Αρχική Ρυθμίσεις για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων- Τροποποίηση του ν. 4002/2011Άρθρο 09 – Τροποποίηση του άρθρου 46 του ν. 4002/2011Σχόλιο του χρήστη ΟΠΑΠ Α.Ε. | 4 Οκτωβρίου 2018, 19:39
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 09 του παρόντος σχεδίου νόμου. Απόψεις/Παρατηρήσεις/Προτάσεις (1) παρ. 3 του παρόντος άρθρου: Η θέσπιση της συμπερίληψης στο πρόσφατο παρελθόν του υποψηφίου κατόχου στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) της παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4002/2011 ως ένα από τα βασικότερα κωλύματα συμμετοχής στη διαδικασία αδειοδότησης και χορήγησης άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, επιτελεί πολλαπλούς σκοπούς: (α) αποτελεί μία μορφή κύρωσης για τις εταιρείες που μέχρι πρότινος λειτουργούσαν εκτός πλαισίου νομιμότητας, παρέχοντας υπηρεσίες στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων στην ελληνική επικράτεια χωρίς να πληρούν τις σχετικές νόμιμες προϋποθέσεις. (β) επιβεβαιώνει και ενισχύει την κρισιμότητα του εν λόγω καταλόγου (black list), αποδίδοντας τη δέουσα βαρύτητα στην τήρηση και διαρκή ενημέρωσή του από την ΕΕΕΠ και στο μέχρι σήμερα έργο της εν λόγω Ανεξάρτητης Αρχής όσον αφορά στην αδιάλειπτη εποπτεία και τον έλεγχο της προσήκουσας λειτουργίας της αγοράς τυχερών παιγνίων. (γ) λειτουργεί αποτρεπτικά για το μέλλον, αποθαρρύνοντας υποψήφιους κατόχους αδειών από το να παρέχουν υπηρεσίες τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου εκτός του οικείου νομοθετικού πλαισίου. (δ) εξασφαλίζει ότι την αγορά παροχής υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου συναπαρτίζουν νομικά πρόσωπα τα οποία, πέραν της αποδεδειγμένης φερεγγυότητάς τους, έχουν επιδείξει συνεπή τήρηση νόμιμης συμπεριφοράς. Στην επίτευξη, όμως, των ανωτέρω σκοπών, δεν συντελεί η δια της παρ. 3 της σχολιαζόμενης διάταξης του νομοσχεδίου απαγόρευση χορήγησης άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου σε υποψήφια νομικά πρόσωπα που μόνο το τελευταίο ένα έτος από την υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση άδειας συμπεριελήφθησαν στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) της παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4002/2011. Τούτο διότι: (α) εταιρείες οι οποίες, π.χ., μόλις 367 ημέρες προ της υποβολής αιτήσεώς τους για τη χορήγηση άδειας διεξαγωγής στοιχηματικών ή λοιπών διαδικτυακών παιγνίων βρίσκονταν στη black list και έτσι είχε διαπιστωθεί και βεβαιωθεί ότι παραβίαζαν τη νομιμότητα, παρέχοντας υπηρεσίες στοιχηματισμού και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου χωρίς να πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις, αποκομίζοντας ανέλεγκτα κέρδη και θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια παικτών και του κοινωνικού τους περίγυρου, με την σχολιαζόμενη διάταξη, ως έχει, θα μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στη νέα ρυθμισμένη αγορά διαδικτυακών παιγνίων, χωρίς καμία επίπτωση για τη μέχρι πρότινος επίδειξη, εκ μέρους τους, παράνομης συμπεριφοράς. Από την άλλη, ίδια μεταχείριση-πρόσβαση στη νεορυθμιζόμενη αγορά διαδικτυακών παιγνίων, θα έχουν εταιρείες οι οποίες, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, κατέβαλαν συνεχή μέριμνα για την τήρηση της εφαρμοστέας νομοθεσίας, δηλώνοντας προσηκόντως τα κέρδη από τη δραστηριοποίησή τους στην αγορά τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, αποδίδοντας στο Δημόσιο την αναλογούσα