Αρχική Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»Άρθρο 2 Οργανισμός της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 30 του ν. 2324/1995Σχόλιο του χρήστη Νικόλαος Τσουτσάνης - Δικηγορική Εταιρεία Νικόλαος Τσουτσάνης και Συνεργάτες | 11 Ιανουαρίου 2022, 14:49
Α) Από τη διάταξη του άρθρο 76Α ν. 1969/1991, όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 22 ν. 3371/2005 (ΦΕΚ Α 178/14.7.2005), προκύπτει ότι «η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας και διοικητικής αυτοτέλειας (παρ. 1). Η ΕΚ υποβάλει έκθεση πεπραγμένων κάθε μήνα Μάρτιο εκάστου έτους στον Πρόεδρο της Βουλής και στον Υπουργό Οικονομικών και ο Πρόεδρος της ΕΚ καλείται δύο φορές τον χρόνο από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής προκειμένου να την ενημερώνει για θέματα της Κεφαλαιαγοράς (παρ. 3)». Ενόψει των παραπάνω και σε συνδυασμό με το άρθρο 76 παρ. 2 ν. 1969/1991 σύμφωνα με το οποίο έχει ανατεθεί σε αυτήν ο έλεγχος της εφαρμογής των διατάξεων της νομοθεσίας περί Κεφαλαιαγοράς, είναι προφανές ότι η ΕΚ αποτελεί Ανεξάρτητη Αρχή υποκείμενη στις αντίστοιχες υποχρεώσεις των λοιπών Ανεξάρτητων Αρχών που λειτουργούν στην Ελλάδα (υποβολή ετήσιων πεπραγμένων στον Πρόεδρο της Βουλής, Υπουργό Οικονομικών, εμφάνιση Προέδρου σε Επιτροπή Βουλής). Υπό τα δεδομένα αυτά και λαμβάνοντας υπόψη τα άρθρα 18, 19 και κυρίως 20 παρ. 1 ν. 4622/2019 σχετικά με το επιτελικό Κράτος κατά το οποίο οι Ανεξάρτητες Αρχές καταρτίζουν με αποφάσεις τους τον Οργανισμό Λειτουργίας τους, θα πρέπει ο Οργανισμός της ΕΚ να καταρτίζεται με απόφαση του ΔΣ της ΕΚ και όχι με Προεδρικό Διάταγμα, όπως προβλέπεται στο άρθρο 2 του σχεδίου νόμου και όπως αντίστοιχα συμβαίνει και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία με απόφαση του Δ.Σ. της έχει καταρτίσει τον Οργανισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Άλλωστε, από όσα έχω υπόψη μου, ο Οργανισμός της ΕΚ μέσω Προεδρικού Διατάγματος είχε επιχειρηθεί από τις προηγούμενες διοικήσεις της ΕΚ με κατάρτιση σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος και μέχρι σήμερα δεν κατέστη δυνατό να εκδοθεί αυτό. Β) Στο άρθρο 2 του σχεδίου νόμου θα πρέπει: α) να προστεθεί διάταξη κατά την οποία θα αναφέρεται ότι οι προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού που ως εκ της φύσεως της αποστολής της ΕΚ απαιτεί εξειδικευμένα στελέχη (δικηγόρους, ελεγκτές και οικονομολόγους), με εξειδικευμένες γνώσεις, προϋπηρεσία και εμπειρία σε θέματα Κεφαλαιαγοράς, να πραγματοποιείται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της ΕΚ, για δυνατότητα αμεσότερης και ευκολότερης πρόσληψης, και να μην υπάγονται στο ν. 4765/2021 μέσω ΑΣΕΠ, δεδομένης της υφιστάμενης σ’ αυτό μακροχρόνιας και χρονοβόρου διαδικασίας. β) Να προστεθεί διάταξη εξαίρεσης από το Ενιαίο Μισθολόγιο των νεοπροσλαμβανομένων υπαλλήλων και στελεχών και πρόβλεψη σε κάθε περίπτωση εξίσωσης του μισθού τους με τους παλαιούς υφιστάμενους με καταβολή προσωπικής διαφοράς μισθού, όπως αντίστοιχα συμβαίνει και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Το ενιαίο μισθολόγιο σε συνδυασμό με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ, εξ όσων μπορώ να γνωρίζω, έχει στερήσει από την ΕΚ την πρόσληψη στελεχών με προσόντα και προϋπηρεσία καθόσον λόγω του άκρως χαμηλού μισθολογίου για νεοπροσλαμβανόμενους που προβλέπεται από τος διατάξεις του Ενιαίου Μισθολογίου δεν προσήλθαν καίτοι επελέγησαν. ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: οι παραπάνω προτάσεις καθίστανται αναγκαίες για την εφαρμογή των προβλεπόμενων τόσο του άρθρου 5 του σχεδίου νόμου σχετικά με την ευρεία διάρθρωση των υπηρεσιών της ΕΚ όσο και της συνιστώμενης διεύθυνσης αξιολογήσεων στο άρθρο 6 αυτού, προκειμένου να επιτελέσει τον σκοπό για τον οποίο συστήνεται και να ασκήσει τις αρμοδιότητες που της παρέχονται σε αυτό. Επίσης είναι απαραίτητες για την απρόσκοπτη και με ασφάλεια δικαίου λειτουργία της ΕΚ ως Ανεξάρτητης Αρχής και εντάσσονται «στον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας της ΕΚ» της επικεφαλίδας του σχεδίου νόμου.