Αρχική Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και ΠεριουσίαςΜΕΡΟΣ Β΄ Αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων – Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης (άρθρα 46-108)Σχόλιο του χρήστη Ελληνική Ένωση Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και Ιδιωτικότητας (HADPP) | 19 Αυγούστου 2022, 17:40
Προτείνονται οι εξής τροποποιήσεις: Άρθρο 50 3. Η Αρχή ενημερώνει τα υποκείμενα δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς για τους φορείς του δημόσιου τομέα που έχουν συνδεθεί με αυτή κατά την υποβολή αίτησης στο Σύστημα σύμφωνα με τα άρθρα 55 και 56. 3. ... σύμφωνα με τα άρθρα 55 και 56. Η Αρχή διατηρεί, σε δημόσια προσβάσιμο ιστότοπό της, λίστα με τους φορείς του δημόσιου τομέα που έχουν συνδεθεί με αυτή. -[Αιτιολογία: Προσθήκη υποχρέωσης για δημόσια ανάρτηση κατ' εφαρμογή της αρχής της διαφάνειας του ΓΚΠΔ.] Άρθρο 51 Στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που συλλέγονται από το Σύστημα περιλαμβάνονται, ιδίως: Στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που συλλέγονται από το Σύστημα περιλαμβάνονται: -[Αιτιολογία: Απαλοιφή της λέξης "ιδίως", ώστε να είναι συγκεκριμένη η έννοια "δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς", όπως απαιτεί η αρχή της ελαχιστοποίησης των δεδομένων (άρθρο 5 παράγραφος 1 στοιχείο γ του ΓΚΠΔ) και η αρχή της προστασίας των δεδομένων εξ ορισμού (privacy by default - άρθρο 25 παρ. 2 του ΓΚΠΔ).] Άρθρο 51 α) οι πληροφορίες ταυτοποίησης του υποκειμένου των δεδομένων, οι οποίες συνίστανται: ... β) γενικές πληροφορίες για τα υποκείμενα των δεδομένων, στις οποίες περιλαμβάνονται: ... ε) πληροφορίες σχετικά με πτώχευση του υποκειμένου των δεδομένων, την κήρυξή του ως συγγνωστού και την απαλλαγή του, ... στ) πρόσθετες πληροφορίες που σχετίζονται με την οικονομική συμπεριφορά του υποκειμένου των δεδομένων, όπως: α) οι πληροφορίες ταυτοποίησης του υποκειμένου των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, οι οποίες συνίστανται: ... β) γενικές πληροφορίες για τα υποκείμενα των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, στις οποίες περιλαμβάνονται: ... ε) πληροφορίες σχετικά με πτώχευση του υποκειμένου των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, την κήρυξή του ως συγγνωστού και την απαλλαγή του, ... στ) πρόσθετες πληροφορίες που σχετίζονται με την οικονομική συμπεριφορά του υποκειμένου των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, όπως: -[Αιτιολογία: Διαγραφή του άστοχου όρου "προσωπικά δεδομένα", καθώς η διάταξη αναφέρεται σε "δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς", όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 48 παρ. 1 στοιχείο β.] Άρθρο 52 1. Πρόσβαση στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς έχουν μόνο: ... β) οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές, καθώς και οι υπηρεσίες που ενεργούν υπό την άμεση εποπτεία τους, στο πλαίσιο της απονομής της δικαιοσύνης και ιδίως της πρόληψης και καταστολής της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, β) οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές, καθώς και οι υπηρεσίες που ενεργούν υπό την άμεση εποπτεία τους, όταν λειτουργούν ως αρχές επιβολής του νόμου και για σκοπούς επιβολής του νόμου, σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 4624/2019, ιδίως της πρόληψης και καταστολής της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, -[Αιτιολογία: Αν παραμείνει η διατύπωση ως έχει, ο Ειρηνοδίκης που δικάζει υπόθεση υπερχρεωμένων νοικοκυριών θα έχει πρόσβαση στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς. Τέτοια πρόσβαση δεν κρίνεται αναλογική για όλες τις δικαστικές αρχές, αλλά μόνο για τις αρχές επιβολής του νόμου (ποινικά δικαστήρια και εισαγγελίες, κλπ.)] Άρθρο 52 1. Πρόσβαση στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς έχουν μόνο: ... γ) η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (Α.