συμμετοχή του στα μεικτά κέρδη τους εξ αυτής τους της δραστηριότητας, καταβάλλοντας τους αναλογούντες φόρους και λαμβάνοντας κάθε μέτρο προστασίας των παικτών και, κατ’ επέκταση, του κοινωνικού συνόλου. Η εξίσωση της αντιμετώπισης των μεν και των δε από την Πολιτεία παραβιάζει τη θεμελιώδη αρχή της ισότητας, η οποία δεν επιτρέπει την ίση κρίση και τη ρύθμιση με ίσο τρόπο και μέτρο ανόμοιων νομικών και πραγματικών καταστάσεων. (β) Με τον περιορισμό της σχετικής απαγόρευσης χορήγησης άδειας σε υποψήφια νομικά πρόσωπα που μόλις το τελευταίο ένα έτος από την υποβολή της σχετικής αίτησής τους συμπεριελήφθησαν στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) της παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4002/2011, υποβαθμίζεται το ελεγκτικό έργο της ΕΕΕΠ. Η εν λόγω Ανεξάρτητη Αρχή, μεσούσης της διοργάνωσης του διεθνώς μεγαλύτερου στοιχηματικού γεγονότος (του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου 2018), οπότε κορυφώθηκε η στοιχηματική δραστηριότητα, ενέγραψε στον ως άνω κατάλογο (black list), 1.661 παράνομους ιστότοπους, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων στον κατάλογο των μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου (black list), σε 2.708 και καταφέροντας έτσι ένα καίριο πλήγμα στην παράνομη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου. Αν, δοθέντος του χρονικού διαστήματος που απαιτείται αφενός για την κοινοποίηση των ρυθμίσεων του παρόντος σχεδίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την παρέλευση των προθεσμιών, κατά τα προβλεπόμενα στη διαδικασία του Π.Δ. 39/2001 (Α 28, με το οποίο ενσωματώθηκαν στην ελληνική έννομη τάξη οι Οδηγίες 98/38/ΕΚ και 98/48/ΕΚ), αφετέρου για την έκδοση των προβλεπόμενων από το παρόν σχέδιο νόμου κανονιστικών πράξεων, η υποβολή αιτήσεων για τη χορήγηση αδειών διεξαγωγής παιγνίων μέσω διαδικτύου καταστεί δυνατή μετά την 15 Ιουλίου 2019 (ήτοι 1+ έτος μετά τη λήξη της ως άνω διοργάνωσης), όπως είναι το πιθανότερο, τότε ακόμα και εταιρείες οι ιστότοποι των οποίων εισήχθησαν στον ως άνω κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου 2018, θα μπορούν, υπό την προτεινόμενη με το σχέδιο νόμου ρύθμιση, να συμμετάσχουν ανεμπόδιστα στη διαδικασία αδειοδότησης και να λάβουν άδειες για τη διεξαγωγή στοιχηματικών και λοιπών διαδικτυακών παιγνίων. (γ) Η παρείσφρηση τέτοιου είδους παρόχων στη δομή της νέας ημεδαπής αγοράς τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου θα υπονομεύσει την ομαλή και ασφαλή λειτουργία της και θα εκθέσει ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού (π.χ. ανηλίκους, εξαρτημένα άτομα), τους κατ’ εξοχήν παίκτες, ως και το ευρύτερο κοινό στους κινδύνους που συνδέονται με τη συμμετοχή σε παράνομα δίκτυα διεξαγωγής τυχερών παιγνίων (κατασπατάληση χρήματος, απάτη, φοροδιαφυγή, εθισμός, κλπ.) (δ) Άλλωστε, εάν επιτραπεί σε νομικά πρόσωπα που ήταν εγγεγραμμένα στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων μόλις ένα χρόνο και μία μέρα πριν από την υποβολή των αιτήσεών τους να αδειοδοτηθούν, οι παίκτες που θα εγγράφονται σε αυτούς δεν θα έχουν καμία εξασφάλιση ότι θα έχουν να κάνουν με αξιόπιστους παρόχους, οι οποίοι συστηματικά και κατά γράμμα συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις και παρέχουν υπεύθυνα ασφαλείς υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου. Επομένως, τόσο για την προστασία των παικτών και του ευρύτερου κοινού από τη συμμετοχή του σε στοιχήματα και λοιπά τυχερά