Αρχική Ρυθμίσεις για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων- Τροποποίηση του ν. 4002/2011Άρθρο 01 – Τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. του ν. 4002/2011 – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΟΠΑΠ Α.Ε. | 4 Οκτωβρίου 2018, 19:19
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 01 – Τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. 4002/2011 – Ορισμοί Απόψεις / Παρατηρήσεις - Προτάσεις: Ορισμένες από τις ρυθμίσεις του εν λόγω άρθρου, οι οποίες αφορούν στην αναθεώρηση, κατάργηση ή προσθήκη στους ‘Ορισμούς’ που περιέχονται στον ν. 4002/2011 (Α 180) συγκεκριμένων όρων, χρήζουν τροποποίησης προς αποσαφήνιση ή και βελτίωση της διατύπωσης των όρων αυτών. Οι εν λόγω τροποποιήσεις θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου το περιεχόμενο των σχετικών κρίσιμων όρων να ανταποκρίνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες της αγοράς του διαδικτύου, καθώς και στον σκοπό που καλείται να εξυπηρετήσει το παρόν σχέδιο νόμου, που είναι η αποτελεσματική ρύθμιση της αγοράς του διαδικτύου μέσω της παράλληλης διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος. Πιο συγκεκριμένα, τροποποίησης χρήζουν οι ακόλουθες διατάξεις του άρθρου 1 του σχεδίου νόμου: 1. Παρ. 1 – Αντικατάσταση της περ. ε) του άρθρου 25 του ν. 4002/2011 (Α 180): O ορισμός του «Πληροφορικού Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου (Π.Σ.Ε.Ε.Ε.) θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε η λειτουργία του να αφορά συγκεκριμένα στην άσκηση από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων «της συνεχούς εποπτείας και του ελέγχου των τυχερών παιγνίων που διεξάγονται μέσω παιγνιομηχανημάτων ή μέσω του διαδικτύου», και όχι όλων των τυχερών παιγνίων που προσφέρει η ΟΠΑΠ Α.Ε. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 26, παρ. 1 και 2, του ν. 4002/2011, οι διατάξεις του ν.4002/2011 εφαρμόζονται στα ηλεκτρονικά τεχνικά – ψυχαγωγικά παίγνια και στα τυχερά παίγνια που διενεργούνται με παιγνιομηχανήματα και μέσω του διαδικτύου. Ως προς τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται μέσω του επίγειου δικτύου των πρακτόρων της ΟΠΑΠ Α.Ε., εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του ν. 4002/2001 [πλην των διατάξεων που αναφέρονται στην ΕΕΕΠ και το άρθρο 35 του Νόμου (Εμπορική Επικοινωνία)], δεδομένου ότι ως προς τα εν λόγω παίγνια ήδη προβλέπεται και βρίσκεται σε εφαρμογή ένα ειδικό πλέγμα συστημάτων, διαδικασιών και φορέων. Εν προκειμένω, η διαχείριση, οργάνωση, λειτουργία και διεξαγωγή των τυχερών παιγνίων «ΤΖΟΚΕΡ», «ΛΟΤΤΟ», «ΠΡΟΤΟ», «ΠΡΟΠΟ», «ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ», «ΑΡΙΘΜΟΛΑΧΕΙΟ 5 ΑΠΟ 35», «ΚΙΝΟ», «ΣΟΥΠΕΡ 3», «ΣΟΥΠΕΡ 4», «ΜΠΙΝΓΚΟ ΛΟΤΤΟ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΑΣΚΕΤ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ» διέπεται από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 2843/2007, δυνάμει του οποίου χορηγήθηκε στην ΟΠΑΠ Α.Ε. το σχετικό αποκλειστικό δικαίωμα, καθώς και από τους όρους της Συμβάσεως Παραχώρησης που συνάφθηκε την 15.12.2000 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε (όπως αυτή τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε στη συνέχεια με την από 4.11.2011 Τροποποιητική Πράξη, την από 12.12.2011 Πρόσθετη Πράξη στην ως άνω, από 15.12.2000, Σύμβαση Παραχώρησης και την από 29.4.2013 Τροποποίηση της ως άνω, από 12.12.2011, Πρόσθετης Πράξης). Το εν λόγω νομοθετικό και συμβατικό πλαίσιο περιέχει ειδικές διατάξεις, οι οποίες ορίζουν λεπτομερώς τα σχετικά με την ασφάλεια διεξαγωγής των ως άνω παιγνίων και λειτουργίας του κεντρικού πληροφορικού συστήματος της ΟΠΑΠ Α.Ε., την ακεραιότητα των δεδομένων στο Κεντρικό Σύστημα (ΚΣ) της ΟΠΑΠ Α.Ε. και την πρόσβαση σε αυτό. Η παρακολούθηση τήρησης της προσήκουσας διαδικασίας για τη διεξαγωγή, με διαφάνεια και αξιοπιστία, καθενός από τα ανωτέρω παίγνια του ΟΠΑΠ διενεργείται από Επιτροπές, οι οποίες έχουν θεσπιστεί ειδικά για κάθε παίγνιο (βλπτ. την Επιτροπή Κλήρωσης ΛΟΤΤΟ, ΠΡΟΤΟ, ΤΖΟΚΕΡ, την Επιτροπή Σύνθεσης Δελτίου ΠΡΟΠΟ και ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ, την Επιτροπή Αξιολόγησης Σημείων ΠΡΟΠΟ και την Επιτροπή Κλήρωσης Σημείων ΠΡΟΠΟ). Εξ άλλου, η παρακολούθηση της τήρησης της διαδικασίας διεξαγωγής όλων των ανωτέρω παιγνίων που διεξάγονται από την ΟΠΑΠ Α.Ε. έχει ανατεθεί νομοθετικά [παρ. 5 (α) του άρθρου 27 του ν. 2843/2000] σε 15μελή Επιτροπή Ελέγχου, η οποία ελέγχει και επιβεβαιώνει την ακεραιότητα και εγκυρότητα των στοιχείων των συναλλαγών όλων των παιχνιδιών που έχουν καταχωρηθεί στο Κεντρικό Σύστημα της ΟΠΑΠ Α.Ε, επικυρώνει την ανακήρυξη των νικητών και εκδικάζει τις τυχόν ενστάσεις. Για τη διεκπεραίωση του έργου της, η Επιτροπή Ελέγχου έχει στη διάθεσή της ένα –ανεξάρτητο από το Κεντρικό Σύστημα της ΟΠΑΠ Α.Ε.- σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών και το απαραίτητο σχετικό λογισμικό, ενώ, όπως ορίζεται στην ως άνω νομοθετική διάταξη «έχει δικαίωμα πρόσβασης σε κάθε σχετικό με το έργο της στοιχείο και μπορεί να προβαίνει στις προς τούτο αναγκαίες ενέργειες, είτε ενεργώντας συλλογικά είτε αναθέτοντας τις σχετικές ενέργειες σε μέλος ή μέλη της». Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ενδελεχής εποπτεία και έλεγχος της διοργάνωσης και διεξαγωγής των τυχερών παιγνίων που αφορούν στα προαναφερθέντα αριθμοπαιχνίδια και παίγνια στοιχημάτων, τα οποία προσφέρονται μέσα από το επίγειο δίκτυο της ΟΠΑΠ Α.Ε., ήδη ρυθμίζονται –πλήρως και ειδικά- από ένα πλέγμα σχετικών νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων και ασκείται από νόμιμα εξουσιοδοτημένα και ειδικώς εντεταλμένα προς τούτο συλλογικά όργανα (Επιτροπές) και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4002/2011. Ως εκ τούτου όχι μόνο δεν συντρέχει ανάγκη ένταξης στο Π.Σ.Ε.Ε. των στοιχείων που αφορούν στη διοργάνωση και διεξαγωγή των εν λόγω παιγνίων, αλλά μια τέτοια ρύθμιση θα συνιστούσε παρείσφρηση στις αρμοδιότητες και στο έργο των ανωτέρω εποπτικών και ελεγκτικών φορέων και θα καθιστούσε κενές περιεχομένου τις ήδη θεσπισθείσες και εφαρμοζόμενες διαδικασίες για την ασφάλεια της διεξαγωγής των παιγνίων και την ακεραιότητα των δεδομένων. 2. Παρ. 2 - Κατάργηση της περ. ιγ) του άρθρου 25 του ν. 4002/2011: Προτείνεται η διατήρηση στο νόμο της αναφοράς σε «Συνδεδεμένες εταιρείες» προκειμένου να διασφαλιστεί ότι στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 3 του άρθρου 46 (όπως αντικαθίσταται με το σχέδιο νόμου) θα εμπίπτουν και εταιρείες που συνδέονται (είτε με «σχέση συμμετοχής» είτε με «σχέση ελέγχου», όπως αυτές ορίζονται στην προτεινόμενη προς κατάργηση διάταξη, ή με άλλη παρόμοια σχέση) με εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) του άρθρου 48 παρ. 7 του ν. 4002/2011. Κατ’ αυτό τον τρόπο, ούτε συνδεδεμένες με τις τελευταίες εταιρείες θα μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία αδειοδότησης και να τους χορηγηθεί άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου. Η εν λόγω πρόβλεψη αυξάνει την αξιοπιστία και την ασφάλεια της νεορυθμιζόμενης αγοράς τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, αφού αποτρέπει την είσοδο σε αυτή, με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, νομικών προσώπων που στο πρόσφατο παρελθόν είχαν διαπιστωμένα επιδείξει παραβατική συμπεριφορά. 3. Παρ. 5 – Προσθήκη περ. κα) στο άρθρο 25: 1. Ο ορισμός του προστιθέμενου όρου «κάτοχος άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου» πρέπει να τροποποιηθεί προκειμένου να διευκρινιστεί ότι η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων θα αφορά μόνο στα τυχερά παίγνια στοιχημάτων προκαθορισμένων αποδόσεων (fixed odds) και το διάστημα από 13.10.2020, οπότε θα έχει λήξει το παραχωρηθέν στην ΟΠΑΠ Α.Ε. αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας και διεξαγωγής του παιγνίου «ΣΤΟΙΧΗΜΑ (προκαθορισμένης απόδοσης)» (εκτός αν η σχετική παραχώρηση ανανεωθεί έως τη 12.10.2030 βάσει της διαδικασίας που προβλέπεται στην από 15.12.2000 Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε., όπως αυτή έχει τροποποιηθεί). Σε περίπτωση που τυχόν χορηγηθούν άδειες για τη διεξαγωγή στοιχηματικών παιγνίων σε αθλητικά ή μη γεγονότα πριν την παρέλευση της 12.10.2020 (ή της 12.10.2030, σε περίπτωση ανανέωσης της παραχώρησης για το εν λόγω διάστημα), ήτοι πριν τη λήξη του ως άνω αποκλειστικού δικαιώματος της ΟΠΑΠ Α.Ε., τότε το κατ’ άρθρο 7 παρ. 5(α) του παρόντος νομοσχεδίου αντίτιμο που αναλογεί στη λήψη της σχετικής άδειας του άρθρου 2 του παρόντος νομοσχεδίου θα πρέπει να συμψηφιστεί με το ήδη καταβληθέν από την ΟΠΑΠ Α.Ε. αντίτιμο για την παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο του προρρηθέντος αποκλειστικού δικαιώματος επί στοιχημάτων προκαθορισμένης απόδοσης μέσω του διαδικτύου. 2. Επιπλέον κρίνεται απαραίτητη η αποσαφήνιση του φάσματος των παιγνίων που προβλέπεται να καταλαμβάνει η άδεια για τη διεξαγωγή στοιχημάτων παιγνίων σε αθλητικά ή μη γεγονότα, δεδομένου ότι έως την 12.10.2030 η ΟΠΑΠ Α.Ε. κατέχει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τη διαχείριση, οργάνωση, λειτουργία και διεξαγωγή τόσο επίγεια, όσο και διαδικτυακά, των αριθμοπαιχνιδιών «ΤΖΟΚΕΡ», «ΛΟΤΤΟ», «ΠΡΟΤΟ», «ΑΡΙΘΜΟΛΑΧΕΙΟ 5 ΑΠΟ 35», «ΚΙΝΟ», «ΣΟΥΠΕΡ 3», «ΣΟΥΠΕΡ 4», «ΜΠΙΝΓΚΟ ΛΟΤΤΟ», καθώς και των παιγνίων στοιχημάτων μη προκαθορισμένων αποδόσεων (non-fixed odds) με την ονομασία «ΠΡΟΠΟ», «ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΑΣΚΕΤ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ», σύμφωνα με τους όρους της από 15.12.2000 Συμβάσεως Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε. που συνήφθη δυνάμει του άρθρου 27 παρ. 2(α) του Ν. 2843/2000 όπως ισχύει μετά την από 4.11.2011 Τροποποιητική Πράξη, την από 12.12.2011 Πρόσθετη Πράξη και την από 29.4.2013 Τροποποίηση της ως άνω, από 12.12.2011, Πρόσθετης Πράξης. Προς αποφυγή ασαφειών και παρανοήσεων κρίνεται σκόπιμο όπως καταστεί εξ αρχής σαφές ότι τα ανωτέρω αριθμοπαιχνίδια καθώς και τα ανωτέρω παιχνίδια στοιχημάτων μη προκαθορισμένης απόδοσης (non-fixed odds) εξαιρούνται του νέου καθεστώτος αδειοδότησης. 3. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο του θεσπιζόμενου αδειοδοτικού καθεστώτος θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων στοιχημάτων προκαθορισμένων αποδόσεων συμπεριλαμβάνει και τα στοιχήματα προκαθορισμένης απόδοσης σε εικονικά γεγονότα, η φύση των οποίων προσφέρεται για τη διεξαγωγή στοιχημάτων. Ως εικονικό γεγονός νοείται η γραφική ή ψηφιακή απεικόνιση κλήρωσης που πραγματοποιείται σε προκαθορισμένα τακτά χρονικά διαστήματα και καταχωρείται στο Κεντρικό Πληροφορικό Σύστημα του παρόχου. Η χορήγηση άδειας τυχερών παιγνίων στοιχημάτων προκαθορισμένων αποδόσεων (fixed odds) επί εικονικών γεγονότων δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: α) τυχερά παίγνια που η ΟΠΑΠ Α.Ε. και η Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα να οργανώνουν και διεξάγουν κατ’ αποκλειστικότητα στην ελληνική επικράτεια δυνάμει σχετικών νομοθετικών διατάξεων και Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί με το Ελληνικό Δημόσιο, β) παίγνια που ομοιάζουν με εκείνα τα τυχερά παίγνια που η ΟΠΑΠ Α.Ε. και η Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα να οργανώνουν και διεξάγουν στην ελληνική επικράτεια δυνάμει των σχετικών νομοθετικών διατάξεων και Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί με το Ελληνικό Δημόσιο. Με βάση τα ανωτέρω, η σαφής και ειδική περιγραφή του περιεχομένου των τυχερών παιγνίων, τα οποία θα μπορούν να διεξάγονται μέσω του διαδικτύου στο άμεσο προσεχές μέλλον υπό το θεσπιζόμενο καθεστώς αδειοδότησης, όχι μόνο θα διασφαλίσει την τήρηση εκ μέρους του Δημοσίου των εκ του νόμου και συμβατικών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει έναντι της ΟΠΑΠ Α.Ε. και της Ελληνικά Λαχεία Α.Ε., αλλά θα συμβάλει αποφασιστικά και στην ομαλή ανάπτυξη και λειτουργία της διαδικτυακής αγοράς τυχερών παιχνιδιών της χώρας στο μέλλον. 4. Παρ. 6 - Προσθήκη περ. κβ) στο άρθρο 25: Η φράση «και οι παραλλαγές του» που αναφέρεται στο διαδικτυακό πόκερ (peer to peer), ως ένα από τα «λοιπά διαδικτυακά παίγνια» που ορίζονται στην εν λόγω διάταξη, είναι ανοιχτή προς ερμηνείες και καταλείπει περιθώριο αμφιβολίας ως προς ποιές μπορεί να είναι οι παραλλαγές του εν λόγω παιγνίου που δύνανται να αποτελέσουν αντικείμενο σχετικής άδειας. Για λόγους σαφήνειας και αποφυγής ερμηνειών που μπορεί να διαταράξουν την ομαλότητα της διαδικασίας αδειοδότησης, αλλά και τη μελλοντική παροχή των επιτρεπόμενων παιγνίων, θεωρείται σκόπιμο να εξειδικευτεί ότι η εν λόγω άδεια θα αφορά σε συγκεκριμένες παραλλαγές του εν λόγω παιγνίου που προσφέρονται σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Eπίσης θα πρέπει να προσδιοριστεί ότι οι νικητές του συγκεκριμένου παιγνίου μοιράζονται το χρηματικό ποσό της δεξαμενής πληρωμών παικτών πόκερ της Ελλάδας, και όχι παικτών πόκερ και από άλλες χώρες. 5. Παρ. 8 - Προσθήκη περ. κδ) στο άρθρο 25: Ο όρος «ετήσιο αποτέλεσμα ηλεκτρονικού λογαριασμού παίκτη» προτείνουμε να διαγραφεί για τους λόγους που διαλαμβάνονται και αναφέρονται υπό το σχόλιό μας επί του άρθρου 14, παρ. (γ) του σχεδίου νόμου, στο οποίο παραπέμπουμε.