνεται με τις ταμειακές), είτε μέσω παρόχου που θα πρέπει να διατηρεί τα αντίστοιχα στοιχεία, εξασφαλίζοντας την ακεραιότητά τους και διασφαλίζοντας ότι δεν επιδέχονται αλλοίωση εκ των υστέρων. Οι συναλλαγές, τα κλεισίματα ημέρας κλπ, θα πρέπει να είναι διαθέσιμα στις φορολογικές αρχές είτε αναλυτικά ως δομημένα στοιχεία, είτε με απευθείας επιγραμμική πρόσβαση για επιτόπιους ελέγχους, είτε με τη μορφή αρχείων κλπ.