Αρχική διαδικασίες για την εφαρμογή του άρθρου 21 του Ν. 4321/2015 (Α’32).Άρθρο 01: – Διαδικασία Προέγκρισης των συναλλαγών που υπάγονται στο άρθρο 21 του ν.4321/2015Σχόλιο του χρήστη Δημήτριος Μπακατσέλος - Πρόεδρος ΕΒΕΘ | 7 Μαΐου 2015, 12:12
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Απόψεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης σχετικά με το τεθέν σε δημόσια διαβούλευση Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για την εφαρμογή του άρθρου 21 του Ν. 4321/2015. Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Θα θέλαμε καταρχήν να σας ευχαριστήσουμε για το γεγονός ότι, λαμβάνοντας υπόψη τις ανησυχίες της επιχειρηματικής κοινότητας και των φορέων εκπροσώπησής της, αναλάβατε την πρωτοβουλία να καταρτίσετε και θέσετε σε δημόσια διαβούλευση Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για την εφαρμογή του άρθρου 21 του Ν. 4321/2015, το οποίο θεωρούμε ότι αποκαθιστά την ομαλότητα των συναλλαγών που εμπίπτουν στις διατάξεις του εν λόγω νόμου. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης και προκειμένου να συμβάλουμε στη βελτίωση των διατάξεων της προτεινόμενης Υπουργικής Απόφασης, παραθέτουμε τις παρατηρήσεις του Επιμελητηρίου μας επ’ αυτής : 1. Η πρώτη πρόταση του άρθρου 1 πρέπει να αναδιατυπωθεί ως ακολούθως, για να υπάρχει απόλυτη σαφήνεια ως προς το περιεχόμενό της: «Παρέχεται η δυνατότητα προέγκρισης της συναλλαγής, που εμπίπτει στο άρθρο 21 του Ν. 4321/2015, πριν από τη διεξαγωγή φορολογικού ελέγχου, μέσω ηλεκτρονικής δηλωτικής διαδικασίας γνωστοποίησης της συναλλαγής.» 2. Η δεύτερη πρόταση στο ίδιο άρθρο πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: « Η προέγκριση της συναλλαγής απαλλάσσει τον φορολογούμενο από την υποχρέωση προκαταβολής του φόρου, που προβλέπεται στο συγκεκριμένο άρθρο και αποτελεί προϋπόθεση για την αναγνώριση δαπάνης.». 3. Η έκτη πρόταση της περίπτωσης Α του άρθρου 1 θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής: «Αφορά επαναλαμβανόμενη ομοειδή συναλλαγή με τον ίδιο προμηθευτή και αντικείμενο, για την οποία δεν έχει επέλθει ουσιώδης μεταβολή της τιμής, συγκεκριμένα άνω του 12% και έχει υπάρξει προέγκριση για την αρχική ομοειδή συναλλαγή κατά τους προηγούμενους δώδεκα μήνες, μέσω της διαδικασίας που προβλέπεται στην απόφαση αυτή.» 4. Να προβλεφθεί, ως εξαίρεση, η περίπτωση των εισαγωγών προϊόντων ζωικής παραγωγής με την προσθήκη παραγράφου «Αφορά εισαγωγή αγροτικών προϊόντων», αλλιώτικα υπάρχει σοβαρός κίνδυνος αύξησης της τιμής των τροφίμων και απώλεια μεριδίου της ελληνικής αγοράς αγροτικών προϊόντων, προς όφελος των πολυεθνικών εταιριών. 5. Η πρώτη πρόταση της περίπτωσης Β του άρθρου 1 πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: «Προέγκριση χορηγείται για κάθε άλλη συναλλαγή, που υπάγεται στο άρθρο 21 του Ν 4321/2015, εάν ο υπόχρεος δηλώσει ότι διαθέτει τεκμήρια, που να πιστοποιούν ότι υφίστανται τουλάχιστον τέσσερα από τα ακολούθως περιγραφόμενα έξι δεδομένα.» 6. Η έκτη πρόταση της περίπτωσης Β του άρθρου 1 θα πρέπει να διαγραφεί εντελώς: «Ύπαρξη τελωνειακών εγγράφων ή εγγράφων μεταφοράς …πραγματική παροχή υπηρεσιών.». Η διαγραφή αυτή κρίνεται απαραίτητη, γιατί, από τη σύγκριση της παραγράφου αυτής με την πρώτη παράγραφο της περίπτωσης Α, προκύπτει ταυτότητα, οπότε, εάν τα τεκμήρια, που προβλέπονται στην πρόταση αυτή, διατίθενται από τον υπόχρεο, τότε θα επιλέξει να χρησιμοποιήσει την πρώτη παράγραφο της περίπτωσης Α. 7. Η δεύτερη πρόταση του άρθρου 2 πρέπει να διατυπωθεί ως εξής: «Ο φορολογικός έλεγχος επαληθεύει τα στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι η συναλλαγή πραγματικά έχει λάβει χώρα από την ελεγχόμενη επιχείρηση που την πραγματοποίησε.». Η αναφορά σε έλεγχο πραγματικού οικονομικού οφέλους είναι εσφαλμένη, επειδή επιβαρύνει την φορολογική αρχή με την υποχρέωση της ανάλυσης πληθώρας δεδομένων, την αναζήτηση των απόψεων της υπόχρεης επιχείρησης και, τελικώς, καταλήγει σε αμφισημία ως προς τις προθέσεις της φορολογικής αρχής και διακινδυνεύει την απαραίτητη διαφάνεια των σχετικών πράξεων. 8. Καθώς τα αποδεικτικά τεκμήρια που οφείλει να προσκομίσει ο φορολογούμενος κρίνονται επαρκή, δεν θεωρούμε αναγκαίο να αναζητούνται άλλα στοιχεία και για το λόγο αυτό προτείνουμε τη διαγραφή της τρίτης πρότασης της τέταρτης παραγράφου του άρθρου 2: « Κατά την διενέργεια του φορολογικού ελέγχου … προέγκριση της συναλλαγής.» 9. Η πρώτη πρόταση της πέμπτης παραγράφου του ίδιου άρθρου, πρέπει επίσης να αναδιατυπωθεί κατά τον εξής τρόπο: « Εάν μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις, που είχαν συμπεριληφθεί στη δήλωση γνωστοποίησης της συναλλαγής του υπόχρεου, τότε αναζητείται αναδρομικά ο προκαταβλητέος φόρος, εφαρμοζόμενων των διατάξεων του Ν. 4174/2013 και η συγκεκριμένη συναλλαγή δεν αναγνωρίζεται φορολογικά.». Κρίνεται απαραίτητο να σημειωθεί, ότι ο προσωρινός έλεγχος, όπως προβλέπεται στη θεσπιζόμενη διαδικασία, δεν είναι δυνατό, λόγω του περιορισμένου χρόνου, να προβεί στην ανάλυση των πραγματικών δεδομένων και να υποκαταστήσει τον τακτικό έλεγχο. Οι διαδικασίες προσωρινού ελέγχου πρέπει να είναι σύντομες και να μην έρχονται σε πιθανή αντίθεση με τα αποτελέσματα του τακτικού ελέγχου. Η αμφισημία που προκύπτει μετά τη θέσπιση αυτών των διαδικασιών είναι εξαιρετικά μεγάλη. Kυρία Υπουργέ, ευελπιστώντας ότι θα λάβετε υπόψη σας τις παρατηρήσεις μας, παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και συνεργασία. Με τιμή Ο Πρόεδρος Δημήτριος Μπακατσέλος