Π.Δ.Π.Χ.), στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της κατά τον ΓΚΠΔ και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137) σχετικά με τον έλεγχο της τήρησης της νομοθεσίας για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. γ) ... , δ) η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της κατά τον ν. 4577/2018 (Α’ 139). -[Αιτιολογία: Προστίθεται περίπτωση δ, καθώς η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες (άρ. 47 παρ. 1 στοιχ. α και β του ν. 4577/2018, βλ. http://www.hellenic-fiu.gr) αποτελεί διοικητικά και λειτουργικά ανεξάρτητη αρχή και κρίνεται σκόπιμο να περιληφθεί σε αυτούς που έχουν πρόσβαση.] Άρθρο 56 3. Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο Σύστημα. Το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς χορηγεί τη συγκατάθεση της παρ. 1 και ενημερώνεται μέσω του Συστήματος για τα δικαιώματα που έχει σύμφωνα με τα άρθρα 12 έως 18 και 20 έως 22 του Γ.Κ.Π.Δ.. 3. ... σύμφωνα με τα άρθρα 12 έως 18 και 21 έως 22 του Γ.Κ.Π.Δ.. -[Αιτιολογία: Πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι η ενημέρωση προηγείται της συγκατάθεσης. Απαλείφεται η αναφορά στο άρθρο 20 του ΓΚΠΔ, καθώς δεν μπορεί να ασκηθεί δικαίωμα φορητότητας όταν υπεύθυνος επεξεργασίας είναι το δημόσιο. Είναι τουλάχιστον άσκοπο να ενημερώνεται το υποκείμενο των προσωπικών δεδομένων για δικαίωμα που δεν έχει. Ακόμη και να θεωρήσουμε ότι υφίσταται δικαίωμα φορητότητας, σε ποιον φορέα θα γίνει φορητότητα;] Άρθρο 57 Το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς έχει δικαίωμα να αμφισβητήσει την ορθότητα της πιστοληπτικής βαθμολόγησης κατόπιν επίκλησης δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που υφίστανται κατά την έκδοση της ενημέρωσης της πιστοληπτικής βαθμολόγησης, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 52 του παρόντος και το άρθρο 24 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α ́ 45), με την άσκηση προσφυγής στο κατά τόπο αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο. Το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς έχει δικαίωμα να αμφισβητήσει την ορθότητα της πιστοληπτικής βαθμολόγησης κατόπιν επίκλησης δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που υφίστανται κατά την έκδοση της ενημέρωσης της πιστοληπτικής βαθμολόγησης, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 52 του παρόντος και το άρθρο 22 του ΓΚΠΔ, με την άσκηση αίτησης ενώπιον της Αρχής για να ζητήσει την αιτιολόγηση της απόφασης που λήφθηκε στο πλαίσιο της αυτοματοποιημένης ατομικής λήψης αποφάσεων, συμπεριλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, να εκφράσει την άποψή του, να αμφισβητήσει την αυτοματοποιημένη ατομική απόφαση, συμπεριλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, και να εξασφαλίσει την ανθρώπινη παρέμβαση από την πλευρά της Αρχής. -[Αιτιολογία: Η αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, έχει απαγορευτεί με το άρθρο 22 του ΓΚΠΔ. Μπορεί να λάβει χώρα αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, όταν, μεταξύ άλλων, η απόφαση βασίζεται στη ρητή συγκατάθεση του υποκειμένου των δεδομένων (άρθρο 22 παρ. 2 στοιχείο γ του ΓΚΠΔ). Στην περίπτωση, όμως αυτή, ο υπεύθυνος επεξεργασίας των