Αρχική Πρόγραμμα Εθελοντικής Αποκάλυψης Κεφαλαίων και Επενδύσεων και Φορολογικής ΣυμμόρφωσηςΠρόγραμμα Εθελοντικής Αποκάλυψης Κεφαλαίων και Επενδύσεων και Φορολογικής ΣυμμόρφωσηςΣχόλιο του χρήστη Ελευθερία | 1 Ιουνίου 2015, 22:12
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αγαπητοί φίλοι θα πω τη γνώμη μου και κάποιες σκέψεις γύρω από το νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο οικονομικών στο πλαίσιο οικειοθελούς συμμόρφωσης των φορολογουμένων και εθελοντικής αποκάλυψης κεφαλαίων και επενδύσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το 2004 η τότε κυβέρνηση της νέας δημοκρατίας με υπουργό οικονομικών τον κ. Αλογοσκούφη ψήφισε νόμο που προέβλεπε επαναπατρισμό κεφαλαίων με φόρο 3% είτε τη δήλωση της κατάθεσης και παραμονή της στο εξωτερικό με φόρο 8% (νομιμοποίηση). Έξι χρόνια αργότερα το υπουργείο οικονομικών με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και υπουργό οικονομικών τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου ακολουθεί την ίδια πεπατημένη με φόρο επαναπατρισμού 5% ή τη δήλωση της κατάθεσης και παραμονής της στο εξωτερικό με φόρο 8% (νομιμοποίηση). Μάλιστα η τελευταία ρύθμιση προέβλεπε ότι αν τα επαναπατριζόμενα κεφάλαια επενδύονταν σε αγορά μετοχών, ομολόγων ελληνικού δημοσίου ή ακίνητα επιστρεφόταν το 50% του φόρου. Επί της ουσίας 2,5%. Βέβαια τότε η Νεοελληνική κοινωνία ζούσε στην αφασία της πλασματικής ευημερίας που της προσέφερε το πολιτικό σύστημα και κανείς δεν ασχολήθηκε με το αν αυτές οι ρυθμίσεις ήταν χαριστικές. Σήμερα λοιπόν, εν έτη 2015, με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η ιστορία επαναλαμβάνεται αλλά με μια διαφορά. Φόρος 15% για όσους φυγάδευσαν διαχρονικά κεφάλαια στο εξωτερικό μόνο με απλή δήλωση της κατάθεσης ή επένδυσης και χωρίς υποχρέωση επαναπατρισμού της και αναδρομική φορολόγηση κεφαλαίων που διακινήθηκαν εντός Ελλάδος μέσω τραπεζικών λογαριασμών υπό μορφή αδήλωτων εισοδημάτων αλλά είτε παρέμειναν στη χώρα σαν ρευστό, είτε επενδύθηκαν με φορολόγηση 30% σε βάθος 15ετίας και εύλογα διερωτάται κανείς.. "Πως είναι δυνατόν το ελληνικό κράτος να δίνει κίνητρα διαχρονικά για να επιστρέψουν κεφάλαια που έχουν φύγει στο εξωτερικό με προκλητικά χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές της τάξης του 3% και 5% και με το τρέχων προτεινόμενο νομοσχέδιο με 15% και χωρίς υποχρέωση επαναπατρισμού τους και να επιδιώκει να φορολογήσει αναδρομικά σε βάθος 15ετίας πολίτες που έχουν χρήματα και επενδύσεις στη χώρα με τον υπερβολικά υψηλό συντελεστή του 30%. Με ποια λογική γίνεται αυτό; Πολλοί φορολογούμενοι δεν έχουν καταλάβει ακόμα τι έρχεται μια και θα γίνουν εκτεταμένες διασταυρώσεις από τις ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου οικονομικών με βάση στοιχεία που έχουν σταλεί από τις τράπεζες από το 2000 και εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες θα κληθούν να λογοδοτήσουν για κάθε ροή χρήματος που έχει διακινηθεί μέσω των τραπεζικών τους λογαριασμών και δεν αποτυπωνόταν στις φορολογικές τους δηλώσεις. Βέβαια πολλοί φορολογούμενοι δεν κατέχουν σήμερα αυτά τα ποσά είτε γιατί επενδύθηκαν σε ακίνητη περιουσία, είτε σε μετοχές ή κρατικά ομόλογα και ένα συντριπτικό ποσοστό αυτών των επενδύσεων έχει εξαϋλωθεί είτε γιατί στο παρελθόν εντέλει συντήρησαν ένα υψηλό επίπεδο διαβίωσης. Σχολιάζοντας τις πτυχές του νομοσχεδίου που προωθείται θα ήθελα να επισημάνω την άνιση μεταχείριση για μια ακόμη φορά μεταξύ αυτών που έβγαζαν διαχρονικά τα χρήματα τους στο εξωτερικό και αυτών που τα κράτησαν ή τα επένδυσαν στην Ελλάδα. Όποιος και αν είναι ο φόρος που θα επιβληθεί θα πρέπει να είναι ο ίδιος για όλους και μάλιστα οι καταθέτες εξωτερικού για να ενταχθούν στη συγκεκριμένη ρύθμιση με 15% να έχουν υποχρέωση επαναπατρισμού των κεφαλαίων. Αλλιώς ο φόρος απλής δήλωσης της κατάθεσης ή επένδυσης και η παραμονή τους στο εξωτερικό να είναι κατά πολύ υψηλότερος. Για τα κεφάλαια εσωτερικού που θα μπουν στη διαδικασία υποβολής συμπληρωματικών δηλώσεων ο φόρος να είναι στο 15% έως 20% γιατί στο παρελθόν δεν τους είχε δοθεί ποτέ ανάλογη δυνατότητα και γιατί κράτησαν και επένδυσαν τα χρήματα τους εντός της χώρας. Επίσης, η προθεσμία που αναφέρεται στη ρύθμιση (μέχρι της 31 Ιουλίου του 2015) είναι πολύ περιορισμένη και κατά την γνώμη μου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ένα εξάμηνο, δεδομένου ότι όσοι γνωρίζουν ότι έχουν κενά από το παρελθόν χρειάζονται αρκετό χρόνο ώστε να συλλέξουν στοιχεία σε βάθος δεκαπενταετίας από τράπεζες (κινήσεις λογαριασμών, χρηματιστηριακές, κλπ) και να κάνουν έναν αυτοέλεγχο μαζί με τους φοροτεχνικούς τους μέχρι να υποβάλλουν συμπληρωματικές δηλώσεις σε αντίθεση με τα κεφάλαια εξωτερικού όπου η διαδικασία είναι απλή. Τελειώνοντας αν και κρίνω απαραίτητη την συγκεκριμένη ρύθμιση ελπίζω να είναι και η τελευταία διευθέτησης του παρελθόντος και από το 2016 που θα γίνει το περιουσιολόγιο και η καταγραφή κινητής και ακίνητης περιουσίας όλων των ελλήνων να ελέγχονται όλοι με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα τους και τις ετήσιες μεταβολές στην περιουσία τους. Με εκτίμηση