Αρχική Τέλη εγγραφής πράξεων από τα υποθηκοφυλακεία.Άρθρο 01: Σκοπός – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΖΑΧΑΡΗ-ΡΑΛΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ | 2 Οκτωβρίου 2014, 12:48
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Δυστυχώς, το προσχέδιο του νόμου, παρά τις "καλές" (;) προθέσεις οι οποίες εκφράζονται στην αιτιολογική έκθεση, δεν επιλύει επί της ουσίας κανένα πρόβλημα, διατηρεί ανέπαφες ακριβώς τις ίδιες παθογένειες του θεσμού των Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων, και όχι απλά κρατά τον παλαιό τρόπο λειτουργίας, αλλά τον δυσκολεύει έτι περαιτέρω, τόσο για τον πολίτη, όσο και για το δημόσιο λειτουργό-Υποθηκοφύλακα: Α. Το προσχέδιο που αναρτήθηκε εκφεύγει του περιεχομένου της ανωτέρω μνημονιακής υποχρέωσης που έχει αναλάβει η Ελληνική Κυβέρνηση, η οποία αναφέρεται σε «τέλη οφειλόμενα στο Δημόσιο» (“fees due to the State”) και προβλέπει την αλλαγή του τρόπου είσπραξης των τελών υπέρ του Δημοσίου σε ό,τι αφορά στην απευθείας πληρωμή στο Υπουργείο Οικονομικών και αφορά και στα δικαιώματα υπέρ των αμίσθων Υποθηκοφυλάκων. Σε κανένα σημείο της η εν λόγω δράση δεν αναφέρεται σε απευθείας πληρωμή στο Δημόσιο αμοιβών οποιουδήποτε ελεύθερου επαγγελματία. Β. Με τις προτεινόμενες διατάξεις θίγεται η θεσμική ιδιότητα του Υποθηκοφύλακα και Προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου και ουσιαστικά καταλύεται το άμισθο καθεστώς αφού οι συναλλασσόμενοι θα καταβάλλουν τέλος υπέρ του Δημοσίου και ο υποθηκοφύλακας θα αμοίβεται πλέον από το Δημόσιο και όχι από τον συναλλασσόμενο. Μετατρέπεται σε ένα sui generis δημόσιο υπάλληλο (!), που διατηρεί μεν όλες τις υποχρεώσεις του ελεύθερου επαγγελματία-εργοδότη, αλλά την αμοιβή του την καταβάλλει το Δημόσιο (!) μετά από αίτησή του, καθώς και τον αναλογούντα ΦΠΑ, προκειμένου να τον επανακαταθέσει ο Υποθηκοφύλακας στο Δημόσιο! Τί θα συμβεί εάν το Δημόσιο απεργεί ή καθυστερεί, την στιγμή που ο Υποθηκοφύλακας απασχολεί πολυάριθμους υπαλλήλους με ιδιωτική σχέση εργασίας και έχει υποχρεώσεις απέναντί τους και προς το ΙΚΑ αλλά και προς το ίδιο το Δημόσιο ως το τέλος εκάστου μηνός με απειλή μάλιστα ποινικών κυρώσεων, και τη στιγμή που ο Υποθηκοφύλακας αναλαμβάνει προσωπικά τα υψηλά έξοδα στέγασης, εξοπλισμού και λειτουργίας του Υποθηκοφυλακείου ή Κτηματολογικού Γραφείου; Γ. Με τις προτεινόμενες διατάξεις καταργείται η ιδιότητα του Αμίσθου Υποθηκοφύλακα και Προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου ως ελεύθερου επαγγελματία αφού με τις προτεινόμενες διατάξεις καταργείται το βασικότερο δικαίωμα του, που έγκειται στην λήψη της νόμιμα προσδιορισμένης αμοιβής για την υπηρεσία που παρέχει, κατά τον χρόνο που παρέχεται και από τον λήπτη της