Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΜΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ»Άρθρο 07 Τροποποίηση του άρθρου 15 ΚΦΕ σχετικά με τις δαπάνες που αποδεικνύονται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμήςΣχόλιο του χρήστη Γιάννης | 15 Νοεμβρίου 2019, 04:22
Καλησπέρα. 1)Το ποσοστό 30% είναι πολύ υψηλό, ιδιαιτέρως αφού υπολογίζεται επί του φορολογητέου εισοδήματος. Θα πρέπει να υπολογίζεται επί του διαθέσιμου εισοδήματος (φορολογητέο εισόδημα μείον φόρο) καθώς σε αυτό το εισόδημα τίθεται η δυνατότητα πραγματοποίησης δαπανών. 2)Θα πρέπει να λαμβάνονται οπωσδήποτε υπόψη οι δαπάνες για πληρωμή ενοικίων, δανείων και διατροφής καθώς αποτελούν αφενός σημαντικά κονδύλια για πολλούς φορολογούμενους (που θα αντιμετωπίσουν αδυναμία κάλυψης του απαιτούμενου ποσοστού σε διαφορετική περίπτωση) και αφετέρου γιατί στα ενοίκια υποκρύπτονται αρκετές περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη προσθήκη και των εισοδημάτων από τα ακίνητα σε αυτά για τα οποία απαιτείται το ποσοστό 30% υπάρχει ακόμη μεγαλύτερο κίνητρο φοροδιαφυγής για τους εκμισθωτές, οπότε θα είναι σημαντικό να υπάρχει η αντίθετη πίεση από τους μισθωτές για τη δήλωση και ηλεκτρονική πληρωμή των πραγματικών ενοικίων. Η εύρεση και ο έλεγχος για τις δαπάνες των ενοικίων μπορεί να γίνει μέσω των δηλώσεων εκμισθωτών και μισθωτών στο Taxis (όπου ήδη υποβάλλονται εξάλλου ηλεκτρονικά τα μισθωτήρια). 3)Τα ανωτέρω προβλήματα επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο με τη θέσπιση του flat ποσοστού 30% και του ορίου των 20.000 καθώς οδηγούν σε πολύ υψηλά απαιτούμενα ποσοστά δαπανών (με κίνδυνο βεβαίως μη κάλυψής τους και κατά συνέπεια αντίστοιχης φορολογικής επιβάρυνσης) για τα μεσαία κυρίως εισοδήματα, ιδιαίτερα για εισοδήματα 40.000 έως 80.000 ενώ σε μεγαλύτερα εισοδήματα υποχωρούν σημαντικά. Έρχονται δηλαδή σε αντίθεση με τη λογική της προοδευτικότητας των φόρων και της συνεισφοράς κάθε φορολογούμενου στα δημόσια βάρη βάσει της φοροδοτικής ικανότητάς του όπως προβλέπει το Σύνταγμα, στερώντας από τα μεσαία εισοδήματα τη δυνατότητα αποταμίευσης, παράγοντας που θα έχει σημαντικές επιπτώσεις μελλοντικά σε πολλούς τομείς (ασφαλιστικό, καταθέσεις, επενδύσεις κλπ.). Για την αποφυγή των ανωτέρω θα είναι χρήσιμο να εξετασθεί η θέσπιση ξανά κλίμακας με απαιτούμενα ποσοστά όπως υπήρχε και με όσες αλλαγές/ βελτιώσεις κριθούν τώρα σκόπιμες. Για να φανεί η επίπτωση των ανωτέρω επιβαρύνσεων στα μεσαία κυρίως εισοδήματα παραθέτω τον παρακάτω πίνακα, όπου έχει υπολογισθεί το ποσοστό 30% απαιτούμενων ηλεκτρονικών δαπανών επί του διαθέσιμου εισοδήματος (φορολογητέο μείον το φόρο της νέας κλίμακας), ένα ετήσιο ποσό για πληρωμή ενοικίων/ή δανείων/διατροφής (εξαιρέσεις) και το νέο ποσοστό που ουσιαστικά ζητείται στο τελικό διαθέσιμο εισόδημα (διαθέσιμο εισόδημα μείον εξαιρέσεις). Όπως βλέπετε στον πίνακα τα ποσοστά αυξάνουν δραματικά, χωρίς να φθάνουν τουλάχιστον και να ενεργοποιούν το όριο του 60% που τέθηκε προστατευτικά. Παρεμπιπτόντως, θα πρέπει να διατυπωθεί σαφέστερα η πρόταση ‘’καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ’’ στη σχετική διάταξη ώστε να είναι σαφές ότι περιλαμβάνει το σύνολο του φόρου όλου του έτους όπως έχει παρακρατηθεί πχ κάθε μήνα στη μισθοδοσία και να μη θεωρηθεί μόνο το τελικό ποσό του εκκαθαριστικού. ΕΙΣ/ΜΑ %ΕΠΙ ΔΙΑΘ ΕΞΑΙΡ ΤΕΛΙΚΟ % ΕΛΕΓΧΟΣ 60% 10.000 30,4% 2.400 40,1% 25,2% 20.000 34,3% 3.600 43,1% 30,4% 30.000 36,7% 4.800 45,6% 34,3% 40.000 39,1% 6.000 48,5% 38,2% 50.000 41,5% 7.200 51,9% 42,2% 60.000 43,2% 8.400 54,1% 44,5% 70.000 42,3% 9.600 53,1% 46,1% 80.000 37,8% 10.800 47,5% 47,4% 90.000 34,2% 12.000 43,0% 48,3% 100.000 31,2% 13.200 39,3% 49,1% 200.000 16,7% 14.400 18,9% 47,2% 300.000 11,4% 15.600 12,5% 46,5% 500.000 6,9% 16.800 7,4% 45,7% 1 ΕΚ 3,5% 18.000 3,6% 45,0%