Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΜΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ»Άρθρο 07 Τροποποίηση του άρθρου 15 ΚΦΕ σχετικά με τις δαπάνες που αποδεικνύονται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμήςΣχόλιο του χρήστη Ιωάννης Γκιτσάκης | 8 Νοεμβρίου 2019, 11:40
1. Σκοπιμότητα του μέτρου Το μέτρο των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής είναι εν μέρει άσκοπο. Ποιο είναι το νόημα της συλλογής αποδείξεων και από χώρες της ΕΕ; Αναλάβαμε να επιλύσουμε το πρόβλημα της φοροδιαφυγής και σε άλλες χώρες πλην της Ελλάδας; Επιπλέον, ποιο είναι το νόημα της συλλογής αποδείξεων για αγορά αγαθών και υπηρεσιών από επιχειρήσεις που δεν φοροδιαφεύγουν (λογαριασμοί ΔΕΚΟ, τηλεφωνίας, ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, σούπερ μάρκετ, βενζινάδικα κλπ.); Θα πρέπει να προσδιοριστούν οι κλάδοι όπου υπάρχει πραγματικά φοροδιαφυγή και το μέτρο να επιβληθεί μόνο εκεί. Και φυσικά με χαμηλότερο συντελεστή. Δεν υπάρχει καμία λογική στο να μπαίνει υψηλός συντελεστής και μετά να βάζουμε μέσα αγορές και υπηρεσίες σε άλλες χώρες ή σε κλάδους όπου δεν υπάρχει φοροδιαφυγή, προκειμένου να "διευκολύνουμε" τους πολίτες να πιάσουν το όριο. Αυτό δεν είναι απλοποίηση του φορολογικού συστήματος. Είναι άσκοπη φορολογική γραφειοκρατία. 2. Συντελεστής 30% Ο συντελεστής 30% είναι υπερβολικός. Ειδικά για μεσαία και υψηλότερα εισοδήματα. Ένα παντρεμένο ζευγάρι με εισοδήματα 90.000 ευρώ θα πρέπει να καταναλώσει υποχρεωτικά 30.000 ευρώ. Είναι υπερβολικό. Πώς θα αποταμιεύσει χρήματα προκειμένου να αγοράσει αυτοκίνητο, σπίτι κλπ., δηλαδή αγαθά τα οποία εξαιρούνται από αυτά για τα οποία «μετρούν» οι αποδείξεις; Ο ανώτατος συντελεστής που θα μπορούσε να επιβληθεί θα ήταν το 20%. Πάνω από αυτό το ποσοστό προσβάλλεται η αρχή της αναλογικότητας και το μέτρο πιθανότατα θα κριθεί δικαστικά ως αντισυνταγματικό. Από κει και πέρα, ο υπολογισμός του όποιου ποσοστού προβλεφθεί τελικά, θα πρέπει να αφορά στο "μετά φόρων" εισόδημα, δηλαδή στο εισόδημα που απομένει μετά από την αφαίρεση όλων των φόρων και ιδίως του φόρου εισοδήματος. Σε κάθε περίπτωση, από το εισόδημα θα πρέπει να αφαιρείται και το τέλος επιτηδεύματος και όχι μόνο η εισφορά αλληλεγγύης. 3. Εναλλακτικά μέτρα Θεωρώ ότι αν το όριο των ιδιωτικών συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής μειωθεί από τα 300 ευρώ που προβλέπει το νομοσχέδιο, στα 100 ή και στα 50 ευρώ, τότε το συγκεκριμένο μέτρο που προβλέπει το άρθρο 7 του νομοσχεδίου μπορεί να καταργηθεί πλήρως. Με τη μείωση του ορίου σε πολύ χαμηλό επίπεδο, όλοι θα υποχρεωθούν σε ηλεκτρονικές πληρωμές για τις δαπάνες που θέλουν και επιθυμούν να κάνουν και όχι για δαπάνες τις οποίες θα εξαναγκάζονται να κάνουν προκειμένου να αποφύγουν την πληρωμή επιπλέον φόρου 22%. Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να γίνονται ηλεκτρονικά οι πληρωμές που επιθυμεί κάθε πολίτης και όχι να εξαναγκάζεται ο πολίτης να προβεί σε δαπάνες που δεν επιθυμεί, προκειμένου να συγκεντρώσει ένα υπερβολικό όριο δαπανών, όπως το 30%