δεδομένων, δηλαδή η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, οφείλει να εφαρμόζει κατάλληλα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων, των ελευθεριών και των έννομων συμφερόντων του υποκειμένου των δεδομένων, κατ' ελάχιστον, δε, οφείλει να προβλέψει το δικαίωμα στη λήψη αιτιολόγησης της απόφασης, στην εξασφάλιση ανθρώπινης παρέμβασης από την πλευρά του υπευθύνου επεξεργασίας, στην έκφρασης άποψης και στην αμφισβήτηση της απόφασης (άρθρο 22 παρ. 3 του ΓΚΠΔ). Πουθενά στη σχέδιο νόμου δεν προβλέπονται αυτά τα δικαιώματα, και κατά συνέπεια οι συγκεκριμένες διατάξεις χαρακτηρίζονται ελλιπείς και αντιβαίνουσες στα όσα απαιτεί ο ΓΚΠΔ. Επιπλέον, με την παρούσα διάταξη προβλέπεται η άσκηση του δικαιώματος αντίρρησης με την άσκηση προσφυγής στο κατά τόπο αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο με διαδικασία αποτρεπτική σε χρόνο και σε χρήμα, ενώ τα άρθρα 21 και 22 του ΓΚΠΔ απαιτούν η άσκηση των δικαιωμάτων να γίνεται ενώπιον του υπεύθυνου επεξεργασίας. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το άρθρο 56 παρ. 3 του νομοσχεδίου, το υποκείμενο των δεδομένων έχει ήδη ενημερωθεί για το δικαίωμα περιορισμού της επεξεργασίας σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 1 στοιχείο δ του ΓΚΠΔ, το οποίο υποχρεώνει τον υπεύθυνο επεξεργασίας να επαληθεύσει το κατά πόσον οι νόμιμοι λόγοι του υπευθύνου επεξεργασίας υπερισχύουν έναντι των λόγων του υποκειμένου των δεδομένων. Το νομοσχέδιο, με το να προβλέπει την άσκηση δικαιώματος του ΓΚΠΔ μέσω Δικαστηρίων και όχι απευθείας στην Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, αντίκειται σε ουσιώδεις διατάξεις του ΓΚΠΔ και ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για την καταδίκη της Ελλάδας λόγω παραβίασης του ευρωπαϊκού Κανονισμού.] Άρθρο 58 1. Η Αρχή δύναται να συνάπτει συμβάσεις με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να γίνεται ανταλλαγή πιστοληπτικών βαθμολογήσεων υποκειμένων δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς υπό την προϋπόθεση της σχετικής ρητής, ειδικής και διακριτής από άλλους όρους συγκατάθεσης του υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς και ενημέρωσής του ως προς τα δικαιώματά του κατά τον Γ.Κ.Π.Δ., η οποία παρέχεται μέσω του Συστήματος και της μεθοδολογίας του. 1. ... μέσω του Συστήματος και της μεθοδολογίας του. Ανταλλαγή πιστοληπτικών βαθμολογήσεων μπορεί να γίνει μόνο αν για την τρίτη χώρα στην οποία διαβιβάζονται τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς βρίσκεται σε ισχύ απόφαση επάρκειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. -[Αιτιολογία: Να εξασφαλιστεί επαρκές επίπεδο προστασίας των δεδομένων όταν γίνονται διαβιβάσεις σε τρίτες χώρες και να διαβιβάζονται προσωπικά δεδομένα μόνο σε αυτές που παρέχουν κατάλληλα εχέγγυα.] Άρθρο 58 2. Η Αρχή δύναται να συνάπτει συμβάσεις με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, οι οποίοι παράγουν πιστοληπτική βαθμολόγηση με βάση τουλάχιστον τα δεδομένα των περ. α’, γ ́, ε ́ και θ ́ του άρθρου 51, βάσει της οποίας δύναται να παραχθεί ενοποιημένη βαθμολόγηση. 2. Η Αρχή δύναται να συνάπτει συμβάσεις με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, οι οποίοι παράγουν πιστοληπτική βαθμολόγηση με βάση τουλάχιστον τα δεδομένα των περ. α’, γ ́, δ ́, ε ́ και στ ́ του άρθρου 51, βάσει της οποίας δύναται να παραχθεί ενοποιημένη βαθμολόγηση υπό την προϋπόθεση της σχετικής ρητής, ειδικής και διακριτής από άλλους όρους συγκατάθεσης του υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς και προηγούμενης ενημέρωσής του ως προς τα δικαιώματά του κατά τον Γ.