παίγνια μέσω του διαδικτύου, όσο και για τη δημιουργία μιας αγοράς διαδικτυακών παιγνίων υψηλών προδιαγραφών αξιοπιστίας και ασφάλειας και για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της προς όφελος των καταναλωτών και σύμφωνα με σχετικά ευρωπαϊκά πρότυπα, κρίνεται απαραίτητο να τροποποιηθεί η εν λόγω διάταξη και η χορήγηση άδειας να επιτρέπεται «σε υποψήφια νομικά πρόσωπα που συμπεριελήφθησαν στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) της παρ. 7 του άρθρου 48 του παρόντος, μετά την πάροδο ενός (1) έτους από τη διαγραφή τους από τον εν λόγω κατάλογο (black list)» , όπου θα πρέπει να παραμένουν για τουλάχιστον δύο (2) χρόνια από την εγγραφή τους σε αυτόν, όπως αναλυτικά αναφέρουμε κατωτέρω, στο άρθρο 11 παρ. 7 του παρόντος σχεδίου νόμου. Εξάλλου, και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα, στη Γαλλία η απαγόρευση χορήγησης άδειας σε υποψήφια νομικά πρόσωπα που υπέχουν ποινικές ευθύνες για παροχή υπηρεσιών τυχερών παιγνίων χωρίς άδεια ισχύει για μέγιστη περίοδο πέντε (5) ετών. Επίσης, για να αποφευχθεί η καταστρατήγηση της διάταξης και οποιαδήποτε στρέβλωση της σχετικής αγοράς, είναι πολύ σημαντικό η ανωτέρω απαγόρευση χορήγησης άδειας σε υποψήφια νομικά πρόσωπα που δεν έχουν εξέλθει του καταλόγου μη αδειοδοτημένων παρόχων της ΕΕΕΠ (black list) τουλάχιστον ένα έτος προ της υποβολής αιτήσεως για την αδειοδότησή τους, όπως προτείνεται, να καταλαμβάνει και τις συνδεδεμένες με τα εν λόγω υποψήφια νομικά πρόσωπα εταιρείες, έτσι ώστε οι τελευταίες να μην μπορούν να λειτουργήσουν ως «οχήματα αδειοδότησης» νομικών προσώπων που δεν πληρούν την τασσόμενη από την συγκεκριμένη διάταξη προϋπόθεση (Βλ. σχετικά το σχόλιό μας επί του άρθρου 1 παρ. 2 του σχεδίου νόμου.) (2)παρ. 5 του παρόντος άρθρου: Όσον αφορά στην παρ. 5 του άρθρου 9, όπου εισάγεται η υποχρέωση της φυσικής εγκατάστασης ενός safe διακομιστή εντός Ελλάδος, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η ΟΠΑΠ Α.Ε., έπειτα από απαίτηση της Ε.Ε.Ε.Π., πλέον της εγκατάστασης safe διακομιστή- υλοποιεί και τη φυσική εγκατάσταση των διακομιστών συναλλαγών της (transactional servers) εντός Ελλάδας. Το ίδιο, και όχι μόνο η φυσική εγκατάσταση ενός safe διακομιστή, θα πρέπει να απαιτείται από όλους τους κατόχους αδείας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται ο πλήρης και ασφαλής έλεγχος της αρμόδιας αρχής στα συστήματα των παρόχων. (3)Αναδρομική Φορολόγηση: I. Το ζήτημα που ανακύπτει: Το παρόν νομοσχέδιο επιτρέπει στις εταιρείες που παρέχουν στην Ελλάδα υπηρεσίες στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου υπό το ειδικό μεταβατικό φορολογικό καθεστώς του άρθρου 50 παρ. 12 του Ν. 4002/2001, να υποβάλουν αίτηση για τη χορήγηση άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, με μόνους περιορισμούς τις προθεσμίες που ορίζονται στο άρθρο 15 παρ. 1 του νομοσχεδίου (Μεταβατικές Διατάξεις). Ωστόσο, μη εξαρτώντας τη συμμετοχή των εν λόγω εταιρειών στην σχετική αδειοδοτική διαδικασία από κανένα άλλο πλην των κριτηρίων που ορίζονται στις παρ. 1 - 5 του άρθρου 9 του νομοσχεδίου και μη ζητώντας τους να συνυποβάλλουν με την αίτησή τους κανένα περαιτέρω δικαιολογητικό πέραν όσων ορίζονται στην παρ. 8 του ίδιου άρθρου του νομοσχεδίου, ή να καταβάλουν ορισμένο ποσό επιπλέον της εγγυητικής επιστολής που θα πρέπει να κατατεθεί για την χορήγηση της άδειας, σύμφωνα με την παρ. 7 του ίδιου άρθρου, η Πολιτεία υστερεί στη λήψη των κατάλληλων μέτρων για την καταστολή