Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΜΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ»Άρθρο 34 Τροποποιήσεις άρθρου 15 ν. 3091/2002 για τον Ειδικό Φόρο επί των ΑκινήτωνΣχόλιο του χρήστη Μαρινα Αλλαμανη | 14 Νοεμβρίου 2019, 15:44
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι τροποποιήσεις που εισάγονται με το άρθρο 34 του σχεδίου νόμου στο άρθρο 15 του Ν. 3091/2002 και με την επιφύλαξη της παρακάτω παρατήρησης σε σχέση με την παράγραφο 1 για την αντικατάσταση της φράσης "οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά" είναι προς τη σωστή κατευθύνση. Και αυτό γιατί άρουν ερμηνευτικά ζητήματα ως προς τα απαλλασόμενα κεφάλαια και εταιρείες. Επομένως ορθά εντάσσονται στο παρόν νομοσχέδιο με τίτλο "φορολογική Μεταρρύθμισηξ με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του Αύριο" καθώς ο Ειδικός Φόρος Ακινήτων έχει καταγραφεί ως ένα από τα πιο σημαντικά εμπόδια και "παγίδα" για τις επενδύσεις σε ακίνητα στην Ελλάδα. Ειδικότερα όπως είναι γνωστό ούτε ο ν. 3091/2002 κατά τη θέσπιση του ούτε με τις μεταγενέστερες τροποποιήσεις του εισήγαγε ορισμούς για τα απαλλάσσομενα πρόσωπα των σχετικών διατάξεων αλλά ούτε και παρέπεμπε σε άλλα νομοθετήματα. Αντίθετα η επιλογή του νομοθέτη από τη θέσπιση του και μεταγενέστερα ήταν η αναφορά σε έννοιες γένους (βλ. εταιρείες εισηγμένες σε οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά, αμοιβαία κεφάλαια γενικά κοκ)προκειμένου να διασφαλίζεται η απαλλαγή σε εποπτευόμενα κεφάλαια και εταιρείες εισηγμένες σε αγορές που λειτουργούν υπό την διεύθυνση αδειοδοτημένων φορέων από εθνικές εποπτεύουσες αρχές. Επομένως η καταγραφή περιπτωσιολογίας κεφαλαίων που εντάσσονται μεταξύ άλλων στην έννοια των αμοιβίων κεφαλαίων για σκοπούς εφαρμογής του Ειδικού Φόρου Ακινήτων (ΕΦΑ) που επιχειρείται για πρώτη φορά με το άρθρο 34 αίρει πρακτικά ζητήματα που ανέκυψαν στην πράξη κατά την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων καθώς και τις υφιστάμενες αμφιβολίες σχετικά με την εφαρμογή της διάταξης και επομένως συνάδει με την αρχή της ασφάλειας δικαίου. Ως προς την παράγραφο 1 ωστόσο του άρθρου 34 κρίνουμε ότι η αναφορά σε "ρυθμιζόμενη αγορά σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4514/2018" είναι στενότερη από την παλαιότερη αναφορά σε "οργανώμενη χρηματιστηριακή αγορά" καθώς πλεόν εξαιρεί τις εταιρείες με μετοχές εισηγμένες σε πολυμερείς μηχανισμούς διαπραγμάτευσης. Μια τέτοια διαφορετική μεταχείριση προσκορούει πολλαπλά στο σκοπό του νόμου και στις υφιστάμενες διατάξεις. Ειδικότερα ως προς το σκοπό του νόμου, όπως έχει διατυπωθεί στις εισηγητικές εκθέσεις των εκάστοτε τροποποιήσεων του, "δεν ήταν να δημιουργήσει εμπόδια σε θεσμικούς και άλλους διεθνείς επενδυτές, που με υγιείς δραστηριότητες συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας". Εταιρείες δε με μετοχές εισηγμένες σε εποπτευόμενες αγορές είτε αυτές είναι ρυθμιζόμενες είτε ΠΜΔ και οι οποίες αντλούν κεφάλαια από το επενδυτικό κοινό για την υλοποίηση του επενδυτικού τους προγράμματος στη χώρα μας προφανώς συμβάλουν με υγιείς δραστηριότητες στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Όπως είναι γνωστό οι ΠΜΔ αποτελούν πολυμερή συστήματα τα οποία διαχειρίζεται φορέας (όπως επιχείρηση επενδύσεων ή διαχειριστής αγοράς) που λειτουργεί υπό την εποπτεία εθνικής ρυθμιστικής αρχής της χώρας της έδρας τους και επομένως συμμορφώνεται με συγκεκριμένους κανόνες συναλλακτικής διαφάνειας, υποχρεώσεις γνωστοποίησης συναλλαγών και καταχωρήσεων στοιχείων καθώς και γνωστοποίησης των στοιχείων των κατόχων σημαντικών ποσοστών μετοχών τους. Επομένως η σχετική διάκριση για σκοπούς ΕΦΑ μεταξύ των εταιρειών με μετοχές σε ρυθμιζόμενη αγορά και σε ΠΜΔ δεν δικαιολογείται από το σκοπό του νόμου. Περαιτέρω η διαφορετική μεταχείριση τους προσκρούει και στις πρόσφατες διατάξεις για την κοινή αντιμετώπιση τους για σκοπούς εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν. 4557/2018 για το Κεντρικό Μητρώο Πραγματικού Δικαιούχου. Διαφορετική φορολογική μεταχείριση προσκρούει τέλος και στην κοινή μεταχείριση των σχετικών αγορών στο πλαίσιο εφαρμογής του ΚΦΕ. Για τους λόγους αυτούς προτείνετε σε σχέση με την παράγραφο 1 του άρθρου 34 η αντικατάσταση της φράσης «οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά» με τη φράση «ρυθμιζόμενη αγορά και πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4514/2018». Άλλως και εφόσον υπάρχει πρόθεση να γίνει πιο στενό το πεδίο εφαρμογής της απαλλακτικής διάταξης για το μέλλον η αντικατάσταση της φράσης "οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά" μπορεί να γίνει εναλλακτικά με τη φράση «ρυθμιζόμενη αγορά και πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, τον οποίο διαχειρίζεται διαχειριστής αγοράς σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4514/2018». Αντίστοιχα θα πρέπει να προβλεφθεί το τι ισχύει και για εταιρείες με μετοχές εισηγμένες σε αγορές τρίτης χώρας. Για την ορθή εφαρμογή της διάταξης θα πρέπει να προβλεφθεί μεταβατική διάταξη στο άρθρο 34 του νομοσχεδίου σύμφωνα με την οποία οι διατάξεις των παραπάνω εδαφίων εφαρμόζονται από την έναρξη ισχύος του νόμου και καταλαμβάνουν περιπτώσεις εταιρειών που εμπίπτουν στις περιπτώσεις των διατάξεων των νόμων και των Οδηγιών που αναφέρονται