Αρχική Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και ΑνθεκτικότηταςΣτρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και ΑνθεκτικότηταςΣχόλιο του χρήστη TEA Accenture | 18 Δεκεμβρίου 2020, 18:16
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
To «TEA Accenture» υποστηρίζει το αίτημα της «ΕΛΕΤΕΑ» για ενίσχυση του δεύτερου πυλώνα ασφαλιστικής προστασίας (Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης) και τη δημιουργία μίας Εθνικής Στρατηγικής για την ανάπτυξη του, ανεξάρτητα από τους άλλους δύο πυλώνες στους οποίους θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά. Η Στρατηγική αυτή θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τον εθνικό στόχο για ανάπτυξη των κεφαλαιαγορών στην Ελλάδα μέσω της δημιουργίας διαφορετικών επενδυτικών σχημάτων και επιλογών προς αποταμίευση. Οι Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας όπως έχουν σχεδιαστεί δεν εξυπηρετούν τον στόχο δημιουργίας 3 ανεξάρτητων αλλά συμπληρωματικών πυλώνων. Αντιθέτως, θα μπορούσαν να προκαλέσουν ακόμα και σύγχυση καθώς εξισώσουν τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης με τα ομαδικά ασφαλιστικά προϊόντα ενώ ουσιαστικά πρόκειται για διαφορετικούς εντελώς θεσμούς. Πιο συγκεκριμένα, τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης αποτελούν ανεξάρτητες νομικές οντότητες από τη χρηματοδοτούσα επιχείρηση, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που διέπονται από τους κανόνες του εκάστοτε καταστατικού τους, υπόκεινται σε αυστηρή εποπτεία και λειτουργούν με προαιρετική πρωτοβουλία. Πέρα από τις διαφορές στη νομική μορφή, εποπτεία και λειτουργία των συγκριμένων οχημάτων, υπάρχει σαφής διαφορά και στον σκοπό για τον οποίο δημιουργούνται. Συγκεκριμένα, τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης έχουν μακροχρόνιο ορίζοντα, αποσκοπούν στη συμπλήρωση του συνταξιοδοτικού εισοδήματος, καθώς καταβάλλουν παροχές με τη συμπλήρωση των όρων απονομής που προβλέπονται στο καταστατικό τους, ενώ τα ομαδικά ασφαλιστικά προϊόντα, είναι αποταμιευτικά προγράμματα με περιορισμένο χρονικό ορίζοντα, ο οποίος ορίζεται από τη διάρκεια του εργασιακού βίου του εργαζομένου στον κάθε εργοδότη. Για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2341/2016 (IORP II) απαιτεί την εκπλήρωση συγκεκριμένων προϋποθέσεων από τις ασφαλιστικές εταιρίες για να μπορούν να ενεργοποιηθούν στην επαγγελματική ασφάλιση. Είναι σημαντικό επίσης να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο πλαίσιο παράλληλης και συμπληρωματικής λειτουργίας τριών πυλώνων ασφάλισης είναι ένα μοντέλο που εφαρμόζεται κατά κύριο λόγο ήδη στις ανεπτυγμένες χώρες του εξωτερικού και συμβάλλει τόσο στην ενίσχυση της μακροχρόνιας κεφαλαιοποιητικής αποταμίευσης, που θεωρητικά αποτελεί και στρατηγικό στόχο του Εθνικού Σχεδίου, όσο και στην ενίσχυση της συνταξιοδοτικής συνείδησης μέσω ποιοτικών και ωφέλιμων επενδυτικών επιλογών. Αυτό το πλαίσιο δε φαίνεται να γίνεται ξεκάθαρο στο συγκεκριμένου Εθνικό Σχέδιο ενώ αντίθετα οι αποσπασματικές και εννοιολογικά λανθασμένες αναφορές του ενδέχεται να δυσχεραίνουν την αποτελεσματική κατανόησή του. Συνεπώς, η χάραξη μίας Εθνικής Στρατηγικής ανάπτυξης του δεύτερου πυλώνα ασφαλιστικής προστασίας, αξιοποιώντας αφενός την εμπειρία των υφιστάμενων Ταμείων και αφετέρου τις γνώσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αντιπροσωπεύει τις πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινότητας και όχι ένα αντίγραφο διεθνών πρακτικών που μπορεί να απέχει αρκετά από τα ιδιαίτερα εθνικά δεδομένα. Αξίζει να τονίσουμε ότι ο 2ος πυλώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τους υφιστάμενους δύο καθώς από τη μία τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (επομένως λειτουργούν με χαρακτηριστικά που διέπουν τον 1ο πυλώνα) και από την άλλη ενσωματώνουν χαρακτηριστικά του 3ου πυλώνα καθώς δραστηριοποιούνται με πρότυπα κεφαλαιοποιητικής αποταμίευσης. H ενίσχυση του 2ο πυλώνα και η ενσωμάτωσή του σε ένα Εθνικό Σχέδιο ανάπτυξής του κρίνεται απαραίτητη, καθώς από τη μία συνδυάζει τα οφέλη των δύο υφιστάμενων πυλώνων, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς αυτούς, ενώ από την άλλη συμβάλλει στη δημιουργία μιας δομημένης και μακροχρόνιας κεφαλαιοποιητικής αποταμίευσης αφού ενισχύει τις διαθέσιμες επιλογές για το δυναμικό της χώρας παρέχοντας την απαιτούμενη ασφάλεια και τα μέσα προκειμένου να αποφύγει εναλλακτικές πυροσβεστικές λύσεις όπως οι επενδύσεις ακινήτων που παραδοσιακά φαίνονται να προτιμώνται στη χώρα μας ένεκα της έλλειψης εναλλακτικών αξιόπιστων επιλογών. Συμπερασματικά, τόσο το ΤΕΑ Accenture όσο και η Accenture υποστηρίζουν θερμά τη πεποίθηση της ΕΛ.Ε.Τ.Ε.Α. περί δημιουργίας ποικιλόμορφων επενδυτικών οχημάτων και περί εφαρμογής μίας Εθνικής Στρατηγικής ανάπτυξης του δεύτερου πυλώνα ασφαλιστικής προστασίας σε συνδυασμό με τους 2 υφιστάμενους – που θα υπηρετεί διαχρoνικές δεσμεύσεις προς τον ενεργό πληθυσμό, τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, τους επενδυτές και εν γένει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής.