Αρχική Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»Άρθρο 2 Οργανισμός της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 30 του ν. 2324/1995Σχόλιο του χρήστη Ποταμίτης Βεκρής Δικηγορική Εταιρία | 11 Ιανουαρίου 2022, 15:20
Ποταμίτης Βεκρής Δικηγορική Εταιρία: Αξιολόγηση ρυθμίσεων του σχεδίου νόμου «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς» Κατά τη γνώμη της Ποταμίτης Βεκρής Δικηγορικής Εταιρίας, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς», το οποίο τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση στις 28.12.2021, επιδιώκει την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, μέσω, κυρίως, της ενίσχυσης της οργανωτικής διάρθρωσής και της εσωτερικής λειτουργίας της. Προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται οι διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορούν στην αναθεώρηση του ρόλου του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (άρθρο 4), στην καθιέρωση νέας εσωτερικής οργανωτικής διάρθρωσης των υπηρεσιών της (άρθρο 5), και στη θέσπιση νέου Οργανισμού της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (άρθρο 2) και Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας (άρθρο 3). Στο ίδιο πλαίσιο, η σύσταση της νέας Διεύθυνσης Αξιολογήσεων (άρθρο 6) με αρμοδιότητα την αξιολόγηση υποθέσεων που χειρίζονται οι διευθύνσεις ή οι μονάδες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, όταν έχει εκκινήσει διαδικασία επιβολής κυρώσεων για παραβάσεις της νομοθεσίας για την κεφαλαιαγορά, θα ενισχύσει την αντικειμενικότητα και την ταχεία εξέταση υποθέσεων. Επιπλέον, η κατάρτιση από το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς πενταετούς στρατηγικού σχεδίου και ετήσιου επιχειρησιακού σχεδίου αποτελούν σημαντικό βήμα για την διασφάλιση ενός διαφανούς και αποτελεσματικού πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και αναμένεται να εκσυγχρονίσουν τη λειτουργία της, κατά τα πρότυπα ευρωπαϊκών και διεθνών εποπτικών αρχών, καθιερώνοντας για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό πλαίσιο αρχών, κριτηρίων και στόχων βάσει των οποίων λειτουργεί η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Στα θετικά στοιχεία του σχεδίου νόμου συγκαταλέγεται, επίσης, η καθιέρωση ειδικής πενταετούς παραγραφής σχετικά με την αρμοδιότητα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να επιβάλλει κυρώσεις (άρθρο 8) καθώς και η ενίσχυση της διαφάνειας μέσω της δημοσίευσης των αποφάσεων με τις οποίες επιβάλλεται κάποια διοικητική κύρωση ή μέτρο (άρθρο 7). Οι παραπάνω ρυθμίσεις συμβάλλουν στην ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου και στην καθιέρωση προβλεψιμότητας στη δράση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και μπορούν να συμβάλλουν στην επιτάχυνση της εξέτασης των υποθέσεων που εκκρεμούν προς εξέταση. Παρά το εκσυγχρονιστικό και καινοτόμο πνεύμα του σχεδίου νόμου, παραμένουν περαιτέρω ζητήματα λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς που χρήζουν νομοθετικής παρέμβασης. Συγκεκριμένα: 1. Στο νομοσχέδιο δεν έχουν περιληφθεί ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ρόλου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σχετικά με ζητήματα πράσινης χρηματοδότησης, περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης (ESG) και καινοτομίας (fintech, crypto-assets, κ.α.), κάτι που θα μπορούσε να επιτευχθεί π.χ. μέσω της θέσπισης ειδικής διεύθυνσης εντός της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (εάν κριθεί σκόπιμο οι διευθύνσεις να καθορίζονται από το νόμο για το οποίο βλ. παρακάτω) η οποία και πρέπει να στελεχωθεί από εξειδικευμένο προσωπικό στους τομείς αυτούς. 2. Παραλείπεται η καθιέρωση κριτηρίων μέτρησης της απόδοσης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και επίτευξης των στόχων της και σχετικής υποχρέωσης αναφοράς επ’ αυτών από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Επομένως, η θέσπιση τέτοιων κριτηρίων επαφίεται πλήρως σε οικειοθελή βάση εκ μέρους της Επιτροπής. 3. Το σχέδιο νόμου, επίσης, δεν αποδίδει στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αρμοδιότητες σχετικά τη χάραξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την ανάπτυξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς καθώς επικεντρώνεται κυρίως σε θέματα εσωτερικής λειτουργίας της και λιγότερο αναπτυξιακού χαρακτήρα. Ωστόσο, ενδείκνυται να αποδοθεί στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετική αρμοδιότητα, ώστε, από κοινού με το Υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Ελλάδος, να αναπτυχθεί ένα στρατηγικό πλάνο αναπτυξιακής πορείας της κεφαλαιαγοράς στην Ελλάδα. 4. Δεδομένης της συνεχούς εξέλιξης του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των κεφαλαιαγορών σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο και προκειμένου η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και ευελιξία και να μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα στις απαιτήσεις της αγοράς, δεν κρίνεται αποτελεσματική η υιοθέτηση οργανογράμματος μέσω της διαδικασίας έκδοσης Π.Δ., λόγω της δύσκαμπτης και χρονοβόρας σχετικής διαδικασίας, αλλά θα έπρεπε να υιοθετείται από το διοικούν αυτή όργανο. 5. Τέλος, προκειμένου η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να μπορέσει να αναβαθμίσει την οργανωτική διάρθρωσή της και να στελεχωθεί αποτελεσματικά θεωρείται αναγκαία η εξαίρεση του προσωπικού της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς τόσο από το σύστημα προσλήψεων του ΑΣΕΠ, όσο και από το ενιαίο μισθολόγιο, καθώς και τους περιορισμούς του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα, και η υιοθέτηση πολιτικής προσλήψεων οι όροι της οποίας θα διαμορφώνονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τηρουμένων των αρχών της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας, σύμφωνα με τις ανάγκες και τις εσωτερικές διαδικασίες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Στην Ποταμίτης Βεκρής Δικηγορική Εταιρία, αποτιμούμε θετικά το σχέδιο νόμου καθόσον θεωρούμε ότι τα νέα στοιχεία που εισάγει προωθούν τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Επίσης θεωρούμε ότι είναι επιβεβλημένη η περαιτέρω τροποποίηση των ισχυουσών νομοθετικών διατάξεων προκειμένου να εκσυγχρονισθεί κι άλλο ο ρόλος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ως εποπτικής αρχής με ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού που θα αποτελέσει και την αιχμή του δόρατος για το μέλλον.