Αρχική Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και ΑνθεκτικότηταςΣτρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και ΑνθεκτικότηταςΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Λάλας | 3 Δεκεμβρίου 2020, 18:59
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το κείμενο 49 σελίδων του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με τίτλο «Στρατηγικές κατευθύνσεις για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» που δημοσιεύτηκε την 25η Νοεμβρίου και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση περιγράφει δράσεις (κατανεμημένες σε 4 πυλώνες και 18 άξονες) που προτείνονται προς χρηματοδότηση από τα Ταμεία του Next Generation EU με κύριο αυτό της Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κατά μία συντηρητική εκτίμηση οι δράσεις αυτές ξεπερνούν τις 65. Εν τούτοις η μόνη ποσοτική πληροφορία κατανομής των πόρων των €19.4Δις επιχορηγήσεων των τεσσάρων Ταμείων και €12.6Δις δανείων με ευνοϊκούς όρους του Ταμείου Ανάκαμψης είναι αυτή του Πίνακα 1 του Σχεδίου που περιορίζεται σε μόνο πέντε αριθμούς (€6.2Δις συν €3Δις, €2.1Δις, €4.1Δις και €4Δις για τους 4 πυλώνες). Ακόμη και οι ελάχιστοι αυτοί αριθμοί δεν παρέχουν καμμία νέα πληροφορία αφού είναι αποτέλεσμα απλού πολλαπλασιασμού με τους γνωστούς δεσμευτικούς συντελεστές των κανονισμών των τεσσάρων Ταμείων. Η ανεπαρκέστατη αυτή ποσοτική πληροφορία για την κατανομή των πόρων καθιστά την διαβούλευση απλή κατάθεση γενικών απόψεων για δράσεις που εν πολλοίς είναι γενικά αποδεκτές, χωρίς όμως την δυνατότητα μιας ουσιαστικής ανάλυσης προτεραιοτήτων και συμβατότητας με την Οδηγία για την ταξινόμηση βιώσιμων επενδύσεων (Taxonomy), καθώς και μιας αξιολόγησης της επιτάχυνσης της μετάβασης προς μιά βιώσιμη οικονομία από τους πρωτοφανείς σε μέγεθος πόρους του Ταμείου και της πιθανότητας ρεαλιστικής υλοποίησης των δράσεων εντός των σφικτών χρονικών προθεσμιών του. Η έλλειψη ουσιαστικής πληροφορίας γίνεται ακόμη πιο αδικαιολόγητη όταν διαρρέουν στοιχεία στον τύπο (Καθημερινή) ή αναφέρονται από επίσημα χείλη όπως του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας το πρωί της 3ης Δεκεμβρίου στην τηλεόραση (διάθεση €310 εκατ. για δράσεις αναδάσωσης – επί της αρχής καλώς να γίνει αλλά πως να συγκρίνουμε το περιβαλλοντικό κέρδος σε σχέση με τις άλλες επενδύσεις για τις οποίες δεν έχουμε αντίστοιχα ποσοτικά στοιχεία). Για τους λόγους αυτούς είναι απαραίτητη η άμεση δημοσιοποίηση της ποσοτικής πληροφορίας για την κατανομή των πόρων όπως αυτή περιέχεται, είμαστε σίγουροι (αυτό άλλωστε έχουν ήδη κάνει άλλα κράτη-μέλη όπως η Πορτογαλλία και η Ισπανία), στο λεπτομερές Εθνικό Σχέδιο το οποίο εστάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να έχει νόημα η κατάθεση σχολίων στην διαβούλευση που να βοηθήσουν, ευελπιστούμε, στην βελτίωση του.