πιθανής φοροδιαφυγής, για την εξασφάλιση ζωτικών εσόδων που της οφείλονται και για τη διασφάλιση της νομιμότητας της νεοσύστατης αγοράς διαδικτυακών παιγνίων. Στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν, κρατικοί αξιωματούχοι είχαν δηλώσει δημοσίως ότι τα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος των εταιρειών που είχαν υπαχθεί στο μεταβατικό καθεστώς του άρθρου 50 παρ. 12 του Ν. 4002/2011, ήταν «σκανδαλωδώς» χαμηλά και ότι δεν ανταποκρίνονταν στα εκτιμώμενα μικτά κέρδη τους (βλ. για παράδειγμα τις δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών στη Βουλή, στις 7.1.2016, ως απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση βουλευτή https://www.minfin.gr/-/url-node-7988?inheritRedirect=true). Μη εξαρτώντας σήμερα το δικαίωμα των εν λόγω εταιρειών να υποβάλουν αίτηση για άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου από την υποχρεωτική προκαταβολή ενός σημαντικού μέρους των ακαθάριστων κερδών που έχουν συλλέξει τα τελευταία 8 χρόνια, το Δημόσιο φαίνεται να απεμπολεί οικειοθελώς ενδεχομένως τεράστια ποσά εσόδων που του οφείλονται, όπως και το πιο αποτελεσματικό μέσο για την είσπραξή τους – ήτοι, το δικαίωμα να αποκλείσει τους εν λόγω παρόχους από τη διαδικασία αδειοδότησης (και επομένως από τη δυνατότητα συνέχισης της δραστηριότητάς τους νόμιμα) αν δεν καταβάλουν προηγουμένως ένα σημαντικό μερίδιο των κερδών που έχουν αποκομίσει από τη μέχρι σήμερα δραστηριότητά τους στην Ελλάδα, για την τακτοποίηση ενδεχόμενων φορολογικών ατασθαλιών. ΙΙ. Σκεπτικό: Το νέο πλαίσιο της ελληνικής διαδικτυακής αγοράς θα πρέπει να θεμελιωθεί στην εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης και των νόμιμων παρόχων στη δέουσα φορολόγηση όλων των εσόδων που προέρχονται από τη δραστηριότητα της παροχής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου. Η υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων για τον σκοπό αυτό όχι μόνο θα οδηγούσε σε άμεση αύξηση των δημοσίων εσόδων, αλλά θα συνέβαλε και στη βεβαιότητα των δημοσιονομικών προβλέψεων, ενώ θα διασφάλιζε την επιφύλαξη ισότιμης μεταχείρισης από το Κράτος κατά το στάδιο της αδειοδότησης των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη σχετική διαδικτυακή αγορά και θα συνέδραμε στο να δημιουργήσει στους παίκτες και γενικότερα στους καταναλωτές το αίσθημα ότι η διαδικτυακή αγορά τυχερών παιχνιδιών, ρυθμίζεται καταλλήλως και αποδίδει στο Δημόσιο τα ανάλογα έσοδα. III. Προτάσεις: 1. Σε συμφωνία με τον σκοπό του νομοσχεδίου να εναρμονίσει τις προδιαγραφές της μεταρρυθμιζόμενης εγχώριας αγοράς διαδικτυακών παιγνίων με αντίστοιχες πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τα επίμαχα συγκεκριμένα μέτρα θα μπορούσαν να λάβουν τη μορφή της αναδρομικής φορολόγησης – ενός μέτρου που υιοθετήθηκε σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, όπου εταιρείες δραστηριοποιούνταν πριν από την έναρξη ισχύος του νέου ρυθμιστικού πλαισίου για την παροχή υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου. Για παράδειγμα, το 2016, η Ρουμανία επέβαλε αναδρομική φορολογία της τάξεως του 20% επί των μικτών κερδών που είχαν σημειώσει το διάστημα 2010-2015 οι οντότητες που επιθυμούσαν να αδειοδοτηθούν βάσει του νέου καθεστώτος. Αναφέρεται ότι οι διαδικτυακοί πάροχοι κατέβαλαν περίπου 60 εκατ. Ευρώ σε αναδρομικούς φόρους στις ρουμανικές αρχές προκειμένου να λάβουν άδεια, με γνωστούς παρόχους, όπως οι Betfair, PokerStars και Sportingbet, να είναι μεταξύ αυτών που συμφώνησαν να καταβάλουν τα σχετικά ποσά. Στην Ισπανία καταβλήθηκαν αναδρομικά εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ (εκτιμώνται περί τα 150-200 εκατ. Ευρώ) ως φόροι (φόρος εισοδήματος μη μόνιμων κατοίκων ημεδαπής, ΦΠΑ, ειδικές εισφορές επί τυχερών παιγνίων), καλύπτοντας περίοδο τεσσάρων ετών πριν από τη χορήγηση των διαδικτυακών αδειών, από τον Ιανουάριο του 2009 έως το Μάιο του 2011. Παρόλο που στην Ισπανία το μέτρο της αναδρομικής φορολόγησης επιβλήθηκε από την εθνική φορολογική αρχή, εν προκειμένω προτείνεται να συμπεριληφθεί στο παρόν νομοσχέδιο, καθώς (α) η εκπλήρωση της υποχρέωσης αναδρομικής καταβολής των σχετικών φόρων θα πρέπει να αποτελεί ένα από τα κριτήρια εισόδου στην αγορά διαδικτυακών παιγνίων, ενώ (β) η συμπερίληψη της σχετικής πρόβλεψης στο παρόν νομοσχέδιο ενδυναμώνει τη δυνατότητα επίτευξης των δημοσίου συμφέροντος σκοπών αυτού (ήτοι τη δημιουργία μιας διαφανούς, αξιόπιστης και οικονομικά ισχυρής αγοράς για το ευρύτερο κοινωνικό όφελος). 2. Το μέτρο της αναδρομικής φορολόγησης θα πρέπει, εκτός από τις εταιρείες που παρέχουν στην Ελλάδα υπηρεσίες στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου υπό το ειδικό μεταβατικό φορολογικό καθεστώς του άρθρου 50 παρ. 12 του Ν. 4002/2001, να καταλαμβάνει: (α) εταιρείες που παρέχουν διαδικτυακές υπηρεσίες στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω εταιρειών που υπόκεινται στο μεταβατικό φορολογικό καθεστώς του άρθρου 50 παρ. 12 του Ν. 4002/2001, (β) εταιρείες που επέλεξαν να μην υπαχθούν στο άρθρο 50 παρ. 12 του Ν. 4002/2011 και οι οποίες παρέχουν έκτοτε, εν τοις πράγμασι, υπηρεσίες στοιχηματισμού και τυχερών παιχνιδιών στην ελληνική αγορά (χωρίς να έχουν ενταχθεί στη μαύρη λίστα), (γ) εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιήθηκαν στην ελληνική αγορά παρέχοντας σχετικές υπηρεσίες μέσω του διαδικτύου σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή μεταξύ των ετών 2010-2018, αλλά διέκοψαν στο ενδιάμεσο τη δραστηριότητά τους, καθώς και κάθε συνδεδεμένη με αυτές εταιρεία του αυτού ομίλου. 3. Επιπλέον, προτείνεται όπως η καταβολή των σχετικών ποσών αναδρομικών φόρων (ως ποσοστών επί των μικτών εσόδων των εν λόγω εταιρειών) θεσπιστεί ως προαπαιτούμενο για την απόκτηση του απαραίτητου πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας της παρ. 8 του άρθρου 9 του νομοσχεδίου (που τροποποιεί το άρθρο 46 του Ν. 4002/2011) και, κατά συνέπεια, για την υποβολή αίτησης για τη χορήγηση είτε ενός είτε και των δύο τύπων αδειών που προβλέπονται στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου. (4)Προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαδικασία αδειοδότησης: Η οικεία διάταξη του νομοσχεδίου που ορίζει τις προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαδικασία αδειοδότησης και χορήγησης άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, δεν θεσπίζει υποχρέωση των υποψηφίων νομικών προσώπων να αποκαλύψουν στην ΕΕΕΠ την πλήρη μετοχική τους σύνθεση έως τελικού πραγματικού δικαιούχου. Η καταγραφή και παροχή της σωστής και επικαιροποιημένης πληροφόρησης σχετικά με τους απώτατους πραγματικούς δικαιούχους εταιρικών οντοτήτων που έχουν έδρα στην Ελλάδα συνιστά εκ του νόμου υποχρέωσή τους. Πιο συγκεκριμένα τα εν λόγω νομικά πρόσωπα υποχρεούνται να συλλέγουν και να φυλάσσουν «επαρκείς, ακριβείς και επίκαιρες» πληροφορίες σχετικά με το πραγματικό ιδιοκτησιακό καθεστώς και τον/τους πραγματικό/-ους δικαιούχο/-ους. Σε ειδικό μητρώο