Αρχική Δομή των Ηλεκρονικών δεδομένων των φορολογικών στοιχείωνΆρθρο 01: ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΣΕΠΕ | 10 Ιουλίου 2013, 18:41
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο ΣΕΠΕ υποστηρίζει την προσέγγιση που αποτυπώνεται στη διαβούλευση με το σκεπτικό ότι: - Θεσμοθετείται ένας ενιαίος και τυποποιημένος τρόπος ανταλλαγής δεδομένων («μορφότυπος») που μπορεί να αξιοποιηθεί πολλαπλώς: o μεταξύ επιχειρήσεων (ηλεκτρονική τιμολόγηση) o μεταξύ υπόχρεου και ελεγκτικών μηχανισμών (ΓΓΠΣ, Elenxis) o μεταξύ επιχειρήσεων και δημοσίου για βελτιστοποίηση των διαδικασιών δημόσιων προμηθειών (ΕΣΗΔΗΣ) - Υποστηρίζεται η σήμανση των φορολογικών στοιχείων με δύο διακριτούς τρόπους και δίνοντας της ευελιξία στους υπόχρεους να επιλέξουν τη λύση που προτιμούν: o σήμανση μέσω φορολογικών μηχανισμών o σήμανση μέσω ΠΑΦΣ - Δείχνει ότι υπάρχει η διάθεση εκ μέρους της πολιτείας να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές ώστε να εκσυγχρονιστεί το πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων Με δεδομένο ότι προδιαγράφεται ένα σημαντικό εύρος αλλαγών που επηρεάζει το σύνολο της αγοράς, θα πρέπει να διευθετηθούν μια σειρά από ζητήματα προτού τεθεί σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο λειτουργίας. Χωρίς κάποια ιδιαίτερη σειρά, ακολουθούν σχόλια επί των βασικών ζητημάτων που χρήζουν περεταίρω επεξεργασίας: Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας ΠΑΦΣ: Επί του παρόντος δεν υφίσταται στην ΕΕΤΤ το θεσμικό πλαίσιο υπό το οποίο θα λειτουργήσουν οι ΠΑΦΣ. Η τελική διαμόρφωση των υποχρεώσεων των ΠΑΦΣ πρέπει να αποτυπωθούν με συνάφεια ως προς τα σχετικά θέματα ηλεκτρονικής πιστοποίησης, ηλεκτρονικής χρονοσήμανσης κλπ, που υπάγονται εξ ορισμού στην ΕΕΤΤ. Επίσης, όπου είναι εφικτό, πρέπει να υιοθετηθούν καθιερωμένες και γενικές πιστοποιήσεις (πχ ISO27001 για την ασφαλή τήρηση δεδομένων), χωρίς περεταίρω ιδιαίτερες απαιτήσεις. Το συγκεκριμένο ζήτημα πρέπει να αντιμετωπισθεί κατά προτεραιότητα ώστε να γίνει η σχετική προετοιμασία των εταιριών που θα δραστηριοποιηθούν. Σταδιακή εφαρμογή: Ο νέος τρόπος σήμανσης δεν μπορεί να εφαρμοστεί μαζικά από 1/1/2014. Πρέπει να προβλεφθεί φάση συνύπαρξης με την τρέχουσα κατάσταση, κατά συνέπεια δεν μπορούν να καταργηθούν άμεσα υφιστάμενες διατάξεις (πχ ΠΟΛ 1049 κ.α.) Τρόπος λειτουργίας σε συνθήκες μη επιγραμμικής πρόσβασης (offline) Η σήμανση μέσω ΠΑΦΣ αναμένεται να αξιοποιηθεί ως υπηρεσία κυρίως από υπόχρεους που σήμερα δεν έχουν συστήματα υποστήριξης. Σε μεγάλο βαθμό θα εξυπηρετήσει επιτηδευματίες, ελεύθερους επαγγελματίες κλπ, οι οποίοι μπορεί να λειτουργούν εν κινήσει. Συνεπώς είναι επιτακτικό να μπορεί να λειτουργήσει η σήμανση μέσω ΠΑΦΣ και σε offline mode, σε περιπτώσεις διακοπής ή και καθόλου επικοινωνίας με τον πάροχο. Ο ΣΕΠΕ έχει προτάσεις για τον ακριβή τρόπο