Αρχική Τέλη εγγραφής πράξεων από τα υποθηκοφυλακεία.Άρθρο 01: Σκοπός – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Μιχάλης Γαλάνης | 3 Οκτωβρίου 2014, 13:59
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στη σελίδα 6, περίπτωση (δ) της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρεται ότι "επαναθεσμοθετείται η αμοιβή των αμίσθων υποθηκοφυλάκων κατά τρόπο δημοσιονομικά ουδέτερο σε σχέση με τα ισχύοντα". Αυτό δεν είναι ακριβές. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, το 1/12 από το ποσοστό που αντιστοιχεί στην αναλογική αμοιβή των υποθηκοφυλάκων (η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 3 τοις χιλίοις επί του ποσού που αναγράφεται στις εγγραπτέες στα υποθηκοφυλακεία πράξεις για τις οποίες εισπράττονται αναλογικά δικαιώματα) δύναται να παρακρατείται από τον υποθηκοφύλακα με σκοπό την κάλυψη τυχόν δαπανών εκσυγχρονισμού του υποθηκοφυλακείου του και ψηφιοποίησης των εγγραφών σε αυτό. Οι δαπάνες αυτές προφανώς θα πρέπει να αποδεικνύονται από τα σχετικά παραστατικά, και αν δεν υφίστανται, το ποσό ΔΕΝ πρέπει να παρακρατείται και οφείλει να αποδίδεται στο Δημόσιο, αποτελεί δηλαδή δημόσιο έσοδο. Στην πράξη βέβαια η εν λόγω διάταξη είχε καταστρατηγηθεί, με αποτέλεσμα η συντριπτική πλειονότητα των υποθηκοφυλάκων να παρακρατεί ούτως ή άλλως το ποσό (ανεξαρτήτως δαπανών εκσυγχρονισμού ή ψηφιοποίησης και ύπαρξης σχετικών παραστατικών), και μάλιστα να το προσπορίζεται ως προσωπικό εισόδημα χωρίς να το δηλώνει στην εφορία, με τη "δικαιολογία" ότι το εν λόγω 1/12 του 3 τοις χιλίοις δεν αποτελεί εισόδημα, αλλά "ανταποδοτικό τέλος"! Πλέον όμως, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 6 του παρόντος σχεδίου νόμου, το εν λόγω ποσοστό αποδίδεται στον Υποθηκοφύλακα και θεωρείται εισόδημα, σε αντίθεση με τα έως τώρα ισχύοντα (ότι δηλαδή το ποσό αυτό είναι αποδοτέο στο Δημόσιο). Είναι προφανές ότι σκοπός του άρθρου είναι ο εξαναγκασμός των Υποθηκοφυλάκων να δηλώνουν στην εφορία το εν λόγω ποσό ως προσωπικό εισόδημα, όμως αυτό δεν γίνεται "με τρόπο δημοσιονομικά ουδέτερο", αφού στερεί από το Δημόσιο ολόκληρο το ποσό αυτό και μειώνει τα δημόσια έσοδα που προέρχονται από τα υποθηκοφυλακεία. Εάν η πρόθεση είναι πράγματι η εξάλειψη του φαινομένου της παράνομης παρακράτησης του ποσού αυτού από τους υποθηκοφύλακες, θα μπορούσε να οριστεί ρητά με μια ερμηνευτική εγκύκλιο της ισχύουσας διάταξης ότι το ποσό αυτό ΔΕΝ παρακρατείται χωρίς την ύπαρξη σχετικών παραστατικών, και σε αυτή την περίπτωση (της έλλειψης παραστατικών) είναι αποδοτέο στο Δημόσιο μαζί με το υπόλοιπο ποσοστό του 3 τοις χιλίοις, το οποίο αποδίδεται στο Δημόσιο αφού παρακρατηθεί η αμοιβή του υποθηκοφύλακα, του προσωπικού του, οι ασφαλιστικές τους εισφορές και τα λειτουργικά έξοδα του γραφείου. Θα μπορούσαν επίσης να ενταθούν οι σχετικοί έλεγχοι του ΣΔΟΕ, που ξεκίνησαν τον Μάιο του 2012, αποκάλυψαν παράνομα παρακρατηθέντα ποσά άνω των 4,2 εκατομμυρίων ευρώ στα Υποθηκοφυλακεία Νίκαιας, Κορωπίου και Σπάτων, αλλά ξαφνικά "πάγωσαν". Όμως, με την τωρινή ρύθμιση της παρ. 5 του άρθρου 6, το εν λόγω 1/12 για πρώτη φορά νομιμοποιείται ως έσοδο του Υποθηκοφύλακα και δεν καταλήγει πλέον στο Δημόσιο, με συνέπεια να μην μπορεί η διάταξη αυτή να θεωρηθεί "δημοσιονομικά ουδέτερη".