Αρχική Οριοθέτηση αιγιαλού και παραλίαςΆρθρο 01:ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Περιβαλλοντικός Όμιλος Σαλαμίνας "Perivos" | 12 Μαΐου 2014, 22:04
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Μείωση των περιορισμών για την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας σε Δήμους και Ιδιώτες νομιμοποίηση αυθαιρέτων που χρησιμοποιούνται σε επιχειρηματικές δραστηριότητες, διευκόλυνση κατασκευής έργων που εξυπηρετούν παραθαλάσσιες επιχειρήσεις προαιρετική χάραξη της παραλίας αλλά και επί της ουσίας κατάργηση της ελεύθερης παραλίας. Πρόκειται για το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών <>. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο χωρίς περιβαλλοντικά, κοινωνικά αλλά και επιστημονικά κριτήρια. Το επερχόμενο νομοσχέδιο καταργεί την πράξη το όριο έκτασης για τις παραχωρήσεις απλής χρήσης του αιγιαλού (ομπρέλες-ξαπλώστρες) που με τις ισχύουσες διατάξεις δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνει τα 500 τ.μ. ανά παραχώρηση με υποχρεωτική ελεύθερη ζώνη μεταξύ παραχωρήσεων τουλάχιστον 100 μέτρων. Επιπλέον όταν πρόκειται για την εκτέλεση έργων για την οποία απαιτείται η παραχώρηση και θαλάσσιου ή λιμναίου χώρου ή πυθμένα θάλασσας ή λίμνης πέραν της ζώνης των 500 μέτρων από την ακτή, η απόφαση εκδίδεται από τον Υπουργό των Οικονομικών (άρθρο 12). Επιτρέπεται δε, η παραχώρηση θαλάσσιου ή λιμναίου χώρου για την τοποθέτηση πλωτών εξεδρών εμβαδού μέχρι 150 τ.μ. για την εξυπηρέτηση πολιτιστικών η ψυχαγωγικών σκοπών. Δεν μπορούν πάντως σε αυτές να λειτουργούν εστιατόρια η κέντρα αναψυχής. Διευκολύνεται η δημιουργία μόνιμων κατασκευών από ιδιώτες για επιχειρηματικούς σκοπούς. Η μόνη προϋπόθεση είναι να κρίνεται απολύτως απαραίτητη για την επίτευξη του επιχειρηματικού σκοπού από τον γενικό γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Αυτό ανοίγει τον δρόμο στους επιχειρηματίες των ξενοδοχειακών μονάδων να επεκτείνουν τις εγκαταστάσεις τους στην ζώνη από την παραλία έως την θάλασσα. Για τον λόγο αυτό θα επιτρέπεται και η επιχωμάτωση(αρθρο 13), δηλαδή το μπάζωμα του θαλάσσιου χώρου για την εξυπηρέτηση επιχειρηματικής δραστηριότητας που έχει ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις. Για κάθε κλίνη που διαθέτει η όμορη τουριστική μονάδα, μπορούν να επιχωματωθούν μέχρι 5τ.μ.θαλασσιου χώρου. Το σχέδιο νόμου προβλέπει επίσης την δυνατότητα νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών (άρθρο 15), έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, που βρίσκονται στον αιγιαλό και την παραλία και τα οποία χρησιμοποιούνται για επιχειρηματικούς σκοπούς. Εδώ να προσθέσουμε ότι όλοι οι νόμοι για την νομιμοποίηση αυθαιρέτων μέχρι σήμερα (2παρ2ν.4178/2013) εξαιρούν τον αιγιαλό και την παραλία τα δάση και τους αρχαιολογικούς χώρους ως περιπτώσεις που αντίκεινται στο Σύνταγμα. Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών έχουν αφαιρεθεί οι ρητές αναφορές στην υποχρέωση ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης στον αιγιαλό,καθώς και η απαγόρευση της αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας. Η μόνη αναφορά είναι ότι στις παραχωρήσεις πρέπει <>. Αναφέρεται επιπλέον ότι <>. Επιπρόσθετα το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (άρθρο 2 ) και του κατά περίπτωση αρμοδίου Υπουργού η με πράξη άλλης αρχής που εκδίδεται σύμφωνα με ειδικές διατάξεις επιτρέπεται η εξαίρεση τμημάτων των αιγιαλών από την κοινή χρήση, για την εξυπηρέτηση επιτακτικού δημόσιου συμφέροντος που αφορά την εθνική άμυνα και δημόσια ασφάλεια, την υγεία και την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος η όταν απορρέει σχετική υποχρέωση από διεθνείς συμβάσεις. Με την παράγραφο 4 του άρθρου 8 <> προβλέπεται η ενοποίηση Τουριστικών Δημόσιων Κτημάτων με τον αιγιαλό κατά παρέκκλιση του άρθρου 24 του Συντάγματος. Έτσι παραλίες μπορούν πλέον να πωληθούν για ιδιωτικές επενδύσεις με ανυπολόγιστες συνέπειες καθώς δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Στο άρθρο 11 παραχωρείται η απλή χρήση του αιγιαλού και της παραλίας χωρίς καμία απολύτως προϋπόθεση πέραν της καταβολής αντιτίμου. Δεν προβλέπεται σε κανένα σημείο η Συνταγματική επιταγή για διασφάλιση της προστασίας του περιβάλλοντος ούτε και κρίνεται σκόπιμη η περιβαλλοντική μελέτη πριν την παραχώρηση. Παραλείπεται τεχνηέντως οιαδήποτε αναφορά στην υποχρέωση διασφάλισης απρόσκοπτης πρόσβασης στον αιγιαλό, ενώ προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση της αντίστοιχης παραλιακής ζώνης που βρίσκεται μπροστά σε κάθε ξενοδοχείο. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το άρθρο 10 παράγραφος 4 παραχωρείται η χρήση του αιγιαλού κλπ. ακόμη και αν στην παραχωρούμενη έκταση περιλαμβάνονται αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι ή προστατευόμενες περιβαλλοντικά περιοχές και ευπαθή οικοσυστήματα. Η μοναδική προϋπόθεση είναι να έχει δοθεί σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου ενώ αγνοείται παντελώς η τοπική αυτοδιοίκηση τόσο σε επίπεδο Δήμου όσο και Περιφέρειας. Εντύπωση προκαλεί το άρθρο 16 <> που ουσιαστικά προβλέπει πως οποιαδήποτε αυθαίρετη χρήση είναι ζήτημα απόλυτα <>, καθώς δεν υπάρχει καμία αναφορά σε πρόστιμο αυθαίρετης χρήσης, συμπεραίνοντας πως υπάρχει ταύτιση μεταξύ ανταλλάγματος χρήσης και προστίμου. Τέλος με την κατάργηση των παραγράφων 1-3 του άρθρου 2 του υφιστάμενου νόμου 2971/2001 ανατρέπεται στην ουσία ο δημόσιος χαρακτήρας των ακτών και η ακώλυτη πρόσβαση όλων των πολιτών προς αυτές. Ειδικότερα, οι καταργούμενες παράγραφοι, κινούμενες στα πλαίσια που ορίζει το άρθρο 24 του Συντάγματος προβλέπουν έως σήμερα τα εξής: 1) Ο αιγιαλός, η παραλία, η όχθη και η παρόχθια ζώνη είναι πράγματα κοινόχρηστα και ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται. 2) Η προστασία του οικοσυστήματος των ζωνών αυτών είναι ευθύνη του Κράτους. 3) Ο κύριος προορισμός των ζωνών αυτών είναι η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση προς αυτές. Κατ΄ εξαίρεση ο αιγιαλός, η παραλία, η όχθη και η παρόχθια ζώνη μπορούν να χρησιμεύσουν για κοινωφελείς περιβαλλοντικούς και πολιτιστικούς σκοπούς και για απλή χρήση της παραγράφου 1 του άρθρου 13, καθώς επίσης και για την εξυπηρέτηση υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος. Κανένας δεν επισκέπτεται την Ελλάδα για να θαυμάσει μπαζωμένες ακτές. Εμείς πιστεύουμε σε μια ανάπτυξη που αναδεικνύει τον φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο στο διηνεκές και όχι σε βιομηχανικής έντασης εργασίες που καταστρέφουν το ίδιο το προϊόν που θέλουν να πουλήσουν σε μια ανάπτυξη πυροτέχνημα. Αντιλαμβανόμαστε και αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας στην λογική της διαγενεακής δικαιοσύνης, αντιτάσσοντας μια ήπια και ποιοτική ανάπτυξη που αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Ο PERIVOS ζητάει: -Από τον Υπουργό των Οικονομικών να αποσύρει άμεσα το προτεινόμενο νομοσχέδιο. -Από τους βουλευτές να πάρουν θέση άμεσα και να μην επιτρέψουν την ψήφιση του. -Από την τουριστική κοινότητα να δείξει έμπρακτα ότι ενδιαφέρεται να προστατεύσει το μέλλον της ζητώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου. -Από τους υποψήφιους δημάρχους να δεσμευτούν άμεσα ότι θα προστατεύσουν τον αιγιαλό και δεν πρόκειται να περιορίσουν στο παραμικρό το δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης και χρήσης στις παραλίες.