Αρχική Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και ΠεριουσίαςΜΕΡΟΣ Α΄ Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (άρθρα 1-45)Σχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΛΑΝΤΖΗ | 12 Αυγούστου 2022, 12:55
Τα σχόλια/παρατηρήσεις αφορούν σε άρθρα του Κεφαλαίου Β -«Εταιρική Διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου»: • Άρθρο 7 παράγραφος 5 : Από την διατύπωση της παραγράφου 5 προκύπτει συμπερασματικά ότι σε περίπτωση πρόωρης λήξης της θητείας ενός εκ των Προέδρου, Αντιπροέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου ή Εντεταλμένου Συμβούλου, παύει η ισχύς του υφιστάμενου Διοικητικού Συμβουλίου, αφού δεν προβλέπεται αντικατάστασή τους, όπως για τα λοιπά μέλη, με αποτέλεσμα να καθίσταται αναγκαίος ο ορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Είναι όντως αυτή η βούληση της προκείμενης ρύθμισης ειδικά για την περίπτωση του Προέδρου που δεν έχει εκτελεστικές αρμοδιότητες και πολύ περισσότερο για τις περιπτώσεις του Αντιπροέδρου και του Εντεταλμένου Συμβούλου;; Σε συνέχεια των παραπάνω και για την περίπτωση πρόωρης λήξης της θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου, εξ οιουδήποτε λόγου, θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ούτως ώστε, η προβλεπόμενη από το άρθρο 87 παρ. 4 του Ν.4548/2018- Εκτελεστική Επιτροπή, εφόσον βέβαια προβλέπεται στο καταστατικό της Εταιρείας και έχει συγκροτηθεί , να μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» για τις στοιχειώδεις και απολύτως απαραίτητες ανάγκες λειτουργίας της Εταιρείας, δεδομένης και της παρατηρούμενης χρονοβόρας και γραφειοκρατικής διαδικασίας, μέχρι τον ορισμό του νέου Διοικητικού Συμβουλίου . • Άρθρο 9 παρ.2 & 3 Σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 ο αριθμός των ανεξάρτητων μη εκτελεστικών μελών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από το 1/3 του συνόλου των μελών . Συνεπώς και σύμφωνα με την παραπάνω διατύπωση ένα 7μελές Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει να έχει στην σύνθεσή του 2 τουλάχιστον ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη . Ταυτόχρονα η παράγραφος 3 αναφέρει ότι το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία και συνεδριάζει εγκύρως όταν παρίστανται ή εκπροσωπούνται σε αυτό το ήμισυ πλέον ενός των συμβούλων, μεταξύ των οποίων παρίστανται 2 ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη. Από τον συνδυασμό των παραπάνω διατάξεων προκύπτει ότι σε συνεδρίαση 7μελούς ΔΣ, στην οποία όμως παρίστανται ή εκπροσωπούνται τα 6 από τα 7 μέλη και το απουσιάζον μέλος είναι το ανεξάρτητο μη εκτελεστικό, η συνεδρίαση αυτή δεν βρίσκεται σε απαρτία και δεν συνεδριάζει εγκύρως. Εκτιμώ ότι τέτοια εξέλιξη είναι λανθασμένη , μη λειτουργική και ευθέως αντίθετη στο πνεύμα του Ν. 4548/2018 για την λειτουργία ανώνυμης εταιρείας. • Άρθρο 12 Στο τελευταίο εδάφιο της ρύθμισης για την επιτροπή αποδοχών αναφέρεται ότι αυτή έχει την αρμοδιότητα να προτείνει το ύψος των αποδοχών και αποζημιώσεων για τα μέλη του ΔΣ και τα «ανώτατα στελέχη». Θεωρώ απαραίτητη την διευκρίνιση στον όρο ανώτατα στελέχη, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν αμφιβολίες και ενδεχόμενες διαφωνίες . • Άρθρο 22 παρ. 2 Η παράγραφος 2 θα πρέπει να συμπληρωθεί : «…. εκτός εάν υπάρχει διαφορετική ρύθμιση από ειδικότερες νομοθετικές διατάξεις», δεδομένου ότι υπάρχουν Εταιρείες που καταβάλουν μισθούς σε συγκεκριμένες κατηγορίες προσωπικού (π.χ ιατροί), ρυθμιζόμενους από ειδικές διατάξεις και όχι από τον Ν.4354/2015. • Άρθρο 23 Στο συγκεκριμένο άρθρο γίνεται μνεία για την πλήρωση θέσεων και αποδοχών μόνο γενικών διευθυντών και όχι διευθυντών. Θεωρώ ότι πρόκειται για παράλειψη στην πρόβλεψη, αφού υπάρχουν Εταιρείες που έχουν θέσεις διευθυντών, τους οποίους προσλαμβάνουν βάσει του άρθρου 13 παρ.6 του Ν.3429/2005, το οποίο ωστόσο καταργείται με το άρθρο 45 του παρόντος. Συνεπώς, προκύπτει ζήτημα ρύθμισης της διαδικασίας της πλήρωσης των θέσεων των «απλών» διευθυντών στις Εταιρείες. Προτείνεται αντίστοιχη πρόβλεψη με αυτή των άρθρων 32 και 40 του παρόντος.