Αρχική Τέλη εγγραφής πράξεων από τα υποθηκοφυλακεία.Άρθρο 01: Σκοπός – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΑ ΞΕΚΑΛΑΚΗ | 5 Οκτωβρίου 2014, 22:12
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως Άμισθη Υποθηκοφύλακας Αγίας Παρασκευής-Αττικής έχω να παρατηρήσω τα ακόλουθα: 1. Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση στόχος του προσχεδίου είναι «η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου και των διαδικασιών είσπραξης τελών για τον πολίτη αφού θα διενεργείται μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων». Απορώ πώς επιτυγχάνεται η απλοποίηση όταν ένα ακόμα υποχρεωτικό στάδιο εισάγεται στη διαδικασία μεταγραφής στα Υποθηκοφυλακεία, αυτό της καταβολής των οφειλόμενων τελών σε τράπεζα. Το εν λόγω στάδιο είναι αναμφισβήτητα χρονοβόρο και αμφίβολης αποτελεσματικότητας αφού θα εξαρτάται από την ομαλή λειτουργία των τραπεζών. Διερωτήθηκε ο συντάκτης του προσχεδίου ΠΩΣ και ΠΟΤΕ ο πολίτης καθώς και ο δικηγόρος ή συμβολαιογράφος θα ολοκληρώσει την μεταγραφή ενός συμβολαίου του ή την κατάθεση μίας αίτησής του για χορήγηση έστω και ενός πιστοποιητικού όταν στο χωριό ή στην τοποθεσία του Υποθηκοφυλακείου /Κτηματολογικού Γραφείου δεν βρίσκεται τράπεζα στην οποία πρέπει να προσέλθει για καταβολή; Διερωτήθηκε, επίσης, ο ίδιος συντάκτης, που τόσο εύκολα ευαγγελίζεται «την εξάλειψη της παθογένειας του ισχύοντος συστήματος μεταγραφών» πού θα οδηγήσει η εν λόγω ρύθμιση όλους τους επαγγελματίες του χώρου (δικηγόρους, συμβολαιογράφους, δικαστικούς επιμελητές), οι οποίοι για την ολοκλήρωση μίας δουλειάς σε ένα υποθηκοφυλακείο θα χρειάζονται αρκετά περισσότερες εργατοώρες και πολλαπλάσιο κόπο; 2. Είναι προφανές ότι ο συντάκτης παρέβλεψε την βασικότερη αρχή της κτήσης κυριότητας στο σύστημα των μεταγραφών: την Αρχή της Χρονικής Προτεραιότητας . Η Αρχή της Χρονικής Προτεραιότητας ρυθμίζεται από το Αστικό Κώδικα για την προστασία των συναλλαγών και τηρείται ΕΥΛΑΒΙΚΑ από τα Υποθηκοφυλακεία/ Κτηματολογικά Γραφεία. Όποιος καταθέσει σε Υποθηκοφυλακείο / Κτηματολογικό Γραφείο το συμβόλαιό του ή οιαδήποτε άλλη μεταγραπτέα πράξη, συνοδευόμενη με αίτηση, και καταβάλλει τα προβλεπόμενα στο Νόμο πάγια ή αναλογικά τέλη, αποκτάει κυριότητα επί του ακινήτου. Η κατάθεση του συμβολαίου και η καταβολή των νομίμων τελών ΧΡΟΝΙΚΑ ΣΥΜΠΙΠΤΕΙ, με αποτέλεσμα να διασφαλίζεται στο έπακρον η κτήση κυριότητας βάσει της αρχής της χρονικής προτεραιότητας. Η εν λόγω αρχή όχι μόνο κλονίζεται, αλλά καταπατείται, καθόσον άλλος θα είναι ο χρόνος κατάθεσης του ποσού των τελών και δικαιωμάτων στην τράπεζα και άλλος ο χρόνος κατάθεσης του συμβολαίου ή άλλης μεταγραπτέας πράξης στο Υποθηκοφυλακείο. Και όπως πολύ εύστοχα διερωτήθηκε η σχολιάστρια Ειρήνη, τι θα συμβεί σε περίπτωση που υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στα ταμεία της τράπεζας και ο πολίτης ή δικηγόρος βρει την πόρτα του Υποθηκοφυλακείου κλειστή διότι πέρασε η ώρα κατάθεσης εγγράφων; Τι θα συμβεί ομοίως όταν το σύστημα των τραπεζών είναι εκτός λειτουργίας για οιοδήποτε λόγο; Μεταγραφές- καταχωρίσεις δεν θα γίνονται εκείνη την μέρα; Και στην περίπτωση που ο Νόμος τάσσει προθεσμία κατάθεσης αγωγής, έκθεσης αναγκαστικής κατάσχεσης, αναγγελίας ή δήλωσης επίσπευσης πλειστηριασμού στο Υποθηκοφυλακείο τι θα πει ο δικηγόρος ή ο δικαστικός επιμελητής στο δικαστήριο ή την Συμβολαιογράφο; Ότι η τράπεζα απεργούσε ή το σύστημα ήταν εκτός λειτουργίας και έτσι δεν προέβη στην κατά Νόμο κατάθεση εντός συγκεκριμένης απόλυτης προθεσμίας; 3. Όπως υπογραμμίζεται στην αιτιολογική έκθεση, ήδη υπάρχουν οι κατάλληλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί για τον έλεγχο της απόδοσης των νομίμων τελών τόσο από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, όσο και από την κατά τόπον αρμόδια ΔΟΥ και τον Εισαγγελέα. Συγκεκριμένα, αντίγραφα των καταθέσεων των άνω ποσών στο Δημόσιο Ταμείο αποστέλλονται από τον Υποθηκοφύλακα στις άνω υπηρεσίες, κατά τα προβλεπόμενα στο Νόμο. Η αιτιολογική έκθεση και το προσχέδιο αναφέρουν ότι το Ελληνικό Δημόσιο αδυνατεί να εφαρμόσει τους παραπάνω ελεγκτικούς μηχανισμούς προκειμένου να «εξασφαλιστεί δημοσιονομικά με σαφή, διαφανή και ελέγξιμο τρόπο η καταβολή των τελών». Όμως στην περίπτωση που οι αρμόδιες αρχές πράγματι αδυνατούν, όπως εμφατικά αναφέρει ο συντάκτης στην έκθεση, να προβούν στους απαραίτητους ελέγχους, αυτή η παθογένεια της Δημόσιας Διοίκησης σε καμία περίπτωση δεν νομιμοποιεί την λήψη μέτρων που οδηγούν σε ταλαιπωρία του πολίτη και επαγγελματία νομικού, αλλά και σε ανατροπή της βασικής αρχής των μεταγραφών. 4. Τέλος, και προς ενημέρωση του σχολιαστή Γιάννη Γ., αναφέρω ότι οι Άμισθοι Υποθηκοφύλακες είναι Άμισθοι δημόσιοι λειτουργοί της δικαιοσύνης σύμφωνα με το άρθρο 92 του Συντάγματος και διορίζονται κατόπιν πανελλήνιου δημόσιου διαγωνισμού πτυχιούχων νομικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης.