Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του»Άρθρο 37 Προσόντα διορισμούΣχόλιο του χρήστη Χριστίνα Κ. | 17 Ιουνίου 2021, 20:21
Η προτεινόμενη διάταξη κινείται σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση από αυτήν που θα έπρεπε. Ποιο σκοπό δημοσίου συμφέροντος εξυπηρετεί η απάλειψη της προϋπόθεσης της διετούς άσκησης δικηγορίας ως προσόν διορισμού; Πώς μπορεί ένας νεαρός νομικός, 26 ετών (!), χωρίς καθόλου δικηγορική και δικαστηριακή εμπειρία, να εκπροσωπεί τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώπιον έμπειρων Δικαστών και αντιδίκων δικηγόρων; Η προϋπόθεση της διετούς δικηγορίας, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, διασφαλίζει τουλάχιστον ότι θα υπάρχει ένα minimum προηγούμενης εμπειρίας, ενώ όμοια προϋπόθεση - (2ετής) δικηγορία - υφίσταται και όσον αφορά τον διαγωνισμό για τη Σχολή Δικαστών. Μάλιστα, θα έπρεπε να υπάρχει διαδικασία που θα διασφαλίζει ότι η άσκηση δικηγορίας ήταν πραγματική (παραστάσεις σε Δικαστήρια, παροχή νομικών συμβουλών κτλ.). Δεδομένου, εξάλλου, ότι από τη στιγμή του διορισμού τους ως Δοκίμων Δικαστικών Πληρεξουσίων, οι επιτυχόντες του διαγωνισμού μπορούν να παρίστανται και να εκπροσωπούν το Ελληνικό Δημόσιο, όχι μόνο στα πρωτοβάθμια, αλλά και στα δευτεροβάθμια Δικαστήρια (Εφετεία) και να μετέχουν σε διάφορες διοικητικές Επιτροπές, με αποφασιστική ψήφο, είναι μάλλον αμφίβολο κατά πόσο ο καθορισμός της ηλικίας εισαγωγής στο ΝΣΚ μεταξύ 26 και 35 ετών εξυπηρετεί την ορθή λειτουργία του ΝΣΚ και το συμφέρον της αποτελεσματικής δικαστικής και εξωδικαστικής εκπροσώπησης του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι η είσοδος στο Σώμα προσώπων μεγαλύτερης ηλικίας, έχει και τη θετική πλευρά ότι τα πρόσωπα αυτά θα έχουν, κατά τεκμήριο, μεγαλύτερη πείρα της ζωής γενικώς, αλλά και της δικηγορίας ή της άσκησης δικαστικών καθηκόντων, γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία για την άσκηση των καθηκόντων του λειτουργού του ΝΣΚ. Η προτεινόμενη διάταξη έρχεται άλλωστε σε πλήρη αντίθεση με την γενικότερη τάση, σε συμμόρφωση με διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος, για αύξηση ή κατάργηση των ορίων ηλικίας για συμμετοχή σε διαγωνισμούς εισαγωγής σε νομικά επαγγέλματα. Ειδικότερα, με το άρθρο 9 του ν. 4451/2017 καταργήθηκε (παντελώς) το ανώτατο όριο ηλικίας συμμετοχής στον διαγωνισμό της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών, η οποία έχει ιεραρχική εξέλιξη και καθήκοντα που ομοιάζουν σε αυτά του ΝΣΚ, προκειμένου, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού, «να αποκατασταθεί ένα σηµαντικό ζήτηµα που αφορά στην εφαρµογή της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ για την ίση µεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία», που απαγορεύσει τις διακρίσεις για την πρόσβαση στην απασχόληση λόγω ηλικίας, ρύθμιση που διατηρήθηκε και στο νέο νόμο για το Υπουργείο Εξωτερικών (άρθρα 359 επ. του ν. 4781/2021). Επιπλέον, με το ν. 4745/2020 το ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό των συμβολαιογράφων αυξήθηκε από τα 42 στα 45 έτη. Με το άρθρο 326 παρ. 9 του ν. 4072/2012 το ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό των δικαστικών επιμελητών αυξήθηκε από τα 35 στα 40 έτη. Επίσης, η προσθήκη της λέξης «είχε» την ιδιότητα του δικηγόρου, αφήνει περιθώριο συμμετοχής σε πρόσωπα που είχαν κάποτε, ίσως και για πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, την ιδιότητα του δικηγόρου και έκτοτε έχουν απομακρυνθεί από την άσκηση του δικηγορικού ή άλλου νομικού επαγγέλματος, με συνέπεια να έχουν αποξενωθεί από τα σχετικά καθήκοντα. Το σχολιαζόμενο άρθρο θα έπρεπε συνεπώς να επαναδιατυπωθεί ως εξής: «Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) έχει την ιδιότητα του δικηγόρου ή του δικαστικού λειτουργού, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό όγδοο (28ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τεσσαρακοστό πέμπτο (45ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39)».