Αρχική Οριοθέτηση αιγιαλού και παραλίαςΆρθρο 13: Ειδικές περιπτώσεις παραχώρησηςΣχόλιο του χρήστη Χρηστος Μαράκης | 13 Μαΐου 2014, 04:50
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΘΕΜΑ: Παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας για εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής σε θαλάσσιες παιδικές χαρές, θαλάσσια πάρκα και για πολιτιστικές - ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. ΣΧΕΤ.: 1) Άρθρο 36 του αριθ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένα (Β 444/1999) 2) Υ.Α. Αριθμ. Πρωτ. 2127/12/2000 της 12/Ιουνίου/2000:Θαλάσσια παιδική χαρά. Αξιότιμοι Κύριοι, αρμόδιοι, με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να επισημάνουμε διάφορα πρακτικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τη λειτουργία καινοφανών θαλασσίων μέσων αναψυχής τα οποία μπορούν εν μέρει να καταταγούν στην κατηγορία με τη γενική ονομασία «Θαλάσσια Παιδική Χαρά» (Θ.Π.Χ.), στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για «Θαλάσσια Πάρκα Αναψυχής» (Θ.Π.Α.) γιατί τα νέα παιχνίδια είναι σχεδιασμένα όχι αποκλειστικά για παιδιά αλλά τα περισσότερα για ενήλικες. Έτσι, για τη λειτουργία των Θ.Π.Α. λαμβάνεται υπόψη η ως άνω 2) ΣΧΕΤ. που αφορά στη λειτουργία των (Θ.Π.Χ.) η οποία, όμως, δε δύναται να καλύψει με ορθό τρόπο τη λειτουργία των Θ.Π.Α., λόγω των καινοτομιών που έχουν προκύψει με τη διαρκή εξέλιξη αυτών των προϊόντων. Παρακαλούμε, λοιπόν, αν είναι εφικτό, να τροποποιηθεί η ως άνω 2) ΣΧΕΤ. Πιο συγκεκριμένα, τα προβλήματα εντοπίζονται στην εφαρμογή των παρακάτω παραγράφων της ως άνω 2) ΣΧΕΤ.: 1.Στην παράγραφο 5α) αναφέρεται ότι το μέγιστο πλάτος του θαλάσσιου χώρου δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα είκοσι μέτρα (20m). Αυτός ο περιορισμός είναι λογικός για τα συμβατικά Θαλάσσια Μέσα Αναψυχής, όπως Jet-Ski, Κανό, Θαλ. Αλεξίπτωτα κ.λ.π., καθώς για αυτά χρειάζεται μόνο ένας διάδρομος, ώστε τα μέσα να απομακρυνθούν με ασφάλεια από την ακτή. δεν είναι, όμως, θεμιτό για τα Θ.Π.Α. των οποίων ο χώρος είναι συγκεκριμένος και άμεσα εξαρτώμενος από τον όγκο των προϊόντων που περιλαμβάνονται σε αυτά (στην παρούσα επισυνάπτονται φωτογραφίες και τεχνικά στοιχεία αυτών των προϊόντων). Για την ομαλή και σωστή χρήση, λοιπόν, των Θ.Π.Α. προτείνουμε το επιτρεπόμενο πλάτος να αυξηθεί στα σαράντα μέτρα (40μ). Ωστόσο, πιστεύουμε ότι για θέμα ασφαλείας της ναυσιπλοΐας, το επιτρεπόμενο πλάτος θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη και τη σύμφωνη γνώμη της εκάστοτε Λιμενικής Αρχής 2.Τα φουσκωτά παιχνίδια της Θ.Π.Α. δεν έχουν έως τώρα κανόνα CE για να πιστοποιηθούν και χρησιμοποιείτε βεβαίωση ναυπηγού για χρήση τους. Για τα φουσκωτά αυτά παιχνίδια υπάρχει το πρόσφατο ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ 15649 το οποίο έχει υιοθέτηση και ο ΕΛΟΤ (ως Ελληνικός οργανισμός πιστοποίησης προς την ασφάλεια των χρηστών) ως ΕΛΟΤ ΕΝ 15649. Το συγκεκριμένο πρότυπο προβλέπει τους κανόνες ασφάλειας ως προς την κατασκευή των παιχνιδιών αλλά και ως προς την χρήση τους , όπως τον αριθμό των χρηστών ανά προϊόν , το βάθος νερού για ασφαλή αγκυροβόληση κτλ. Με την αναγκαστική συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ 15649 εγγυάται η σωστή κατασκευή και ασφαλή χρήση των παιχνιδιών. 3.Στην παράγραφο 5δ) αναφέρεται ότι ο μέγιστος αριθμός μισθωτών που μπορούν να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τα μέσα αυτά, δε θα υπερβαίνει τους δύο σε κάθε μέρος (τμήμα) και τους δέκα συνολικά για όλα τα μέσα. Λόγω της ιδιομορφίας των Θ.Π.Α. αυτή η δέσμευση είναι απαγορευτική καθώς αρκετά από αυτά τα μέσα είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα, έτσι ώστε να μπορούν να φέρουν περισσότερα από δύο άτομα, όπως π.χ. κάποιες τραμπάλες που μπορούν να φέρουν οκτώ άτομα, το Aqua-Voley το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από δώδεκα άτομα κ.α. Προτείνεται, λοιπόν, αυτή η παράγραφος να αντικατασταθεί με νέα, έτσι ώστε ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μισθωτών που μπορούν να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τα μέσα να προκύπτει από τον κατασκευαστή των εκάστοτε προϊόντων ή από γνωμάτευση διπλωματούχου ή πτυχιούχου ναυπηγού αλλά και ο συνολικός αριθμός για όλα τα μέσα να προκύπτει αθροιστικά σύμφωνα με την μελέτη του κατασκευαστή ή από γνωμάτευση διπλωματούχου ή πτυχιούχου ναυπηγού. 4.Στην παράγραφο 5ε) υπάρχει η δέσμευση για το βάθος της θάλασσας στο χώρο στον οποίο θα αναπτύσσονται τα μέσα αυτά (μεγαλύτερο από πενήντα εκατοστά (50cm) και μικρότερο από δύο μέτρα (2m). Και εδώ υπάρχει πρακτικό πρόβλημα, καθώς ορισμένα μέσα έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για χρήση σε βάθος μεγαλύτερο των δύο μέτρων (π.χ. το παγόβουνο-Iceberg), και άλλα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε βάθος πενήντα εκατοστών (π.χ. το Aqua-Voley). Γιαυτό το λόγο, προτείνουμε το βάθος να προκύπτει από τον κατασκευαστή των εκάστοτε προϊόντων. Σωστό, επίσης, είναι να αναγράφεται το πραγματικό βάθος της θάλασσας στο σημείο όπου είναι αγκυροβολημένο το κάθε μέσο, έτσι ώστε κάθε ένας που το χρησιμοποιεί να έχει πλήρη επίγνωση του βάθους. 5.Σχετικά με την παράγραφο 5στ): Λόγω του ότι αρκετά προϊόντα είναι μεγάλα σε όγκο αλλά και αγκυροβολημένα, η χρήση τους είναι ασφαλής ακόμα και για ένταση ανέμου ίση με πέντε (5) μποφόρ. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο εξής: ενώ παρατηρούνται τις περισσότερες φορές πολύ καλές καιρικές συνθήκες στο χώρο της ακτογραμμής, όπου και δραστηριοποιούνται τα Θ.Π.Α., η αρμόδια υπηρεσία προγνώσεων καιρού δίνει πρόβλεψη για την ένταση των ανέμων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή κατά πολύ μεγαλύτερη (π.χ. ενώ επικρατεί σχετική άπνοια στην ακτογραμμή, η πρόβλεψη λέει 4-5 μποφόρ), με αποτέλεσμα, παρόλο που οι καιρικές συνθήκες είναι καλές, να μη δύναται να χρησιμοποιηθεί το Θ.Π.Α. ενώ παραδίπλα οι λουόμενοι να κάνουν το μπάνιο τους χωρίς κανένα κίνδυνο. Για αυτό το λόγο, προτείνουμε να χρησιμοποιηθεί ο κανόνας που ισχύει σε όλα τα θαλάσσια μέσα αναψυχής δηλαδή να επιτρέπετε η χρήση τους όταν οι καιρικές συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή είναι καλές ή με την εγκατάσταση τοπικού φορητού μετεωρολογικού σταθμού ή μόνο ανεμομέτρου. 6.Σχετικά με την παράγραφο 5ζ): Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, αρκετά προϊόντα είναι μεγάλα σε όγκο αλλά και αγκυροβολημένα με ασφαλή τρόπο που υποδεικνύει ο κατασκευαστής. Έτσι η απομάκρυνση των εν λόγω μέσων από τη θάλασσα μετά τη δύση του ήλιου είναι επίπονη και χρονοβόρος διαδικασία και πιστεύουμε ότι δεν πρέπει αλλά και για πολλά από αυτά είναι αδύνατον να επιβάλλεται. Προκειμένου να μην υπάρξει κώλυμα στην ασφάλεια την ναυσιπλοΐας κατά τη διάρκεια της νύκτας, τα όποια μέσα παραμένουν στη θάλασσα, προτείνεται να φωτίζονται επαρκώς με κατάλληλη φωτεινούς σημαντήρες. 7.Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι τα Θ.Π.Α. είναι πάρκα που καταλαμβάνουν συγκεκριμένο χώρο στη θάλασσα και ένα συγκεκριμένο πλάτος στην ακτογραμμή. Μέσα στο χώρο αυτό αναπτύσσονται όλες οι δραστηριότητες που αφορούν το κάθε πάρκο. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμία σχέση με τον τρόπο εκμετάλλευσης των συνήθων Θαλασσίων Μέσων Αναψυχής όπως π.χ. τα Jet-Ski, Κανό, τα Θαλ. Αλεξίπτωτα. Επειδή σε οργανωμένες και πολυσύχναστες παραλίες οι άδειες χρήσης για εκμετάλλευση Θαλασσίων Μέσων Αναψυχής όπως π.χ. τα Jet-Ski, Κανό, είναι ήδη δοσμένες ανά τριακόσια μέτρα, εάν τα Θ.Π.Α. ενταχτούν στο ίδιο καθεστώς αδειοδότησης, παρά την διαφορετικότητα τους θα αποκλεισθεί ένα οικολογικό, φιλικό και ακίνδυνο προς τον χρήστη, μέσο παιχνιδιού και σωματικής άσκησης και θα αποκλείσει την καλύτερη προσφορά για αναψυχή προς τον επισκέπτη, θα αποκλείσει την επιχειρηματική και οικονομική αναβάθμιση της κάθε παραλίας και γενικά την τουριστική προβολή της χώρας. Γι' αυτό το λόγο πιστεύουμε ότι θα πρέπει να γίνει μνεία, έτσι ώστε να μπορούν να συνυπάρξουν αυτά τα μέσα εφόσον βέβαια, δεν κωλύεται η απρόσκοπτη χρήση της παραλίας από τους λουόμενους οι οποίοι δεν επιθυμούν να εκμισθώσουν κάποιο από τα παραπάνω μέσα. Ζητείται, λοιπόν, να μην είναι απαγορευτική η ταυτόχρονη χρήση των παραπάνω μέσων, ανεξάρτητα από το μήκος της παραλίας, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε παραλίας, με τη σύμφωνη πάντα γνώμη της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής. Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που υποβάλουμε παραπάνω, προτείνουμε σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 36 του αριθμ. 20 Γ.Κ.Λ (ΦΕΚ Β΄444/1999) όπως ισχύει, την εκμίσθωση του καινοφανούς θαλασσίου μέσου αναψυχής “Θαλάσσιο Πάρκο Αναψυχής – AQUA PARK) , καθώς και την χρήση του για οργανωμένη αναψυχή, υπό τους ακολούθους όρους και προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας, η τήρηση των οποίων είναι υποχρεωτική. 1) Η χρησιμοποίηση των Θαλασσίων Πάρκων Αναψυχής (Θ.Π.Α.) δεν ρυθμίζονται από τον Γενικό Κανονισμό Λιμένα Αριθ. 22(Β 9/2000). 2) Η χρησιμοποίηση των μέσων του Θαλάσσιου Πάρκου Αναψυχής (Θ.Π.Α.) ή και τμημάτων αυτού δεν είναι επιτρεπτή για ιδιωτική χρήση αλλά μόνο κατά τρόπο οργανωμένο από εκμισθωτές θαλάσσιων μέσων αναψυχής. 3) Η καταλληλότητα των μέσων που χρησιμοποιούνται πιστοποιείται από το ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ 15649 το οποίο έχει υιοθετήσει και ο ΕΛΟΤ ως ΕΛΟΤ ΕΝ 15649. Το συγκεκριμένο πρότυπο προβλέπει τους κανόνες ασφάλειας ως προς την κατασκευή των παιχνιδιών αλλά και ως προς την χρήση τους. 5) Η άδεια εκμίσθωσης εκδίδεται σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 22 του αριθ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένα και με τη συνδρομή των ακόλουθων πρόσθετων προϋποθέσεων: - α) το Θαλάσσιο Πάρκο Αναψυχής (Θ.Π.Α.) θα καταλαμβάνει την συγκεκριμένη επιφάνεια και τον συγκεκριμένο αριθμό των χρηστών συμφώνα με όσα προβλέπονται στην μελέτη ασφαλείας και καταλληλότητας του κατασκευαστή, η οποία θα πρέπει να είναι σύμφωνη με τον ευρωπαϊκό κανονισμό ΕΝ 15649. - β) Το Θαλάσσιο Πάρκο Αναψυχής (ΘΠΑ) δεν θα εφάπτεται με την ακτογραμμή (αρά η ακτογραμμή θα είναι πρόσβαση στους λουόμενους) και μπορεί να εφάπτεται πλευρικά με τον δίαυλο διέλευσης θαλάσσιων μέσων αναψυχής μέσω του οποίου θα έχει διέλευση το σωστικό σκάφος του θαλάσσιου πάρκου και τα άλλα θαλάσσια μέσα που πιθανώς υπάρχουν στην ίδια εγκατάσταση. - γ) Ο χώρος θα οριοθετείται με την τοποθέτηση κατάλληλων ευδιάκριτων πλωτών σημαντήρων, κυλινδρικού σχήματος, ελάχιστου μήκους τεσσάρων (4) μέτρων, κίτρινου χρώματος, και που θα τοποθετούνται με ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους, τεσσάρων(4) μέτρων. - δ) Εντός του παραχωρούμενου χώρου απαγορεύεται η άσκηση οποιοδήποτε άλλων δραστηριοτήτων (πλεύση μέσων, κολύμπι κ.