που μπορεί να λειτουργήσουν οι offline συναλλαγές εντός του πλαισίου που περιγράφεται. Διαφοροποιήσεις μεταξύ των 2 προτεινόμενων μεθόδων σήμανσης: Η προσέγγιση που ακολουθεί η διαβούλευση επιδιώκει να αντιμετωπίσει τη σήμανση μέσω φορολογικού μηχανισμού και μέσω ΠΑΦΣ, με απόλυτα κοινές προδιαγραφές και ορισμούς. Στην πράξη, αυτό οδηγεί στο να υιοθετηθούν γενικώς περιορισμοί που αφορούν αποκλειστικά στους μηχανισμούς, όπως είναι ο υποχρεωτικά 4-ψήφιος ημερήσιος α/α (ΗΑΑ). Επίσης σημειώνεται ότι ο ΚΦΑΣ έχει απλοποιήσει σημαντικά τα θέματα αρίθμησης των φορολογικών στοιχείων. Η άποψη του ΣΕΠΕ είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφοροποίηση, αρκεί να εξασφαλίζεται με αντίστοιχο τρόπο η ασφαλής ακεραιότητα και η αλληλουχία των στοιχείων που εκδίδονται (το θέμα αυτό συνδέεται και με την υποστήριξη των offline συναλλαγών). Διασφάλιση της Αναγνωσιμότητας, Ακεραιότητας & Αυθεντικότητας των στοιχείων (τα «3 Α» της ηλεκτρονικής τιμολόγησης): Πρέπει να γίνει σαφής διάκριση μεταξύ της διαδικασίας σήμανσης για λόγους συμμόρφωσης με τις φορολογικές υποχρεώσεις και των αναγκών της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Ειδικά στην περίπτωση που η σήμανση υποστηριχθεί μέσω ΠΑΦΣ παράλληλα με υπηρεσίες ηλεκτρονικής τιμολόγησης, οι τελικοί μηχανισμοί που διασφαλίζουν τα «3 Α», θα ορίζονται από τα κατάλληλα business process του παρόχου ή από τεχνολογίες όπως η προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων (EDI) (όπως προβλέπεται πλέον από τον ΚΦΑΣ που υιοθετεί την οδηγία 2010/45). Σημειώνεται ότι οι πάροχοι ήδη επικοινωνούν με φορείς του εξωτερικού, όπου δεν αξιοποιείται πουθενά η σήμανση. Συνοδευτικά φορολογικά στοιχεία διακίνησης Στη διαβούλευση γίνεται αναφορά για την αποϋλοποίηση του δελτίου αποστολής. Ο έλεγχος υποστηρίζεται μέσω «κατάλληλου αποθηκευτικού μέσου» που συνοδεύει τη διακίνηση ή με αποστολή σε «κεντρικές υποδομές (βάσεις δεδομένων) που ορίζονται από τη ΓΓΠΣ». Στο σημείο αυτό θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν και οι ΠΑΦΣ, καθώς μπορούν να παρέχουν με επιγραμμική πρόσβαση μέσω διαδικτύου τις απαραίτητες πληροφορίες (ο ελεγκτής δεν χρειάζεται ειδικό εξοπλισμό, παρά μόνο πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω κινητής συσκευής). Επίσης έχουν εντοπισθεί διάφορα τεχνικά θέματα / λεπτομέρειες που μπορούν να αντιμετωπισθούν στη φάση της τελικής διαμόρφωσης της σχετικής απόφασης και με συνδρομή των εταιριών του ΣΕΠΕ. Τέλος, σημειώνεται ότι το μέτρο αυτό μπορεί να βοηθήσει ένα μεγάλο αριθμό επιτηδευματιών που σήμερα λειτουργούν χειρόγραφα. Με τις υπηρεσίες μέσω ΠΑΦΣ θα είναι εύκολο να αποκομίσουν τα οφέλη της ηλεκτρονικής έκδοσης χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις σε λογισμικό και εξοπλισμό. Προτείνεται να ενθαρρυνθεί η υιοθέτηση νέων λύσεων με αντίστοιχα κίνητρα.