Αρχική Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και ΠεριουσίαςΜΕΡΟΣ Α΄ Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (άρθρα 1-45)Σχόλιο του χρήστη Αργύρης Οικονόμου | 8 Αυγούστου 2022, 17:00
Μερικά σχόλια στα άρθρα 1 έως 14 του πραγματικά σημαντικού νομοσχεδίου : Στο άρθρο 3 προτείνω να προστεθούν (α) οι συνδεδεμένες αντί των θυγατρικών, προκειμένου να εκτείνεται και στις θυγατρικές των θυγατρικών κοκ (β) οι ιδιες οι εισηγμενες και όχι μόνο οι συνδεδεμένες με εισηγμένες και (γ) στο τέλος του άρθρου για λόγους πληρότητας να προστεθεί η φράση "ακόμη και αν σε ειδικά νομοθετήματα αναφέρονται ονομαστικά" Στα άρθρα 6 επόμενα εισάγονται ρυθμίσεις εταιρικής διακυβέρνησης κατά τρόπο πλησίστιο με αυτά που προβλέπει ο Ν. 4706/2020. Εχω τη γνώμη ότι αυτές οι ρυθμίσεις, δεν θα πρέπει να εισαχθούν για εταιρείες μικρού κύκλου εργασιών, θα ήταν ίσως πολύ δαπανηρές για μικρές εταιρείες. Περαιτέρω : (α) στα άρθρα 7 και 8 δεν υπάρχει καμία νύξη για τον έλεγχο μη ύπαρξης αφενός και ύπαρξης αφετέρου ιδιοτήτων που θα καθιστούσαν τα μέλη ενός ΔΣ κατάλληλα προς εκλογή σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 9 του Ν. 4706, ιδίως για την μη ύπαρξη σχέσεων εξάρτησης κατά το άρθρο 9 ή εν γένει σχέσεων που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων ή καθηκόντων, τόσο κατά τον 4548 όσο και κατα τον 4706. Αυτός ο έλεγχος θα πρέπει να καταλαμβάνει το ΣΥΝΟΛΟ των μελών του ΔΣ, περιλαμβανομένου του τυχόν εκπροσώπου των εργαζομένων, όπως θα μπορούσε να συναχθεί άλλωστε από την παρ. 4 του άρθρου 8 του νομοσχεδίου. Συναφώς θα πρέπει να προβλεφθεί η ύπαρξη μιας διαδικασίας ανάλογης με αυτή του άρθρου 12 του Ν. 4706/2020 για τη διάγνωση της καταλληλότητας (β) θα πρέπει να διευκρινισθεί αν και πώς θα εφαρμοσθούν οι παρ. 3 του άρθρου 7 του σ.ν.και του τρίτου εδαφίου του άρθρου 9. Θα προτείνει το ΔΣ στον εποπτεύοντα Υπουργό και μετά θα εκλέγονται από τη ΓΣ;η θα εφαρμόζονται παράλληλα οι δύο διατάξεις;επίσης, προτείνεται να χρησιμοποιείται η λέξη εκλογή, αντί του ορισμού και του διορισμού των μελών του ΔΣ, για λόγους και συνέπειας στην ορολογία (γ) θεωρώ ανεπιτυχή την υφιστάμενη ρύθμιση περί υποβολής και ξεχωριστών αναφορών στη ΓΣ, του άρθρου 9 παρ. 5 του σ.ν. Μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας θα ήταν να προβλεφθεί ότι στις εκθέσεις διαχείρισης προς τη ΓΣ του ΔΣ θα καταγράφονται υποχρεωτικά τυχόν μειοψηφούσες απόψεις μελών του ΔΣ. Επιπρόσθετα, αδυναμία της υιοθετούμενης ρύθμισης είναι η μη πρόβλεψη του σκοπού της υποβολής τέτοιων εκθέσεων. Θα υποβάλλονται προς ενημέρωση, συζήτηση ή έγκριση; (δ) στο άρθρο 10 παρ. 2 β, υιοθετείται ο όρος "κανονιστική" προκειμένου περί των διαδικασιών/πρακτικών Συμμόρφωσης. Ο διεθνής αντίστοιχος όρος είναι "Ethics & Compliance", ευρύτερος και ποιοτικά ανώτερος της Κανονιστικής Συμμόρφωσης, μια και υπερβαίνει τια απαιτήσεις συμμόρφωσης προς την (κανονιστική) συμμόρφωση και επιχειρεί να αντιμετωπίσει φαινόμενα όπως αυτά που καταγράφονται στις περιπτώσεις στ και ζ του άρθρου 14 του σ.ν. Προτείνω να υιοθετηθεί ο όρος "Προγράμματα" (όχι Μονάδες, όπως απαιτεί η περίπτωση γ, ούτε για τις εισηγμένες δεν απαιτείται η ύπαρξη μονάδων, δηλαδή δομών) Δεοντολογικής Συμπεριφοράς και Συμμόρφωσης, καθώς και Διαχείρισης Κινδύνου"