λπ) από μη εξουσιοδοτημένα άτομα. - ε) Απαγορεύεται η επιβίβαση/χρήση σε άτομα ηλικίας μικρότερης των πέντε ετών (5) ετών, καθώς και από άτομα που δε γνωρίζουν κολύμβηση, χωρίς την συνοδεία ή την ενυπόγραφη συγκατάθεση του ασκούντος τη κηδεμονία με την οποία βεβαιώνεται παράλληλα ότι ο ανήλικός γνωρίζει κολύμπι. - στ) Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μισθωτών που μπορούν να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τα μέσα, καθώς και ο συνολικός αριθμός που προκύπτει αθροιστικά, καθορίζονται από την μελέτη ασφαλείας και καταλληλότητας του κατασκευαστή των εκάστοτε προϊόντων. - ζ) Η ανάπτυξη των μέσων Θαλασσίων Πάρκων Αναψυχής (Θ.Π.Α.) θα γίνετε στον καθορισμένο χώρο και σε απόσταση από την ακτογραμμή ανάλογη με το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάθος τοποθέτησης και χρήσης όπως ορίζεται από την μελέτη ασφαλείας του κατασκευαστή, το οποίο, σε κάθε περίπτωση δεν θα είναι μικρότερο από 50 cm βάθος νερού. Επιπλέον απαιτείτε να αναγράφεται το πραγματικό βάθος της θάλασσας στο σημείο όπου είναι αγκυροβολημένο το κάθε μέσο, έτσι ώστε οι χρήστες να έχουν πλήρη επίγνωση του βάθους. Με μέριμνα του εκμισθωτή τα μέσα αυτά παραμένουν, κατά τη διάρκεια της εκμίσθωσης, σταθερά στην ίδια θέση με την τοποθέτηση αγκυρώσεων, που καθορίζονται από την μελέτη αγκυροβολίας του κατασκευαστή των εκάστοτε προϊόντων. - η) Ο εκμισθωτής επιτρέπει την είσοδο χρηστών στο Θ.Π.Α. όταν οι καιρικές συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή είναι καλές. - θ) Τα μέσα Θαλασσίων Πάρκων Αναψυχής (Θ.Π.Α.) θα παραμένουν αγκυροβολημένα στην θέση τους περιφραγμένα, και με περιμετρική φωτοσήμανση κατά την διάρκεια της νύχτας. Απαγορεύεται η εκμίσθωση των εν λόγω μέσων κατά την διάρκεια της νύχτας χωρίς ειδική άδεια και είναι υποχρέωση του εκμισθωτή να φωτίζετε επαρκώς το Θ.Π.Α. με κατάλληλη φωτεινή σήμανση. - ι) Τα μέσα Θαλασσίων Πάρκων Αναψυχής (Θ.Π.Α.) μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκμισθωτές για προσωρινές εγκαταστάσεις σε πολιτιστικές ή ψυχαγωγικές εκδηλώσεις οι οποίες θα έχουν την έγκριση του εκάστοτε φορέα διαχείρισης. - ια) Καθ΄ όλο το χρόνο εκμίσθωσης των μέσων, ο εκμισθωτής εξασφαλίζει την πρόσληψη και παραμονή ναυαγοσώστη χωρίς την απαίτηση ύπαρξης ναυαγοσωστικού βάθρου και ειδικού εξοπλισμού. - ιβ) Απαιτείται η τοποθέτηση ευανάγνωστης πινακίδας στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα τουλάχιστον που θα αναφέρει τους κανόνες ασφαλείας του πάρκου. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις του αριθ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένα. Ευελπιστούμε με ετούτη την παρέμβαση να βοηθήσουμε στην καλύτερη, και ασφαλέστερη για τους λουόμενους, αξιοποίηση τέτοιων καινοφανών μέσων αναψυχής όπως τα Θ.Π.Α., αλλά και στη βελτιστοποίηση των παραλίων της Ελλάδας, πράγμα που θα συνδράμει στην ευρύτερη Τουριστική Ανάπτυξη του Τόπου μας. onAqua - Sea Sports Aqua Parks eventeam - Μαράκης Χρήστος & ΣΙΑ ΕΕ Μακεδονίας 20, 16673, Βάρη Αττικής Τηλ: 2102588950, 6972004826 FAX: 2118006630 email:hello@onaqua.eu