Κ.Π.Δ. και ως προς τους αποδέκτες των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς. Η ενημέρωση αυτή παρέχεται μέσω του Συστήματος και της μεθοδολογίας του. Διαβίβαση δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς μπορεί να γίνει μόνο αν για την τρίτη χώρα στην οποία διαβιβάζονται τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς βρίσκεται σε ισχύ απόφαση επάρκειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. -[Αιτιολογία: Διορθώνεται η παραπομπή από την ανύπαρκτη "περ. θ ́ του άρθρου 51" στην ορθή "στ". Προστίθενται στις πληροφορίες, όπου θα στηρίζεται η πιστοληπτική αξιολόγηση, οι πληροφορίες για τις οφειλές των φορέων του δημοσίου τομέα προς το υποκείμενο των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, καθώς χωρίς αυτές τις πληροφορίες είναι πολύ πιθανό η σχετική πιστοληπτική βαθμολόγηση να είναι εσφαλμένη. Να εξασφαλιστεί επαρκές επίπεδο προστασίας των δεδομένων όταν γίνονται διαβιβάσεις σε τρίτες χώρες και να διαβιβάζονται προσωπικά δεδομένα μόνο σε αυτές που παρέχουν κατάλληλα εχέγγυα.] Άρθρο 60 3. Η υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης του άρθρου 55 του παρόντος και η συγκατάθεση της παρ. 1 του άρθρου 57 του παρόντος συνεπάγονται την άρση του φορολογικού απορρήτου του άρθρου 17 του ν. 4174/2013 (Α ́ 170) για τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς, η επεξεργασία των οποίων είναι αναγκαία για την παραγωγή της βαθμολόγησης. 3. Η υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης του άρθρου 55 του παρόντος και η συγκατάθεση της παρ. 1 του άρθρου 56 του παρόντος ... -[Αιτιολογία: Διόρθωση από το εσφαλμένο "συγκατάθεση της παρ. 1 του άρθρου 57 του παρόντος" στο ορθό "συγκατάθεση της παρ. 1 του άρθρου 56 του παρόντος".] Άρθρο 61 1. Η επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς και των πιστοληπτικών βαθμολογήσεων είναι απόρρητη και διεξάγεται αποκλειστικά από την Αρχή. 1. Η επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς και των πιστοληπτικών βαθμολογήσεων διεξάγεται αποκλειστικά από την Αρχή, υπό τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των δεδομένων. -[Αιτιολογία: Ο όρος "απόρρητο" πρέπει να απαλειφθεί από τη διάταξη, ως αντίθετος με τον ΓΚΠΔ, καθώς το υποκείμενο των δεδομένων δικαιούται να ενημερωθεί για σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τη λογική που ακολουθείται στην αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, αλλά έχει και δικαίωμα πρόσβασης στις παραπάνω πληροφορίες (άρθρο 14 παρ. 1 στοιχείο ζ και άρθρο 15 παρ. 1 στοιχείο η του ΓΚΠΔ).] Άρθρο 61 2. Για τη διεξαγωγή της επεξεργασίας η Αρχή επιλέγει πρόσωπα με αντίστοιχα επαγγελματικά προσόντα που παρέχουν επαρκείς εγγυήσεις από πλευράς τεχνικών γνώσεων και προσωπικής ακεραιότητας για την τήρηση του απορρήτου. 2. Για τη διεξαγωγή της επεξεργασίας η Αρχή επιλέγει πρόσωπα με αντίστοιχα επαγγελματικά προσόντα που παρέχουν επαρκείς εγγυήσεις από πλευράς τεχνικών γνώσεων καθώς και προσωπικής ακεραιότητας για την τήρηση των μέτρων προστασίας των δεδομένων και για την ικανότητά τους να διορθώνουν προκαταλήψεις που δύναται να προκύψουν κατά την αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ. -[Αιτιολογία: Όπως έδειξε το σκάνδαλο που έριξε την ολλανδική κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2021 λόγω του αλγόριθμου για τα επιδόματα παιδικής μέριμνας («toeslagen»), κάθε αλγόριθμος μπορεί να οδηγήσει σε προκαταλήψεις και λανθασμένες αυτοματοποιημένες αποφάσεις. Τέτοιες αποφάσεις μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες σε βάρος του υποκειμένου των δεδομένων, όπως στο παραπάνω παράδειγμα, όπου δεκάδες χιλιάδες άτομα κατηγορήθηκαν αβάσιμα για απάτη αποκλειστικά λόγω της χρήσης προκατειλημμένου αλγορίθμου. Είναι απαραίτητο να δίνεται στο υποκείμενο των δεδομένων η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος στην ανθρώπινη παρέμβαση κατά τη λήψη αυτοματοποιημένων αποφάσεων, καθώς και της κατάρτισης προφίλ (άρθρο 22 του ΓΚΠΔ).] Άρθρο 66 1. Η Αρχή έχει, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες: β) τη συλλογή, αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς υποκειμένων δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που προέρχονται από φορείς του δημόσιου τομέα, β) τη συλλογή, αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, τα οποία προέρχονται από φορείς του δημόσιου τομέα, -[Αιτιολογία: Διαγραφή του περιττού "υποκειμένων δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς", καθώς περιλαμβάνεται ήδη στον ορισμό της έννοιας «δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς» (άρθρο 48 στοιχείο β).] Άρθρο 105 2. Τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη των ανωτέρω θέσεων είναι όσα ορίζονται στο π.δ. 50/2001 (Α ́ 39) και στο άρθρο 52 του ν. 4830/2021 (Α' 169), εκτός αν άλλως ορίζεται στον Οργανισμό της Αρχής. Ειδικότερα για τη διεξαγωγή της επεξεργασίας των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς η Αρχή επιλέγει πρόσωπα με αντίστοιχα επαγγελματικά προσόντα που παρέχουν επαρκείς εγγυήσεις από πλευράς τεχνικών γνώσεων και προσωπικής ακεραιότητας για την τήρηση του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων και της ασφάλειας των πληροφοριών. 2. Τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη των ανωτέρω θέσεων είναι όσα ορίζονται στο π.δ. 50/2001 (Α ́ 39) και στο άρθρο 52 του ν. 4830/2021 (Α' 169), εκτός αν άλλως ορίζεται στον Οργανισμό της Αρχής. Ειδικότερα για τη διεξαγωγή της επεξεργασίας των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς η Αρχή επιλέγει πρόσωπα με αντίστοιχα επαγγελματικά προσόντα που παρέχουν επαρκείς εγγυήσεις από πλευράς τεχνικών γνώσεων καθώς και προσωπικής ακεραιότητας για την τήρηση των μέτρων προστασίας των δεδομένων, της ασφάλειας των πληροφοριών, και για την ικανότητά τους να διορθώνουν προκαταλήψεις που δύναται να προκύψουν κατά την αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ. -[Αιτιολογία: Ενοποίηση της διατύπωσης των άρθρων 62 παρ. 2 και 105 παρ. 2, καθώς αφορούν όμοιες ρυθμίσεις. Διαγραφή του νομικά αδόκιμου όρου "απόρρητο των προσωπικών δεδομένων". Διαγραφή του άστοχου όρου "προσωπικά δεδομένα", καθώς η διάταξη αναφέρεται σε "δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς", όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 48 στοιχείο β. Όπως έδειξε το σκάνδαλο που έριξε την ολλανδική κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2021 λόγω του αλγόριθμου για τα επιδόματα παιδικής μέριμνας («toeslagen»), κάθε αλγόριθμος μπορεί να οδηγήσει σε προκαταλήψεις και λανθασμένες αυτοματοποιημένες αποφάσεις. Τέτοιες αποφάσεις μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες σε βάρος του υποκειμένου των δεδομένων, όπως στο παραπάνω παράδειγμα, όπου δεκάδες χιλιάδες άτομα κατηγορήθηκαν αβάσιμα για απάτη αποκλειστικά λόγω της χρήσης προκατειλημμένου αλγορίθμου. Είναι απαραίτητο να δίνεται στο υποκείμενο των δεδομένων η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος στην ανθρώπινη παρέμβαση κατά τη λήψη αυτοματοποιημένων αποφάσεων, καθώς και της κατάρτισης προφίλ (άρθρο 22 του ΓΚΠΔ).]