που τηρείται στην εταιρεία οφείλει να καταχωρείται το ονοματεπώνυμο, την ημερομηνία γέννησης, την υπηκοότητα και τη χώρα διαμονής των πραγματικών δικαιούχων, καθώς και το είδος και την έκταση των δικαιωμάτων που κατέχουν κατά πάντα χρόνο (αρ. 20 παρ.1 του Ν. 4557/2018). Τα στοιχεία αυτά χορηγούνται υποχρεωτικά στις αρμόδιες Δημόσιες Αρχές που ασκούν έλεγχο επί των εν λόγω εταιρειών. Οι ως άνω υποχρεώσεις εκτείνονται και καταλαμβάνουν το σύνολο των αδειοδοτημένων φορέων παροχής υπηρεσιών τυχερών παιγνίων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 5 παρ.1(θ) του Ν. 4557/2018 (κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 παρ.1, 4 παρ. 1 και 46 παρ.1γ της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/849). Βασικός σκοπός των ως άνω διατάξεων είναι η υποβοήθηση της πραγματοποίησης δημοσίου ελέγχου και η αποτροπή του κινδύνου πραγματοποίησης οικονομικών εγκλημάτων μέσω της παροχή και απρόσκοπτης πρόσβασης των αρμόδιων αρχών σε όλα τα δεδομένα σχετικά με τους απώτατους πραγματικούς δικαιούχους ώστε να γνωρίζουν την πλήρη μετοχική σύνθεση των εν λόγω εταιριών/νομικών προσώπων. Στο ίδιο πνεύμα και στο πλαίσιο δημιουργίας μιας αγοράς διαδικτυακών παιγνίων που θα διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας και θα συγκροτείται από εγκύρου φήμης και αξιόπιστους παρόχους, για την πρόληψη διενέργειας παράνομων οικονομικών συναλλαγών και της νομιμοποίησης εσόδων από αυτές, κρίνεται απαραίτητο όπως η εποπτική αρχή των αδειοδοτούμενων νομικών προσώπων έχει εξ αρχής γνώση της πλήρους μετοχικής τους σύνθεσης μέχρι του τελικού πραγματικού δικαιούχου αυτών. Ο έλεγχος από την ΕΕΕΠ της πλήρους μετοχικής σύνθεσης και των πραγματικών δικαιούχων των υποψηφίων κατόχων των αδειών, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι των αιτούντων άδεια νομικών προσώπων δεν υποκρύπτονται αμφιβόλου προέλευσης και νομιμότητας πρόσωπα ή χρηματοδότες, θα συμβάλει καίρια στη νόμιμη λειτουργία και φήμη της εγχώριας αγοράς διαδικτυακών παιγνίων και στην προστασία των οικονομικών και εμπορικών συμφερόντων των παρόχων που θα δραστηριοποιηθούν εντός αυτής, αλλά και των παικτών από την εμπλοκή τους σε παράνομες οικονομικές δραστηριότητες. Προκειμένου η ΕΕΕΠ να είναι σε θέσει να ελέγξει και να επιβεβαιώσει τη νομιμότητα και αξιοπιστία των υποψηφίων κατόχων των αδειών θα πρέπει να προβλέπεται η υποβολή ενώπιόν της, κατ’ αρχάς για τον σκοπό χορήγησης της άδειας, της πλήρους μετοχικής σύνθεσης του νομικού προσώπου μέχρι του τελικού/ών πραγματικού/ών δικαιούχου/ων αυτών, καθώς και τα στοιχεία των τελευταίων. Εν όψει των ανωτέρω προτείνεται όπως στο νομοσχέδιο εισαχθεί (π.χ. σε χωριστή παράγραφο του άρθρου 9 που τροποποιεί το άρθρο 46 του ν. 4002/2011) η πρόβλεψη για τη σχετική υποχρέωση γνωστοποίησης των ως άνω στοιχείων προ ή κατά τη χορήγηση της σχετικής άδειας. Επιπλέον, αντίστοιχη υποχρέωση γνωστοποίησης όλων των στοιχείων των πραγματικών δικαιούχων του νομικού προσώπου στο οποίο θα χορηγηθεί άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, κατόπιν διενέργειας του προβλεπόμενου στην παρ. 6 του άρθρου 9 του νομοσχεδίου ελέγχου από την ΕΕΕΠ, θα πρέπει να θεσπιστεί και σε κάθε περίπτωση μεταβίβασης μετοχών της εταιρείας-κατόχου της άδειας, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε άμεση ή έμμεση αλλαγή ελέγχου της εταιρείας (π.χ. με σχετική προσθήκη στις παρ. 1 και 2, ή και με χωριστή παράγραφο, του άρθρου 10 που τροποποιεί το άρθρο 47 του ν. 4002/2011).