υπηρεσίας αυτής. Πώς νομιμοποιείται το Δημόσιο να εισπράττει την αμοιβή του αμίσθου υποθηκοφύλακα για τις υπηρεσίες που παρέχει απευθείας στους συναλλασσομένους. Ο υποθηκοφύλακας δεν είναι «τρίτος» ως προς τη μεταγραφή, αλλά ο διενεργών αυτή. Εξ ου και η ευθύνη του έναντι του συναλλασσομένου τρίτου και η απαλλαγή του Δημοσίου από κάθε ευθύνη. Αντίθετα οι προτεινόμενες διατάξεις θεωρούν τον Υποθηκοφύλακα και Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου, κατά παρέκκλιση της παγιωμένης μέχρι σήμερα άποψης της νομολογίας, «τρίτο» ως προς την διενεργούμενη από τον ίδιο πράξη μεταγραφής αφού καταργούν την νόμιμη αμοιβή που δικαιούται να εισπράξει από τον συναλλασσόμενο με τον ίδιο και αναγάγουν αυτή στην έννοια του «τέλους» ενώ ταυτόχρονα διατηρούν ακέραιη και προσωπική την ευθύνη του άμισθου υποθηκοφύλακα έναντι του τρίτου, αφού δεν προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 1344 του Α.Κ., ούτε άλλωστε και αυτή του άρθρου 1345 Α.Κ., που ορίζει ότι το Δημόσιο δεν έχει καμία ευθύνη, καθώς και ακέραιες όλες τις υποχρεώσεις του (φόρος εισοδήματος ελευθέρων επαγγελματιών, τέλος επιτηδεύματος, ΦΠΑ, παρακράτηση φόρου, εργοδοτικές εισφορές, φόρος μισθωτών υπηρεσιών κλπ.). Κατά συνέπεια και με βάση τις προτεινόμενες διατάξεις ο άμισθος υποθηκοφύλακας, θα αμείβεται από το Δημόσιο, όπως άλλωστε και ο έμμισθος, μόνο που ο τελευταίος ουδεμία ευθύνη φέρει έναντι των συναλλασσομένων για πράξεις ή παραλείψεις του και καμία ευθύνη για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας του γραφείου, συμπεριλαμβανομένης και της μισθοδοσίας των υπαλλήλων. Δ. Ταλαιπωρία του συναλλασσόμενου πολίτη αφού για να αιτηθεί και να λάβει έστω και ένα πιστοποιητικό ή για να καταθέσει αίτηση μεταγραφής ή καταχώρησης εγγραπτέας πράξης θα πρέπει εφεξής να έρχεται αρχικά στο Υποθηκοφυλακείο και Κτηματολογικό Γραφείο για τον υπολογισμό των τελών, στην συνέχεια να μεταβαίνει σε πιστωτικό ίδρυμα να καταθέτει τα τέλη και μετά να επιστρέφει στο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο προκειμένου να καταθέσει τα έγγραφα, ενώ μέχρι σήμερα με την μετάβαση του και μόνο στο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο διεκπεραίωνε την υποβολή της αίτησης του με την ταυτόχρονη καταβολή των τελών, όπως ορίζουν οι ισχύουσες διατάξεις. Ε. Σχετικά με τον τρόπο πληρωμής τόσο των τελών, όσο και της αμοιβής του υποθηκοφύλακα, ουδεμία ρύθμιση υπάρχει. Για τα τόσο σοβαρά αυτά ζητήματα, παρέχονται γενικές και αόριστες εξουσιοδοτήσεις για έκδοση ΚΥΑ, καθιστώντας έτσι την εκτελεστική λειτουργία νομοθετική. Πως θα εκδίδεται το παραστατικό για την παροχή υπηρεσίας από τον Υποθηκοφύλακα, εφόσον η καταβολή δεν γίνεται στον ίδιο; Πως θα ενεργείται η παρακράτηση αμοιβής και πως η χρέωση του ΦΠΑ; Επί ποίου ποσού θα υπολογίζεται ο ΦΠΑ αφού καταργείται το δικαίωμα του Υποθηκοφύλακα κα γίνεται τέλος υπέρ του Δημοσίου/? Εισπράττει το Δημόσιο ΦΠΑ? Τί παραστατικά θα εκδίδει, πότε και σε ποιον, αν δεν εισπράττει καμία αμοιβή, αλλά πληρώνεται από το Δημόσιο; Πως θα είναι συνεπής ο εργοδότης Υποθηκοφύλακας απέναντι στους ιδιωτικής σχέσης εργασίας υπαλλήλους του όταν δεν έχει εισπράξει την αμοιβή του από την οποία και καταβάλλεται η μισθοδοσία εγκαίρως μέχρι το τέλος εκάστου μηνός και με ποινικές συνέπειες σε περίπτωση μη καταβολής; Σε κάθε περίπτωση, με βάση το προσχέδιο, η αμοιβή του υποθηκοφύλακα αποσυνδέεται πλήρως από τη μισθοδοσία των υπαλλήλων, η οποία θα καταβάλλεται επί αποδείξει δικαιολογητικών (!) στον υποθηκοφύλακα από το Δημόσιο (!), καθιστώντας ακόμη πιο δυσχερή τη σχέση με τους υπαλλήλους των γραφείων, οι οποίοι μπορούν ακόμη πιο ευχερώς να ισχυρισθούν ότι πληρώνονται από το Δημόσιο. Επίσης, με την τριμηνιαία απόδοση που ισχύει σήμερα, σε περίπτωση κατά την οποία ένας μήνας λόγω απεργιών, μη έκδοσης νόμων και ρυθμιστικών εγκυκλίων όπως συνέβη με τον ΕΝΦΙΑ και την ΥΠΕΡΑΞΊΑ, παρείχετο η δυνατότητα να μετακυλιστεί η δυνατότητα κάλυψης του μισθού και των εξόδων λειτουργία της υπηρεσίας σε επόμενο μήνα, κάτι το οποίο πλέον παύει να υφίσταται. ΣΤ. Με τις προτεινόμενες διατάξεις αυξάνει το κόστος της μεταγραφής για τον συναλλασσόμενο αφού τα τέλη μεταγραφής στρογγυλοποιούνται προς τα πάνωκαι θίγεται η οικονομική κατάσταση του άμισθου υποθηκοφύλακα και Προϊσταμένου του Κτηματολογικού Γραφείου. Πέρα από τη βασική παρατήρηση ότι το Δημόσιο δε νομιμοποιείται να εισπράττει την αμοιβή του Υποθηκοφύλακα και να τη μετονομάζει ως «τέλος», δεν παρέχεται καμία εγγύηση για το κατά πόσο η αμοιβή αυτή, έτσι όπως προσδιορίζεται στο προσχέδιο, θα εκκαθαρίζεται και θα καταβάλλεται εγκαίρως στον άμισθο υποθηκοφύλακα, ήτοι στο πρώτο δεκαήμερο του επομένου μηνός. Και ενώ θα υφίστανται όλες οι υποχρεώσεις που προαναφέρθηκαν (φορολογικές, εργοδοτικές, επαγγελματικές ως προς τις δαπάνες λειτουργίας κλπ.), με σοβαρότατες κυρώσεις σε περίπτωση μη τήρησής τους, οι άμισθοι υποθηκοφύλακες θα είναι υποχρεωμένοι να αναμένουν την αρμόδια υπηρεσία να εκκαθαρίσει και να αποδώσει την αμοιβή τους, ώστε και αυτοί με τη σειρά τους να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Αυτό συνιστά κατάφωρη παραβίαση της επαγγελματικής τους ελευθερίας αφού η οικονομική επιβάρυνση που μπορεί να επιφέρει μία καθυστέρηση του Δημοσίου στην απόδοση της αμοιβής, ενδέχεται να είναι τεράστια. Περαιτέρω ο προσδιορισμός της αμοιβής με βάση τις προτεινόμενες δεν είναι δημοσιονομικά ουδέτερος αφού δεν διενεργείται στο ύψος που οι ισχύουσες μέχρι σήμερα διατάξεις προβλέπουν.