Αρχική Ενιαίος Φόρος ΑκινήτωνΆρθρο 04-Υπολογισμός του φόρουΣχόλιο του χρήστη κοζής | 29 Οκτωβρίου 2013, 01:33
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε 4,5 ημέρες δημόσιας διαβούλευσης δεν υπάρχει κανένα σχόλιο. Μήπως είναι άριστο το νομοσχέδιο; μήπως οι πολίτες θεωρούν τη διαβούλευση στάχτη στα μάτια τη στιγμή που γίνεται για μόλις 5 ημέρες στις οποίες περιλαμβάνεται τριήμερο σαββατοκύριακου και εθνικής εορτής; μήπως η απογοήτευση έχει κτυπήσει κόκκινο; Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ευνοούν τους κατέχοντες μεγάλη ακίνητη περιουσία, λόγω φορολόγησης ανά ακίνητο και όχι στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας του καθενός. Επίσης για μικρότερη αξία ακινήτου, ο φόρος ως ποσοστό της αξίας του μεγαλώνει. Τα ακριβότερα ακίνητα ευνοούνται σκανδαλωδώς όπως φαίνεται και από τα παρακάτω παραδείγματα: 1) Για κύριο χώρο με τιμή ζώνης 500 ευρώ/τ.μ. προκύπτει βασικός φόρος 0,46% της τιμής αυτής, για Τ.Ζ. 1000 ευρώ/τ.μ. το ποσοστό μειώνεται στο 0,30%, για Τ.Ζ. 2000 ευρώ/τ.μ. το ποσοστό γίνεται 0,225%, για Τ.Ζ. 3000 ευρώ/τ.μ. το ποσοστό είναι 0,267%, για Τ.Ζ. 4000 ευρώ/τ.μ. το ποσοστό είναι 0,30% και για Τ.Ζ. 5000 ευρώ/τ.μ. το ποσοστό είναι 0,32%. Ανάλογα συμπεράσματα ως προς το ποσοστό του φόρου και την μη προοδευτικότητα αυτού, προκύπτουν και από τους πίνακες για τα οικόπεδα και τα αγροτεμάχια, π.χ. για οικόπεδο με αξία 20,01 ευρώ/τ.μ. ο συντελεστής φόρου είναι 1,50% της αξίας αυτής ενώ στο επόμενο κλιμάκιο για οικόπεδο με αξία 50,01 ευρώ/τ.μ. το ποσοστό μειώνεται στο 0,80% δηλαδή στο μισό περίπου. 2) κατοικία παλαιότητας 30 ετών έχει αντικειμενική αξία 40% μικρότερη από καινούρια αλλά ο φόρος θα είναι μόνο 20% μικρότερος. 3) κατοικία Α' ορόφου έχει αντικειμενική αξία 20 % μικρότερη από αντίστοιχη ΣΤ' ορόφου αλλά ο φόρος θα είναι μόνο 3,85 % μικρότερος. 4) κατοικία χωρίς πρόσοψη σε δρόμο ή πλατεία έχει αντικειμενική αξία 20% μικρότερη από μία με πρόσοψη σε ένα δρόμο αλλά ο φόρος θα είναι μόνο 0,99% μικρότερος. Κατοικία με μονή πρόσοψη έχει 4,76% μικρότερη αντικ.αξία από μία με διπλή πρόσοψη αλλά ο φόρος θα είναι μόνο 0,98% μικρότερος. 5)κατοικία 80 τ.μ. έχει ανά τ.μ. αντικ.αξία 4,76% μικρότερη από μία των 150 τ.μ. αλλά ο φόρος θα είναι ίδιος ανά τ.μ. και για τις δύο. 6)ισόγεια επαγγελματική στέγη σε δρόμο με συντελεστή εμπορικότητας 1,00 έχει τη μισή αντικ.αξία από άλλη σε δρόμο με Σ.Ε. 2,00 αλλά ο φόρος θα είναι ίδιος και για τις δύο. 7) μη αρδευόμενο αγροτεμάχιο έχει 44,4% μικρότερη αντικ.αξία από ένα αντίστοιχο αρδευόμενο αλλά ο φόρος είναι ίδιος και για τα δύο. Οι τιμές των συντελεστών παλαιότητας, πρόσοψης, ορόφου, επιφάνειας όπως έχουν οριστεί ευνοούν τα ακριβότερα ακίνητα. Επίσης δεν λαμβάνονται υπόψη στοιχεία-συντελεστές που έχουν νομοθετηθεί και χρησιμοποιούνται εδώ και 15-20 χρόνια στον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών όπως συντελεστής εμπορικότητας (για κατοικίες, επαγγελματικές στέγες), κριτήριο βάθους (για οικόπεδα, επαγγελματικές στέγες), ειδικών συνθηκών (απαλλοτριωτέο, διατηρητέο κλπ), συνιδιοκτησίας, αρδευόμενο/μη αρδευόμενο (για αγροτεμάχια). Η πρόβλεψη για λήψη της κατώτερης τιμής ζώνης (για κτίσματα) και των χαμηλότερων ΣΟικ και ΣΑΟ της χαμηλότερης τιμής ζώνης (για τα οικόπεδα) εκεί που δεν έχουν οριστεί, επιβαρύνει δυσανάλογα ακίνητα σε οικισμούς (ιδιαίτερα ορεινούς και αγροτο-κτηνοτροφικούς) των νομών στους οποίους το αντικειμενικό σύστημα έχει οριστεί μόνο στις μεγάλες πόλεις του νομού και οι χαμηλότερες τιμές αυτού οδηγούν σε μεγάλα ποσά φόρου για τα δεδομένα των οικισμών αυτών. Θα πρέπει να οριστούν δίκαιες τιμές για κάθε οικισμό ή δημοτικό διαμέρισμα. Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι από πού θα εξάγεται ο συντελεστής πρόσοψης των αγροτεμαχίων (εθνική ή επαρχιακή οδός) τη στιγμή που στο Ε9 και οι δύο αυτές προσόψεις έχουν την ίδια τιμή (κωδ.1 στη στήλη 6 του πίνακα 2). Η μείωση στο φόρο για το οικόπεδο που αντιστοιχεί στο υπόλοιπο δόμησης σε περίπτωση ύπαρξης κτίσματος θα πρέπει, αν μείνει, να συνδυαστεί και με άλλα στοιχεία όπως το είδος κτίσματος (κατοικία, επαγγελματική στέγη, αποθήκη), την επιφάνεια αυτού ή το ποσοστό της υπολειπόμενης δόμησης. Για παράδειγμα δεν είναι λογικό σε ένα οικόπεδο με μεγάλη αξία που έχει ένα μικρό κτίσμα, να υπάρχει έκπτωση 25 % στον φόρο σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο διπλανό του που δεν έχει κανένα κτίσμα. Ένας φόρος θα μπορούσε να γίνει αποδεκτός αν προέκυπτε από το σύνολο της ακίνητης περιουσίας με κλιμάκια και προοδευτικότητα. Η αξία του κάθε ακινήτου πρέπει να υπολογίζεται βάσει του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού (με τροποποιήσεις στο σύστημα αυτό, αν κρίνονται απαραίτητες στις σημερινές συνθήκες) και των στοιχείων των ακινήτων που μπορούν να εξαχθούν από τις δηλώσεις Ε9.