Αρχική Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου ΟικονομικώνΆρθρο 23 Δαπάνες μετακίνησης και διαμονής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (Σ.Κ.Λ.Ε.) – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 84 ν. 4488/2017Σχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος | 20 Νοεμβρίου 2022, 14:36
Με το άρθρο 111 του Ν. 4387/2016 (ΦΕΚ Α ́ 85) συστάθηκε το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) με την επωνυμία «Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος», με έδρα την Αθήνα, πλήρως αυτοδιοικούμενο και ανεξάρτητο υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Με τις διατάξεις των άρθρων 75 έως 114 του Νόμου 4488/2017 (ΦΕΚ Α ́ 137) οριοθετήθηκε η οργάνωση και η λειτουργία του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου Το συγκεκριμένο νπδδ είναι σωματειακής μορφής, προβλεπομένης ρητώς της υποχρεωτικής εγγραφής στα μητρώα του όλων όσων ασκούν στη χώρα μας το επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού. Όπως όλα τα νπδδ αντίστοιχης μορφής (σωματειακής), ο ΣΚΛΕ στηρίζεται σε ίδιους πόρους, ήτοι είναι αυτοχρηματοδοτούμενος, χωρίς να επιβαρύνει με την λειτουργία του τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό προβλέπεται, εξάλλου, ρητώς στο άρθρο 114 παρ. 1 του Νόμου 4488/2017, σύμφωνα με το οποίο οι αποδοχές, αποζημιώσεις και λοιπά έξοδα των υπαλλήλων του ΣΚΛΕ καλύπτονται από ίδιους πόρους και σε καμία περίπτωση δεν βαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός. Κατά τα λοιπά ο ΣΚΛΕ, ως νπδδ, εξυπακούεται ότι διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ενώ οι πράξεις του οικείου ΔΣ υπόκεινται σε έλεγχο νομιμότητας και σε οικονομικό έλεγχο της Εξελεγκτικής Επιτροπής του άρθρου 94 του Νόμου 4488/2017. Στο πλαίσιο αυτό οι διατάξεις των άρθρων 84 παρ. 5 και 97 παρ. 10 του Νόμου 4488/2017 καθιερώνουν την αποζημίωση των δαπανών μετακίνησης και διαμονής των αιρετών οργάνων διοίκησης του ΣΚΛΕ, εφόσον πραγματοποιούνται για τη συμμετοχή στα οικεία συλλογικά όργανα ή για την εν γένει εκπροσώπηση του ΣΚΛΕ. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπογραμμιστεί, ότι αντίστοιχες διατάξεις για την κάλυψη της δαπάνης μετακίνησης και διαμονής συναντούμε σε πλήθος νπδδ σωματειακής φύσης, όπως ενδεικτικώς η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος (Νόμος 3252/2004), ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών (Νόμος 3599/2007), ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών (Νόμος 4461/2017) κ.ά.. Σε συνέχεια των ανωτέρω προκαλεί εύλογα ερωτηματικά η εισηγούμενη κατάργηση της δυνατότητας κάλυψης της δαπάνης μετακίνησης και διαμονής των αιρετών οργάνων του ΣΚΛΕ μέσω των σχετικών προβλέψεων των άρθρων 23 και 24 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Επείγουσες φορολογικές ρυθμίσεις – Τροποποίηση του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας – Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων – Λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών», το οποίο ετέθη σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση την 11η Νοεμβρίου 2022. Θεωρούμε ότι οι εισηγούμενες ρυθμίσεις είναι αδικαιολόγητες και επιχειρούν μια μορφή παρέμβασης σε ζητήματα αμιγώς εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας ενός αυτοχρηματοδοτούμενου νπδδ, το οποίο κατ’ουδένα τρόπο επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Με άλλα λόγια οι επίμαχες ρυθμίσεις παραγνωρίζουν την ειδική φύση του ΣΚΛΕ ως νπδδ σωματειακής μορφής και παραβλέπουν πλήρως την διοικητική και την οικονομική του αυτοτέλεια. Επιπλέον δεν γίνεται αντιληπτή και η σκοπιμότητά τους. Πέραν τούτων, βέβαια, οι εισηγούμενες ρυθμίσεις πρόκειται μετά βεβαιότητας να διαταράξουν και την εύρυθμη λειτουργία του ΣΚΛΕ, κατά το μέρος που τα αιρετά όργανα διοίκησης αδυνατούν και πάντως δεν μπορούν να υποχρεωθούν να καλύπτουν εξ ιδίων πόρων τις δαπάνες μετακίνησης και διαμονής τους, ιδίως κατά την τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Το στοιχείο αυτό επιδρά αρνητικά στις δράσεις του ΣΚΛΕ και υπονομεύει την διαρκή και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των σκοπών του. Ως εκ τούτου ο ΣΚΛΕ θεωρεί επιβεβλημένη και ζητά την απόσυρση από το νομοσχέδιο των ρυθμίσεων των άρθρων 23 και 24 και την διατήρηση αναλλοίωτων των διατάξεων των άρθρων 84 παρ. 5 και 97 παρ. 10 του Νόμου 4488/2017.