Αρχική Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και ΠεριουσίαςΜΕΡΟΣ Β΄ Αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων – Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης (άρθρα 46-108)Σχόλιο του χρήστη ICAP CRIF | 20 Αυγούστου 2022, 10:18
(1) Στο Άρθρο 48-Ορισμοί «Φορείς Πιστοληπτικής Αξιολόγησης» να προστεθεί ρητή αναφορά ότι συμπεριλαμβάνονται οι αναγνωρισμένοι Οργανισμοί Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας (Credit Rating Agencies), οι οποίοι λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1060/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Σεπτεμβρίου 2009 (όπως τροποποιηθείς ισχύει). (2) Στο Άρθρο 52, παράγραφος 2, να αρθεί η απαγόρευση πρόσβασης αυτών των Φορέων (οι οποίοι συμπεριλαμβάνουν Οργανισμούς Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας) στις αξιολογήσεις οικονομικής συμπεριφοράς που θα είναι καταχωρισμένα στο Σύστημα -Επί του άρθρου 56 παρ. 1 Για τη χρήση της πληροφορίας να χρησιμοποιηθεί η νόμιμη βάση του έννομου συμφέροντος σύμφωνα με το άρθρο 6 ΓΚΠΔ παράγραφος vi. Βάσει αυτού το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς θα μπορούσε να λαμβάνει σχετική ειδοποίηση-ενημέρωση ότι έχει ζητηθεί η πληροφορία χωρίς να απαιτείται η πρωτύτερη σχετική συγκατάθεση του υποκειμένου, η οποία καθιστά τη διαδικασία δυσλειτουργική και αμφίβολη. Ειδικά για τα νομικά πρόσωπα δεν θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να υπάρχει πρωτύτερη συγκατάθεση. -Επί του άρθρου 56 παρ. 2 Από τον περιγραφόμενο σκοπό των αιτιολογήσεων (2α,β,γ,δ,ε) προκύπτει ότι οι ιδιωτικοί φορείς με πρόσβαση στο αποτέλεσμα της αξιολόγησης θα μπορούν να είναι μόνο οι πιστωτές. Δεδομένου όμως ότι οι φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης συμβάλλουν με τις υπηρεσίες τους στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών επιχειρήσεων, στη διαφάνεια των εμπορικών συναλλαγών και στη σημαντική μείωση του επιχειρηματικού κινδύνου, προτείνουμε να έχουν πρόσβαση στην πληροφορία, ανεξάρτητα της διαδικασίας που περιγράφεται στο άρθρο 58.1. Επομένως, προτείνουμε να προστεθεί και η δυνατότητα παροχής της πληροφορίας και στους φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης και ειδικότερα σε: Α) σε «Οργανισμούς Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας», επίσημα αναγνωρισμένους από την European Securities and Markets Authority (ESMA) Β) σε εταιρίες που παρέχουν Υπηρεσίες Αξιολόγησης Πιστωτικού Κινδύνου –Άρθρο 58, παράγραφος 1: Για τη χρήση της πληροφορίας να χρησιμοποιηθεί η νόμιμη βάση του έννομου συμφέροντος σύμφωνα με το άρθρο 6 ΓΚΠΔ παράγραφος vi. Βάσει αυτού το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς θα μπορούσε να λαμβάνει σχετική ειδοποίηση-ενημέρωση ότι έχει ζητηθεί η πληροφορία χωρίς να απαιτείται η πρωτύτερη σχετική συγκατάθεση του υποκειμένου, η οποία καθιστά τη διαδικασία δυσλειτουργική και αμφίβολη. Ειδικά για τα νομικά πρόσωπα δεν θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να υπάρχει πρωτύτερη συγκατάθεση. -Άρθρο 58, παράγραφος 2: Δεν υπάρχει η περίπτωση θ στο άρθρο 51, επομένως θα πρέπει να αφαιρεθεί και το άρθρο να τροποποιηθεί ως εξής: «Η Αρχή δύναται να συνάπτει συμβάσεις με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, βάσει της οποίας δύναται να παραχθεί ενοποιημένη βαθμολόγηση αποκλειστικά από αναγνωρισμένους Οργανισμούς Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας (Credit Rating Agencies), οι οποίοι λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1060/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Σεπτεμβρίου 2009 (όπως τροποποιηθείς ισχύει).» Με τις προαναφερόμενες τροποποιήσεις διασφαλίζεται: α) η αξιοπιστία των πιστοληπτικών βαθμολογήσεων που θα λαμβάνει η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης από τους Φορείς Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, και β) ως επακόλουθο η ακεραιότητα και ποιότητα των ενοποιημένων βαθμολογήσεων που θα παράγουν τα CRAs.