Αρχική Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας και ενσωμάτωση Οδηγιών της ΕΕ στην Ελληνική Νομοθεσία Άρθρο 4 Τροποποίηση των άρθρων 121 και 123 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα – Τέλος ταξινόμησης επιβατικών και φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσηςΣχόλιο του χρήστη Ηλίας Σέρβος | 11 Ιουλίου 2020, 00:50
Καταρχήν να ξεκινήσουμε από το ότι είναι απαράδεκτο να υπάρχουν τέλη ταξινόμησης στα αυτοκίνητα, τα οποία διαστρεβλώνουν κι εκφυλίζουν την αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας. Δημιουργούν ένα τεράστιο εμπόδιο στον Έλληνα πολίτη και ειδικότερα στον/στην οικογενειάρχη, προκειμένου να αποκτήσει ένα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΕΡΟ αυτοκίνητο, που να καλύπτει τις ανάγκες της οικογένειας και να είναι πάνω απ’ όλα όσο γίνεται ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟ, αλλά και ΦΙΛΙΚΟΤΕΡΟ προς το περιβάλλον. Σ’ αυτούς του τρεις άξονες λοιπόν πρέπει να εστιάσει η πολιτεία: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΕΡΟ-ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟ-ΦΙΛΙΚΟΤΕΡΟ 1) ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΕΡΟ : Σε όλες τις κατηγορίες πολιτών θα πρέπει να δοθεί ευκαιρία για οικονομικότερο αυτοκίνητο. Βάλλεται που βάλλεται η κατοχή του (βλέπε τεκμήριο). Τουλάχιστον ας μην υπερφορολογείται τόσο υπέρογκα πια η αγορά του. Νομίζω όμως ότι στην κατηγορία των οικογενειαρχών η μεταχείριση της πολιτείας θα πρέπει να είναι ακόμη ευνοϊκότερη. Ο/Η οικογενειάρχης, λόγω περισσότερων οικονομικών υποχρεώσεων της οικογένειάς του, έχει κατά μέσο όρο πολύ μικρότερη δυνατότητα εξοικονόμησης ή διάθεσης χρημάτων για αγορά αυτοκινήτου. Επιβάλλεται λοιπόν οι συντελεστές τελών ταξινόμησης να είναι αρκετά μικρότεροι στο εύρος τιμών μεταξύ 20000 και 30000 €, όπου ανήκουν τα περισσότερα οικογενειακά αυτοκίνητα με ικανοποιητικό εξοπλισμό ασφαλείας και τελευταίας τεχνολογίας, άρα πολύ μειωμένων ρύπων. Έτσι θα γίνει αρκετά πιο προσιτή από μια οικογένεια, η αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου, ή ενός ελαφρώς μεταχειρισμένου τελευταίας τεχνολογίας (Euro 6 – δεν θα στρέφονται έτσι προς παλιά μεταχειρισμένα). Συνεπώς, οικονομικότερα αυτοκίνητα συνεπάγεται περισσότερες αγορές καινούργιων ή ελαφρά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, σημαντικός περιορισμός παλιών αυτοκινήτων. 2) ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟ Όλο και περισσότερα συστήματα ασφαλείας προστίθενται, από χρονιά σε χρονιά, στο βασικό και κυρίως στον προαιρετικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων. Η μείωση όλων των συντελεστών τελών ταξινόμησης, ειδικότερα στο εύρος τιμών 20000-30000 €, θα επιτρέψει την πρόσθεση περισσότερων τέτοιων συστημάτων, τα οποία είναι πολύ επιθυμητά κυρίως στα οικογενειακά αυτοκίνητα. Εναλλακτικά θα μπορούσε να εξαιρεθεί όλος ο πρόσθετος εξοπλισμός ασφαλείας από τέλη ταξινόμησης, ίσως και από ΦΠΑ, ώστε οι υποψήφιοι αγοραστές να έχουν τη δυνατότητα να προσθέτουν όσο γίνεται περισσότερο τέτοιο εξοπλισμό, χωρίς πάλι να αυξάνεται τόσο υπέρογκα η τιμή του αυτοκινήτου. Γιατί συνέπεια των συντελεστών τελών ταξινόμησης όπως ισχύουν μέχρι τώρα, αλλά και των προοδευτικών συντελεστών που προτείνει η σημερινή κυβέρνηση σ’ αυτό το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, ειδικά στο εύρος μεταξύ 17000-30000 € (54%, 62% και 71% αντίστοιχα) είναι ο αγοραστής να προσθέτει ελάχιστο ή και καθόλου εξοπλισμό ασφαλείας, αφού έτσι η τιμή του αυτοκινήτου αυξάνεται πάρα πολύ και καθίσταται έτσι αδύνατη η αγορά του. Όσο περισσότερος εξοπλισμός ασφαλείας, τόσο λιγότερα ατυχήματα και προφανώς λιγότεροι τραυματισμοί και θάνατοι στην άσφαλτο. 3) ΦΙΛΙΚΟΤΕΡΟ Μείωση των προοδευτικών συντελεστών τελών ταξινόμησης, ειδικά μεταξύ 17000-30000 €, αυτομάτως συνεπάγεται στροφή περισσότερων υποψήφιων αγοραστών από μεταχειρισμένα προς καινούργια αυτοκίνητα. Έτσι σε πολύ συντομότερο χρονικό διάστημα ο στόλος των αυτοκινήτων της χώρας από αρκετά γερασμένος θα μετεξελιχθεί σε πολύ πιο σύγχρονο κι άρα πολύ φιλικότερο από πλευράς ρύπων προς το περιβάλλον. Πολύ λιγότεροι εκπεμπόμενοι ρύποι, πολύ μεγάλο όφελος για την υγεία όλων μας. ΠΡΟΤΕΙΝΩ λοιπόν μείωση και των τριών προοδευτικών συντελεστών 53%, 62% και 71% σε 30%. Εναλλακτικά, εξαίρεση όλων των συστημάτων ασφαλείας και από τα τέλη ταξινόμησης αλλά και από το ΦΠΑ. Επίσης μία μόνο κατηγορία για όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro 6 και όχι επιπλέον επιβάρυνση αυτών, αφού είναι αρκετά τελευταίας τεχνολογίας, με σημαντικά μειωμένους ρύπους. Τέλος θεωρώ ότι το κράτος δεν θα χάσει στα οικονομικά του. Η μείωση των συντελεστών τελών ταξινόμησης, θα επιφέρει προφανώς αρχικά μια μείωση στα έσοδά του, η οποία θεωρώ ότι γρήγορα θα αντισταθμιστεί από τις περισσότερες αγορές καινούργιων αυτοκινήτων με πλουσιότερο εξοπλισμό. Επίσης, σε βάθος κάποιων ετών θα υπάρξει επιπλέον οικονομικό όφελος για το κράτος λόγω των λιγότερων εξόδων ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, αφού και τα ατυχήματα θα είναι αρκετά μειωμένα, καθώς επίσης και οι σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών, αφού οι ρυπογόνες ουσίες θα έχουν μειωθεί κατά πολύ. Δεν αναφέρθηκα καθόλου στα αμιγώς ηλεκτρικά και στα plugin υβριδικά. Η τιμή τους, ειδικά στην κατηγορία των οικογενειακών, είναι ακόμη τόσο υψηλή, που και πλήρης απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης να γίνει, πάλι πανάκριβα θα είναι.