Αρχική Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και ΠεριουσίαςΜΕΡΟΣ Α΄ Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (άρθρα 1-45)Σχόλιο του χρήστη Λάμπρος Καφίδας | 17 Αυγούστου 2022, 11:27
ΙΙ. ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ του Κεφαλαίου Β’ και λοιπών Επί του άρθρου 10 παρ. 1, για την Επιτροπή Ελέγχου (ανεξάρτητα μέλη): Σύμφωνα με τις υφιστάμενες προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου: - Η Επιτροπή Ελέγχου αποτελεί ανεξάρτητο σώμα, τα μέλη του οποίου προέρχονται από άλλους φορείς του δημόσιου τομέα (παρ. 2 και β’ εδαφ. της παρ. 3 , του άρθρου 8 του ν.4795/2021) - Τα μέλη της Επιτροπής είναι στην πλειοψηφία τους ανεξάρτητα (περ. γ’ της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4449/2017) Η παρ. 1 του σ/ν προβλέπει ότι οι Επιτροπές Ελέγχου των Α.Ε. του Δημοσίου αποτελούνται από τουλάχιστον 1 ανεξάρτητο μέλος εκ του συνόλου τουλάχιστον 3 μελών αυτής (τα οποία είναι μη εκτελεστικά μέλη του δ/σ). Στην περίπτωση, όμως, που τα ορισθέντα ανεξάρτητα μέλη αποτελούν μειοψηφία, αυτό θα έρχεται σε αντίθεση με τις προβλέψεις ανεξαρτησίας της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 8 του ν.4795/21 και του άρθρου 44 του ν.4449/17. Για το λόγο αυτό, προτείνεται η φράση «ένα από τα οποία πρέπει να είναι ανεξάρτητο» να αντικατασταθεί με τη φράση «η πλειοψηφία των οποίων είναι ανεξάρτητα». Επί του άρθρου 14 για τον Κανονισμό Λειτουργίας της Εταιρείας: Στα ελάχιστα περιλαμβανόμενα στον Κανονισμό Λειτουργίας θα ήταν χρήσιμο να προστεθούν στην παρ. 2, τα παρακάτω (ενδεχομένως κατά περίπτωση ή περιληπτικά αναλόγως το μέγεθος και το σκοπό κάθε εταιρείας): - η δήλωση αποστολής του άρθρου 5 του σ/ν - η πρόβλεψη περιοδικής αξιολόγησης της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος σ/ν (για την εταιρική διακυβέρνησης της εταιρείας), στην περ. γ’ [κατ’ αντιστοιχία με την περ. ι’ του άρθρου 14 του ν.4706/20] - οι πολιτικές και διαδικασίες πρόληψης/αντιμετώπισης σχέσεων εξάρτησης, στην περ. η’ [κατ’ αντιστοιχία με την περ. ε’ του άρθρου 14 του ν.4706/20] - οι πολιτικές και διαδικασίες συμμόρφωσης της εταιρείας με τις νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις που ρυθμίζουν την οργάνωση, λειτουργία, και τις δραστηριότητές της [κατ’ αντιστοιχία με την περ. η’ του άρθρου 14 του ν.4706/20] - η πολιτική εκπαίδευσης των μελών του δ/σ, των διευθυντικών και λοιπών στελεχών, ιδίως όσων εμπλέκονται με τον εσωτερικό έλεγχο, τη διαχείριση κινδύνων, την κανονιστική συμμόρφωση και στα πληροφοριακά συστήματα [κατ’ αντιστοιχία με την περ. ια’ του άρθρου 14 του ν.4706/20] Επιπλέον προτείνεται να εξεταστεί η εισαγωγή ρητής διάταξης περί υποχρέωσης τήρησης ενημερωμένου κανονισμού και λήψης διορθωτικών μέτρων, π.χ.: «Οι εταιρείες της παρ. 1 του άρθρου 3 υποχρεούνται να ενημερώνουν και να τηρούν επικαιροποιημένο τον Κανονισμό Λειτουργίας τους. Ιδίως στις περιπτώσεις αρνητικών οικονομικών αποτελεσμάτων υποχρεούνται να λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα αναδιοργάνωσης της Εταιρείας, περιλαμβανομένης της κατάρτισης του προσωπικού τους.» Επί του άρθρου 18 για το Στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο: Για την επαύξηση της συνεκτικότητας της ρύθμισης, θα ήταν χρήσιμο να συμπεριληφθούν ρητά οι ειδικές υποχρεώσεις (της παρ. 2 του άρθρου 5 του σ/ν) στα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για την κατάρτιση του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου (παρ. 2, 3 αντίστοιχα) πλέον των δημοσιονομικών στόχων του ΜΠΔΣ και των κατευθυντήριων οδηγιών του εποπτεύοντος υπουργείου. Επί του άρθρου 5 παρ.1 (χρονικά διαστήματα): Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλέπεται διάστημα επανεξέτασης δήλωσης αποστολής στα 5 έτη και διάρκεια περιόδου στρατηγικού σχεδιασμού στα 4 έτη (εκ του ν.4270/14). Για τον συνεκτικότερο χρονικό προγραμματισμό, θα μπορούσε να εναρμονιστούν τα ανωτέρω χρονικά διαστήματα στα 4 έτη, με την ένταξη της επανεξέτασης της δήλωσης αποστολής στον στρατηγικό σχεδιασμό. Επί του άρθρου 20 (μετονομασία τίτλου): Η μετονομασία του τίτλου του άρθρου 20 σε «Διοικητική και Οικονομική Εποπτεία των ανώνυμων εταιρειών του Δημοσίου» θα περιέγραφε ακριβέστερα το περιεχόμενο του άρθρου (απάλειψη του όρου ‘έλεγχος’). Επί του άρθρου 29 για το Ψηφιακό Μητρώο Συμμετοχών του Δημοσίου: Θα μπορούσε να προστεθεί πρόβλεψη για δημοσιότητα του Μητρώου, π.χ. στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών, στο gov.gr και στο «Διαύγεια». Στην ίδια λογική θα μπορούσε να δημιουργηθεί στο diavgeia.gov.gr ξεχωριστή κατηγορία στην αρχική σελίδα στην ενότητα «πράξεις» για τις ΑΕ του Δημοσίου (μαζί με υπουργεια-δημοί-περιφερειες-…-ΑΕ). Επίσης θα μπορούσε να προβλεφθούν διασυνδέσεις διαλειτουργικότητας του εν λόγω Μητρώου με άλλα δημόσια μητρώα όπως το ΓΕΜΗ. Επί του άρθρου 44 (παρ. 2) και του άρθρου 45 (παρ. 1): Ίσως θα πρέπει να εξεταστεί η προσθήκη ρητής εξαίρεσης, για τις ΑΕ του παρόντος Κεφαλαίου του σ/ν , από την εφαρμογή του άρθρου 50 του ν.4605/2019. Λάμπρος Καφίδας πρ.Επιθεωρητής-Ελεγκτής Δημόσιας Διοίκησης ΣΕΕΔΔ/ΕΑΔ τ.Προϊστάμενος Υπηρεσίας Συντονισμού Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων