Αρχική Ενσωμάτωση ΟδηγιώνΜΕΡΟΣ Γ΄ Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2034 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την προληπτική εποπτεία επιχειρήσεων επενδύσεων, την τροποποίηση των Oδηγιών 2002/87/ΕΚ, 2009/65/ΕΚ, 2011/61/ΕΕ, 2013/36/ΕΕ, 2014/59/ΕΕ και 2014/65/ΕΕ και την προσαρμογή στον Kανονισμό (ΕΕ) 2019/2033 σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας επιχειρήσεων επενδύσεων και την τροποποίηση των Kανονισμών (ΕΕ) 1093/2010, (ΕΕ) 575/2013, (ΕΕ) 600/2014 και (ΕΕ) 806/2014Σχόλιο του χρήστη Εμμανουήλ Κόμης | 19 Μαρτίου 2022, 16:18
Το άρθρο 65 του νομοσχεδίου ορίζει το αρχικό κεφάλαιο που απαιτείται για τη χορήγηση άδειας ΑΕΠΕΥ, ενσωματώνοντας τη διάταξη του άρθρου 9 της Οδηγίας. Συναφώς, το άρθρο 133 του νομοσχεδίου, τροποποιεί (ορθώς) τη διάταξη του άρθρου 15 του ν. 4514/2018 ώστε η αναφορά στο αρχικό κεφάλαιο των ΑΕΠΕΥ να γίνεται με παραπομπή στην Οδηγία 2019/2034/ΕΕ. Ωστόσο το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει διάταξη για την αντίστοιχη τροποποίηση του άρθρου 5 παρ. 5 του ν. 4514/2018, το οποίο ορίζει το ελάχιστο μετοχικό κεφαλαίου των ΑΕΠΕΥ. Δεδομένου ότι η παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 4514/2018 δεν αποτελεί ενσωμάτωση διάταξης της Οδηγίας 2014/65 (MiFID II), αφού η τελευταία δεν αναφερόταν καθόλου στην έννοια του μετοχικού κεφαλαίου, είναι λογικό η Οδηγία 2019/2034/ΕΕ να μην περιλαμβάνει κάποια αντίστοιχη διάταξη. Όμως αν τροποποιηθεί το άρθρο 15 του ν. 4514/2018 χωρίς αντίστοιχη τροποποίηση της παρ. 5 του άρθρου 5 του ίδιου νόμου, θα υπάρχει μεγάλη σύγχυση ως προς το ύψος του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου που απαιτείται για τη χορήγηση άδειας σε μια ΑΕΠΕΥ, αφού δεν θα συμβαδίζουν τα ποσά του απαιτούμενου αρχικού κεφαλαίου με αυτά του ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι με το άρθρο 9 της Οδηγίας 2019/2034 (και με το άρθρο 65 του νομοσχεδίου) τροποποιούνται και οι επενδυτικές υπηρεσίες βάσει των οποίων καθορίζονται τα ελάχιστα ποσά αρχικού κεφαλαίού (π.χ. στη "μικρή" κατηγορία των 75.000€ προβλέπεται πλέον ρητώς η επενδυτική υπηρεσία της τοποθέτησης χρηματοπιστωτικών μέσων χωρίς δέσμευση ανάληψης, πράγμα που δεν συνέβαινε μέχρι τώρα), η σύγχυση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Παράδειγμα: μια νέα ΑΕΠΕΥ που θα επιθυμεί να παρέχει υπηρεσίες λήψης και διαβίβασης ή εκτέλεσης εντολών και τοποθέτησης χρηματοπιστωτικών μέσων χωρίς δέσμευση ανάληψης χωρίς να διατηρεί χρήματα και τίτλους πελατών, βάσει του νέου άρθρου 15 θα μπορεί να έχει αρχικό ίδιο κεφάλαιο 75.000€ αλλά βάσει του άρθρου 5 παρ. 5 (εφόσον δεν τροποποιηθεί) θα πρέπει να έχει μετοχικό κεφάλαιο 150.000€, πράγμα που δεν θα έχει καμία λογική. Επιπλέον, στο ίδιο παράδειγμα, η ίδια νέα ΑΕΠΕΥ, βάσει του άρθρου 71 του ν. 2533/1997 περί συνεγγυητικού κεφαλαίου θα πρέπει να επιβαρυνθεί με αρχική εισφορά 150.000€ και με τακτική εισφορά 100.000€ - λαμβάνοντας υπόψη ότι ο νόμος περί συνεγγυητικού κεφαλαίου παραπέμπει ευθέως στις διατάξεις περί μετοχικού κεφαλαίου (ήτοι άρθρο 5 παρ. 5 του 4514/2018) και όχι σε αυτές περί αρχικού κεφαλαίου (ήτοι άρθρο 15 του ν. 4514/2018) – ενώ αν τροποποιηθεί η παρ. 5 του άρθρου 5, η συγκεκριμένη ΑΕΠΕΥ θα επιβαρύνεται με εισφορά 50.000€, το οποίο είναι ορθότερο λαμβάνοντας υπόψη ότι η εν λόγω επιχείρηση δεν θα διατηρεί περιουσιακά στοιχεία πελατών. Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, ιστορικά, οι διατάξεις των ελληνικών νόμων που όριζαν το ελάχιστο αρχικό κεφάλαιο και το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο των ΑΕΠΕΥ πάντοτε συμβάδιζαν ως προς τα ποσά (βλ. σχετικώς άρθρο 166 παρ. 3 του ν. 4261/2014, το οποίο είχε τροποποιήσει τις παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 10 του ν. 3606/2017 προκειμένου να βρίσκονται σε συμφωνία με τις προβλέψεις περί αρχικού κεφαλαίου του ιδίου νόμου οι οποίες εισάγονταν για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2013/36). Επομένως θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό να τεθεί το ζήτημα υπόψη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και να εισαχθεί διάταξη περί τροποποίησης του άρθρου 5 παρ. 5 του ν. 4514/2018 η οποία θα συμβαδίζει με το περιεχόμενο της διάταξης του άρθρου 65 του νομοσχεδίου, τόσο ως προς τα ποσά όσο και ως προς τις επενδυτικές υπηρεσίες και δραστηριότητες που καλύπτει η κάθε κατηγορία ΑΕΠΕΥ.