Αρχική Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»Άρθρο 1 Αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς επί παραβάσεων – Αντικατάσταση περ. ε΄ παρ. 1 του άρθρου 78 του ν. 1969/1991Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΑΜΕΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (ΕΛ.Ε.Τ.Ε.Α.) | 11 Ιανουαρίου 2022, 17:13
Η ενίσχυση της προληπτικής εποπτείας, αποτελεί προτεραιότητα της ΕΛ.Ε.Τ.Ε.Α., προκειμένου να αναπτυχθεί σε υγιείς βάσεις και να εδραιωθεί στην Ελλάδα ο θεσμός της επαγγελματικής ασφάλισης, ακολουθώντας τις εξελίξεις που σηματοδοτούνται διαρκώς στον αντίστοιχο ευρωπαϊκό χώρο. Αναφορικά με το δημοσιευθέν σχέδιο νόμου που αφορά στη λειτουργία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ήτοι ενός εκ των τριών εποπτικών αρχών των ελληνικών Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), με αρμοδιότητα το κρίσιμο και εξόχως σημαντικό πεδίο εποπτείας των επενδύσεών τους, θα θέλαμε ως Ένωση να υποβάλλουμε- στο πλαίσιο της εν εξελίξει διαβούλευσης - τις ακόλουθες παρατηρήσεις: Με βάση την πολυετή συνεργασία της ΕΛΕΤΕΑ και των μελών μας με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, έχει διαπιστωθεί ότι, παρά το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού που επιδεικνύει το υφιστάμενο προσωπικό της Ε.Κ., η διαχρονική υποστελέχωση και η έλλειψη του απαραίτητου εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για την υφιστάμενη δομή, λειτουργία και τον τρόπο άσκησης των εποπτικών της αρμοδιοτήτων. Ειδικά για τις απαιτητικές ανάγκες εποπτείας των επαγγελματικών ταμείων αλλά και του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), την εποπτεία του οποίου ως προς την επενδυτική διαχείριση των αποθεματικών του ο νομοθέτης έχει αναθέσει στην Ε.Κ.- είναι αναγκαία και απαραίτητη περισσότερο από κάθε άλλη χρονική συγκυρία, αφενός η ουσιαστική στελέχωση και αφετέρου η στοχευμένη στελέχωση με νέες εξειδικευμένες ειδικότητες, π.χ.risk managers. Στο πλαίσιο αυτό, στις διατάξεις που δημοσιεύονται δεν αποτυπώνονται οι άκρως απαραίτητες προβλέψεις προκειμένου να επιτευχθεί η άμεση προσέλκυση νέων εξειδικευμένων στελεχών, αλλά και η διατήρηση των υφιστάμενων, μέσω διαφανών μεν αλλά και ευέλικτων διαδικασιών πρόσληψης καθώς και παροχής μισθολογικών κινήτρων, σύμφωνα με όσα ισχύουν στις αρχές εποπτείας κεφαλαιαγορών σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ειδικότερα, φαντάζει πολύ δυσκίνητη διαδικαστικά η πρόβλεψη στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου για κατάρτιση του οργανογράμματος της Ε.Κ. μέσω Προεδρικού Διατάγματος. Είναι αποδεδειγμένο εμπειρικά ότι μία τέτοια διαδικασία νομοθέτησης είναι σημαντικά χρονοβόρα, γεγονός που απάδει από τις επείγουσες κατά τη γνώμη μας ανάγκες στελεχιακής ενίσχυσης της Ε.Κ. για την εξασφάλιση άρτιας και αποτελεσματικής άσκησης του συνεχώς διευρυνόμενου εποπτικού της έργου. Για το λόγο αυτό κρίνουμε σκόπιμο να επαναξιολογηθεί το θέμα του Οργανισμού της Ε.Κ. που προβλέπεται στο άρθρο 2 του σχεδίου νόμου, προκειμένου να δρομολογηθεί μία πιο άμεση και ευέλικτη λύση, κατ΄ αντιστοιχία αντίστοιχων διατάξεων που ισχύουν και εφαρμόζονται σε άλλες εγχώριες εποπτικές αρχές. Τα ανωτέρω κρίνονται ως απαραίτητες βελτιωτικές προσθήκες του υφιστάμενου πλαισίου, ώστε να καταστεί δυνατή η ανταπόκριση με επάρκεια της Ε.Κ. στο ρόλο της ως αποτελεσματικού επόπτη – σε προληπτικό αλλά και κατασταλτικό επίπεδο – των επαγγελματικών ταμείων (2ος Πυλώνας) αλλά πλέον και της νέας επικουρικής κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης στην Ελλάδα, αλλά και ως εν γένει επόπτη της κεφαλαιαγοράς στη χώρα μας, στην οποία κατευθύνονται κατά κύριο λόγο οι επενδύσεις των ταμείων μας.